Jarrusatularemppaa
Jarrusatularemppaa
Eli ainakin toisesta etujarrusatulasta on se männän suojakumi? hajonnu.. Nyt vedin sinne reilusti jotain saranoitten voiteluainetta, niin pelittää mutta
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 4 euroa ja satulat n. 100 euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)
Edit: hintoja ajantasalle..
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 4 euroa ja satulat n. 100 euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)
Edit: hintoja ajantasalle..
Viimeksi muokannut K.S., 11 Helmi 2006 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Re: Jarrusatularemppaa
Ei ole vaikea homma, vanha kumi pois mäntää hiukan ulos ja uusi kumi männän päälle,satulanpää ensin paikalleen, jonka jalkeen mäntää sisäänpäin ja kumi männässä olevaan uraan, eikä tarvi ilmatakaan, jos et mäntää ota kokonaan pois jarrusatulasta.K.S. kirjoitti:Eli ainakin toisesta etujarrusatulasta on se männän suojakumi? hajonnu.. Nyt vedin sinne reilusti jotain saranoitten voiteluainetta, niin pelittää mutta
Mitenkäs vaikea tai mahdoton homma on vaihtaa ne kumitiivisteet sinne?
Tiivisteet kun maksais 2euroa ja satulat 52euroa kipale.. samallahan noi sais hiekkapuhallettua ja maalattua.. 8)
Ps.Halvalla satulan saat scorpion vastaava 100€
Joskus irrotin vanhan kumin -87 Orionista niin en kyllä millään saanut sitä enää takaisin kiinni siihen mäntään tai siis sen männän sylinteriin jos tarkkoja ollaan. Pitäisikö sen mennä sellaisenaan vai laitetaanko se jollain liimalla tms.
Siis sitä satulanpäätä en saanut millään paikalleen.
Siis sitä satulanpäätä en saanut millään paikalleen.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Niin.. Mutta johan se onkin rikki...Jaakko85 kirjoitti:Ja kannattaa muistaa ettei nuita jarrukumeja saa voidella ihan millätahansa rasvalla, saattaa haurastuttaa / venyttää / kutistaa sitä kumia.

Jos ei oo vaikeeta niin täytyy tossa joku päivä käydä ostamassa tiivisteet ja jarrupalat kun jaksaaa...
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Juu mutta jos se jo rikki on niin melkeempä suosittelisin vaihtamaan ne sylinterin kumit eli männät kokonaan pois ja uudet kumit sinne ja huolellinen putsaus esim hienolla santapaperilla sekä sylinterin seinät että männät. Sitten oikeat rasvat väliin ja suojakumit paikalleen ja satulat kiinni. Ilmaamaan toki joutuu mutta eipä se niin suuri homma ole
Juu kyllä niitä tosiaan korjattujen hinnalla kannattaa kunnostaa kun ei vaikeata ole ja saa lähes yhtä hyvät kuin uudet. Olettaen tosiaan että lähtee jarruputket/letkut ja ilmaruuvit auki. Vittumaisin tilanne siitä syntyy kun katkeaa ilmaruuvit juuresta. Reilusti vaan lämpöä ennenkuin rupeaa vääntämään
Neljä tuntia meni aikaa kun vaihto molemmille puolille kumit ja palat. eniten aikaa meni sen suojakumin kiinnittämisen ihmettelyyn.
Ja kun sitä on tässä kyselty niin näin se menee:
Ensin asettelee siihen satulaan sen tiivisteen
Sitten mäntä kauniiseen kätöseen ja se suojakumi sinne ihan männän päähän (ei siis siihen uraan mihin se kuuluu lopuksi laittaa)
Sitten näppärillä sormilla laittaa sen suojakumin kauluksen siihen jarrusatulan uraan (pidä huoli että se pysyy siinä männässä kanssa)
Ja lopuksi painaa jarrunesteellä voidellun männän sinne sylinterin sisään ja kattoo että se suojakumi meni oikein paikalleen sekä männän että satulan uraan. Ja jos ei menny niin alottaa alusta...
Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Niin ja rahaa meni n. 25e uusien palojen ja jarrunesteen kanssa
Satuloihin olis menny palojen kanssa n. 220e
eli itselleen voi laskea semmosen 50euron tuntipalkan
Ja kun sitä on tässä kyselty niin näin se menee:
Ensin asettelee siihen satulaan sen tiivisteen
Sitten mäntä kauniiseen kätöseen ja se suojakumi sinne ihan männän päähän (ei siis siihen uraan mihin se kuuluu lopuksi laittaa)
Sitten näppärillä sormilla laittaa sen suojakumin kauluksen siihen jarrusatulan uraan (pidä huoli että se pysyy siinä männässä kanssa)
Ja lopuksi painaa jarrunesteellä voidellun männän sinne sylinterin sisään ja kattoo että se suojakumi meni oikein paikalleen sekä männän että satulan uraan. Ja jos ei menny niin alottaa alusta...
Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Niin ja rahaa meni n. 25e uusien palojen ja jarrunesteen kanssa
Satuloihin olis menny palojen kanssa n. 220e
eli itselleen voi laskea semmosen 50euron tuntipalkan

OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
No kyllä on. Riippuu tietenkin jumiutus asteesta, eli siitä onko pöljysuoja pysynyt hyvin paikoillaan ja näin olleen estänyt männän ruostumisen.. pihdeillä männän ulosjäävästä reunasta voi vetää (satula ruuvipenkkiin tiukasti) lähtee yleensä myös nuin. Tai sitten irroitusvaiheessa painaa jarrua niin että mäntä pullahtaa hollille/pihalleK.S. kirjoitti: Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)

Helpoitenhan tuo mäntä lähtee siinä vaiheessa kun palat ja satula(siis vain yksi) on irti mutta jarruletku vielä kiinni, painelee poljinta kunnes mäntä on ulkona (vati alle, nesteet tulee myös).K.S. kirjoitti: Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Rahamiesten puhetta..Bootsi kirjoitti:Eiköhän kannattais ostaa/vaihtaa samalla kokonaan tehdaskunnostetut satulat?
Sama kai se on mistä työstä sen palkan saa, korjaileeko jarrusatuloita vai tekeekö jotain muuta. Kalliita nuo tuntuvat olevan, yhtäkään ei ole tullut koskaan ostettua mutta monta monta korjattua. Mutta ilmausruuvit kannattaa ostaa ehdottomasti, ja varautua siihen että ei ne lähde, kuin poralla ja kierretapilla...
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
offtopic..
Ite tekemällä vaan yleensä säästää pitkän pennin
Tossa juuri vaihdoin sierran ruttusen takaoven ehjään.. Korjaamo olisi halunnut 100e hommasta, itellä meni alle 2h eli taas liikutaan siinä
50e/h tuntipalkassa 8)
/offtopic
Ilmausruuvit liikku oikeen hyvin enkä niitä edes vaihtanut vaikka ne tietysti olisi voinut vaihtaa kun ei varmaan montaa euroa olisi kustantanut..
Ite tekemällä vaan yleensä säästää pitkän pennin
Tossa juuri vaihdoin sierran ruttusen takaoven ehjään.. Korjaamo olisi halunnut 100e hommasta, itellä meni alle 2h eli taas liikutaan siinä
50e/h tuntipalkassa 8)
/offtopic
Ilmausruuvit liikku oikeen hyvin enkä niitä edes vaihtanut vaikka ne tietysti olisi voinut vaihtaa kun ei varmaan montaa euroa olisi kustantanut..

OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tarkoitatko jarrusatulan männän suojakumea? Sehän oireilee siten että jarrut alkavat laahata kun mäntä ruostuu ja sinne männän ja satulan rakoon menee sontaa, eli mäntä jumittelee -> jarrut laahaa. Jos paloissa on vielä reilusti pintaa ja jarru laahaa on vika suht. tuore..Tag kirjoitti:Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
Voihan tuo kuvailemasi vika ehkä mahdollisesti johtua pyöränlaakeristakin?
Täristääkö ratti, tai puoltaako auto? tai jos ajon jälkeen kuuluu paljon jarrulevyn naksumista sieltä niin siinäpä se.. kesärenkaat kun vaihdat niin siinä samalla sitä suojakumin kuntoakin pystyy kattomaan...Tag kirjoitti:Mitenkäs tollanen hajonnu suojakumi oireilee? mondeosta kun on alkanut pelkääjän puolen eturengas ääntämään pahasti pikkuvauhdissa. Paloissa kyllä on pintaa..
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Tuossa juuri purin yhdet ekkerin satulat ja oli toinen mäntä hieman verran jumissa. Ei kompuran 9bar riittänyt mihinkään.K.S. kirjoitti:Ja ilman paineilmaa ei ole mitään toivoa saada sitä mäntää pois sieltä sylinteristä. Ja se tulee sitten lujaa ja jarrunesteen kera ulos kun tulee että rättiä kannattaa pitää päällä (ja kättä ei kannata pitää välissä)
Jos ne männät oikeasti haluaa sieltä pois ja kaikenlisäksi rauhallisesti ja hallitusti niin ilmaruuvin tai jarruputken/letkun tilalle sopiva rasvanippa ja rasvaprässillä puristelee ne ulos. Sillä saa jo sen verran hyvän paineen sinne että joko se mäntä tulee sieltä vaikka väkisin tai sitten halkeaa koko satula... eli toisin sanoen se mäntä tulee sieltä

Helppoa hommaa silloin kun on ns uivat satulat eli 1 mäntä. Mutta sitten kun on samassa satulassa 2 mäntää niin tahtoo olla aika veemäisiä kun pitäisi saada se herkemmin liikkuva pysymään paikallaan