Huohotuksesta....
Huohotuksesta....
Aloitetaampa nyt "puhtaalta pyödältä" täällä keskustelu...
OHC kiukaan huohotus systeemeistä...
Eli olisi tarkoitus muuttaa normaalin OHC:n huohotusta hieman...
Nykytilanne:
Kampikammiosta lähtee sen purkin kautta letku imusarjalle ja välissä on se venttiili.
Muutoksen jälkeen:
Kampikammiosta letku, vena kopasta letku --> metalliseen purkkiin ja siihen jonniin lainen "hengitys reikä" suodattimen kera ja purkin pohjaan joko
tyhjennys venttiili/vastaava tai sit letku suoraan öljypohjaan, eli tyhjentys purkki automaattisesti....
Purkin sisään jonkinlainen metalli verkko hässäkkä johon öljy höyry tiivistyy.
Kysymys kuuluukin et tarviiko tuohon systeemiin joitakin "takaisku" venttiilejä tai vastaavia?
Voiko sen vanhan venttiilin heittää huitin kuuseen? Ja sen vanhan purkin?
Niin, sen imusarjan reikä tukitaan... ennenkuin joku ehtii siihen juttuun tarttua...
Kiitän jälleen....
OHC kiukaan huohotus systeemeistä...
Eli olisi tarkoitus muuttaa normaalin OHC:n huohotusta hieman...
Nykytilanne:
Kampikammiosta lähtee sen purkin kautta letku imusarjalle ja välissä on se venttiili.
Muutoksen jälkeen:
Kampikammiosta letku, vena kopasta letku --> metalliseen purkkiin ja siihen jonniin lainen "hengitys reikä" suodattimen kera ja purkin pohjaan joko
tyhjennys venttiili/vastaava tai sit letku suoraan öljypohjaan, eli tyhjentys purkki automaattisesti....
Purkin sisään jonkinlainen metalli verkko hässäkkä johon öljy höyry tiivistyy.
Kysymys kuuluukin et tarviiko tuohon systeemiin joitakin "takaisku" venttiilejä tai vastaavia?
Voiko sen vanhan venttiilin heittää huitin kuuseen? Ja sen vanhan purkin?
Niin, sen imusarjan reikä tukitaan... ennenkuin joku ehtii siihen juttuun tarttua...
Kiitän jälleen....
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
joo ei toi mitään venttilejä tarvii,tehokkaammissa turboissa ovat laittaneet paluuletkun öljynpinnan alapuolelle,ettei paine työnnä palaavaa öljyä takasi pönttöön,mutta alta 400hv koneissa riittää mielestäni myös pinnan yläpuolelle menevä paluuletku,varsinki jos kone on timmissä kunnossa eli ei väljä,minkä takia tulee ohivirtausta ja huohotus lisääntyy.
onko tuo maaginen 400hv se raja?vitsi vitsi...niin sehän on ihan verrannollinen tuo huohottaminen koneen peruskuntoon,käytettävään ahtopaineeseen,moottorin luonteeseen-katuauto-rataauto-kyllä ainakin mitä olen mahtavalla lontoon kielen taidolla lukenu ulkolaisia autolehtiä niin poikkeuksetta kaikkiin viri cossuihin laitetaan mielellään huohotus laitteet,liekö sitten helpompaa kun laittaa kunnon öljyn lauhdutin?
Itse toteutan samanlailla että muutoksena vain letku purkista imusarjaan... ja takaiskuventtiilit väliin.
Näin ne palamattomat kaasut poistetaan lohkosta että jos vahinko käyn niin ei tarvitse heti uutta öljypohjaa alkaa rakentaa...
Näin ne palamattomat kaasut poistetaan lohkosta että jos vahinko käyn niin ei tarvitse heti uutta öljypohjaa alkaa rakentaa...
Viimeksi muokannut NiceMan, 04 Helmi 2005 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeps...
Kiitoksia jo näistä tiedoista....
Pitää alkaa suunnitella systeemiä.
Kiitoksia jo näistä tiedoista....
Pitää alkaa suunnitella systeemiä.
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Niin unohtui vaan että jos on vapari niin sitten ehkä voi välttää tuon huurujen "jättö purkkiin" mutta omani tulee tuunattuna eikun turbolla niin pitää ne kaasut saada liikkeelle sieltä lohkosta ja mikäs parempi kuin imusarja eli käyttöön =)
Tosin itse ajattelin käyttöö sitä orginaali purkkia jonka jälkeen toinen jossa erotetaan öly(joka palautetaan takas lohkoon) ja vesi+etc höyryt jotka johdetaan imusarjaan.
Tosin itse ajattelin käyttöö sitä orginaali purkkia jonka jälkeen toinen jossa erotetaan öly(joka palautetaan takas lohkoon) ja vesi+etc höyryt jotka johdetaan imusarjaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ei tuo 400hv(siis 2.litrasesta) mikään raja oo,mutta jo noilla tehoilla ja jo altaki tuon tarvii ruveta todella miettiin millasta konetta tekee...voicecoil kirjoitti:onko tuo maaginen 400hv se raja?vitsi vitsi...niin sehän on ihan verrannollinen tuo huohottaminen koneen peruskuntoon,käytettävään ahtopaineeseen,moottorin luonteeseen-katuauto-rataauto-kyllä ainakin mitä olen mahtavalla lontoon kielen taidolla lukenu ulkolaisia autolehtiä niin poikkeuksetta kaikkiin viri cossuihin laitetaan mielellään huohotus laitteet,liekö sitten helpompaa kun laittaa kunnon öljyn lauhdutin?
toi öljynlauhdutin tai jotkut sanoo öljynjäähdytin ei paljookaan vaikuta tuohon huohotukseen,vaan niinku sanoit niin tuo koneen kunto ratkasee jo paljon tarviiko tuota järjestelmää vai ei(huomaa paljookaan) tai milanen ratkasu riittää.
http://www.burtonpower.co.uk ja sieltä "tech support" ja "engine-breather systems"
Lontooksi ovat mutta eiköhän siitä jotain ymmärrä.
Lontooksi ovat mutta eiköhän siitä jotain ymmärrä.
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
Saattais tuo toimiakin.
Kampikammion paine lienee melko samanlainen joka puolella konetta.
Öljypohjaan menevässä letkussa ei varmaan ole ainakaan virtausta koneeseen päin. Purkkiin kerääntynyt mömmö saattaa ehkä valua alas vastavirtaankin. Mutta viimeistään kun kone on sammutettu, niin se valuu sinne öljyn sekaan.
Kerääjäpurkin hengitysreiän (ulkoilmaan) suodatin ei sitten saa kovin tukkeutua. Muuten huohotus etsii muita reittejä ulkoilmaan.
Terve kone ei kai silleen puhalla, vaan enemmänkin huohotus on edestakaista, ja tällaisessa tapauksessa systeemin rakentamisessa ei ehkä tule ongelmia.
Mutta väljä kone puhaltaa vaan, eikä sitä puhallusta auta estellä suodattimilla. Tulee öljyt ulos öljytikusta tai muualta. Kerääjäpurkkikin pitäis olla luokkaa ämpäri tai tynnyri, jotta se jotain keräis
Kampikammion paine lienee melko samanlainen joka puolella konetta.
Öljypohjaan menevässä letkussa ei varmaan ole ainakaan virtausta koneeseen päin. Purkkiin kerääntynyt mömmö saattaa ehkä valua alas vastavirtaankin. Mutta viimeistään kun kone on sammutettu, niin se valuu sinne öljyn sekaan.
Kerääjäpurkin hengitysreiän (ulkoilmaan) suodatin ei sitten saa kovin tukkeutua. Muuten huohotus etsii muita reittejä ulkoilmaan.
Terve kone ei kai silleen puhalla, vaan enemmänkin huohotus on edestakaista, ja tällaisessa tapauksessa systeemin rakentamisessa ei ehkä tule ongelmia.
Mutta väljä kone puhaltaa vaan, eikä sitä puhallusta auta estellä suodattimilla. Tulee öljyt ulos öljytikusta tai muualta. Kerääjäpurkkikin pitäis olla luokkaa ämpäri tai tynnyri, jotta se jotain keräis
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Onko tuollainen lisäosana saatava huohottajan filtteri ns. laillinen osa, eli meneekö katsastuksesta läpi jos semmonen on huohottajan letkun päässä..? Kyllähän se ainakin siivilöi ilmaa, mutta Suomen lainsäädännöstä kun ei aina tiedä. Olis tommonen Simotan valmistama malli kiinnilaittoa varten tossa pöydällä ja rupesin miettimään että näinköhän tuo katsastuksessa riittää?
Ei sen puoleen viimeeks katsastuksessa se kaveri ei ees kattonu pellin alle
Ei sen puoleen viimeeks katsastuksessa se kaveri ei ees kattonu pellin alle
Juu....
Harvemmin ne pellin alle kattelee...
Tulipa vaan mieleen...
Olisko jollain mittoja antaa tolle "purkille"?
Vai revinkö hatusta mitat?
Entäpä... letku lähtöjen halkasija? samaa caliberia kuin toi nykyinen?
Pienempi ? Suurempi?
Olis vaan yks rosteri purkki jopa tiedossa josta vois väsäillä...
Kiitos jälleen!
Harvemmin ne pellin alle kattelee...
Tulipa vaan mieleen...
Olisko jollain mittoja antaa tolle "purkille"?
Vai revinkö hatusta mitat?
Entäpä... letku lähtöjen halkasija? samaa caliberia kuin toi nykyinen?
Pienempi ? Suurempi?
Olis vaan yks rosteri purkki jopa tiedossa josta vois väsäillä...
Kiitos jälleen!
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
kato... ku se pitäs olla nätti.....
Muuten olis laittanut jo vaik mitä....
Muuten olis laittanut jo vaik mitä....
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06
- kukaan ei ole täydellinen -
Itsellä menee kentin höyryt vaan suoraan siitä alkuperäisestä pikkupurkista letkulla auton alleZyaS kirjoitti:mullakin on eccerissä vedetty huohottimen letku runkopalkin sisään ettei turhaan tuki ilmanputsaria.
En ehkä ihan ensimmäiseksi laittaisi sitä mihinkään runkopalkin/vastaavan sisään, veikkaan että ruostuu aika pahasti, ja toinen on sitten tankin "hengitys" letku jos sattuu menemään palkkiin niin voipi olla aika haperoa
Tässä uitin oharin orkkis "purkin" tinnerissä ja sen jälkeen fosforihapossa eli on puhdas niin sitä tutkiessa päädyn käyttämään sitä.
Lisään siihen vain tarvittavat letkuliitännät kun ton imusarjan alla ei ole liiemmin tilaa.
Lisään siihen vain tarvittavat letkuliitännät kun ton imusarjan alla ei ole liiemmin tilaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Paras ratkaisu noihin huohotus hommiin olisi varmaan se nk. "vaccupakki" eli moottori "huohottaa" pakosarjan kollektoriin. Pakoputkessa virtaavat kaasut saavat aikaa imun huohotin putkeen ja näin koneeseen saadaan alipaine, joka kasvattaa kuulemma koneen tehoa jonkin verran.
Ainoa ongelma vain on saada tietoon että millainen se liitos tulisi olla siinä kollektorissa, ettei pakokaasut lähde virtaamaan huohotinputkea pitkin alakertaan. Kaveri kokeili ratkaisua v8 koneessa, mutta pakokaasut kampikammioon --> takapään stefa pullahti pois, öljyt lattialle.
Ainoa ongelma vain on saada tietoon että millainen se liitos tulisi olla siinä kollektorissa, ettei pakokaasut lähde virtaamaan huohotinputkea pitkin alakertaan. Kaveri kokeili ratkaisua v8 koneessa, mutta pakokaasut kampikammioon --> takapään stefa pullahti pois, öljyt lattialle.
ruostuu?? kyllä mulla sieltä huohotimesta on tullu aika pitkälti öljyä.. ja olihan siinä runkopalkissa jo valmiiks reikä mihin sen letkun työnsin.. toisaalta tollasessa kehon siirtimessä ei oo ruosteella suurta merkitystäVesQ kirjoitti: Itsellä menee kentin höyryt vaan suoraan siitä alkuperäisestä pikkupurkista letkulla auton alle
En ehkä ihan ensimmäiseksi laittaisi sitä mihinkään runkopalkin/vastaavan sisään, veikkaan että ruostuu aika pahasti, ja toinen on sitten tankin "hengitys" letku jos sattuu menemään palkkiin niin voipi olla aika haperoa