Mondeon "kurlutus" käynnistyksen jälkeen
Mondeon "kurlutus" käynnistyksen jälkeen
Alle -5 asteessa starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta, niin kuin jotkin nesteet lähtisivät liikkeelle ja jääpalat kilisisivät lasissa.
Auto Mondeo -03, 1,8 110 hv, ajettu 95 tkm.
Auto Mondeo -03, 1,8 110 hv, ajettu 95 tkm.
Mullakin on kuulunut tuota kurluttamista, mutta ei jäillä. Onko teillä mahtollisesti automaatti-ilmastointi?
Tuolla keskustellan kurlutuksesta:
viewtopic.php?t=4029&highlight=
Pelaako se autosi muuten ok?
Tuolla keskustellan kurlutuksesta:
viewtopic.php?t=4029&highlight=
Pelaako se autosi muuten ok?
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Ilmeneekö tuo "starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta" lohkolämmittimen käytön yhteydessä?
Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.
Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":
1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.
Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.
Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.
Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.
Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":
1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.
Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.
Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
KajS kirjoitti:Ilmeneekö tuo "starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta" lohkolämmittimen käytön yhteydessä?
Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.
Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":
1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.
Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.
Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.
Kyllä, just noin se menee ja kun lämmittää "täyden" ajan, kurlutusta ei kuulu.
Ja starttauksen jälkeen kierrokset ensin laskee, jonka jälkeen sammuu kuin tukehtumalla. Uusi käynnistys ja ok. Noin se juuri tekee.
Eli ilmeisesti pakkasella ei kannata Mondeota piuhassa pitää...

Mun auto ei kyllä sammu...
Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.
Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.
Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.
Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Joo, tuo on totta, hehkuttaa saa, kun vanhaa diesel-mersua. Tuosta onkin jo monta keskustelua käytynä tälläkin palstalla. Tuo on kuitenkin eri juttu, kun keskusteltu sammuminen.kd kirjoitti:Mun auto ei kyllä sammu...
Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.
Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.
Ilmoittaudun minäkin tähän kurlaavien kerhoon, Mondeo 1.8 vm 2005.
Kolmannen "hoitokeinon" yllämainittujen lisäksi vielä listaisin, eli kun starttauksen yhteydessä painaa hieman kaasua sen aikaa että tuo kurlaus kuuluu, niin hyvin pysyy käynnissä.
Lieneekö tuosta ongelmasta mitään muuta haittaa kuin se kaverien kummastelu ettei uudehko auto pysy käynnissä? :)
Kolmannen "hoitokeinon" yllämainittujen lisäksi vielä listaisin, eli kun starttauksen yhteydessä painaa hieman kaasua sen aikaa että tuo kurlaus kuuluu, niin hyvin pysyy käynnissä.
Lieneekö tuosta ongelmasta mitään muuta haittaa kuin se kaverien kummastelu ettei uudehko auto pysy käynnissä? :)