Escort -94, 1.8i 16V nykyttää...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tina
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2006 19:31

Escort -94, 1.8i 16V nykyttää...

Viesti Kirjoittaja Tina »

Olen hakenut ja käynyt läpi "nykimis" sivut täällä foorumilla mutta ajattelin vielä kysäistä:

Startti ja tyhjäkäynti on hyvä. Mutta kun on ajanut n. 10-15 min niin sitten aina alkaa semmonen "supsuttaminen" ja nykiminen aina kun haluaa vähän kiihdyttää. Se alkaa aina kun kaasupoljinta painaa n. 2/3 alas, aina samassa kohtaa jokaisella vaihteella. Moottorin ääni muuttuu "nuhaseksi" ja nykiminen alkaa ja hevoset häviää, joskus sitten taas alkaa toimia ja kiihdyttää tavalliseen tapaan.
Varsinkin lämpimänä tämä toistuu, kylmänäkin jos oikein rallia rupee painaa mutta ei niin pahasti kuin lämpösenä.

Lambda, TPS, tulpat+johdot, ilmamäära sensori, bensapumppu on tsekattu/vaihdettu, EGR:ää ei ole.....

Katti suhisee ja paukkuu (eikös se katti ala toimia vasta lämpösenä) kun polkee kaasua kunnolla ja vähän tuntuu siltä että uusi olis tarpeen mutta ajattelin kysäistä viisaimmilta ensin.

Mitä luulette :?:

T.
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Jos noihin muihin osien vaihtoon on jo rahaa palanut, niin kannattaa kokeilla vaihtaa huihotinventtiili vielä. Kustantaa 20 euron pintaan. Venttiilin pitäisi löytyä kampikammiosta tulevasta huohotinletkun juuresta, joka johtaa ilmeisimmin imusarjaan (tyhjäkäyntiventtiilille?). Lähtee ihan nykäisemällä irti tai pihdeillä. Itsellä tuo auttoi, mutta juuri tuo kuvailemasi vika on tullut taas takaisin. Ja tyhjäkäyntivenakin taas pitäisi laittaa vaihtoon :cry:
salonjuha
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Kesä 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja salonjuha »

Jepulis! Itsellä on 1.6 i 16v ja samanlaiset oireet. Kannessa oleva öljynpaineen rajoitusventtiili on näissä alkupään zeteceissä liian pieni tai ei siis läpäise öljyä tarpeeksi. Paine on silloin korkea ja venttiilin hydraulinen nostin ei toimi ja venttili jää auki. siitä se supsutus ehkä johtuu. Eikä maksa kuin vajaa tonni ja jakopään osat päälle jos samalla vaihtaa.
Tina
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2006 19:31

Viesti Kirjoittaja Tina »

Yritin löytää sitä huohotinventtiiliä mutta en löytänyt mokomaa, en kyllä ole mikään asiantuntijakaan....minkäs näköinen mötikkä se on?

Moottori on Zetec SEFI ruisku.

T.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Varmasti tuossa on EGR, siis jos ei ole poistettu! :shock:
Tina
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2006 19:31

Viesti Kirjoittaja Tina »

Moi taas,

En ole kyllä löytänyt EGR:ää, eli varmaan se on sitten otettu pois. Onko kellään tietoa missä tämän mötikän pitäisi olla 1.8i 16V Zetec SEFI:n koneessa? :? :?

Eikös se muuten ole niin että jos katti on tukossa niin auton ei pitäisi kulkea ollenkaan? Nykiminen, urputtaminen, väännön puuttuminen tulee kyllä jo kylmänäkin nykyään (korjaus ensimmäiseen yllä olevaan viestiini) heti kiihdyttäessä, ylämäessä ja aina kun joutuu painaa kaasua enemmän kuin kolmanneksen.
Huom. Jos ajan todella varovasti semmoisen pinta kaasun kanssa niin kulkee kyllä nykimättäkin mutta heti kun tulee vähän enemmän kuormaa niin se taas alkaa. :cry: :cry:

Terveiset,
T.

[/img]
Tina
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2006 19:31

Viesti Kirjoittaja Tina »

..vielä kerran!

Katselin tuossa juuri Haynes "tee se itse"-kirjaa ja siinä mainitaan että pelkästään Zetec-E SEFI moottorissa on EGR, mulla on Zetec SEFI (hiukan eri näköiset, Haynes jakso 1.7, ylempi kuva).

Toivottavasti yksi mahdollinen syy on nyt nollattu.

T.
Tina
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Kesä 2006 19:31

Viesti Kirjoittaja Tina »

....minä taas!

Sain vian korjattua viimein ja vihdoin ja ajattelin jakaa tietoja muille!
Auto oli ollut huollossa 3kk sitten ja sieltä sain tiedon että m.m. tulpat ja johdot oli vaihdettu.....mutta kun tänään rupesin oikein kunnolla tarkkaamaan niitä johtoja niin ei niitä oltu kyllä vaihdettu, samat vanhat Fordin (tosin putsatut) johdot siinä vielä oli. Yhdessä johdossa oli semmoinen vanha tarra ja siitä sen tunnistin.
Eli Motonetin kautta uudet johdot ja nyt kulkee taas... :D :D :D

Fordin omistajana varmaankin vielä palaan asiaan täällä Foruumissa... :wink:

Kuulemisiin!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Katselin tuossa juuri Haynes "tee se itse"-kirjaa ja siinä mainitaan että pelkästään Zetec-E SEFI moottorissa on EGR, mulla on Zetec SEFI (hiukan eri näköiset, Haynes jakso 1.7, ylempi kuva).
Outoa, sillä minulla ollut kolme 1.8 Zetecciä ja kaikissa on ollut EGR, siis ollut vuosimallit -92, -95 ja 96! :shock:
Vastaa Viestiin