Eskortin penkitys

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

grebe kirjoitti:Ja alkuperäinen aihe oli?
:lol: :lol: :lol: :wink:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

grebe kirjoitti:Ja alkuperäinen aihe oli?
taka- ja nelivedot vs. etuveto?
viime vuosituhannen autot?
perät?
suorahampaisen laatikon ujellus?
tehohäviöt?
ei kun sehän tais ollakkintoi escortin penkitys..

OT: nii mutta tosiaan vetotavan arvostaminen on maku asia josta ei sovi kiistellä. oma mielipide on että nelivedolla on kiva päästellä talvella ja tietenkin kesällä soralla, takavedolla on aina kiva ajaa, ja etuvetosellahan ei pääse millonkaan minnekkään ainakaan kovin lujaa jos ei omaa "ranteita" :wink: 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

Winx kirjoitti:V*ttu mitä kitinää taas etuvedoista. Ja voi jeesus mitä paskaa nelivedoista. Joku tarve päteä, VesQ?

Ajokokemusta löytyy mk1 ja mk2 XR4x4 Sierroista ja kivaa oli, mutta niin oli kivat ylläpitokulutkin. Vanhoja paskojahan ne alkoi olla 250-300tkm paikkeilla. "Amisteluvuodet" on myös jääny taakse, että ei mitään intoa kylillä enää vetää perä luisussa. Ihan hyvin tuolla etuvetopaskallakin pärjää.

Alkaa nämä molemmat voorttifoorumit olla yhtä etuvetoisista kitinää ja jotain vanhoja Sierroja ylistetään maasta taivaaseen.
En yleensä ota kantaa kyseisiin aiheisiin, mutta koska mainutuksi tuli sana kustannukset, on pakko puuttua.

Sanalla kustannukset yleensä käsitellään menetettyä rahaa, tai näin olen sen ymmärtänyt, voi tietty koskea aikaa jne.
Ostin talviautoksi vanhan is sierran, koska uusista autoista en juurikaan välitä. autosta maksoin hieman kolaroituna 500€. vaihtoon meni jonin verran peltiä+ kaikki kuluva lohkoa askia ja perää lukuunottamatta uusiksi tai tarkastettiin. kustannuksia tuli 500€ jos olisin kaikki ostanut uutena ehkä 1000€ ja vieraalla teetettynä ehkä 1500€ ELI YHTEENSÄ 2000€ maximissaan.
Vaihtoehtona olisi tietty ollut uuden mondeon hankinta vastaan kokoluokkaan. eli 2.0 ruisku mondeo maksaa vastaavassa varustetasossa 35000€. lisäksihän se pitää käyttää huollossa vähän väliä, jotta takuu ei raukea ja maksavat ensimmäiseltä kolmelta vuodelta väh. 1000€ lisäksi en pääse ajamaan uudella autollani, koska se on siellä huollossa tyypillisesti vähintään kokopäivän. Mahdollista on myös saada kutsu johonkin huoltoon jossa muutetaan joku uutuus moka, ja taas ollaan jalkamiehenä!. No sen kolmen vuoden päästä päätän vaihtaa auton toiseen ja myyn sierran pois. saan siitä ehkä 1000€ tai enemmän ja auto on ollut jokapäivä käytössä ja toiminut loistavasti. Myydessäni mondeon saan hyvällä tuurilla tai tyhmällä ostajalla siitä 20000€ ,ja autoa olen saanut ajaa aina kunhan se ei ole ollut huollossa, jumittunut obd testin takia lisää huoltoon tai ruiskun/säätöohjelman säätöjen ja vikojen takia huoltoon tai muuten vaan huoltoon.
Summary:
Sierra tappiota öljyt yms mukaan lukien. max 1500€
Mondeo tappiota min 15000€
Ja kumpikin auto :roll:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

noin mäkin sen katson..ne keillä on paljon rahaa voi ostaa ne mun tulevat käytetyt.
luultavasti ajaisin vanhalla takatuupparilla vaikka olis omaisuuttakin,enkä pihyttäni :)
nää vanhat on vaan kivempia mun mielestä.
ja 120 heppaa vanhassa escossa lämmittää sydäntä kummasti,tehot
on hyvin sen verran mitä käyttöautoon kaipaakin.
..no onhan 520 heppaa vielä kivempaa.. :lol:
omassa on kai 70.. :roll:
ei sieltä mitään junia t...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

itse ainakin aion armeijan jälkeen sen verran panostaa että töihin päästyäni ostan uudehkon auton(toyotan) joka käynnistyy joka aamu eikä jätä matkan varrelle. vanhat autot jää sitten harrastus peleiksi.. 8) ja olen tiedostanut tuon että uuden auton pitäminen ei ole halpaa, aika monta vuotta sitä joutuu pitämään että sen on edes saanut kokonaan maksettua +vakuutukset+huollot+kaikkea muuta.. :roll:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kyllä ne "uudehkot" japsitkin jättää käynnistymättä ja tien päälle siinä missä vanhakin kalusto. Ihan siitä kiinni missä kunnossa vehkeet pitää

Mitenkäs se legendaarinen takaikkunatarra menikään
"Toyota - Eniten teillemme levinnyt auto"
:lol:

Juu eihän siinä mitään onhan uudempi aina uudempi mutta itse en viitsi uudempaan autoon kovin paljoa laittaa juurikin sen takia että mahdollisuudet tehdä itse ovat vähenemään päin ja melkeempä mitä uudempi niin sitä huonommin pitää arvonsa tulevaisuutta ajatellen. Sitten kun on "kalliit kilometrit" ajettu pois (yli 20v) niin voi panostaa vähän ja saada omansa takaisin myydessä jonkin ajan päästä kun arvo ei enää laske
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sepä huono puoli noissa uusissa autoissa on, jälleenmyynti arvoo laskee kuin jaffa mummo potkukelkalla alamäkeä. Ja eipä sillä yli 20000e lisähinnalla paljoa enempää saa, sanoisin omasta mielipiteestä, ettei mitään parempaa, vain huonompaa. Mutta mistä kukin tykkää :)

Itseä lämmittää vanhat autot paljon ja niitä tulee olemaan aina, en varmaan koskaan osta mitään 90-> uudempaa autoa.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

ZyaS kirjoitti:itse ainakin aion armeijan jälkeen sen verran panostaa että töihin päästyäni ostan uudehkon auton(toyotan) joka käynnistyy joka aamu eikä jätä matkan varrelle. roll:
Taitaapa se olla just niin että, kun uuteen autoon tulee vikaa.. jäät tien päälle.
Mutta kun vanhaan tulee jotain vikaa, voit korjata sen "niksi pirkan" ohjeilla ja pääset kotiin. :wink:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Bootsi kirjoitti: Taitaapa se olla just niin että, kun uuteen autoon tulee vikaa.. jäät tien päälle.
Mutta kun vanhaan tulee jotain vikaa, voit korjata sen "niksi pirkan" ohjeilla ja pääset kotiin. :wink:
Aika huono syy ajaa vanhalla autolla, tielle jäämisen pelkääminen. Henk.koht. pidän kyllä käyttöautona mahdollisimman uutta ja vähän ajettua, taloudellisien realiteettien rajoissa tietenkin. Jokunen vuosi tuli kuitenkin ajettua välikopalla ja 1.0 mk1 Fiestalla "normaalit"ajot, nyt kun on kolme vuotta ollut "peräti" Mondeo käyttöautona ei kyllä paskankaan vertaa kiinnostaisi ajaa vanhoilla ritsoilla esim töihin ja maitokauppaan.

Harrasteautot sitten erikseen.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

ZyaS kirjoitti:itse ainakin aion armeijan jälkeen sen verran panostaa että töihin päästyäni ostan uudehkon auton(toyotan) joka käynnistyy joka aamu eikä jätä matkan varrelle. vanhat autot jää sitten harrastus peleiksi.. 8) ja olen tiedostanut tuon että uuden auton pitäminen ei ole halpaa, aika monta vuotta sitä joutuu pitämään että sen on edes saanut kokonaan maksettua +vakuutukset+huollot+kaikkea muuta.. :roll:
Peiliin saat katsoa (sieltä löytyy syy) jos ei autosi käynnisty tai jättää matkan varrelle.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Tinde kirjoitti: Aika huono syy ajaa vanhalla autolla, tielle jäämisen pelkääminen. Henk.koht. pidän kyllä käyttöautona mahdollisimman uutta ja vähän ajettua, taloudellisien realiteettien rajoissa tietenkin. Jokunen vuosi tuli kuitenkin ajettua välikopalla ja 1.0 mk1 Fiestalla "normaalit"ajot, nyt kun on kolme vuotta ollut "peräti" Mondeo käyttöautona ei kyllä paskankaan vertaa kiinnostaisi ajaa vanhoilla ritsoilla esim töihin ja maitokauppaan.

Harrasteautot sitten erikseen.
Juu meitä on moneen junaan... itseäni ei kiinnostaisi paskan vertaa ajaa jollain uudemmalla katiskalla työmatkoja.

Hyvin on matka taittunut vanhalla ritsallakin jo useita vuosia.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

s.o.h.c kirjoitti: Peiliin saat katsoa (sieltä löytyy syy) jos ei autosi käynnisty tai jättää matkan varrelle.
tiedän että oma vika jos laitteet ei toimi mutta kun aika ei riitä niitten huoltamiseen ni on minusta järkevää ajaa "uudehkolla" autolla ja huollattaa sitä muualla niin auto pysyy toiminta varmana.

Tinde:n kanssa täysin samaa mieltä, kesällä pari viikkoa "uudella" toyotalla ajaneena lievästi vitutti siirtyä vanhan escortin rattiin. ketään en halua arvostella sen takia että ajaa vanhalla autolla koska tämähän on vain minun mielipide joka tainnu syntyä monen vuoden yhteis tuloksena ei oo koskaan perheessä ollu 6vuotta uudempaa autoa jos ei isän työautoa lasketa
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

6 vuotiashan on ihan pakasta vedetty :D
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

lapazu kirjoitti: 6 vuotias mondeo melkein 200tkm ajettuna alkaa olla paalauskunnossa. Näin se vain on, täällä eletään kuin pula-aikana.
Niin, uuden auton käyttöikähän taitaa olla juuri 6vuotta.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:lol:
ei sieltä mitään junia t...
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Uudet autot perseestä, yli 30vuotta vanhemmat autot hyrrää paremmin ja reilusti halvemmalla. :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Niin jos osaamista löytyy korjata niin vanhalla autolla ajaa sikahalpoja kilometrejä. Niitä pitää sitten osata korjata. Uudella autollakin pysyy liikenteessä, mutta jos vikaa tulee tehdään korjauksia jotka maksavat vanhan auton verran. Mutta jos ei itse autoaan laittele ei vanhaa autoa voi viedä liikeeseen. Että näin.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Niinhän se on, vanhojen autojen kanssa pakostakin oppii korjaamaan. Mutta korjaaminen moninkertaisesti halvempaa :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Toista taas projektit, joihin kyllä saa rahaa menemään määrättömästi..
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

eskomk4 kirjoitti: ei vanhaa autoa voi viedä liikeeseen. Että näin.
Kyllä voi huollattaa, ainakin täälläpäin, en ymmärrä josei sielläpäin.. :shock:
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Lähinnä korjauksia nyt tarkoitin, mutta kyllä ne "huollot" tietysti ehkä menee, tosin huolto sisältää ne öljyt ja vaihdon ja sitte erinäisiä tarkistuksia eli silti iso raha valohoidosta jonka voi itsekin tehdä. Nykyään tietysti enemmän viedään korjaamoon vanhojakin vehkeitä kun ihmisillä ei ole semmoista intoa korjailla ite autojaan. Vähän oftopic, niinkuin koko tämä topicci, mutta autoliikkeiden pihat on täynnä kallista saksasta tuotua audia, mersua ym varsinkin erikoismalleja joita omistajilla ei ole varaa korjauttaa. Ja ne on juuri semmosia 10-15 vuotiaita eli aika vanhoja vehkeitä. Ja se mitä tämä nyt sitten tarkoittaa niin en tiedä, kukin tehköön tavallaan. Ja eikä tuossa mk4 eskossa kyllä paljo muuta tarvii ku välillä öljyjä vaihella ja jarruja putsailla yms. On perheessä uudempaakin ford kalustoa, ja eikä niihinkään mitään kalliita vikoja ole tullut muutakun tuo focucsen kori mutta senkin ne korjas takuuseen.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

grebe kirjoitti:Ja alkuperäinen aihe oli?
Eipä tässä tainnut mitään aihetta olla, kysyin vaan tuosta häviötehosta ja siitä lähti ilmeisesti lumipallo liikkeelle.
Winx
Viestit: 58
Liittynyt: 04 Helmi 2005 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Winx »

Jaakko85 kirjoitti: Niin, uuden auton käyttöikähän taitaa olla juuri 6vuotta.
Jos tällä tarkotettiin mun autoa, niin taitaa olla aika paljon vuosia vielä edessä: mittarissa 16000km ja muutama satanen päälle.

Lokakuussa teetin ruostesuojauksen ja ruostetta ei ollut missään.

Ja oli vähän huono päivä edellisen sivun viestiä kirjoittaessa. Stressiä pukkas päälle.

Edit: No ei sitten suoranaisesti tarkotettu. Ruostetta ei siis ole korissa, sen verran tarkennusta :).
Vastaa Viestiin