Mondeon käynnistysongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Mondeon käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Auto on mondeo 1.8 -94. Ongelmana on se että jos auto on seissyt lämpimässä hallissa muutaman tunnin ja kun starttaa niin joutuu sahaamaan aika pitkään ennenkuin lähtee käyntiin, kaasulla avitettaessa lähtee huomattavasti paremmin käyntiin, mutta hajusta päätellen on saanut liikaa bensaa. Sama juttu kesällä, kun auto on seissyt ulkona auringossa, talvella taas ei mitään ongelmia, elikäs mitä kylmempää, sitä paremmin starttaa. Olisko joku lämpötila-anturivika tai voisko tuo polttoaineen paine karata lämpimässä ja kylmässä ei?
gringo
Viestit: 139
Liittynyt: 27 Syys 2005 12:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja gringo »

Anturipuolelta itse etsisin... Tuota sahausta kai on ollut joissain Mondeoissa jonkin verran, mutta lähinnä lyhyiden ajojen (talliinajo tms.) jälkeen.

Bensanpaine tuskin on ongelma, joku väärä data huijaa kompuutteria. Lambda?

Haulla tietty lisäinfoa.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa ;) )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Jep. Täytyypä ruveta mittailemaan niitä antureita, jahka saan hommattua mittarin jostain. Voiko vuotava ruiskusuutin olla vikana tässä tapauksessa?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä ainakin tarkistaisin aluksi MAFin ja lämpötila-anturit, tietenkin resetoisin myös keskusyksikön. 8)
DMR
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Tammi 2006 22:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja DMR »

Lämpötila-anturista kun tuli puhe niin mistä löytyy koneen lämpömittarin anturi? Oman autoni mittari ei välillä tykkää nousta mihinkään ja epäilen, että on anturi löysällä tai rikki.
- Juho
-95 Mondeo CLX 1.8
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Siinähän se termarin yläpuolella kannen päässä. Tarkista myös imukanavan anturi. 8)
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Monteonisti kirjoitti:Minä ainakin tarkistaisin aluksi MAFin ja lämpötila-anturit, tietenkin resetoisin myös keskusyksikön. 8)
Oire kuvaus natsaisi myös vuotavaan suuttimeen.'

j.h
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:Siinähän se termarin yläpuolella kannen päässä. Tarkista myös imukanavan anturi. 8)
Mittarin anturi on Mondeossakin termostaattikotelossa etualaviistossa, ylävesiletkun alapuolella. Päällä oleva on ecun anturi.

edit. Mulla omassani on sama vika eli kylmänä lähtee hyvin mutta muulloin joutuu starttaamaan kauemmin, kaasun painaminen auttaa selvästi. MAF on putsattu ja boxiresetoitu, ei vaikutusta. Merkkiliikkeessä epäilivät suuttimen vuotavan ja siltä se tuntuisi koska bensanpaine laskee auton seistessä liian nopeasti. Täytynee vaihtaa suuttimet kunhan toiset joskus vapautuvat muusta käytöstä.
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Mittasin noitten suuttimien vastuksia ja sen mukaan niissä ei ole vikaa (pitäiskö muuten nuo mittaukset tehdä sit, kun auto on seissyt muutaman tunnin hallissa, jolloin tuota moottoria joutuu sahaamaan pitempää?).Moottorin lämpötunnistin, imuilman lämpötunnistin vaikuttaisivat olevan ok. Putsasin myös maf:n, saa nähdä onko vaikutusta, kun seuraavan kerran ajan auton sisälle.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

mikkeri kirjoitti:Mittasin noitten suuttimien vastuksia ja sen mukaan niissä ei ole vikaa (pitäiskö muuten nuo mittaukset tehdä sit, kun auto on seissyt muutaman tunnin hallissa, jolloin tuota moottoria joutuu sahaamaan pitempää?).Moottorin lämpötunnistin, imuilman lämpötunnistin vaikuttaisivat olevan ok. Putsasin myös maf:n, saa nähdä onko vaikutusta, kun seuraavan kerran ajan auton sisälle.
Ei kun suuttimet saattavat vuotaa, tällöin kone saa liikaa kakkua kun se seisoo hetken. Bensanpaine pitäisi olla 5min kuluttua virran katkaisusta vähintään 1.8bar.
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Mitenkä saan selville, että mikä suutin vuotaa?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mittarin anturi on Mondeossakin termostaattikotelossa etualaviistossa, ylävesiletkun alapuolella. Päällä oleva on ecun anturi.
Näinhän se on ja olla täytyy! :D
Taas vaivas mua tuo "lukihäiriö"! :oops:
DMR
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Tammi 2006 22:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja DMR »

Tinde, kiitos tästä! Ei muuta kuin hallille ja termaria vaihtamaan =>.

Mitenkäs Mondeossa ilmaus? Ihan vaan täyttää säiliön, käyntiin ja puristelee letkuja? Lisää sitten nestettä sitä mukaa kuin hupenee.

EDIT: Nyt on termostaatti onnellisesti vaihdettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Mittari tosin nousee vieläkin miten sattuu. Välillä kiltisti normaalille, mutta useinmiten jää aivan asteikon alareunaan ja pysyy siinä. Puhaltaa kyllä kuumaa, yms. joten lienee anturi rikki... täytyy siis sekin vaihtaa.
- Juho
-95 Mondeo CLX 1.8
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

:D Vuotava suutin aiheutti tuon vian.
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Vielä tämmäistä kyselisin, että onko 1.8 ja 2.0 moottoreiden suuttimet samanlaiset? Itse veikkaisin että on, mutta täällä on varmaan joku, joka tietää paremmin.
mikkeri
Viestit: 15
Liittynyt: 23 Touko 2005 22:41

Viesti Kirjoittaja mikkeri »

Vastaanpa itse, on samat suuttimet.
Vastaa Viestiin