2.8 Tupla turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Riesamies
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Marras 2005 23:01
Paikkakunta: Jyväskylä

2.8 Tupla turbo

Viesti Kirjoittaja Riesamies »

Mistä 2.8 v6 moottoriin voisi saada imu ja pakosarjoja tuplaturbo projektia varten? Kannattaako pistää lohko porauttaa ja pistää wisecon takomännät? Vai olisiko parempi vaihtoehto bi-turbottaa 2.9 v6?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Itse tekisin itse imu ja pakosarjat, kun tuohon ei varmaan hirveästi tarjontaa ole
Escort 1.8 sport -97
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ihan pakko vähän sitä pilkkua, siis oletko tekemässä tuplaturboa vai bi-turboa, bi-turbohan "tarkoittaa" että on mekaaninen(tai muu) ja pakokaasuahdin "peräkkäin". Tuplaturbo taas esim V koneessa että molemmilla puolilla samanlaiset

Noh jokatapauksessa :D

edit: luin vähän hätäseen olikin 2 eri hommaa suunniteltu :oops:
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Kyllä se bi-turbo voi tarkoittaa ihan symmetristä ahtamista esim. Audi.
Imusarjan saa efistä. Siinä on 2 kaasuläppää.
Täällä on juttua: http://www.sunpoint.net/~turbosierra/
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mielestäni sana bi kyllä tarkoittaa kahta erilaista
ja vaikka twin kahta samanlaista (kaksoset)

Voihan se bi-turbo meinata symmetristä mutta kuitenkin useampaa eri ahtamismuotoa
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

VesQ kirjoitti:Mielestäni sana bi kyllä tarkoittaa kahta erilaista
ja vaikka twin kahta samanlaista (kaksoset)

Voihan se bi-turbo meinata symmetristä mutta kuitenkin useampaa eri ahtamismuotoa
ei BI tarkota kahta erilaista vaan kahta, tämä vaan minun mielipide..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ainakin Maserati Bi Turbossa on kaksi puhallinta. Yksi kummallekkin puolelle konetta.
Amerikkalainen puhuu Twin Turbosta, kun taas täälä vanhalla mantereella puhutaan sen lisäksi myös Bi Turbosta tarkoittaen samaa asiaa.
Jos ahtimia on sarjassa, niin silloin se on 'serial charged'.

Noista pakosarjoista, 2.8:ia ei liene mikään firma tehnyt tupla turbolla, mutta Turbo Technics on tehnyt Capriin sarjaa kummankin puoleiselle ohjaukselle eli puhallin on Caprissa repsikan puiolella. Taitaa tosin olla aika toivotonta kummankin kätiset sarjat löytää.
2.9:iä on T T tehnyt tupla turbona, Sierra 2.9 4x4.
Ebaystä tiedetään ko. turbosettejä hankitun.
Viimeksi muokannut country sedan, 13 Joulu 2005 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SbY
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Marras 2005 07:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja SbY »

Bi-sana tulee latinasta ja tarkoittaa kahta. Biturboahan yleensä käytetään moottoreissa joissa on kaksi eri kokoista ahdinta. Toinen spuulaa nopeammin -> alavääntöä ja toinen tulee mukaan ylemmillä kierroksilla tuottaen maksimivoimaa.

Twinturbosta en tiedä. Liekkö sitten tarkoitettu että hommaa hoitaa identtiset turbot, mutta esim V-koneissa toimivampi ratkaisu.

Miten sitten nämä Suprat ja Skylinet joissa twinturbo tulee esiin, onko kyseessä samankokoiset ahtimet vaikka koneena rivi 6??

Eli onko loppupelissä niin, että biturbo = twinturbo ja päinvastoin.

:?:
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.8 Tupla turbo

Viesti Kirjoittaja jouni »

Riesamies kirjoitti:Mistä 2.8 v6 moottoriin voisi saada imu ja pakosarjoja tuplaturbo projektia varten? Kannattaako pistää lohko porauttaa ja pistää wisecon takomännät? Vai olisiko parempi vaihtoehto bi-turbottaa 2.9 v6?
Nyt kun aihe jo on karannut jonninjoutavan paskanjauhamisen puolelle, niin takaisin itse asiaan.

Lähtökohdaksi itse suosittelisin ehdottomasti 2.9i:ia 2.8:n sijaan. Hyvä resepti voisi olla:

-Wisecot tai Rossit
-Eaglen veivit
-kanavien siistiminen (vakiovenat riittää)
-2kpl T25 ahtimia
-riittävän iso cooleri
-EHDOTTOMASTI säädettävä moottorinohjaus (Megasquirt, Autronic, Tatech tjms.)
-6kpl riittävän isoja suuttimia alkuperäisten tilalle
-tietty laakerit, tiivisteet yms. perusasiat pitää olla myös kunnossa

Eiköhän noilla olisi edellytyksiä jo sinne +400hv tehoihin ja +500Nm vääntöön. Ja alkaisi pukkaamaan voimaa jo tuolta 2000rpm alkaen :wink:

Ebayssa oli vähän aikaa sitten 2.9i twin turbo Turbo Technicsin pakosarjat myynnissä. Ei jääneet minulle...Toisaalta itsetehtynä saa paremmin virtaavat.

http://img.photobucket.com/albums/v510/ ... chnics.jpg

Tuossa yksi ihan nätisti toteutettu 2.9itt Itä-Suomesta:

http://www.cosworthrsclub.com/kuvagalle ... 04_36.html

Ei se 2.8i k-jet tuplaturbotus välttämättä uutta imusarjaa kaipaa. Putket voi yhdistää ennen kaasuläppää. Toki 2.8efi koneessa on sitten imusarja jo ihan toista luokkaa. Tuollaisella paketilla on revitty vajaa 350hv:

http://img.photobucket.com/albums/v510/jouni/28tt1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v510/jouni/28tt2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v510/jouni/28tt3.jpg

Minullakin on ahtimet 2.7 bi-turbo S4 Audista ja kovastihan nuo on saman kokoiset :wink:
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tuohon 2,8 koneeseen ei välttämättä ole kovin paha tehdä itse pakosarjoja, turboille, koska siinä on vaan kaksi ulostuloa/kansi.

Imusarja on käsittääkseni ko. koneen heikkous ainakin vaparikäytössä. Yleisesti turbokäytössä imupuoli pitäisi olla jopa parempi kuin vaparissa, koska sitä tavaraa liikkuu enemmän. Ko. imusarjaa voi avartaa, tosin seinämää ei ihan kauheasti ole. Jostain olen lukenut, että hitsaamalla tavaraa lisää seinämiin saadaan ihan hyvä.

Männät menee varmaan vaihtoon, että saat pusristukset laskettua sopivaksi.

Jos löydät jostain 2,9l kampiakselin, heitä semmonen kehiin, niin saat lisää iskutilavuutta. Sitä joutuu kuulemma koneistamaan vähän, että saa jakopään sopimaan. Lisäksi männissä pitää ottaa huomioon puristuskorkeus, kun isku pitenee. Esim. Scorpio Cossuun saa turbomäntiä ainakin jostain briteistä.

Kannet kannattaa kyllä porttauttaa. Ne kanvat on kyllä suoraan sanoen huonot! Palotilaakin voi ilmeisesti muotoilla vähän paremmaksi. Samalla puristus myös putoaa, kun tilavuutta tulee vähän lisää.

Itsellä on Sierra projekti menossa, tosin ilman turboja (ks. WWW). Itse hommasin 2,9l koneen. Jos saat selaisen jostain, niin on se parempi. Siinä kun on vakiona EFi imusarja. Tuossa Sierran vakio K-Jetissä riittää potkua vissiin johonkin 250hv tietämille (en varma, jostain muistaisin kuulleeni, tosin kuulostaa aika isolta potentiaalilta), mutta yli sen loppuu bensa, eli ainakin jotain lisärikastusta pitää kehittää. Tästäkin syystä EFi sopivalla suuttimilla olisi paikallaan!

Edelleen jos löydät jostain Scorpio 2,8 koneen, niin sekin on parempi kuin Sierran. Siinä kun on myös EFi imusarja (helpompi siis laittaa säädettävä ohjaus) ja venttiilit on kai oikeilla seeteillä? (En ole varma, omassa on vain koneistetut ja karaistut kannessa.)

Tuo ehdotettu T2.5 ahdin tuplana voi olla ihan jees. XR4x4 on aikoinaan tehty Minker 323 versio, jossa oli kaksi T02 ahdinta ja tehoa tuo 323hv. Lehdistö kehui sitä lähimpänä mekaanisesti ahdettua olevaksi turboauotoksi. En tiedä olisiko T03:set sitten liian isot. Voi olla, että alakierroksilla uupuu tehoja.

Turbotehcniksillä on yhden turbon settiä, mutta minusta tuo on vähän tyhmä. Laittaa nyt V moottoriin vaan yksi puhallin :-)

Nokka-akseli varmaan kannattaa myös vaihtaa. Tuyrboon sopivaa saa ainakin Piperilta, luettoloa löytyy esim. http://www.rallyracefin.fi/

Yksi on ainakin varma! Rahaa menee hyvä tulee :-) Onnea projektiin. Nähdään ensi kesänä radalla...(no eipä vaparilla kauheasti turbolle pärjää)
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

200hv taitaa olla se k-jetin katto.

Kyllä sen pakopuolenkin pitää turbokoneessa hengittää, uskaltaisin melkein väittää sitä tärkeämmäksi noin kokonaisuutena (venttiilit, kanavat, pakosarjat, ahdin + putkisto) jos halutaan koneen oikeasti hengittävän ja kestävän.

Nokka-akseliksi valitsin omaan projektiini uuden vakiokepin. Viisaampia kuuntelin... :wink: Eli itse olen eri mieltä tuon nokan suhteen. Erään "gurun" sanomaa isommista venttiileistä ja rajummasta nokasta ahdettuun V6:een: "Älä huolehdi, kyllä ne ahtimet sinne tavaraa työntää".

Minusta on ihan turhaa alkaa sovittelemaan 2.9:n kampuraa 2.8:iin (ellei nyt ihan väkisin halua 2.8:ia rakentaa). Samalla rahalla ja vaivalla tekee 2.9:iä ja saa paremman lähtökohdan kaikin puolin. Jos jostain alkaa kampuraa sovitella, niin sitten 4.0 V6:sta.

Mm. Burtonilta saa Accraliten mäntiä 2.8 ja 2.9 turbokäyttöön, mutta ne on vakioveiveille. Lisäksi esim. Wisecon tai Rossin mittatilausmännät tulee halvemmiksi.

Juu, rahaa tulee palamaan ihan varmasti :D Mutta kerrohan minkälaiset tehotavoitteet sinulla on? Vakiohiluilla pärjää yllättävän pitkälle.
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

jouni kirjoitti:200hv taitaa olla se k-jetin katto.
Seison korjattuna. 100hv potentiaali tuntuu kieltämättä jo aika suurelta.
Kyllä sen pakopuolenkin pitää turbokoneessa hengittää, uskaltaisin melkein väittää sitä tärkeämmäksi noin kokonaisuutena (venttiilit, kanavat, pakosarjat, ahdin + putkisto) jos halutaan koneen oikeasti hengittävän ja kestävän.
Toki pitää. 2,8 pakokanvat on nekin hyvin huonot IMHO. Saattaisi olla järkevää vaihtaa pakovenat isommiksi. Ja tietysti se porttaus koskee koko kantta.
Nokka-akseliksi valitsin omaan projektiini uuden vakiokepin. Viisaampia kuuntelin... :wink: Eli itse olen eri mieltä tuon nokan suhteen. Erään "gurun" sanomaa isommista venttiileistä ja rajummasta nokasta ahdettuun V6:een: "Älä huolehdi, kyllä ne ahtimet sinne tavaraa työntää".
Hyvän turbokoneenhan pitäisi kehittää tehoa myös ilman ahtoja. Ehkä vakio on hyvä valinta, en tiedä. Kannattaa tosiaan keskustella asiasta semmoisen kanssa joka tietää jotain. Turbon ja vaparin nokissa vaan on yleensä eroa. Eli raju vapari nokka ei kyllä toimi hyvin turbon kanssa, noin yleensä.
Minusta on ihan turhaa alkaa sovittelemaan 2.9:n kampuraa 2.8:iin (ellei nyt ihan väkisin halua 2.8:ia rakentaa). Samalla rahalla ja vaivalla tekee 2.9:iä ja saa paremman lähtökohdan kaikin puolin. Jos jostain alkaa kampuraa sovitella, niin sitten 4.0 V6:sta.
Juu, tuo Explorerin kampura olisi ihan mielenkiintoinen :-) Noita 2,9 osia ei kyllä kovin hyvin tunnu Suomesta löytyvän. Ja totta on, että tilavuuslisä on aika marginaalinen. Toisaalta ahdoilla tilavuuden merkitys kasvaa.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Asiaan. T T:n sarjalla avaamattomasta Caprin 2.8 i:stä 0.45 ahdoilla 200hv ja 8.8 puristuksilla/0.6 ahdoilla 230hv.
Saman firman tupla turbo setillä 2.9:stä, konetta avaamatta 0.4 ahdoilla 240hv ja 8.8 puristusksilla/0.6 ahdoilla 280hv. Tai jotain sinnepäin.
Ens kesänä sitten näkee mitä Cologne tykkää kovemmista paineista.
ghiaman10

Viesti Kirjoittaja ghiaman10 »

Kohta sen näkee mitä vakio 2.9 kestää.Ostin tommosen ruottalaasen saastekoneen ja ebaystä TT:n tuplasatsin ja kokeilen käyntiä ekaks ilman koria.Johdotukset piti ehtiä kolmesta autosta mut kyl se pärähti lattialla käymään(toistaseks ilman ahtaimia)hetken syvällisen mietiskelyn jälkeen.Tulevana vapaaviikkona laitan ahtimet ja kokeilen uudestaan.Ja sit tulee kiire ranatan kans.Uuet maalit ja muut asiaan kuuluvat ehostukset ja pataa konehuoneeseen.Äkikseltään muuten näytti et jotenkin joudun modifioimaan eli teettään sovitteen jolla kuskinpuolen ahtaimen saan ylemmäs.Kolisee muuten runkoon.Raakakuvia on tuolla muutama: http://www.granada.fi ja photos ja ari,ghiaman.
kiesi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Kesä 2005 20:45
Paikkakunta: Madrid

Viesti Kirjoittaja kiesi »

Kestikö kone?

Itellä on vähän samat kutinat jos jostain saan Janspeedin tai vastaavan tuplaturbokitin käsiini (ja muutenkii menee hommat putkeen).
'93 Ford Scorpio Ghia 2.9i V6
PgC
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:20

Viesti Kirjoittaja PgC »

mäkin tarttisin pakosarjoja joten jos joku viittis hieman vihjasta että kuka sellaiset pystyy tekemään :wink:
käyttis:Audi A4 1.8T avant (pankin, kohta exä)
tulossa:Ahdettua 4wd voimaa japanista
kesällä:Suzuki GSX-R 1300cc (oma)

projekti:Ford sierra 2.0 4D dohc -->2.8/2,9 Twinturbo?? tehotavoite 150hv =)
ghiaman10

Viesti Kirjoittaja ghiaman10 »

Heh.Eipä vaan oo vapaata aikaa tullut.Tos viime vkl innostuin siivoon tallia ja samalla nappasin johtosarjat auki ja kattelin piuhoituksen selvemmäks.Vaan kun on ollu vapaa-ajan puutetta et sais autoon asti kiinni.Tos on ihan valurautaset pakosarjat turbo technicsin tekemät.Mut eipä tuo kummonen kyläseppä tarvi olla joka moiset kyhää.

Tuossa kävi jo mielessäkin et josko ostais yhen scorpparin ja kyhäis kiukaan siihen ni sais luvalla ajaa isommilla tehoilla.Saksashan noita nahkasisustaisia hianoja vielä oliskin.Aihioita meinaan. :roll:
kiesi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Kesä 2005 20:45
Paikkakunta: Madrid

Viesti Kirjoittaja kiesi »

Osta mun skorppari ;) Jos ei ala tuota turbokittiä löytymään niin täytynee vaihtaa autoon jossa on se 240hp vaparina...
'93 Ford Scorpio Ghia 2.9i V6
ghiaman10

Viesti Kirjoittaja ghiaman10 »

Eiku kuvan kanssa hintapyynti s-postiin.

ari@granada.fi

:shock:
kiesi
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Kesä 2005 20:45
Paikkakunta: Madrid

Viesti Kirjoittaja kiesi »

Sinne läks.

Takaisin asiaan: tuo turbottaminen olis kyllä hienoa. Harmi vaan kun noita paketteja ei oo missään myynnissä eikä minulla oo työkaluja & tiloja tehdä itse koko moskaa.

Lueskelin tuossa moneltakin foorumilta että tuo 2.9 on parempi turbotettava kun 2.8. Wikipediassa ja answers.comissa oli ihan hyviä artikkeleja (tosin taisit tietää nää jutut jo ennestään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_engine
'93 Ford Scorpio Ghia 2.9i V6
Looney
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2005 05:26

Viesti Kirjoittaja Looney »

[quote="markkul"]

Itsellä on Sierra projekti menossa, tosin ilman turboja (ks. WWW). Itse hommasin 2,9l koneen. Jos saat selaisen jostain, niin on se parempi. Siinä kun on vakiona EFi imusarja. Tuossa Sierran vakio K-Jetissä riittää potkua vissiin johonkin 250hv tietämille (en varma, jostain muistaisin kuulleeni, tosin kuulostaa aika isolta potentiaalilta), mutta yli sen loppuu bensa, eli ainakin jotain lisärikastusta pitää kehittää. Tästäkin syystä EFi sopivalla suuttimilla olisi paikallaan!

quote]

Noh noh. Mä sain ihan vakio ruiskulla (jetronic) sen 400hv. Sitten loppu bensapumpun tuotto kesken.

Yhdellä ahtimella ja moottoria ei edes avattu :)
ylimark
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Helmi 2005 14:25

Viesti Kirjoittaja ylimark »

Looney kirjoitti:Noh noh. Mä sain ihan vakio ruiskulla (jetronic) sen 400hv. Sitten loppu bensapumpun tuotto kesken.

Yhdellä ahtimella ja moottoria ei edes avattu :)
Kerroppa hieman lisää...
Sierra RS Cosworth -86
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Looney kirjoitti: Noh noh. Mä sain ihan vakio ruiskulla (jetronic) sen 400hv. Sitten loppu bensapumpun tuotto kesken.

Yhdellä ahtimella ja moottoria ei edes avattu :)
Kestikö montakin polkasua?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Looney
Viestit: 22
Liittynyt: 09 Marras 2005 05:26

Viesti Kirjoittaja Looney »

TeRoK kirjoitti: Kestikö montakin polkasua?
Joku 40-50tkm tosin suurin osa matka-ajoa ja huomattavasti pienemmillä paineilla. Kyllähän se kyytiäkin sitten välillä sai oikein kunnolla.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jo on ihme kun itellä ei oo tahtonut noi vanhat k-jetillä varustetut kölniläiset kestää edes vakiona. :shock:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin