Mondeon käynnistysongelmat
Mondeon käynnistysongelmat
Auto on mondeo 1.8 -94. Ongelmana on se että jos auto on seissyt lämpimässä hallissa muutaman tunnin ja kun starttaa niin joutuu sahaamaan aika pitkään ennenkuin lähtee käyntiin, kaasulla avitettaessa lähtee huomattavasti paremmin käyntiin, mutta hajusta päätellen on saanut liikaa bensaa. Sama juttu kesällä, kun auto on seissyt ulkona auringossa, talvella taas ei mitään ongelmia, elikäs mitä kylmempää, sitä paremmin starttaa. Olisko joku lämpötila-anturivika tai voisko tuo polttoaineen paine karata lämpimässä ja kylmässä ei?
Anturipuolelta itse etsisin... Tuota sahausta kai on ollut joissain Mondeoissa jonkin verran, mutta lähinnä lyhyiden ajojen (talliinajo tms.) jälkeen.
Bensanpaine tuskin on ongelma, joku väärä data huijaa kompuutteria. Lambda?
Haulla tietty lisäinfoa.
Bensanpaine tuskin on ongelma, joku väärä data huijaa kompuutteria. Lambda?
Haulla tietty lisäinfoa.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa
)
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita

x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Mittarin anturi on Mondeossakin termostaattikotelossa etualaviistossa, ylävesiletkun alapuolella. Päällä oleva on ecun anturi.Monteonisti kirjoitti:Siinähän se termarin yläpuolella kannen päässä. Tarkista myös imukanavan anturi. 8)
edit. Mulla omassani on sama vika eli kylmänä lähtee hyvin mutta muulloin joutuu starttaamaan kauemmin, kaasun painaminen auttaa selvästi. MAF on putsattu ja boxiresetoitu, ei vaikutusta. Merkkiliikkeessä epäilivät suuttimen vuotavan ja siltä se tuntuisi koska bensanpaine laskee auton seistessä liian nopeasti. Täytynee vaihtaa suuttimet kunhan toiset joskus vapautuvat muusta käytöstä.
Mittasin noitten suuttimien vastuksia ja sen mukaan niissä ei ole vikaa (pitäiskö muuten nuo mittaukset tehdä sit, kun auto on seissyt muutaman tunnin hallissa, jolloin tuota moottoria joutuu sahaamaan pitempää?).Moottorin lämpötunnistin, imuilman lämpötunnistin vaikuttaisivat olevan ok. Putsasin myös maf:n, saa nähdä onko vaikutusta, kun seuraavan kerran ajan auton sisälle.
Ei kun suuttimet saattavat vuotaa, tällöin kone saa liikaa kakkua kun se seisoo hetken. Bensanpaine pitäisi olla 5min kuluttua virran katkaisusta vähintään 1.8bar.mikkeri kirjoitti:Mittasin noitten suuttimien vastuksia ja sen mukaan niissä ei ole vikaa (pitäiskö muuten nuo mittaukset tehdä sit, kun auto on seissyt muutaman tunnin hallissa, jolloin tuota moottoria joutuu sahaamaan pitempää?).Moottorin lämpötunnistin, imuilman lämpötunnistin vaikuttaisivat olevan ok. Putsasin myös maf:n, saa nähdä onko vaikutusta, kun seuraavan kerran ajan auton sisälle.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tinde, kiitos tästä! Ei muuta kuin hallille ja termaria vaihtamaan =>.
Mitenkäs Mondeossa ilmaus? Ihan vaan täyttää säiliön, käyntiin ja puristelee letkuja? Lisää sitten nestettä sitä mukaa kuin hupenee.
EDIT: Nyt on termostaatti onnellisesti vaihdettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Mittari tosin nousee vieläkin miten sattuu. Välillä kiltisti normaalille, mutta useinmiten jää aivan asteikon alareunaan ja pysyy siinä. Puhaltaa kyllä kuumaa, yms. joten lienee anturi rikki... täytyy siis sekin vaihtaa.
Mitenkäs Mondeossa ilmaus? Ihan vaan täyttää säiliön, käyntiin ja puristelee letkuja? Lisää sitten nestettä sitä mukaa kuin hupenee.
EDIT: Nyt on termostaatti onnellisesti vaihdettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Mittari tosin nousee vieläkin miten sattuu. Välillä kiltisti normaalille, mutta useinmiten jää aivan asteikon alareunaan ja pysyy siinä. Puhaltaa kyllä kuumaa, yms. joten lienee anturi rikki... täytyy siis sekin vaihtaa.
- Juho
-95 Mondeo CLX 1.8
-95 Mondeo CLX 1.8