Escort 92 1.8 16V nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Escort 92 1.8 16V nykii

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Sigun mukainen Escort nykii tasakaasulla ja kevyessä kiihdytyksessä. Kun painaa kaasun pohjaan, ikään kuin jokin aukeasi ja nykiminen hellittää hetkellisesti. Pian alkaa taas uudelleen nykimään.

Luin vanhoja keskusteluita aiheesta, mutta niiden perusteella asia ei ainakaan vielä selvinnyt.

Moottori ei siis pätki tyhjäkäynnillä. Myös starttaus käy erinomaisen hienosti. Vika esiintyy aina silloin tällöin ja eikä moottorin lämmöllö liene vaikutusta. Vika ei ainakaan pitkään ajettaessa katoa mihinkään.

Ilmamäärämittarin liittimen irrotus ei auttanut. Myöskään kaasuläpän asentoanturiksi olettamani laitteen liittimen irti kytkeminen ei auttanut asiaa. Nykii samalla tavalla.

EGR:stä en ole aivan varma. Erään sähköjohdon irrotin, joka vaikuttaisi menevän EGR:lle. Sekään ei auttanut asiaa.

Boschin tulpat vaihdoin noin 5000 km sitten. Sytytysjohtoja en vaihtanut, kun ne vaikuttivat niin hyväkuntoisilta. Minun on vaikea uskoa, että olisi tulpissa tai johdoissakaan vikaa. Tulppia en tosin vielä ole avannut ja tarkistanut.

Puolasta/sytytysyksiköstä en tiedä mitään.

Mielikuvitus ei riittänyt tämän pidemmälle. Lienee paras viedä Escort johonkin Ford-liikkeeseen vikakoodien lukuun.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Lisäkysymys: Voiko nykimisen syynä olla sytytystulpat tai -johdot, jos täysikaasulla ei nyi, vaan vain osakaasulla? Onko kellään tulpanjohdot tai tulpat aiheuttanut näin mystisiä oireita?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Viesti Kirjoittaja kujis »

Milloinka lienee sulla noi tulpanjohdot vaihdettu? 60000 on vaihtoväli tulpille (platina) ja samaan pitäisi vaihtaa myös johdot.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Ettei olisi taas siinä escortin "kirotussa" sulakerasiassa vika? Tiedätkö onko sitä koskaan kukaan avattu/tinaillut kuntoon, sen kuitenkin tutkisin ensin ennenkuin muita osia alkaisin uusimaan!
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

EGR tai tyhjäkäyntivena? 8)
Tulpat ja johdot yleensä oireilee ensin juuri kiihdytyksessä tai on vain satunnaista pätkimistä. :roll:
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Ostin Escortin marraskuussa. Auton historiasta ei ole mitään tietoa. Joitain osia olen jo vaihtanut, mutta en esimerkiksi tulpanjohtoja.

Palaan asiaan, kun vika löytyy. Todennäköisesti "pulse air" pitää tukkia.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pitää kait antaa periksi vaikka olenkin peräänantamaton, olkoon siis APS eikä EGR! :D
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Pitää kait antaa periksi vaikka olenkin peräänantamaton, olkoon siis APS eikä EGR! :D
Joo, sellainen se kuulemma on. Se ei kuitenkaan ollut tällä kertaa syynä nykimiseen, vaan rikkinäinen lambda. Ostin Motonetistä 50 euron lambda-anturin, ja nyt Escort toimii jälleen sulavasti.

(Informoin tilanteen tähänkin säikeeseen, kun loin vähän turhan monta topicia aiheesta.)

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin