Joo tota hain takaa. Ainaki omassa tapauksessa uskosin sillä olleen jokin rooli päältä 300tkm ajamisen lisäksiRENNIE kirjoitti: 05 Syys 2025 10:57
EDIT: ilmeisesti siis irrotus ja kiinnitysvaihe saattaa rasittaa niitä. Siinähän vähän moukaroidaan tms.. Mutta muistaakseni yhdessä toisessa autossa oli tuota vapinaa, niin alatukivarsien vaihto just korjasi sen.
Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
No niin. Kyllä se on pojat niin, että tuo nypytyksen aiheuttaja taisi selvitä. Tossa viikko takaperin huomattiin, että auto ei kulje oikein mihinkään ja tasamaallakin menee 7-8 litraa satasella pentsiiniä. Ja eiköhän heti tämä allekirjoittanut, vanha jarrumies, heti huomannut syyn. Kuskin puoleinen jarru ja koko vanteen keskiökin kuumotti kuumana. Eli jarru laahasi pahemman kerran. Puristimilla saatiin pikkaisen se vapautumaan ja toimimaan muutaman päivän. Mutta vain muutaman päivän. Toisen puolen rengas tosin oli koko ajan kylmänä, että nähtävästi siellä oli asia kunnossa.
No, nyt on vaihdettu satulat molemmin puolin ja ei voi kuin ihmetellä. Miten jarruremppa voi muuttaa koko auton ajettavuuden aivan täysin? Jarrupolkimeenkin tuli uskomaton tuntuma. Jarru ei heti ota kiinni vaan siinä pikkuisen enemmän liikettä. Toisaalta taas kun vetäistiin yksi täysjarrutus kahdeksasta kympistä niin Focus pysähtyi kuin seinään. Siis jarrut ovat myös paljon tehokkaammat kuin aiemmin. Hurjaa on.
Ja se ravistelu ja jympytys maantiellä. Ei huomattu testiajolla mitään vaikka ajeltiin satasta. Seka-ajossa tuli keskikulutukseksi 6,3 l/100 km kun muutama päivä aiemmin ei kertaakaan tullut alle 8 litran lukemaa.
Mahtava homma. Auto kulkee nyt kuin raiteilla. Jarru on saattanut laahata jo vähittäin pahentuen jopa vuosikausia, kun ajettavuuteen tuli niin valtava ero tällä rempalla. Seurataan tilannetta, mutta hyvältä vaikuttaa.

No, nyt on vaihdettu satulat molemmin puolin ja ei voi kuin ihmetellä. Miten jarruremppa voi muuttaa koko auton ajettavuuden aivan täysin? Jarrupolkimeenkin tuli uskomaton tuntuma. Jarru ei heti ota kiinni vaan siinä pikkuisen enemmän liikettä. Toisaalta taas kun vetäistiin yksi täysjarrutus kahdeksasta kympistä niin Focus pysähtyi kuin seinään. Siis jarrut ovat myös paljon tehokkaammat kuin aiemmin. Hurjaa on.
Ja se ravistelu ja jympytys maantiellä. Ei huomattu testiajolla mitään vaikka ajeltiin satasta. Seka-ajossa tuli keskikulutukseksi 6,3 l/100 km kun muutama päivä aiemmin ei kertaakaan tullut alle 8 litran lukemaa.
Mahtava homma. Auto kulkee nyt kuin raiteilla. Jarru on saattanut laahata jo vähittäin pahentuen jopa vuosikausia, kun ajettavuuteen tuli niin valtava ero tällä rempalla. Seurataan tilannetta, mutta hyvältä vaikuttaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
No kyllä se sittenking vieläking täryttää ajaessa. Mutta! Ei niin voimakkaasti.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6. N. 305 tkm.
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Satulat kannattaa pitää hyvässä kunnossa, 1.6 Focuksessa niitä ku on vaan kaksi huollettavana
Mutjoo Focuksen jarrut tuntuu toimiessaan hyviltä, sama kokemus itellä vaikka alla Motonetin halvimmat levyt ja palat. Tossahan moni just tekee virheen, jopa korjaamot, että ostetaan/asennetaan kalliita levyjä ja paloja, eikä satuloiden kuntoon ja mäntien liikkuvuuteen kiinnitetä huomioo...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
Taunusautomaatti
- Viestit: 2790
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Focus 1 jarrusatulat lienee noin 30euron hintaluokassa esim aerolla...eli jos ongelmia niin ei kannata kauaa miettiä...
Re: Focus MK1 kumea jyrinä ajaessa
Voip ne valmiinaki ostaa, mutta oli kyllä sen verran simppeli rakenne noissa, että mä otin Monetistä vaan tiivistesarjat ja loppu laahaamiset siihen
Samalla laitoin uudet letkut myös etunurkkiin...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER