2.8 Tupla turbo
2.8 Tupla turbo
Mistä 2.8 v6 moottoriin voisi saada imu ja pakosarjoja tuplaturbo projektia varten? Kannattaako pistää lohko porauttaa ja pistää wisecon takomännät? Vai olisiko parempi vaihtoehto bi-turbottaa 2.9 v6?
Ihan pakko vähän sitä pilkkua, siis oletko tekemässä tuplaturboa vai bi-turboa, bi-turbohan "tarkoittaa" että on mekaaninen(tai muu) ja pakokaasuahdin "peräkkäin". Tuplaturbo taas esim V koneessa että molemmilla puolilla samanlaiset
Noh jokatapauksessa
edit: luin vähän hätäseen olikin 2 eri hommaa suunniteltu
Noh jokatapauksessa

edit: luin vähän hätäseen olikin 2 eri hommaa suunniteltu

Kyllä se bi-turbo voi tarkoittaa ihan symmetristä ahtamista esim. Audi.
Imusarjan saa efistä. Siinä on 2 kaasuläppää.
Täällä on juttua: http://www.sunpoint.net/~turbosierra/
Imusarjan saa efistä. Siinä on 2 kaasuläppää.
Täällä on juttua: http://www.sunpoint.net/~turbosierra/
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Ainakin Maserati Bi Turbossa on kaksi puhallinta. Yksi kummallekkin puolelle konetta.
Amerikkalainen puhuu Twin Turbosta, kun taas täälä vanhalla mantereella puhutaan sen lisäksi myös Bi Turbosta tarkoittaen samaa asiaa.
Jos ahtimia on sarjassa, niin silloin se on 'serial charged'.
Noista pakosarjoista, 2.8:ia ei liene mikään firma tehnyt tupla turbolla, mutta Turbo Technics on tehnyt Capriin sarjaa kummankin puoleiselle ohjaukselle eli puhallin on Caprissa repsikan puiolella. Taitaa tosin olla aika toivotonta kummankin kätiset sarjat löytää.
2.9:iä on T T tehnyt tupla turbona, Sierra 2.9 4x4.
Ebaystä tiedetään ko. turbosettejä hankitun.
Amerikkalainen puhuu Twin Turbosta, kun taas täälä vanhalla mantereella puhutaan sen lisäksi myös Bi Turbosta tarkoittaen samaa asiaa.
Jos ahtimia on sarjassa, niin silloin se on 'serial charged'.
Noista pakosarjoista, 2.8:ia ei liene mikään firma tehnyt tupla turbolla, mutta Turbo Technics on tehnyt Capriin sarjaa kummankin puoleiselle ohjaukselle eli puhallin on Caprissa repsikan puiolella. Taitaa tosin olla aika toivotonta kummankin kätiset sarjat löytää.
2.9:iä on T T tehnyt tupla turbona, Sierra 2.9 4x4.
Ebaystä tiedetään ko. turbosettejä hankitun.
Viimeksi muokannut country sedan, 13 Joulu 2005 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bi-sana tulee latinasta ja tarkoittaa kahta. Biturboahan yleensä käytetään moottoreissa joissa on kaksi eri kokoista ahdinta. Toinen spuulaa nopeammin -> alavääntöä ja toinen tulee mukaan ylemmillä kierroksilla tuottaen maksimivoimaa.
Twinturbosta en tiedä. Liekkö sitten tarkoitettu että hommaa hoitaa identtiset turbot, mutta esim V-koneissa toimivampi ratkaisu.
Miten sitten nämä Suprat ja Skylinet joissa twinturbo tulee esiin, onko kyseessä samankokoiset ahtimet vaikka koneena rivi 6??
Eli onko loppupelissä niin, että biturbo = twinturbo ja päinvastoin.

Twinturbosta en tiedä. Liekkö sitten tarkoitettu että hommaa hoitaa identtiset turbot, mutta esim V-koneissa toimivampi ratkaisu.
Miten sitten nämä Suprat ja Skylinet joissa twinturbo tulee esiin, onko kyseessä samankokoiset ahtimet vaikka koneena rivi 6??
Eli onko loppupelissä niin, että biturbo = twinturbo ja päinvastoin.

-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
Re: 2.8 Tupla turbo
Nyt kun aihe jo on karannut jonninjoutavan paskanjauhamisen puolelle, niin takaisin itse asiaan.Riesamies kirjoitti:Mistä 2.8 v6 moottoriin voisi saada imu ja pakosarjoja tuplaturbo projektia varten? Kannattaako pistää lohko porauttaa ja pistää wisecon takomännät? Vai olisiko parempi vaihtoehto bi-turbottaa 2.9 v6?
Lähtökohdaksi itse suosittelisin ehdottomasti 2.9i:ia 2.8:n sijaan. Hyvä resepti voisi olla:
-Wisecot tai Rossit
-Eaglen veivit
-kanavien siistiminen (vakiovenat riittää)
-2kpl T25 ahtimia
-riittävän iso cooleri
-EHDOTTOMASTI säädettävä moottorinohjaus (Megasquirt, Autronic, Tatech tjms.)
-6kpl riittävän isoja suuttimia alkuperäisten tilalle
-tietty laakerit, tiivisteet yms. perusasiat pitää olla myös kunnossa
Eiköhän noilla olisi edellytyksiä jo sinne +400hv tehoihin ja +500Nm vääntöön. Ja alkaisi pukkaamaan voimaa jo tuolta 2000rpm alkaen

Ebayssa oli vähän aikaa sitten 2.9i twin turbo Turbo Technicsin pakosarjat myynnissä. Ei jääneet minulle...Toisaalta itsetehtynä saa paremmin virtaavat.
http://img.photobucket.com/albums/v510/ ... chnics.jpg
Tuossa yksi ihan nätisti toteutettu 2.9itt Itä-Suomesta:
http://www.cosworthrsclub.com/kuvagalle ... 04_36.html
Ei se 2.8i k-jet tuplaturbotus välttämättä uutta imusarjaa kaipaa. Putket voi yhdistää ennen kaasuläppää. Toki 2.8efi koneessa on sitten imusarja jo ihan toista luokkaa. Tuollaisella paketilla on revitty vajaa 350hv:
http://img.photobucket.com/albums/v510/jouni/28tt1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v510/jouni/28tt2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v510/jouni/28tt3.jpg
Minullakin on ahtimet 2.7 bi-turbo S4 Audista ja kovastihan nuo on saman kokoiset

Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
Mustang ht 289+C4 -67
Tuohon 2,8 koneeseen ei välttämättä ole kovin paha tehdä itse pakosarjoja, turboille, koska siinä on vaan kaksi ulostuloa/kansi.
Imusarja on käsittääkseni ko. koneen heikkous ainakin vaparikäytössä. Yleisesti turbokäytössä imupuoli pitäisi olla jopa parempi kuin vaparissa, koska sitä tavaraa liikkuu enemmän. Ko. imusarjaa voi avartaa, tosin seinämää ei ihan kauheasti ole. Jostain olen lukenut, että hitsaamalla tavaraa lisää seinämiin saadaan ihan hyvä.
Männät menee varmaan vaihtoon, että saat pusristukset laskettua sopivaksi.
Jos löydät jostain 2,9l kampiakselin, heitä semmonen kehiin, niin saat lisää iskutilavuutta. Sitä joutuu kuulemma koneistamaan vähän, että saa jakopään sopimaan. Lisäksi männissä pitää ottaa huomioon puristuskorkeus, kun isku pitenee. Esim. Scorpio Cossuun saa turbomäntiä ainakin jostain briteistä.
Kannet kannattaa kyllä porttauttaa. Ne kanvat on kyllä suoraan sanoen huonot! Palotilaakin voi ilmeisesti muotoilla vähän paremmaksi. Samalla puristus myös putoaa, kun tilavuutta tulee vähän lisää.
Itsellä on Sierra projekti menossa, tosin ilman turboja (ks. WWW). Itse hommasin 2,9l koneen. Jos saat selaisen jostain, niin on se parempi. Siinä kun on vakiona EFi imusarja. Tuossa Sierran vakio K-Jetissä riittää potkua vissiin johonkin 250hv tietämille (en varma, jostain muistaisin kuulleeni, tosin kuulostaa aika isolta potentiaalilta), mutta yli sen loppuu bensa, eli ainakin jotain lisärikastusta pitää kehittää. Tästäkin syystä EFi sopivalla suuttimilla olisi paikallaan!
Edelleen jos löydät jostain Scorpio 2,8 koneen, niin sekin on parempi kuin Sierran. Siinä kun on myös EFi imusarja (helpompi siis laittaa säädettävä ohjaus) ja venttiilit on kai oikeilla seeteillä? (En ole varma, omassa on vain koneistetut ja karaistut kannessa.)
Tuo ehdotettu T2.5 ahdin tuplana voi olla ihan jees. XR4x4 on aikoinaan tehty Minker 323 versio, jossa oli kaksi T02 ahdinta ja tehoa tuo 323hv. Lehdistö kehui sitä lähimpänä mekaanisesti ahdettua olevaksi turboauotoksi. En tiedä olisiko T03:set sitten liian isot. Voi olla, että alakierroksilla uupuu tehoja.
Turbotehcniksillä on yhden turbon settiä, mutta minusta tuo on vähän tyhmä. Laittaa nyt V moottoriin vaan yksi puhallin
Nokka-akseli varmaan kannattaa myös vaihtaa. Tuyrboon sopivaa saa ainakin Piperilta, luettoloa löytyy esim. http://www.rallyracefin.fi/
Yksi on ainakin varma! Rahaa menee hyvä tulee
Onnea projektiin. Nähdään ensi kesänä radalla...(no eipä vaparilla kauheasti turbolle pärjää)
Imusarja on käsittääkseni ko. koneen heikkous ainakin vaparikäytössä. Yleisesti turbokäytössä imupuoli pitäisi olla jopa parempi kuin vaparissa, koska sitä tavaraa liikkuu enemmän. Ko. imusarjaa voi avartaa, tosin seinämää ei ihan kauheasti ole. Jostain olen lukenut, että hitsaamalla tavaraa lisää seinämiin saadaan ihan hyvä.
Männät menee varmaan vaihtoon, että saat pusristukset laskettua sopivaksi.
Jos löydät jostain 2,9l kampiakselin, heitä semmonen kehiin, niin saat lisää iskutilavuutta. Sitä joutuu kuulemma koneistamaan vähän, että saa jakopään sopimaan. Lisäksi männissä pitää ottaa huomioon puristuskorkeus, kun isku pitenee. Esim. Scorpio Cossuun saa turbomäntiä ainakin jostain briteistä.
Kannet kannattaa kyllä porttauttaa. Ne kanvat on kyllä suoraan sanoen huonot! Palotilaakin voi ilmeisesti muotoilla vähän paremmaksi. Samalla puristus myös putoaa, kun tilavuutta tulee vähän lisää.
Itsellä on Sierra projekti menossa, tosin ilman turboja (ks. WWW). Itse hommasin 2,9l koneen. Jos saat selaisen jostain, niin on se parempi. Siinä kun on vakiona EFi imusarja. Tuossa Sierran vakio K-Jetissä riittää potkua vissiin johonkin 250hv tietämille (en varma, jostain muistaisin kuulleeni, tosin kuulostaa aika isolta potentiaalilta), mutta yli sen loppuu bensa, eli ainakin jotain lisärikastusta pitää kehittää. Tästäkin syystä EFi sopivalla suuttimilla olisi paikallaan!
Edelleen jos löydät jostain Scorpio 2,8 koneen, niin sekin on parempi kuin Sierran. Siinä kun on myös EFi imusarja (helpompi siis laittaa säädettävä ohjaus) ja venttiilit on kai oikeilla seeteillä? (En ole varma, omassa on vain koneistetut ja karaistut kannessa.)
Tuo ehdotettu T2.5 ahdin tuplana voi olla ihan jees. XR4x4 on aikoinaan tehty Minker 323 versio, jossa oli kaksi T02 ahdinta ja tehoa tuo 323hv. Lehdistö kehui sitä lähimpänä mekaanisesti ahdettua olevaksi turboauotoksi. En tiedä olisiko T03:set sitten liian isot. Voi olla, että alakierroksilla uupuu tehoja.
Turbotehcniksillä on yhden turbon settiä, mutta minusta tuo on vähän tyhmä. Laittaa nyt V moottoriin vaan yksi puhallin

Nokka-akseli varmaan kannattaa myös vaihtaa. Tuyrboon sopivaa saa ainakin Piperilta, luettoloa löytyy esim. http://www.rallyracefin.fi/
Yksi on ainakin varma! Rahaa menee hyvä tulee

200hv taitaa olla se k-jetin katto.
Kyllä sen pakopuolenkin pitää turbokoneessa hengittää, uskaltaisin melkein väittää sitä tärkeämmäksi noin kokonaisuutena (venttiilit, kanavat, pakosarjat, ahdin + putkisto) jos halutaan koneen oikeasti hengittävän ja kestävän.
Nokka-akseliksi valitsin omaan projektiini uuden vakiokepin. Viisaampia kuuntelin...
Eli itse olen eri mieltä tuon nokan suhteen. Erään "gurun" sanomaa isommista venttiileistä ja rajummasta nokasta ahdettuun V6:een: "Älä huolehdi, kyllä ne ahtimet sinne tavaraa työntää".
Minusta on ihan turhaa alkaa sovittelemaan 2.9:n kampuraa 2.8:iin (ellei nyt ihan väkisin halua 2.8:ia rakentaa). Samalla rahalla ja vaivalla tekee 2.9:iä ja saa paremman lähtökohdan kaikin puolin. Jos jostain alkaa kampuraa sovitella, niin sitten 4.0 V6:sta.
Mm. Burtonilta saa Accraliten mäntiä 2.8 ja 2.9 turbokäyttöön, mutta ne on vakioveiveille. Lisäksi esim. Wisecon tai Rossin mittatilausmännät tulee halvemmiksi.
Juu, rahaa tulee palamaan ihan varmasti
Mutta kerrohan minkälaiset tehotavoitteet sinulla on? Vakiohiluilla pärjää yllättävän pitkälle.
Kyllä sen pakopuolenkin pitää turbokoneessa hengittää, uskaltaisin melkein väittää sitä tärkeämmäksi noin kokonaisuutena (venttiilit, kanavat, pakosarjat, ahdin + putkisto) jos halutaan koneen oikeasti hengittävän ja kestävän.
Nokka-akseliksi valitsin omaan projektiini uuden vakiokepin. Viisaampia kuuntelin...

Minusta on ihan turhaa alkaa sovittelemaan 2.9:n kampuraa 2.8:iin (ellei nyt ihan väkisin halua 2.8:ia rakentaa). Samalla rahalla ja vaivalla tekee 2.9:iä ja saa paremman lähtökohdan kaikin puolin. Jos jostain alkaa kampuraa sovitella, niin sitten 4.0 V6:sta.
Mm. Burtonilta saa Accraliten mäntiä 2.8 ja 2.9 turbokäyttöön, mutta ne on vakioveiveille. Lisäksi esim. Wisecon tai Rossin mittatilausmännät tulee halvemmiksi.
Juu, rahaa tulee palamaan ihan varmasti

Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
Mustang ht 289+C4 -67
Seison korjattuna. 100hv potentiaali tuntuu kieltämättä jo aika suurelta.jouni kirjoitti:200hv taitaa olla se k-jetin katto.
Toki pitää. 2,8 pakokanvat on nekin hyvin huonot IMHO. Saattaisi olla järkevää vaihtaa pakovenat isommiksi. Ja tietysti se porttaus koskee koko kantta.Kyllä sen pakopuolenkin pitää turbokoneessa hengittää, uskaltaisin melkein väittää sitä tärkeämmäksi noin kokonaisuutena (venttiilit, kanavat, pakosarjat, ahdin + putkisto) jos halutaan koneen oikeasti hengittävän ja kestävän.
Hyvän turbokoneenhan pitäisi kehittää tehoa myös ilman ahtoja. Ehkä vakio on hyvä valinta, en tiedä. Kannattaa tosiaan keskustella asiasta semmoisen kanssa joka tietää jotain. Turbon ja vaparin nokissa vaan on yleensä eroa. Eli raju vapari nokka ei kyllä toimi hyvin turbon kanssa, noin yleensä.Nokka-akseliksi valitsin omaan projektiini uuden vakiokepin. Viisaampia kuuntelin...Eli itse olen eri mieltä tuon nokan suhteen. Erään "gurun" sanomaa isommista venttiileistä ja rajummasta nokasta ahdettuun V6:een: "Älä huolehdi, kyllä ne ahtimet sinne tavaraa työntää".
Juu, tuo Explorerin kampura olisi ihan mielenkiintoinenMinusta on ihan turhaa alkaa sovittelemaan 2.9:n kampuraa 2.8:iin (ellei nyt ihan väkisin halua 2.8:ia rakentaa). Samalla rahalla ja vaivalla tekee 2.9:iä ja saa paremman lähtökohdan kaikin puolin. Jos jostain alkaa kampuraa sovitella, niin sitten 4.0 V6:sta.

-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Asiaan. T T:n sarjalla avaamattomasta Caprin 2.8 i:stä 0.45 ahdoilla 200hv ja 8.8 puristuksilla/0.6 ahdoilla 230hv.
Saman firman tupla turbo setillä 2.9:stä, konetta avaamatta 0.4 ahdoilla 240hv ja 8.8 puristusksilla/0.6 ahdoilla 280hv. Tai jotain sinnepäin.
Ens kesänä sitten näkee mitä Cologne tykkää kovemmista paineista.
Saman firman tupla turbo setillä 2.9:stä, konetta avaamatta 0.4 ahdoilla 240hv ja 8.8 puristusksilla/0.6 ahdoilla 280hv. Tai jotain sinnepäin.
Ens kesänä sitten näkee mitä Cologne tykkää kovemmista paineista.
Kohta sen näkee mitä vakio 2.9 kestää.Ostin tommosen ruottalaasen saastekoneen ja ebaystä TT:n tuplasatsin ja kokeilen käyntiä ekaks ilman koria.Johdotukset piti ehtiä kolmesta autosta mut kyl se pärähti lattialla käymään(toistaseks ilman ahtaimia)hetken syvällisen mietiskelyn jälkeen.Tulevana vapaaviikkona laitan ahtimet ja kokeilen uudestaan.Ja sit tulee kiire ranatan kans.Uuet maalit ja muut asiaan kuuluvat ehostukset ja pataa konehuoneeseen.Äkikseltään muuten näytti et jotenkin joudun modifioimaan eli teettään sovitteen jolla kuskinpuolen ahtaimen saan ylemmäs.Kolisee muuten runkoon.Raakakuvia on tuolla muutama: http://www.granada.fi ja photos ja ari,ghiaman.
Heh.Eipä vaan oo vapaata aikaa tullut.Tos viime vkl innostuin siivoon tallia ja samalla nappasin johtosarjat auki ja kattelin piuhoituksen selvemmäks.Vaan kun on ollu vapaa-ajan puutetta et sais autoon asti kiinni.Tos on ihan valurautaset pakosarjat turbo technicsin tekemät.Mut eipä tuo kummonen kyläseppä tarvi olla joka moiset kyhää.
Tuossa kävi jo mielessäkin et josko ostais yhen scorpparin ja kyhäis kiukaan siihen ni sais luvalla ajaa isommilla tehoilla.Saksashan noita nahkasisustaisia hianoja vielä oliskin.Aihioita meinaan.
Tuossa kävi jo mielessäkin et josko ostais yhen scorpparin ja kyhäis kiukaan siihen ni sais luvalla ajaa isommilla tehoilla.Saksashan noita nahkasisustaisia hianoja vielä oliskin.Aihioita meinaan.

Sinne läks.
Takaisin asiaan: tuo turbottaminen olis kyllä hienoa. Harmi vaan kun noita paketteja ei oo missään myynnissä eikä minulla oo työkaluja & tiloja tehdä itse koko moskaa.
Lueskelin tuossa moneltakin foorumilta että tuo 2.9 on parempi turbotettava kun 2.8. Wikipediassa ja answers.comissa oli ihan hyviä artikkeleja (tosin taisit tietää nää jutut jo ennestään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_engine
Takaisin asiaan: tuo turbottaminen olis kyllä hienoa. Harmi vaan kun noita paketteja ei oo missään myynnissä eikä minulla oo työkaluja & tiloja tehdä itse koko moskaa.
Lueskelin tuossa moneltakin foorumilta että tuo 2.9 on parempi turbotettava kun 2.8. Wikipediassa ja answers.comissa oli ihan hyviä artikkeleja (tosin taisit tietää nää jutut jo ennestään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_engine
'93 Ford Scorpio Ghia 2.9i V6
[quote="markkul"]
Itsellä on Sierra projekti menossa, tosin ilman turboja (ks. WWW). Itse hommasin 2,9l koneen. Jos saat selaisen jostain, niin on se parempi. Siinä kun on vakiona EFi imusarja. Tuossa Sierran vakio K-Jetissä riittää potkua vissiin johonkin 250hv tietämille (en varma, jostain muistaisin kuulleeni, tosin kuulostaa aika isolta potentiaalilta), mutta yli sen loppuu bensa, eli ainakin jotain lisärikastusta pitää kehittää. Tästäkin syystä EFi sopivalla suuttimilla olisi paikallaan!
quote]
Noh noh. Mä sain ihan vakio ruiskulla (jetronic) sen 400hv. Sitten loppu bensapumpun tuotto kesken.
Yhdellä ahtimella ja moottoria ei edes avattu
Itsellä on Sierra projekti menossa, tosin ilman turboja (ks. WWW). Itse hommasin 2,9l koneen. Jos saat selaisen jostain, niin on se parempi. Siinä kun on vakiona EFi imusarja. Tuossa Sierran vakio K-Jetissä riittää potkua vissiin johonkin 250hv tietämille (en varma, jostain muistaisin kuulleeni, tosin kuulostaa aika isolta potentiaalilta), mutta yli sen loppuu bensa, eli ainakin jotain lisärikastusta pitää kehittää. Tästäkin syystä EFi sopivalla suuttimilla olisi paikallaan!
quote]
Noh noh. Mä sain ihan vakio ruiskulla (jetronic) sen 400hv. Sitten loppu bensapumpun tuotto kesken.
Yhdellä ahtimella ja moottoria ei edes avattu
