Mondeo V6, "ulina"
Mondeo V6, "ulina"
Mistä voisi johtua että 2000vm V6 mondeoni pitää kylmänä merkillistä "ulinaa". Se häipyy kun nostaa kierroksia ja/tai moottori lämpenee kunnolla?. Ääni ei ole hihnasta johtuvaa.
Mulla kans ulajaa 1999 V6 Mondeo, mutta veikkaisin, että mulla se on hihnasta johtuvaa. Onko tietoa, että voiko hihnaa kiristää mitenkään? Pikaisella vilkaisulla näytti siltä, että hihnassa olisi vain jousitoiminen kiristin. Pitänee ilmeisesti vaihtaa koko hihna ja koittaa josko ulina katoaisi.
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Joo, jakopää on ketjulla, mutta laturi ym. on moniurahihnalla. En ole kerinnyt asiaa vieläkään tutkimaan kummemmin, mutta edelleen kysyisin, että voiko sitä laturinremmiä kiristää mitenkään vai onko se tosiaankin vain sen jousitoimisen kiristimen varassa?
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Taas hieman mutua (autopuolelle), mutta yleensä tuo jakopään vinkuminen johtuu liian kireästä ketjusta. Jos on nääs ketju venynyt, napsahtanut kiristäjä seuraavaan loveen ja mennyt hieman kireälle?
Prätkä puolella enemmän noitten ketjujen kanssa pelannut kun olen käyttänyt manuaalista ketjun säätöä peleissä.
Prätkä puolella enemmän noitten ketjujen kanssa pelannut kun olen käyttänyt manuaalista ketjun säätöä peleissä.
-Kun tietää että ei tiedä mitään, tietää jo paljon-
Kyllä hihnan kiristys on sen jousikuormitteisen kiristimen varassa .tikma kirjoitti:Joo, jakopää on ketjulla, mutta laturi ym. on moniurahihnalla. En ole kerinnyt asiaa vieläkään tutkimaan kummemmin, mutta edelleen kysyisin, että voiko sitä laturinremmiä kiristää mitenkään vai onko se tosiaankin vain sen jousitoimisen kiristimen varassa?

Siinä kiristimessä on myös semmonen"asteikko" josta näkeepi et onko hihnan vaihto edessä jos niinku kiristystymis varat on loppu .
Olen paikallistanut sen ulinan siihen ilmanputsarin ja imusarjan väliin. Paikallinen Fordin huolto ei tiennyt mitään paremman mallisesta haitariletkusta. Epäilivät jumittavaa EGR-venttiiliä.
Kun ilmanputsarin avaa, se ulina kuuluu aivan järkyttävän lujaa siitä ilmanputsarin kannen reijästä. Sielä on useampi pienempi letku imusarjan ja ilmanputsarin kannen välissä vähän joka suuntaan. Pitää koittaa irrotella niitä ja kuunnella, että mikä letku ulajaa. Ulina alkaa kuulua, kun kierrokset käyvät matalalla (laittaa vaihteen päälle, laittaa ilmastoinnin päälle, kääntää rattia yms.) Ulina lähtee pois nostamalla kierroksia. Sitä herkemmin ulisee, mitä kylmempi ilma/moottori.
Jos ei ulinaa saa paikallistettua mihinkään kumiletkuun, se taitaa olla tuo EGR-venttiili.
Kun ilmanputsarin avaa, se ulina kuuluu aivan järkyttävän lujaa siitä ilmanputsarin kannen reijästä. Sielä on useampi pienempi letku imusarjan ja ilmanputsarin kannen välissä vähän joka suuntaan. Pitää koittaa irrotella niitä ja kuunnella, että mikä letku ulajaa. Ulina alkaa kuulua, kun kierrokset käyvät matalalla (laittaa vaihteen päälle, laittaa ilmastoinnin päälle, kääntää rattia yms.) Ulina lähtee pois nostamalla kierroksia. Sitä herkemmin ulisee, mitä kylmempi ilma/moottori.
Jos ei ulinaa saa paikallistettua mihinkään kumiletkuun, se taitaa olla tuo EGR-venttiili.
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited