Merkillinen sähkövika Ford Fiesta -91

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
mosterba

Merkillinen sähkövika Ford Fiesta -91

Viesti Kirjoittaja mosterba »

Yhdessä vaiheessa akkuvalo alkoi palamaan matalilla kierroksilla ajettaessa, kun nosti kierrokset yli 3000 valo sammui. Kävin korjaamolla tarkistuttamassa laturin ja kaikki oli ok. Mutta akun valo ei sammunut vaan alkoi palamaan uudestaan. Laturi siis latasi akkua ihan normaalisiti mittareitten mukaan. Vaihdoin akun, mutta ei sekään auttanut. Uudella akulla käynistyttäessä akun valo ei ala palamaan heti vaan n. 3-4 ajetun kilometrin jälkeen, valo ei pala kirkkaasti vaan himmeästi, voi välillä sammua ajaessa mutta syttyy kyllä uudestaan, joskus se sammuu kokonaan ja vain välähtää. Jos pysäyttää auton akun valon palaessa ja samuutta ja startaa uudestaan valo ei enää pala vaan sytyy taas muutaman kilometrin jälkeen. Missähän vika? :?:
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

ootko tarkistanu maadotukset?
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Luultavasti tosiaan kontaktivika tai jokin sulake kärynnyt. Itsellä nimittäin laturin merkkivalo alkoi kiiluun kun jarruvalojen sulake oli kärynnyt kun vaunun töpseli veti oikkariin! :shock:
Kylläkin kiiluminen kirkastui kun kierroksia antoi, mutta ihmeelliset on Voortin tavat? :roll:
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Laturin hiilet kuluneet loppuun.
mosterba

Viesti Kirjoittaja mosterba »

Laturin töpselissä löytyi vika!
hefner
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 15:40
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja hefner »

Lainaan hivenen tätä ketjua.
Autona Fiesta 1,4 -92
Siis ongelma on seuraava:
Akku purkaa jonnekin pikkuhiljaa, siis joidenkin päivien aikana. Näitä juttuja selailin ja tarkoituksena tutkia noi laturin johdot.

MUTTA, kuuluuko mittaristossa laturivalon palaa kun autoon kääntää virrat päälle ? Ei nimittäin valo pala, koitin vaihtaa toimivan polttimon paikalle, mutta ei pala ! Ainakin mun järkeni sanoo että valo pitäis toimia kun virrat on päällä.
Tähän ongelmaan jos löytyy apua niin olisin kiitollinen.
Auto toimii taas muutaman päivän kunhan saan akkuun virtaa :D

Kiitoksia jo etukäteen 8)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

no oletko koittanut lataus jännitteen mitata???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

hefner kirjoitti:Lainaan hivenen tätä ketjua.
Autona Fiesta 1,4 -92
Siis ongelma on seuraava:
Akku purkaa jonnekin pikkuhiljaa, siis joidenkin päivien aikana. Näitä juttuja selailin ja tarkoituksena tutkia noi laturin johdot.

MUTTA, kuuluuko mittaristossa laturivalon palaa kun autoon kääntää virrat päälle ? Ei nimittäin valo pala, koitin vaihtaa toimivan polttimon paikalle, mutta ei pala ! Ainakin mun järkeni sanoo että valo pitäis toimia kun virrat on päällä.
Tähän ongelmaan jos löytyy apua niin olisin kiitollinen.
Auto toimii taas muutaman päivän kunhan saan akkuun virtaa :D

Kiitoksia jo etukäteen 8)
Kyllä sen latausvalon kuuluu palaa, kun käännät virrat päälle.

Autosi on muuttumassa ooppeliksi; meidän kadettcaravan kanssa lopetti sen latausvalon sytyttämisen. No viisaana kaivoin aikoinaan ostamani varahiilet esille ja ryhdyin löysäämään laturia hiiltenvaihtotarkoituksissa. Mutta kas kummaa, laturille menevä "herätepiuha" (WSE kertoo sen ohuemman johdon oikean nimen) oli irtipoikki. No uutta lenkkiabikoa piuhan päähän, johto kiinni ( ja tietty hihnan kiristys, kun olin sen jo löysännyt) ja starttaamaan. Tulos: valo syttyi ja auton käydessä latausta oli havaittavissa.

Olin aiemmin viikolla ihmetellyt laiskoja tuulilasinpyyhkijöitä...

ja sitten tietty tutkit, että moottori on maadoitettu auton runkoon kunnolla. Yleisimmät syyt virran mystisiin katoamisiin on puutteellinen maadoitus (tai jonkun halpistavaratalon ns. vuoden akku joka onkin kvarttaalin akku).
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
hefner
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 15:40
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja hefner »

Kiitoksia, maadotuksen runkoon putsasin jo ja oli kyllä aikas huonossa hapessa. Laturia pitää tutkiskella illemmalla, nyt on pakko mennä piitsille palloa lätkimään :D

EDIT:Akku ehtimyt tovin latautua, lähti käyntiin ja nopea mittaus paljasti ettei lataa :(
Auto starttas siis kerran ja toisella yrityksellä oli jo akku kuollut.
Noo, huomenna sitten laturia tutkailemaan.
hefner
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 15:40
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja hefner »

Ongelma olemassa edelleen :(
Siis auto ei lähde edes kaapeleilla enään käymään.
Kaapeleiden ollessa kiinni ja sytytysvirralla kaikki mittariston tarpeeliset valot palaa kirkkaasti, mutta kun starttaan niin naks ja mikään ei pala :shock:
Auttakaa nyt äijää ku on sormi suussa, ja kohta koko nyrkki.
Pian pitää ottaa pois kilvistä ku ei viitti maksaa kaikkia maksuja ku auto seisoo tyhjänpanttina pihassa :twisted:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Virtalukon pohja tai startti..?
ei sieltä mitään junia t...
hefner
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 15:40
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja hefner »

Toi startti on todettu ehjäks.
Mut toi virtalukonpohja....
Sekös siis vois olla tän kaiken hiusten repimisen takana ?
Onkos aivan järjettömän paha vaihtaa ?
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Oletko tutkinut laturilta/startilta tulevat piuhat? Itsellä aikoinaan escossa (mk4) laturin valo paloi vaikka laturia vaihdettiin kahteen eri laturiin. piuha oli sulanut johtosarjasta. vaihdoin piuhan uuteen, niin jo loppui akun purkaus, ja valon palaminen ajon aikana.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

hefner kirjoitti:Toi startti on todettu ehjäks.
Mut toi virtalukonpohja....
Sekös siis vois olla tän kaiken hiusten repimisen takana ?
Onkos aivan järjettömän paha vaihtaa ?
Helppo vaihtaa,kuoret pois,kai pari ruuvia mitä lie,ja johdot pistokkeella kiinni,voi olla johto pari erikseen joissa liitin syvemmällä piilossa.
Jos ei oo jotain avaruusraketti-tekniikkaa..ei kai tuon ikäsessä vielä.
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kun irroittaa niin voi kokeilla "suoratarttia", siis kytkee virran päälle ja antaa virtaa "herätejohdolle", siis jos ei ole ajonestoa. 8)
hefner
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 15:40
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja hefner »

Johtonippuja on tarkisteltu, ehkei riittävästi. Mulla ei tosiaan tuo laturinvalo pala missään vaiheessa, ei edes kun on sytytysvirta päällä.
Laturin johdossa on yhdessä sellainen pieni muovinen "jatkopala", jonka eräs autosähköasentaja totesi olevan joku jännitteen alentaja, tai jotain.
Ilman tätä palaa laturinvalo palaa kokoajan, siis vaikkei avaimet olis edes virtalukossa :shock:
On vaihdettu uuteen, mutta ei vielä ainakaan ole ratkaissut ongelmaa.
Tutkitaan ja kysellään taas.
hefner
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Elo 2006 15:40
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja hefner »

Jeeee :D
Taas hörähti laakista käyntiin fiasko, kun vaihdoin virtalukonpohjan 8)
Mut nyt ei sit kuitenkaan lataa :twisted:
Laturin valo vilkkuu kierrosten mukaan, taitaa siis olla laturi sökö.
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

hefner kirjoitti:Johtonippuja on tarkisteltu, ehkei riittävästi. Mulla ei tosiaan tuo laturinvalo pala missään vaiheessa, ei edes kun on sytytysvirta päällä.
Laturin johdossa on yhdessä sellainen pieni muovinen "jatkopala", jonka eräs autosähköasentaja totesi olevan joku jännitteen alentaja, tai jotain.
Ilman tätä palaa laturinvalo palaa kokoajan, siis vaikkei avaimet olis edes virtalukossa :shock:
On vaihdettu uuteen, mutta ei vielä ainakaan ole ratkaissut ongelmaa.
Tutkitaan ja kysellään taas.
Se palaa sen takia kun joku kohta maadoittaa. a) joko se laturi itse b) se johto joka tulee valolle. Jännitteen alentaja wtf?? Eikös lataussäädin ole kunnossa? Lataussäädin sen jännitteen alentaa, muuten sieltä tulis ~17v ulos. Kannattaa tutkia ottaako se johto maihin. Se nimittäin polttaa sitä valoa vaikka laturi olis ehjä. Latausvalolla on niin että molempiin päihin tulee 12+ ja kun toinen pää maissa valo palaa, näin se toimii.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Vastaa Viestiin