1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Kertokaas nyt,missä litraisessa ecoboostissa on jakoketju?
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Tuolta voi katsella remmien kuntoja...
https://www.tiktok.com/@micars.fi
Ja jos haaveilee ketjusta niin kannattaa katsoa tuokin...
https://www.tiktok.com/@micars.fi/video ... 0262218006
Ei ole ketjukaan autuaaksi tekevä....224tkm ja kettinki jo venynyt vaihdon tarpeeseen ja mikä pahinta...ketjun takana on öljypumpun remmi....joka jo melkein katki ja sihtiin mössöä tuottaa....
Tosin öljypumpun remmi kun katkeaa niin siitä ei kaiketi seuraa välitön täystuho vaan antaa aikaa jonkun sekunnin sammuttaa auto...jos vaan öljyvalo syttyy ookoo ennenkun leikkaa kiinni....
https://www.tiktok.com/@micars.fi
Ja jos haaveilee ketjusta niin kannattaa katsoa tuokin...
https://www.tiktok.com/@micars.fi/video ... 0262218006
Ei ole ketjukaan autuaaksi tekevä....224tkm ja kettinki jo venynyt vaihdon tarpeeseen ja mikä pahinta...ketjun takana on öljypumpun remmi....joka jo melkein katki ja sihtiin mössöä tuottaa....

Tosin öljypumpun remmi kun katkeaa niin siitä ei kaiketi seuraa välitön täystuho vaan antaa aikaa jonkun sekunnin sammuttaa auto...jos vaan öljyvalo syttyy ookoo ennenkun leikkaa kiinni....
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Mikäs tuon ketjun suositeltu vaihtoväli on? Ei todellakaan kannata sitä 240tkm odottaa, mutta saako päästää 150tkm vai 120tkm?Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Touko 2025 18:38 Tuolta voi katsella remmien kuntoja...
https://www.tiktok.com/@micars.fi
Ja jos haaveilee ketjusta niin kannattaa katsoa tuokin...
https://www.tiktok.com/@micars.fi/video ... 0262218006
Ei ole ketjukaan autuaaksi tekevä....224tkm ja kettinki jo venynyt vaihdon tarpeeseen ja mikä pahinta...ketjun takana on öljypumpun remmi....joka jo melkein katki ja sihtiin mössöä tuottaa....
![]()
Tosin öljypumpun remmi kun katkeaa niin siitä ei kaiketi seuraa välitön täystuho vaan antaa aikaa jonkun sekunnin sammuttaa auto...jos vaan öljyvalo syttyy ookoo ennenkun leikkaa kiinni....
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Se onkin hyvä kysymys.
Vaihto kuitenkin aika hinnakas joten ei turhankaan aikaisin kannattaisi.
Fordilla varmaan oma käsitys asiasta mutta koska takuu ohi niin ei se ole heidän pussistaan pois jos kaboom.
Vaihto kuitenkin aika hinnakas joten ei turhankaan aikaisin kannattaisi.
Fordilla varmaan oma käsitys asiasta mutta koska takuu ohi niin ei se ole heidän pussistaan pois jos kaboom.
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Tuskin tuolle ketjulle on määriteltykään mitään vaihtoväliä.
Mutta venyessään ketju alkaa yleensä rallattaa kylmäkäynnistuksessä. Ja sitten tulee sytytyskatkoksia ja vikavaloa kun tarpeeksi venyy (tai ohjurit/kiristimet kuluu).
Vaihtotarve riippuu myös paljon öljynvaihdoista, ajotavasta jne.
Mutta tosiaan, öljypumpun hihnan olemassaolo kannattaa muistaa. Ja samalla kun sen tarkistuttaa tai vaihdattaa, niin voi tarkistaa ketjunkin. Ja tarpeen tullen vaihdattaa samalla kertaa.
Kohta varmaan tulee lisää tietoa näistä, kun 2019 Focukset ehtii kerätä mittariin +/- 200 tkm.
Mutta venyessään ketju alkaa yleensä rallattaa kylmäkäynnistuksessä. Ja sitten tulee sytytyskatkoksia ja vikavaloa kun tarpeeksi venyy (tai ohjurit/kiristimet kuluu).
Vaihtotarve riippuu myös paljon öljynvaihdoista, ajotavasta jne.
Mutta tosiaan, öljypumpun hihnan olemassaolo kannattaa muistaa. Ja samalla kun sen tarkistuttaa tai vaihdattaa, niin voi tarkistaa ketjunkin. Ja tarpeen tullen vaihdattaa samalla kertaa.
Kohta varmaan tulee lisää tietoa näistä, kun 2019 Focukset ehtii kerätä mittariin +/- 200 tkm.
Viimeksi muokannut yritäedes, 25 Heinä 2025 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Se ketju käytetään pois kun öljypumpun hihna vaihdetaan. Eli se maksaa ketjun hinnan töitä ei juuri lisää tule. Jos hihna pitää vaihtaa noin 70tkm välein niin tuskin kannattaa ketjua joka kerralla vaihtaa.Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Heinä 2025 12:11 Se onkin hyvä kysymys.
Vaihto kuitenkin aika hinnakas joten ei turhankaan aikaisin kannattaisi.
Fordilla varmaan oma käsitys asiasta mutta koska takuu ohi niin ei se ole heidän pussistaan pois jos kaboom.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Automaatti?Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Heinä 2025 20:23 kannattaa katsoa ajatuksella tämä
https://vm.tiktok.com/ZNdubP874/
Ehkäpä jopa 100t on liikaa...
Momentinmuunninautomaateissa on öljypumpun hihnalla myös tasapainoakselit. Ne ja niiden mukana olevat ylimääräiset kiristinrullat rasittavat hihnaa enemmän.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Kaveri vaihtoi viime viikolla 55tkm ajettuun manuaaliin hihnan ja kuulemma niillä kilsoilla hihnassa on pieniä lovia mutta paloja ei ole irronnut. Itellä on huoltoväli puolitettu siitä mitä tehdastakuu edellyttää, eli 15 välein öljyt. Aattelin ens kesänä 70tkm kohalla vaihattaa. Näiden tietojen ja miCarsin videoiden pohjalta sanoisin että 5v tai 70-80tkm olisi aika hyvä hetki vaihattaa.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 06 Helmi 2022 22:04
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Vaihdatin hihnat Wetterillä tänä keväänä.
Focuksen mittarissa 134tkm, litrainen automaatti vm 2015.
Hihnoissa halkeamia muttei mitenkään surkeassa kunnossa. Ei niin huonossa hapessa kuin noissa videoissa. Oli hyvä aika vaihdattaa.
-Juha
Focuksen mittarissa 134tkm, litrainen automaatti vm 2015.
Hihnoissa halkeamia muttei mitenkään surkeassa kunnossa. Ei niin huonossa hapessa kuin noissa videoissa. Oli hyvä aika vaihdattaa.
-Juha
Ex Cortina GT-65
Ex Cortina -69
Ex Granada Coupé 3.0V6 GXL -75
Ex Fiesta XR2 -88
Ex Cortina -69
Ex Granada Coupé 3.0V6 GXL -75
Ex Fiesta XR2 -88
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Oot siis sitä mieltä että hihna olisi hyvä vaihtaa 5 vuotta vanhaan autoon vaikka olisi ajetttu kuinka vähän tahansa? Meillä oli ajettu 32 000 km kun auto oli 5 vuotta vanha. Ei kyllä tullut mieleenkään vaihdattaa hihnaa. Kun kerran maahantuoja sanoo, että vaihtoväli on 10 vuotta, niin silloin hihnan tulee kestää 10 vuotta oli suositukset merkkilikkeillä mitä tahansa. Olemme vaihdattaneet öljyt ja suodattimen kerran vuodessa merkkiliikkeessä. Öljyillä ajettu korkeintaan noin 6 400.maaco kirjoitti: 08 Syys 2025 23:32 Kaveri vaihtoi viime viikolla 55tkm ajettuun manuaaliin hihnan ja kuulemma niillä kilsoilla hihnassa on pieniä lovia mutta paloja ei ole irronnut. Itellä on huoltoväli puolitettu siitä mitä tehdastakuu edellyttää, eli 15 välein öljyt. Aattelin ens kesänä 70tkm kohalla vaihattaa. Näiden tietojen ja miCarsin videoiden pohjalta sanoisin että 5v tai 70-80tkm olisi aika hyvä hetki vaihattaa.
Vaihdatutan hihnan jos auto silloin vielä on 10 vuotta kun tulee kuluneeksi rekisteröinnistä. Autolla on ajettu sinä hetkenä maksimissaan 64 000. Jos jotain vaurioita tulee hihnan aiheuttamana sitä ennen ja maahantuoja ei suostu maksamaan korjausta kokonaisuudessaan menen käräjille. Sittenhän tulee ennakkotapaus Suomeenkin. Suomalaisiahan viedään aina asiassa kuin asiassa kuin pässiä narussa.
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
No siis kyllähän kautta aikojen on tiedetty että hihnan kuntoon vaikuttaa myös ikä eikä pelkät kilsat, sen mukaan vaihdetaan kumpi tulee eka täyteen, perusasioita. Vuosituhannen taitteessa luvattiin alkuun GM:n Ecotec-sarjan moottoreille 120tkm/8v hihnan vaihtoväli, joka sitten, yllätys yllätys, puolitettiin kun niitä alkoi paukkua poikki ennen tuota alkuperäistä vaihtoväli-ikkunaa. Varsinkin jos ja kun huolto ohjeistaa Ecoboostiin nykyään vaihtamaan sen aiemmin kun 10 vuoden päästä, niin kannattaako sitä oikeesti lähteä omin päin kokeilemaan että kestääkö?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Itselläni ei ole aikomusta vaihtaa öljypumpun hihnaa ennen kuin on 10v tai 240 tkm täynnä. Auto on minulle myyty tuolla lupauksella. Ylimääräinen 1500 euroa ei maistu.
Omalla ajolla tulee aika ensin vastaan. Olen ensimmäinen omistaja, täydellinen merkkihuoltohistoria max 1v/15tkm vaikka vaatimus 2v/30tkm. A7 laatikko ilman hihnan kiristäjää/tasapainoakselia. Aivan sama vaikka huolto suosittelisi lyhennettyä väliä, virallinen valmistajan ohjelma on 10v/240tkm. Jos hihna ei tätä kestä täydellisesti merkkihuollettuna, on autossa virhe josta myyjä/maahantuoja/valmistaja on vastuussa takuuajankin jälkeen. Ensimmäisenä omistajana tiedän olevani vahvoilla kuluttajansuojalain nojalla.
Seuraavat omistajat on sitten eri juttu, mutta he saavatkin nämä Fordit yleensä kovin halvalla joten on sitten varaa hihnoja vaihdellakin. Itseltä auto lähtee jossakin kohtaa eteenpäin. Jos autosta esim. 9 vuoden kohdalla saa yhden euron (saanee vähän enemmän), on tämä silti ollut vielä aika halpaa ja huoletonta autoilua.
Omalla ajolla tulee aika ensin vastaan. Olen ensimmäinen omistaja, täydellinen merkkihuoltohistoria max 1v/15tkm vaikka vaatimus 2v/30tkm. A7 laatikko ilman hihnan kiristäjää/tasapainoakselia. Aivan sama vaikka huolto suosittelisi lyhennettyä väliä, virallinen valmistajan ohjelma on 10v/240tkm. Jos hihna ei tätä kestä täydellisesti merkkihuollettuna, on autossa virhe josta myyjä/maahantuoja/valmistaja on vastuussa takuuajankin jälkeen. Ensimmäisenä omistajana tiedän olevani vahvoilla kuluttajansuojalain nojalla.
Seuraavat omistajat on sitten eri juttu, mutta he saavatkin nämä Fordit yleensä kovin halvalla joten on sitten varaa hihnoja vaihdellakin. Itseltä auto lähtee jossakin kohtaa eteenpäin. Jos autosta esim. 9 vuoden kohdalla saa yhden euron (saanee vähän enemmän), on tämä silti ollut vielä aika halpaa ja huoletonta autoilua.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee. Edelliseen autoon vaihdatin jakohihnan 6v / 90tkm kohdalla. Nyt kun puhutaan 1.0 ecoboostista joiden hihnaongelmat on kaikkien tiedossa, ennenmin maksan sen tonnin hyvissäajoin, kuin murehdin milloin se pamahtaa. Mene sinä käräjille jos intoa on, mutta älä oleta että muut olis valmiita sellaiseenärräpärrä kirjoitti: 09 Syys 2025 12:22Oot siis sitä mieltä että hihna olisi hyvä vaihtaa 5 vuotta vanhaan autoon vaikka olisi ajetttu kuinka vähän tahansa? Meillä oli ajettu 32 000 km kun auto oli 5 vuotta vanha. Ei kyllä tullut mieleenkään vaihdattaa hihnaa. Kun kerran maahantuoja sanoo, että vaihtoväli on 10 vuotta, niin silloin hihnan tulee kestää 10 vuotta oli suositukset merkkilikkeillä mitä tahansa. Olemme vaihdattaneet öljyt ja suodattimen kerran vuodessa merkkiliikkeessä. Öljyillä ajettu korkeintaan noin 6 400.maaco kirjoitti: 08 Syys 2025 23:32 Kaveri vaihtoi viime viikolla 55tkm ajettuun manuaaliin hihnan ja kuulemma niillä kilsoilla hihnassa on pieniä lovia mutta paloja ei ole irronnut. Itellä on huoltoväli puolitettu siitä mitä tehdastakuu edellyttää, eli 15 välein öljyt. Aattelin ens kesänä 70tkm kohalla vaihattaa. Näiden tietojen ja miCarsin videoiden pohjalta sanoisin että 5v tai 70-80tkm olisi aika hyvä hetki vaihattaa.
Vaihdatutan hihnan jos auto silloin vielä on 10 vuotta kun tulee kuluneeksi rekisteröinnistä. Autolla on ajettu sinä hetkenä maksimissaan 64 000. Jos jotain vaurioita tulee hihnan aiheuttamana sitä ennen ja maahantuoja ei suostu maksamaan korjausta kokonaisuudessaan menen käräjille. Sittenhän tulee ennakkotapaus Suomeenkin. Suomalaisiahan viedään aina asiassa kuin asiassa kuin pässiä narussa.

Mulla on ihan omakohtaisia kokemuksia, että fordin takuut on pelkkiä tyhjiä lupauksia. Vuoden vanhaan autoon ilmestyi sisustan koristelistoihin halkeamia, eli selkeä materiaalivirhe. Niistä olis pitänyt maksaa omavastuuosuutena 150€.
Vähän yli 3v vanhaan autoon missä 5v laajennettu takuu, hiukkasloukku meni tukkoon.. Satanen siitäkin piti maksaa. Opin että tuon merkin tuotteita en toista kertaa osta uutena. Jos joku malli miellyttää, ostaa käytettynä ja huollattaa monimerkkikorjaamolla..
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Ecotykissä ratkaisee ilmeisesti aika paljon se millaista ajoa sillä tulee. Lyhyt pätkä ajo kerää bensaa öljyn joukkoon ja bensassa on mnykyään aika paljon etanolia joka heikentää kumia nopeasti. Eli pätkä ajossa vaihtoväli pitäs olla lyhyt ja pitkää siivua ajeleva voi ajella pidempään.
Ja tietty käytetty öljy on erittäin kriittinen.
Ekotykkeilijän pitää päättää kuinka pitkälle uskaltaa ajella sillä 5-6keur riskillä että napsahtaa....
tai sitten vaan 70-80tkm välein laittaa sen 1800eur huoltoon ja ajelee huoletta.
Tai sitten menee nettiautoon ja ostaa itelleen mk3 mondeon ja ajelee 400-500tkm ilman hihnan vaihtoja....
Ja tietty käytetty öljy on erittäin kriittinen.
Ekotykkeilijän pitää päättää kuinka pitkälle uskaltaa ajella sillä 5-6keur riskillä että napsahtaa....
tai sitten vaan 70-80tkm välein laittaa sen 1800eur huoltoon ja ajelee huoletta.
Tai sitten menee nettiautoon ja ostaa itelleen mk3 mondeon ja ajelee 400-500tkm ilman hihnan vaihtoja....

Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Mk3 mondeo koneet kyllä kestää. Mutta korit rupeaa muuttumaan isänmaaksi. Varsinkin taka apurungot.Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Syys 2025 07:31 Ecotykissä ratkaisee ilmeisesti aika paljon se millaista ajoa sillä tulee. Lyhyt pätkä ajo kerää bensaa öljyn joukkoon ja bensassa on mnykyään aika paljon etanolia joka heikentää kumia nopeasti. Eli pätkä ajossa vaihtoväli pitäs olla lyhyt ja pitkää siivua ajeleva voi ajella pidempään.
Ja tietty käytetty öljy on erittäin kriittinen.
Ekotykkeilijän pitää päättää kuinka pitkälle uskaltaa ajella sillä 5-6keur riskillä että napsahtaa....
tai sitten vaan 70-80tkm välein laittaa sen 1800eur huoltoon ja ajelee huoletta.
Tai sitten menee nettiautoon ja ostaa itelleen mk3 mondeon ja ajelee 400-500tkm ilman hihnan vaihtoja....![]()
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Joo ellei ole aikanaan kotelosuojattu ja massattu.... 

Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
OT: 2000-luvun autoissa ei kannata ruosteesta tehdä ongelmaa itelle, pahimmassaki tapauksessa joutuu korkeintaan vaihtamaan sen kaaripellin tai helman (jos ei selviä paikalla tai pintaruosteen poistolla), tollaseen saa munkin kaltanen tunari kulumaan max. viikon pari ja lopputulemana sitten siisti kulkupeli. Mieluummin sitä muutaman paneelin maalaa (ja tekee tietysti pohjat) autosta kun alkaa tehdä täydellistä koneremonttia. Just yhdestä autosta tuumasin näin jälkeen päin että pelkän jakopään osat makso enemmän kun tarvikkeet ruostuneen takakaaren (korjauspelti, kitit, maalit, ohenteet etc.) korjaamiseen.
Toki jos koko auton huolto ja korjaus toimii ns. ulkoistetusti eli pitää se työnhintakin raapasta jostakin, niin silloin yleensä moni tuntuu vaan pitävän vehkeet liikkuvina välttävillä korjauksilla
Toki jos koko auton huolto ja korjaus toimii ns. ulkoistetusti eli pitää se työnhintakin raapasta jostakin, niin silloin yleensä moni tuntuu vaan pitävän vehkeet liikkuvina välttävillä korjauksilla

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Tuo auton huolto on mennyt ainakin ittellä vähän ehkä liialliseksikin kun vuosien varrella talliin muodostunut jo suht kattava työkaluvalikoima merkkikohtaisine korjaamo ohjelmistoineen että ei kauheesti enää tarvi sitä korjaamoa ja kun ei tule sitä tuntihintaa....ja sitten kun vielä tilailee osat meren takaa niin ne on niin kohtuiullisissa hinnoissa että tulee tehtyä sellaista ennakoivaa huoltoa....eli jos pitää vaikka etuiskari vaihtaa niin samalla vaihtuu sitten myös jousi, tolpan yläpään laakerit, pallonivelet, koiranluut, pyörän laakeri. (+jarruosat jos ei ihan justiinsa tehty) Noista ei kerry kuin jokunen kymppi eikä tarvi sitten seuraavan 150-200tkm aikana tehdä...
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Samma homma se on mullaki, löytyy jakopäänajotustyökalut Fordin 4-syl. koneisiin, Opelin V6:een sekä läjä muita erikoistyökaluja plus itse tehdyt
Lähinnä viittasin kommentillani aiempiin käyttäjiin jotka uhosivat käräjillä remmin rikkoutuessa, joista jotenki jää sellanen kuva ettei autoo paljon itse huolleta 


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2695
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Joo....ja käräjille lähtiessä pitää olla hyvät alkutyöt tehty ja varma asiastaan. Muuten voi käydä niin että sulla on rikkinäisen ekotykin moottorin vaihtolasku 6000eur ja lisäksi oikeudenkäyntikuluja maksettavana 30 000eur 3 vuoden päästä kun juttu ratkaistu. Ja tietty korjattu ekotykki josta saa ehkä 3000 eur huutokaupat commissa ja remmin vaihto alkaa taas olemaan liki.
Tuossa kahvitunnilla joku päivä oli juttua autojen korjaamisesta ja pari nuorempaa työkaveria oli suorastaan hämmästyneitä että et kai sä oikeasti nyt tuota uusinta autoasi uskalla korjata ite, siinähän on kaikki sähkövekottimet. Sanoin hommaanneni juuri siihen sopivan korjaamotietsikan ja tottakai ite.... ilmeet oli
Mutta mitä sitten jos autossa on adaptiiviset nopeussäätimet, automaattinen hätäjarrutus, etäisyysvaroitukset, kaistavahdit, blissit, risteävän liikenteen varoitukset, oncall systeemit, kamerat, näytöt, ajomoodit, ymsyms.... perusosat on edelleen ihan samoja kuin on ennenkin ollut....
Ja pitäähän oma kalusto tunteakin ja tietää mikä sen kunto on...heti hankkinnan jälkeen piti avata sisalokarit ja pohjan suojia ja katsella kunnot....kunnon pesu, kuivaus, kotelosuojaruiskutus koteloihin ja pohjaan ja massat päälle. Päivän homma (+kuivumisaikoja) ja aineet jotain 50-100eur. Suosittelen jos meinaa jonkun vuoden pitää....
Tuossa kahvitunnilla joku päivä oli juttua autojen korjaamisesta ja pari nuorempaa työkaveria oli suorastaan hämmästyneitä että et kai sä oikeasti nyt tuota uusinta autoasi uskalla korjata ite, siinähän on kaikki sähkövekottimet. Sanoin hommaanneni juuri siihen sopivan korjaamotietsikan ja tottakai ite.... ilmeet oli



Mutta mitä sitten jos autossa on adaptiiviset nopeussäätimet, automaattinen hätäjarrutus, etäisyysvaroitukset, kaistavahdit, blissit, risteävän liikenteen varoitukset, oncall systeemit, kamerat, näytöt, ajomoodit, ymsyms.... perusosat on edelleen ihan samoja kuin on ennenkin ollut....
Ja pitäähän oma kalusto tunteakin ja tietää mikä sen kunto on...heti hankkinnan jälkeen piti avata sisalokarit ja pohjan suojia ja katsella kunnot....kunnon pesu, kuivaus, kotelosuojaruiskutus koteloihin ja pohjaan ja massat päälle. Päivän homma (+kuivumisaikoja) ja aineet jotain 50-100eur. Suosittelen jos meinaa jonkun vuoden pitää....

Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Joo, käräjille kannattaa lähtä vain jos on varma asiastaan ja kaikenlaiset vakuutukset kunnoossa. Muistan muutamia vuosia sitten kun ostin uuden asunnon. Kohta selvisi että myyjä oli antanut virheellistä tietoa joka vaikuttiat asumiskuluihin. Pyysin hinnan alennuksena 10 000€, ei antanut tippaakaan. Otin asianajanjan. Sen jälkeen tarjosivat 1000€,pyysin 10 000, sitten tarjoisivat viimeisen vastaantulon 2 000€. Mulla meno hermo ja soitin Helsinkiin kyseisen yrittäjän asianajotoimistoon. Sanoin, että nyt loppu huutokauppa, on kaksi vaihtoehtoa, joko maksatte 7 vuorokauden kuluessa 10 000€ tililleni tai toinen vaihtoehto että ette maksa ja kerron kaikille muillekin asunnon ostaneille nämä asiat, toivottelin vain sitten hyvää päivän jatkoa. Kahden tunnin kuluttua soi puhelin ja asianajaja vastapuolelta sanoi että rahat on viikon päästä tilillä.
Maailmahan on siitä hyvä, että toiset ajattelevat omilla aivoillaan, toiset uskovat "asiantuntijoita" ja "suosituksia". Toiset ihmiset on varakkaampia ja toiset köyhempiä, toiset älykkäitä toiset yksinkertaisia. Kaikkihan on omia valintoja.
Tämä jakohihnasta.
Kahden ja puolen vuoden päästä nähdään kestikö hihna 10 vuotta/64 000 km. Aikahan on maahantuojan hihnalle lupaavan kestävyyden sisäpuolella ja kilometrit on 73% alle maahantuojan lupaaman kestävyyden.
Varmaan kaikki "uskovaiset" vaihtavat Fordiinkin tulpat 3 vuoden välein, vaikka olisi ajettu 20 000 km. Sehän on maahantuoja "käsky". Itse vaihdoin toiseen 60 000/5 vuotta.
Mutta niin kuin mummo vanhainkodissa hoki. Kaikki kunnon miehet vain maksaa. Jätti mainitsematta, turhasta.
Muuten, olen 90, 00,10 ja -20-luvulla uhmannut maahantuojan "määräystä" tarkistaa moottoripyörieni venttiilivälykset 24 000 välein. Nyt pyörälläni oli keväällä mittarissa 51 742 km ja aattelin pitää pyörää vielä jonkin aikaa, pyysin tarkistamaan venttiilit. Eipä tarvinnut yhtään palaa vaihtaa ja huoltomies sanoi, että oli juuri säädöt niin tarkkaan siinä missä uutenakin. Aikamoisen rahan olen säästänyt kun olen jättänyt 24 000 tarkistuksen väliin vuodesta 1992 kun ostin suomen ensimmäisen uuden Honda CBR 900 Firebladen.
Mutta kuten tuolla joku jo mainitsi, kukin tehköön tyylillään ja jokainen kärsii omassa pussissaan ratkaisunsa.
Maailmahan on siitä hyvä, että toiset ajattelevat omilla aivoillaan, toiset uskovat "asiantuntijoita" ja "suosituksia". Toiset ihmiset on varakkaampia ja toiset köyhempiä, toiset älykkäitä toiset yksinkertaisia. Kaikkihan on omia valintoja.
Tämä jakohihnasta.
Kahden ja puolen vuoden päästä nähdään kestikö hihna 10 vuotta/64 000 km. Aikahan on maahantuojan hihnalle lupaavan kestävyyden sisäpuolella ja kilometrit on 73% alle maahantuojan lupaaman kestävyyden.
Varmaan kaikki "uskovaiset" vaihtavat Fordiinkin tulpat 3 vuoden välein, vaikka olisi ajettu 20 000 km. Sehän on maahantuoja "käsky". Itse vaihdoin toiseen 60 000/5 vuotta.
Mutta niin kuin mummo vanhainkodissa hoki. Kaikki kunnon miehet vain maksaa. Jätti mainitsematta, turhasta.
Muuten, olen 90, 00,10 ja -20-luvulla uhmannut maahantuojan "määräystä" tarkistaa moottoripyörieni venttiilivälykset 24 000 välein. Nyt pyörälläni oli keväällä mittarissa 51 742 km ja aattelin pitää pyörää vielä jonkin aikaa, pyysin tarkistamaan venttiilit. Eipä tarvinnut yhtään palaa vaihtaa ja huoltomies sanoi, että oli juuri säädöt niin tarkkaan siinä missä uutenakin. Aikamoisen rahan olen säästänyt kun olen jättänyt 24 000 tarkistuksen väliin vuodesta 1992 kun ostin suomen ensimmäisen uuden Honda CBR 900 Firebladen.
Mutta kuten tuolla joku jo mainitsi, kukin tehköön tyylillään ja jokainen kärsii omassa pussissaan ratkaisunsa.
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Kun puhutaan huoltoväleistä niin ainoo aasinsilta venttiilivälysten ja jakopään taitaa kanssa olla nokka-akseli, mutta se että prätkässä pystyy menemää tuplaten ilmotetun intervallin ei välttämättä tarkota samaa jakoremmin kohdalla...edes autossa
Mun mielestä nimenomaan aivot jätetään sillon narikkaan, ja valitettavan moni tekee myös niin, kun uskotaan sinisilmäsesti myyjäliikettä, ja sitten kiukutellaan kun vehkeisiin tulee joku pieni vika jonka ois voinu itse todeta jo ostohetkellä. Tai samaa jatkumoo ettei huolla tai huollata ennakoivasti autoo ja ihmetellään öljynkulutusta, jarrulevyjen kulumista/kieroutumista, murenevaa remmiä, jne.
Paras tapaus kun töissä tuli asiakas juuri Kamuxilta ostamallaan Volvolla renkaan vaihtoon/ostamaan uudet kumit, huomasin että yksi vanne aivan kiero (vatkasi jo tasapainokoneessa), ilmoitettiin asiakkaalle ja kehotin tarkkailemaan ravistaako maantienopeuksissa. Asiakas ei ollu tietoinen tuota ennen koko kierosta vanteesta, koska ei ollut vielä ajanut kertaakaan autolla maantienopeuksia
Siis ostanut auton eikä tehnyt edes kunnon koeajoa, voi elämän kevät 

Paras tapaus kun töissä tuli asiakas juuri Kamuxilta ostamallaan Volvolla renkaan vaihtoon/ostamaan uudet kumit, huomasin että yksi vanne aivan kiero (vatkasi jo tasapainokoneessa), ilmoitettiin asiakkaalle ja kehotin tarkkailemaan ravistaako maantienopeuksissa. Asiakas ei ollu tietoinen tuota ennen koko kierosta vanteesta, koska ei ollut vielä ajanut kertaakaan autolla maantienopeuksia


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Samaa mieltä kanssasi, kun Hondissa venttilien tarkastus on 24 000 välein niin niillä mennään enemmän kuin tuplaten. Itsellä ei ole ollut koskaan noin paljon ajettua pyörää kuin nyt 58 357 km joten en ole voinut jättää väliin kun tuon 24 000. Tutut ovat jättäneet väliin 48 000 ja 72 000 koska moni on sen tehnyt eikä paloja ole koskaan joudutta vaihtamaan. Kuulemma 96 000 on ensimmäinen kerta kun jotain joutuu tekemään. Joten teetin homman jo 48 000. Kyllä se aika hullua on, että joku menisi tuplaten jakoremmin kanssa eli Fordissa vaihdattaisi 20v/480 000km.duckworth kirjoitti: 14 Syys 2025 11:41 Kun puhutaan huoltoväleistä niin ainoo aasinsilta venttiilivälysten ja jakopään taitaa kanssa olla nokka-akseli, mutta se että prätkässä pystyy menemää tuplaten ilmotetun intervallin ei välttämättä tarkota samaa jakoremmin kohdalla...edes autossaMun mielestä nimenomaan aivot jätetään sillon narikkaan, ja valitettavan moni tekee myös niin, kun uskotaan sinisilmäsesti myyjäliikettä, ja sitten kiukutellaan kun vehkeisiin tulee joku pieni vika jonka ois voinu itse todeta jo ostohetkellä. Tai samaa jatkumoo ettei huolla tai huollata ennakoivasti autoo ja ihmetellään öljynkulutusta, jarrulevyjen kulumista/kieroutumista, murenevaa remmiä, jne.
Paras tapaus kun töissä tuli asiakas juuri Kamuxilta ostamallaan Volvolla renkaan vaihtoon/ostamaan uudet kumit, huomasin että yksi vanne aivan kiero (vatkasi jo tasapainokoneessa), ilmoitettiin asiakkaalle ja kehotin tarkkailemaan ravistaako maantienopeuksissa. Asiakas ei ollu tietoinen tuota ennen koko kierosta vanteesta, koska ei ollut vielä ajanut kertaakaan autolla maantienopeuksiaSiis ostanut auton eikä tehnyt edes kunnon koeajoa, voi elämän kevät
![]()
Jos erehtyisin ( jota en tee ) ostamaan Kawasaki moton teettäsin venttiilivälysten tarkastuksen juuri silloin kun maahantuojan mukaan se on tehtävä.
Vielä noihin koeajoihin. Pitäessäni autoliikettä monet, (useasti naiset) eivät tehneet koeajoa lainkaan. Sain aina käskeä oikein väkisin koeajolle. Asiakkaaallahan on tutkimisvelvollisuus.
Re: 1.0L ecoboost,jakoketju,vai jakohihna?
Niin siis, vieläkää en oo ihan varma miten prätkän venttiilivälykset tai poskelleen menneet asuntokauppasi liittyy tähän aiheeseen, mutta oon toki itseki asioinu tollasissa pienemmissä autoliikkeissä, ja hämmestelen ettei niissä joku koeajaisi autoa jonka aikoo ostaa...? Yleensä kuitenkin kyse vanhemmista vehkeistä eikä enää takuita voimassa. Siinä oot oikeessa että tota tutkimisvelvollisuutta tulisi kyllä auton ostajan käyttää, välttyttäisiin aika monelta turhalta riidalta autoliikkeiden ja myyjien kanssa. Onneksi isommat liikkeet osaavat paremmin pitää puolensa, vaikka uhkailtaisiinkin lakimiehillä tms.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER