Mondeon "kurlutus" käynnistyksen jälkeen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TTR
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2006 21:04

Mondeon "kurlutus" käynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja TTR »

Alle -5 asteessa starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta, niin kuin jotkin nesteet lähtisivät liikkeelle ja jääpalat kilisisivät lasissa.

Auto Mondeo -03, 1,8 110 hv, ajettu 95 tkm.
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Eihän ole tuontiauto ja vedet(laihat nesteet) moottorissa??
TTR
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2006 21:04

Viesti Kirjoittaja TTR »

Ei ole tuontiauto, nesteet tarkistettu n. 1kk sitten, joten pitäisi olla ok.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Mullakin on kuulunut tuota kurluttamista, mutta ei jäillä. Onko teillä mahtollisesti automaatti-ilmastointi?

Tuolla keskustellan kurlutuksesta:

viewtopic.php?t=4029&highlight=

Pelaako se autosi muuten ok?
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
TTR
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2006 21:04

Viesti Kirjoittaja TTR »

Aivan, luin tuon keskustelun myös. Ei ole automaatti-ilmastointi, ihan tavallinen vain. En tiedä miten tuo kirjoitettu vesipumppuvika, miten saa näillä pakkasilla selville?

Muuten ei mitään vikaa ilmennyt, ja toimii hyvin.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

Ilmeneekö tuo "starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta" lohkolämmittimen käytön yhteydessä?

Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.

Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":

1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.

Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.

Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
TTR
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2006 21:04

Viesti Kirjoittaja TTR »

KajS kirjoitti:Ilmeneekö tuo "starttauksen jälkeen kierrokset laskee normaalista, jonka jälkeen sammuu. Käynnistys uudelleen, jää käyntiin, mutta kuuluu ihme "kurlutus" koneesta" lohkolämmittimen käytön yhteydessä?

Mun 05 taunusturnier tekee saman tempun, jos auto on ollut "liian vähän aikaa" töpselissä. Jos jättää pikkupakkasilla töpselöimättä kokonaan, käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Ja kurlutus ilmenee vain lohkolämmittimen käytön yhteydessä.

Olen keksinyt siis kaksi "hoitokeinoa":

1) Älä lohkolämmitä pikkupakkasella
2) Starttaa hartaasti, siis riittävän pitkään.

Viisaat voi kertoa, tekeekö lohkolämmitys Durateciin ilmakuplan, josta kurlutus. Tuo sammuminen käynnistyksen jälkeen voisi kaiketi johtua siitä, että auton aivot saavat ristiriitaista tietoa; veden lämpötila-anturi väittää aivoille, että on kesä ja aivot antaa soppaa "kesäannoksen". Mutta kun koneeseen tuleva ilma on huomattavan kylmää, eli siinä on paljon enemmän ilmamolekyylejä, pitäisi seoksen olla rikkaampi.

Teoriani saa, ja pitääkin tosihenkilöiden tyrmätä, mutta itse olen keksimilläni teorioilla ja ohjeilla pärjännyt paremmin.

Kyllä, just noin se menee ja kun lämmittää "täyden" ajan, kurlutusta ei kuulu.

Ja starttauksen jälkeen kierrokset ensin laskee, jonka jälkeen sammuu kuin tukehtumalla. Uusi käynnistys ja ok. Noin se juuri tekee.

Eli ilmeisesti pakkasella ei kannata Mondeota piuhassa pitää... :)
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

Mun auto ei kyllä sammu...

Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.

Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
TTR
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Helmi 2006 21:04

Viesti Kirjoittaja TTR »

kd kirjoitti:Mun auto ei kyllä sammu...

Semmosen olen huomannut, että jos heti alkaa starttaamaan niin sahata vähän aikaa ennen kuin starttaa. Yleensä laitan virrat ja sitten odottelen että ne merkkivalot syttyy jotka on syttyäkseen ja ne sammuu jotka on sammuakseen. Ja sitten startti.

Minkä siellä sitten kestää virittyä, boottaako moottorinohjaus itseään vai kestääkö bensanpaineen nousta.
Joo, tuo on totta, hehkuttaa saa, kun vanhaa diesel-mersua. Tuosta onkin jo monta keskustelua käytynä tälläkin palstalla. Tuo on kuitenkin eri juttu, kun keskusteltu sammuminen.
recycler

Viesti Kirjoittaja recycler »

Ilmoittaudun minäkin tähän kurlaavien kerhoon, Mondeo 1.8 vm 2005.

Kolmannen "hoitokeinon" yllämainittujen lisäksi vielä listaisin, eli kun starttauksen yhteydessä painaa hieman kaasua sen aikaa että tuo kurlaus kuuluu, niin hyvin pysyy käynnissä.

Lieneekö tuosta ongelmasta mitään muuta haittaa kuin se kaverien kummastelu ettei uudehko auto pysy käynnissä? :)
Vastaa Viestiin