mondeon käsijarru
mondeon käsijarru
Auto ois -01 mondeo ja semmonen vika että käsijarru jää päälle.Vaijerit on uudet joten vika ei oo siinä.Kysyisin että onko kukaan aukassu ite jarru satuloita ja putsannu niitä?Minkälainen homma?
mondeo 01
transit 91
transit 91
-
-
-
-
-
Avaaminen ei ole kovin vaikeaa. Paitsi 5 kulmainen pultti. Mutta sen männän suojakumin saaminen takas männän päälle oli yhtä
Sivulle lisätty 20.4.09 pari kuvaa suojakumin asennukseen liittyen.
Otin muutaman kuvan jotka löytyy
http://www.kolumbus.fi/entice/autot/mon ... /jarru.htm

Sivulle lisätty 20.4.09 pari kuvaa suojakumin asennukseen liittyen.
Viimeksi muokannut repet, 20 Huhti 2009 21:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
satula vaihtoon
Itselläni mondeo 2001 vasen takajarru jumitti. Ei auttanut vaijerien vaihto vaan piti vaihtaa myös satula. Mekanismi jumitti, voi todeta kun irroittaa satulasta vaijerin irti ja vääntää käsin vipua. Jos ei palaudu hyvin niin vaihto lähestyy. Taitaapi olla tyyppivika.
Jep. Samaa mieltä. Kiva nähdä kuvien kera niin tietää jo etukäteen mitä tulee vastaan. Etenkin tuo 5-kulmainen pultti olis kiva ylläri jos ei ole muuta liikkumavälinettäkamppi74 kirjoitti:Tuosta ei kyllä ohjeet enää parane!

--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Re: satula vaihtoon
Sama mulla. Vasen takajarrusatula vaihtoon. Merkkihuollossa osat töineen 405€, kiitosjarri kirjoitti:Itselläni mondeo 2001 vasen takajarru jumitti. Ei auttanut vaijerien vaihto vaan piti vaihtaa myös satula. Mekanismi jumitti, voi todeta kun irroittaa satulasta vaijerin irti ja vääntää käsin vipua. Jos ei palaudu hyvin niin vaihto lähestyy. Taitaapi olla tyyppivika.

V***u et söi lompakkoa ja miestä!
Re: satula vaihtoon
Pitää vissiin laittaa kalenteriin merkintä kesäloman kohdalle jotta takajarrut pitää "käydä läpi". Jää enemmän rahaa vaikka terassillemarqus kirjoitti:Sama mulla. Vasen takajarrusatula vaihtoon. Merkkihuollossa osat töineen 405€, kiitos![]()
V***u et söi lompakkoa ja miestä!

--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Käsijarrun jumitus
Takasatulan käsijarrun mekanismi taitaa olla sellainen, ettei sitä sisältä pysty puhdistamaan? Linkun ympäristö on hyvä puhdistaa ja rasvata, mutta jos satulan "sisältä" jumittaa, niin korjausopas kertoi, että ainoa tapa on vaihtaa satula. Tosin ei merkki huoltamolla sanoi, että sen voi avata, mutta työtä menee enemmän kuin satulan vaihtohintaan.
Itse epäilen, että jollain tapaa on mennyt likaa sinne ja kun on laahannut ja lämpeni kerran kunnolla, niin jumitus paheni.
Muuten ei merkki huoltamo teki sen alta kolmensadan ecun. Pelkkä osa noin 300 Eur, motonet mainostaa 260Eur hintaa. Tosin jarrupalojen vaihto ei kuulunut tähän hintaan, kun sen olin jo tehnyt itse. Ylikuumenneet jarrupalat kannattaa vaihtaa, koska rakenne on muuttunut eli ne "murenevat" ja kuluvat nopeasti. Näin itse totesin. Lisäksi havaitsin jarrumateriaalissa halkeamia.
En ole muuten ammattilainen, joten joku asentaja voinee kertoa tarkemmin.
Itse epäilen, että jollain tapaa on mennyt likaa sinne ja kun on laahannut ja lämpeni kerran kunnolla, niin jumitus paheni.
Muuten ei merkki huoltamo teki sen alta kolmensadan ecun. Pelkkä osa noin 300 Eur, motonet mainostaa 260Eur hintaa. Tosin jarrupalojen vaihto ei kuulunut tähän hintaan, kun sen olin jo tehnyt itse. Ylikuumenneet jarrupalat kannattaa vaihtaa, koska rakenne on muuttunut eli ne "murenevat" ja kuluvat nopeasti. Näin itse totesin. Lisäksi havaitsin jarrumateriaalissa halkeamia.
Re: Käsijarrun jumitus
Olihan tuossa aiemmin jo kuvasarja (linkin takana) jossa puhdistus on tehty. Itse yritin saada 5-kulmaista pulttia auki, mutta en onnistunut. Tollasta 5-kulmaista hylsyä ei taida löytää mistäänjarri kirjoitti:Takasatulan käsijarrun mekanismi taitaa olla sellainen, ettei sitä sisältä pysty puhdistamaan? Linkun ympäristö on hyvä puhdistaa ja rasvata, mutta jos satulan "sisältä" jumittaa, niin korjausopas kertoi, että ainoa tapa on vaihtaa satula. Tosin ei merkki huoltamolla sanoi, että sen voi avata, mutta työtä menee enemmän kuin satulan vaihtohintaan.

Ja motonetissähän tuo satulan hinta näyttää olevan 158e.
Fiesta 1.3 -93
Jos joku kokeilee tätä, niin 5-kulmaisen pultin avaamis yritykseen kannattaa varata laadukas 14" 6-kulmainen hylsy. Itse yritin 12-kulmaisella koska luulin, ettei muuta ollut siinä saatavilla, no sehän tietysti vain pyöri pultin ympärillä. Liian myöhään huomasin, että 14" 6-kulmainen voimahylsykin olisi mahtunut koloon, jossa pultti on.repet kirjoitti:Avaaminen ei ole kovin vaikeaa. Paitsi 5 kantainen pultti. Mutta sen männän suojakumin saaminen takas männän päälle oli yhtä![]()
HUOM. hylsy pitää sitten hakata paikoilleen!
Hylsyn seinämävahvuus ei saa olla liian suuri, muuten se ei mahdu "kuppiin" jonka pohjalla pultti on.
Itse siis epäonnistuin ja jouduin tilaamaan vaihtosatulan

Fiesta 1.3 -93
-
jos sen pultin on jo pyöristänyt niin pultin saa auki terävällä tampilla ja vasaralla.. mut hoi mitä sit jos jalka jarru jää päälle(joka toisessa mondeos)???? hox hox männässä on käsijarrun säätökierre joka jää jumiin ja se pitäis pyöriä pihdeillä..männän pohjalla on sokka. sokan alla jousiprikkoja ja LAAKERI männän kyljestä tulee noi 1-2mm poraus suoraan laakeripesän pohjalle ja siitä reijästä pääse männän sisää "paskaa" ja kierre jumii sen jälkeen. eli sokka pois ja romut pöydälle ja värkkään.. se kannattaa puhistaa jos on intoa puhistaa käsjarrun akselikin.. 

Mondeo 02
XR4TI
Sierra 2.3d GL (VOIMAVAUNU)
Sierra 2.0
XR4TI
Sierra 2.3d GL (VOIMAVAUNU)
Sierra 2.0
Kiitos repet loistavista ohjeista
satula on nyt huollettu ja seuraavalla kerralla työ ei varmaan kestäkään niin kauaa. Aika helppo homma kaikenkaikkiaan, hiomapaperilla hapettumat veks ja kuparitahnaa väliin.
Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
motonetistä saa tiivistesatsin n.17€ , aika paljon halvempaa kuin merkkihuollossa satulan vaihtaminen.
käsijarruvivun palautinjousi on todella huonossa kulmassa!
jep ja vaijeri kiristyy tosiaankin kun sitä nykii muutaman kerran kunnolla
satula on nyt huollettu ja seuraavalla kerralla työ ei varmaan kestäkään niin kauaa. Aika helppo homma kaikenkaikkiaan, hiomapaperilla hapettumat veks ja kuparitahnaa väliin.
Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
motonetistä saa tiivistesatsin n.17€ , aika paljon halvempaa kuin merkkihuollossa satulan vaihtaminen.

käsijarruvivun palautinjousi on todella huonossa kulmassa!
jep ja vaijeri kiristyy tosiaankin kun sitä nykii muutaman kerran kunnolla
Tarkoitatko hylsyn ulkokehän rälläköintiä vai...?jaakkima6 kirjoitti: Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
Ihan vaan mielenkiinnosta, jos tulee homma vielä joskus vastaan toisen puolen jarrun kanssa joka on vielä alkup.
Fiesta 1.3 -93