EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Terve,

Yritin etsiä EGR topicceja mutta vastaavaa en löytänyt. Auto allekirjoituksen mukainen.
Juhannuksena DPFn anturi lakkasi toimimasta (sähkövika), anturin vikakoodit päällä ja limp mode söi kaikki tehot.
Ensin vaihdettiin 7-8v vanha akku, mikä pudotti osan vikakoodeista. Sitten aikanaan kun anturin sai vaihdettua, hiukkassuodatin oli jo saanut siipeensä ja kaikki mahdolliset vikakoodit olivat päällä, mieluiten kahteen kertaan. Eli, DPF:kin on nyt vaihdettu (edellinen oli alkuperäinen, pesty jo muutamaan otteeseen. Eli joutikin eläkkeelle...), vikakoodit kuitattu, ja sekä DPF että DPF anturin opitut arvot nollattu ja auto toimii auttavasti. Kokonaisuuteen kuuluu nyttemmin lievänä alhaisella kuormalla tapahtuva nykiminen. DPF murheen aikana tuo oli lähinnä hyppimistä aina siihen asti että kierrokset tai kuormitus sulkivat EGR:n.

EGR:ään on kuitenkin jäänyt joku haamu, ehkä tuosta limp modesta. EGR asento EGRVP on käytännössä jatkuvasti n. 2V tai yli. Kiihdytyksessäkään se ei juurikaan laske alle 1,4V kuin hetken. Moottorijarrutus sentään sulkee EGR:n.
4v sitten kun DPF oireili edelliskerran EGR asento pysyi käytännössä koko ajan 1,2-1,5V välillä, kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa sulkeutui kuten pitää. Silloin en kerännyt pyyntöä, mutta laskemalla se on pyörinyt 10-20 % välillä mikäli pyynnön alue on 0...100%.

Forscanin avulla olen nyt todennut että EGR toimii/liikkuu "päästä päähän" (asentotieto EGRVP, 0,9 - 3,9 V), ja suurin piirtein pyynnön EGR_PCT mukaisesti. Jotain nokea siellä varmaan on, ellei muuten niin tuon DPF murheen takia, mutta venttiili ei ole juntturassa missään asennossa ja liikkuu asentotiedon pohjalta aika vapaasti.

Nyt nollattuani EGR:n opitut arvot myös, totesin "opetteluajon" yhteydessä että moottorin pysäyttämisen jälkeen kuuluva surina vaikuttaisi olevan (ainakin) EGR:n joku test mode. Surinan aikana auto ajaa EGR venttiilin auki-kiinni parikin kierrosta vaikka virrat ovat pois. Yllätyksekseni totesin että pyynnön EGR_PCT ollessa 40% venttiilin asento oli 3,9V eli täysin auki. 0% oli kuten odotettu, 0,9V tuntumassa.
Käsittääkseni pyynnön EGR_PCT toiminta-alueen pitäisi olla 0...100%, eikä 0...40%.
0...100% skaalauksella asentoarvot vastaavat yllä 4v sitten todettuja arvoja, eli 10%-15% vastaisi n. 1,2-1,35V.
0...40% skaalauksella 10-15% pyyntö vastaa n. 1,7-2,1V, eli tämänhetkisiä asentoarvoja.
Sekä silloin että nyt pyyntö pyörii n. 10-20% välillä.

Ja vikakoodeja jotka liittyvät EGR:ään tai DPF:ään ei ole. Päällä on muutama U-alkuinen, mutta ei sellaisia jotka vaikuttaisivat tuohon EGR:ään (toivottavasti....), eli U405:00, U416:68 (ollut päällä jo 4v), U0155, ja B1109 (matkustajan oven lukitusmoottori)

Tietääkö kukaan miten tuon saisi ajettua/opetettua takaisin 0...100%? Onnistuuko Forscanilla? Tosin ei omalla, kun on vain ilmaisversio.

Vai pitääkö mennä Fordille ohjelmoimaan ECU uudelleen tms? Muita ehdotuksia?
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Zac4all
Viestit: 186
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

terve vaan
Kiinnostava topikki, kun tahollani olen taistellut sisarmallin eli Kugan DPF:n, EGR:n, turbon, jne. kanssa... Kuga TDci 2008/2009 ei varmaan juuri Mondeosta eroa(?) ;-)
Römppä kirjoitti: 18 Elo 2025 13:15 EGR:ään on kuitenkin jäänyt joku haamu, ehkä tuosta limp modesta. EGR asento EGRVP on käytännössä jatkuvasti n. 2V tai yli. Kiihdytyksessäkään se ei juurikaan laske alle 1,4V kuin hetken. Moottorijarrutus sentään sulkee EGR:n.
4v sitten kun DPF oireili edelliskerran EGR asento pysyi käytännössä koko ajan 1,2-1,5V välillä, kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa sulkeutui kuten pitää. Silloin en kerännyt pyyntöä, mutta laskemalla se on pyörinyt 10-20 % välillä mikäli pyynnön alue on 0...100%.
-> Pitääpä tarkastella miten tuo EGRVP käyttäytyy itsellä, mutta muistelen että se olisi tyypillisesti antanut >2V arvoja.
Römppä kirjoitti: 18 Elo 2025 13:15 Forscanin avulla olen nyt todennut että EGR toimii/liikkuu "päästä päähän" (asentotieto EGRVP, 0,9 - 3,9 V), ja suurin piirtein pyynnön EGR_PCT mukaisesti. Jotain nokea siellä varmaan on, ellei muuten niin tuon DPF murheen takia, mutta venttiili ei ole juntturassa missään asennossa ja liikkuu asentotiedon pohjalta aika vapaasti.
-> Onko Forscanissa tuolle oma testi vai miten olet sen "todennut"?
Oletko muuten tarkistanut sen solenoidin mikä ohjaa tuota? Tai sen että tuleeko sinne alipaine normaalisti?
Römppä kirjoitti: 18 Elo 2025 13:15 Nyt nollattuani EGR:n opitut arvot myös, totesin "opetteluajon" yhteydessä että moottorin pysäyttämisen jälkeen kuuluva surina vaikuttaisi olevan (ainakin) EGR:n joku test mode. Surinan aikana auto ajaa EGR venttiilin auki-kiinni parikin kierrosta vaikka virrat ovat pois. Yllätyksekseni totesin että pyynnön EGR_PCT ollessa 40% venttiilin asento oli 3,9V eli täysin auki. 0% oli kuten odotettu, 0,9V tuntumassa.
Käsittääkseni pyynnön EGR_PCT toiminta-alueen pitäisi olla 0...100%, eikä 0...40%.
0...100% skaalauksella asentoarvot vastaavat yllä 4v sitten todettuja arvoja, eli 10%-15% vastaisi n. 1,2-1,35V.
0...40% skaalauksella 10-15% pyyntö vastaa n. 1,7-2,1V, eli tämänhetkisiä asentoarvoja. Sekä silloin että nyt pyyntö pyörii n. 10-20% välillä.
-> En tiedä olisiko apua, mutta voin verrata omassa noita EGR_PCT vs. EGRVP "data-pisteitä", että miten ne korreloivat?
Olen vaihtanut aiemmin käytetyn (sekin oli Kugan orggis) EGR:n, ja silloin ajoin tuon sopeutuksen sille. Mutta en tiedä miten hyvin se toimii.

Mulla on Forscanissa nyt se "extended" -lisenssi, mutta se oli vähän pettymys sikäli ettei siellä kovin paljon extraa mun nähdäkseni tullut.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Terve,

Laittaisin muutaman kuvan/ käppyrän (Excelillä) edes liitteeksi jos tietäisin miten ne tänne laitetaan. Ei ihan aukea tuo logiikka. Mennään ilman, kunnes tuo selviää.
Olen kysynyt Fordilta / Hedin tuosta EGR_PCT skaalauksesta, vastaus saattaa kestää. Ensi hätään tarjosivat "diagnostiikka-asentajaa" ja aikaa kk:n päähän. Laitoin s-postilla kysymyksen niille että toivottavasti menisi oikein asentajalle asti..

Venttiilin liikkeen toiminta perustuu ihan Forscanin antamiin/loggattuihin live-arvoihin. Testikierroksella loggaan arvot (ei ihan kaikki mahdolliset, mutta melkein). Esim 3-vaihteella (n. 1100-1200rpm) loivassa alamäessä tai vaakapinnalla keventää kaasua hetken aikaa (ihan "pintakaasulla", muttei moottorijarrua) niin EGR aukeaa ihan tappiin, EGR_PCT käy lähes 40% ja EGRVP on himpun vajaa 3,9V, elleivät käy tapissa. Vastaavasti moottorijarrutuksen aikana EGR_PCT putoaa 0:aan ja EGRVP niin alas kuin pääsee. Samaten maantiellä kun on esim. 5-v päällä ja kierrokset alhaalla ja laittaa kaasun lähes pohjaan. EGRVP:n pitäisi laskea 0:aan (0,9V tai melkein), muttei sitä käytännössä nykytilanteessa tee. 4V sitten meni 0:aan. Nyt kylmänä EGRVP on ollut n. 0,9-0,92V ja lämpimänä n. 0,95-0,99V. 4 vuotta sitten moottorijarrutus sulki asennon hieman alemmas lämpimänäkin, mistä päättelen että nokea on kertynyt. EGR-venttiili on sama, ei vaihdettu eikä puhdistettu tällä välillä. Sen verran nuo vaikuttavat, että MAF oli tyhjäkäynnillä 4v sitten 12-13 g/s, nyt se on 5-7 g/s. Lähes samat arvot ovat nytkin startin jälkeen. Startista kestää yleensä n. 2-4s ennen kuin EGR lähteää reagoimaan.
Toisena vaihtoehtona on loggata arvoja, sammuttaa moottori ja kerätä sen jälkeisen "testisyklin" (hurina/surina joka kestää sen 3-5s) lukemat, eli kun auto käyttää EGR venttiiliä auki-kiinni pari sykliä. Siinä tulee ääripäät nopeammin selvitettyä.

Hieman tässä lukemia ihmetellessäni olen alkanut epäilemään ettei tuo EGR_PCT itse asiassa ole venttiilin avautuma, vaan joku muu laskennallinen arvo, jonka ECU arpoo muista lukemista ja jonka avulla EGR:n asento jollakin tavalla määrittyy. Tuosta joku mainitsi talkfordissa tms foorumissa. 0% ja 100% eli kiinni/auki pitänee kutinsa, sillä välillä kuormituksella (kasupolkimen asento, MAF, MAP, turbon arvot jne) on joku merkitys. Samalla nopeudella ja vaihteella lähes vaakasuoralla maantiellä lukemat lienevät vertailukelpoisia tuolla välilläkin. Tein tuosta käppyrän lähes samasta kuormasta ja vertasin nykytilannetta ja 4-v sitten. Tyhjäkäynnillä EGRVP ero on n. 0,6-0,7V (1,3-1,4 vs 2-2,1V) ja maantiellä 5-v n. 80 km/h nopeudella ero on jo lähes 1V (1,3V vs 2,3V), nykytilanteen ollessa korkeampi.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
yritäedes
Viestit: 2555
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Juu, olen myös lukenut/kuullut eri versioita EGR_PCT tulkinnasta. Yksi selitys oli, että ne prosentit on kierrätetyn pakokaasun osuus imuilmasta...
Mutta siis, onko tuosta, että EGR nyt aukeaa jännitteen perusteella vähän enemmän, jotain haittaa? Mainitsit nykimisen pintakaasulla?
Yksi teoria lisää: kun nyt moottori (DPF) hengittää paremmin ja teit sopeutuksen, niin ECU päätti, että nythän sinne voi tunkea enemmän kierrätyskaasua?😁
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Totesin että jäi kuittamatta
Zac4all kirjoitti: 19 Elo 2025 12:17
Oletko muuten tarkistanut sen solenoidin mikä ohjaa tuota? Tai sen että tuleeko sinne alipaine normaalisti?
Mondeossa mk4 on sähköinen EGR, pneumatiikasta/alipaineista ei sen kanssa tarvitse välittää.

Oman EGR:n liikkeen havainnointi on moottorin sammutuksen jälkeen auton tekemän testin pohjalta seuraavan kuvan mukainen
https://photos.google.com/u/2/photo/AF1 ... ORYKqF8lVM
Tuon ja muun live-datan pohjalta en ole toistaiseksi kajonnut EGRään, vaikka aikeissa olikin. Juntturassa se ei vaikuttaisi ainakaan olevan. Siirrän tuon live-datan exceliin, käppyrät, numeroiden selaaminen jne ovat helpompia siellä. Ja voi säädellä miten haluaa. Forscanin "graafiset kyvyt" ovat rajoitetumpia.
yritäedes kirjoitti: 20 Elo 2025 13:12 Juu, olen myös lukenut/kuullut eri versioita EGR_PCT tulkinnasta. Yksi selitys oli, että ne prosentit on kierrätetyn pakokaasun osuus imuilmasta...
Mutta siis, onko tuosta, että EGR nyt aukeaa jännitteen perusteella vähän enemmän, jotain haittaa? Mainitsit nykimisen pintakaasulla?
Yksi teoria lisää: kun nyt moottori (DPF) hengittää paremmin ja teit sopeutuksen, niin ECU päätti, että nythän sinne voi tunkea enemmän kierrätyskaasua?😁
Periaatteessa voisi kuvitella noin. EGR oli kuitenkin auki enemmän jo ennen kuin nollasin EGRn opitut arvot. Siinä yhteydessä vain tajusin tuon 40% rajan, ja siitä laskien lukemat rupesivat olemaan ymmärrettäviä. Ja myös tuo tasoero 4v takaiseen tilanteeseen josta aiemmin mainitsin. -21 tekemälläni kierroksella (n. 33 min) ainoastaan alle 1% Forscan loggaamista riveistä osoitti EGR:n asennon olevan yli 30% (excel...), nykytilanteessa 80-90% riveistä asento on yli 30%.

EGR asennon tasoero maantiellä n. 80 km/h tasaisella nopeudella. Alin, vihreä on 2021, punainen nyt menneeltä viikolta.
https://photos.google.com/u/2/photo/AF1 ... 4B4_3BBUxF

EGR:n aukiolo sinällään ei "kiltisti" ajaessa juurikaan haittaa. Hieman kun polkaisee, niin huomaa että tehot eivät ole tallella (mikä voi tietysti johtua muistakin syistä). Kuormituksessa se myös mielestäni nakuttaa/kilisee ja sitten tietysti EGR:n perisynti. Mitä enemmän pakokaasua kierrätetään, sitä vähemmällä hapella diesel palaa ja sitä enemmän se nokeaa. Mikä taasen vaikuttaa DPF:ään ja kaikkeen muuhun mikä kerää nokea, imusarja, pakosarja jne. Etenkin kiihdyttäessä kun EGR ei välttämättä mene edes kiinni kuin ihan hetkeksi polttoaine/ilmasuhde on ihan p-iillään ja väärään suuntaan. Ja tuohan on joka kerta kun painaa vähänkin kaasua.
Eilen se tosin regeneroi ensimmäisen kerran ajon aikana uudella DPF:llä, n. 400-450 km vaihdon jälkeen. Vanhastaan väli oli mielestäni 500-700 km, eli ei ainakaan pahasti jäänyt. Mikäköhän lienee tyypillinen väli?

Oman teorian mukaan tuo nykiminen pintakaasulla johtuu juuri siitä että EGR aukeaa "ennen aikojaan". Eli käskyn käydessä se aukeaa kuten käskytetään mutta paljon enemmän kuin pitäisi, tai ainakin paljon enemmän kuin ennen. Ja ollessaan tapissa auto reagoi siihen jotenkin ja heittää jonkin resonanssiin tms. => nykiminen. Heti kun hieman painaa kaasua ja kuormitus kasvaa, EGR lähtee edes hieman sulkeutumaan ja nykiminen loppuu siihen paikkaan. Samasta syystä se ei maantiellä juurikaan nyi, peruskuorma on riittävä. Paitsi loivassa alamäessä.

Mutta, ilmeisesti noiden arvojen/Skaalauksen muuttamisesta ei juurikaan kukaan tiedä? Siis miten EGR pyyntö 100% saataisiin vastaamaan vastaavaa asentoa? Vai onko murhe sittenkin jokin muu?
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
yritäedes
Viestit: 2555
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kun nollasit EGR:n opitut arvot, niin annoitko auton käydä viisi minuuttia joutokäyntiä? Tuollaisen ohjeen olen jostain lukenut.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Olen nähnyt saman. Ensin en muistanut, sitten nollasin ne heti perään uudestaan ja annoin käydä.
Aika tasan kuuden minuutin jälkeen EGR sulkeutui. Jossakin 7 minuutin nurkilla lopetin odottelun. Tiedä häntä, olisiko jossakin vaiheessa käynyt myös täysin auki tilassa.
Kaksi kertaa olen tallentanut live-dataa tuon jälkeen. Mielenkiintoista kyllä, ekalla setillä EGR_PCT arvo nousi 42,x%:iin ja toisella setillä 46,7 %:iin. Oikeaan suuntaan vaikuttaisi menevän. Noiden tallennusten jälkeen kävin hieman pidemmällä, mutta ei tullut otettua läppäriä mukaan.
Täytyy muistaa ottaa läppäri mukaan seuraavalla kerralla ja ihmetellä onko tuo pyynnön yläraja noussut edelleen.

Kuten tuolla alussa totesin, epäilen että tuo liittyy jotenkin tuohon "limp modeen", nyt heinäkuussa DPF-murheen aikana kun auto oli ensimmäisen kerran ikinä tehonrajoituksessa. Olisi mielenkiintoista tietää onko muilla vastaava ilmiö, Live-dataa tallentamallahan sen saisi selville. Ja lisätiedolla että onko ollut limp'issä DPF tai EGRn takia ja ehkä olisiko marmoritiski onnistunut setvimään homman.

Mistään kun ei löydy tietoa miten auto oikeasti rajoittaa tehoa. AI antaa ymmärtää että "tehoa rajoitetaan eri tavoin...", ikään kuin itse kukin ei sitä olisi jo huomannut. :roll:
Palataan
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Tuli tarkistettua tuo yläraja, eli EGR_PCT:n muutamaan kertaan näyttämä yli 40% arvo. Ei ole muuttunut mihinkään. Joskus tuo EGR_PCT käy hieman yli 40%, mutta se näyttäisi olevan vain säätimen "heilahdus", eli moottorijarrutuksen jälkeen kun kaasupoljinta hieman painaa niin tuo arvo singahtaa 0 => 40% ja käy siinä yhteydessä hieman yli 40% mutta palaa heti takaisin.
Eikö tuon EGR_PCT:n pitäisi olla käsky, eli sen pitäisi muuttua ensin ja sitten vasta asento EGRVP_V muuttuu?
Saa nyt nähdä, mutta Forscanin näytteenoton pohjalta vaikuttaisi siltä että tuo on myytti. Tai sitten asentotietoon on ohjelmoitu pienimuotoinen kristallipallo tai tuohon PCT:hen muu viive johonkin. Rivien/lukemien väli on 20 ms:n luokkaa eli ainakin sen verran ennen tuo asento muuttuu ennen käskyä.
Täytynee yrittää ahdistella Hediniä jos vaikka vastaisivat.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
riikomi
Viestit: 1154
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ota kaljatölkki (tai sen puutteessa virvoitusjuomatölkki) ja leikkaa siitä siivu, jonka pistät EGR:n putkiston liitoskohtaan tukkimaan pakokaasun saannin.

Tietysti saat tuosta vikakoodit, mutta jos oireet häviävät niin tiedät niiden johtuvan EGR:stä.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Siinä mielessä vika on EGR:ssä että jos tuon tekee, oireet häviävät. Tuohan on käytännössä EGR:n tulppaus tilapäisesti.
EGR on liikaa auki, muttei jumissa. Mikä voi pakottaa sen auki?
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
riikomi
Viestit: 1154
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Voisiko venttiilin paskaisuus estää sen sulkeutumisen? Tyhjäkäynnillä -oman ymmärrykseni mukaan- EGR:n pitäisi pysyä kiinni. Kuumeneeko putki silloinkin?

Jos egr vuotaa, niin regenerointi voi epäonnistua koska happea ei ole tarpeeksi nostamaan noen polttoon tarvittavaa lämpötilaa.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Olet oikeassa tuon kanssa, paska estää sen sulkeutumisen. Ja todennäköisesti sitä on jonkin verran. Varsinainen avautuminen / sulkeutuminen ei ole ongelma, vaan se, että venttiili jostakin syystä on lähes koko ajan auki paljon enemmän aiempaan verraten ja usein jopa ihan täysin auki.
Laitoin aiemmin käppyrän tuosta, kts seuraavassa.
-------
EGR asennon tasoero maantiellä n. 80 km/h tasaisella nopeudella. Alin, vihreä on 2021, punainen nyt menneeltä viikolta.
https://photos.google.com/u/2/photo/AF1 ... 4B4_3BBUxF
--------
Tyhjäkäynnillä EGR ei pitäisi olla täysin kiinni, melkein kylläkin. Moottorijarrutuksessa ja kaasua painaessa/kuormituksessa sen pitäisi sulkeutua ja avautua vasta kun kuormitus kevenee.
Ja moottorijarrutuksessa se meneekin kiinni, kaasua painaessa se vain käy kiinni ja aukeaa heti uudestaan vaikka kaasu on lähes pohjassa. Ahtopaineet nousevat 200-230 kPa:iin, eli turbokin antaa ilmeisesti osapuilleen mitä pitäisi. Tyhjäkäynnillä se aukeaa nykyään niin paljon että ilmavirta putoaa alle puoleen aiemmasta (MAF lukema aiemmin 12-13 g/s, nyt 5-7 g/s).
Eikä EGR:n käytännössä koskaan pitäisi avautua kokonaan, vaikka se tällä hetkellä on jatkuvasti lähes täysin auki kevyellä kuormalla. Se miksi se tekee noin on kysymykseni. Johtuuko se "haamusta" limp moden jälkeen, jostakin muusta, vai onko tuo peräti yleistäkin?
Eli tämä poikkeaa perinteisestä vikakoodilähtöisestä ongelmasta, jossa EGR toimilaite on paskana tai se jumittuu johonkin kohtaan, yleensä auki tai kiinni, laukaisee vikaoodit ja moottorin vikavalon jne.. Omassa autossa vikakoodeja ei ole EGR:ään, turboon eikä (nyttemmin) DPF:ään liittyen.

Olisi kiva tietää josko muiden autot käyttäytyvät samalla tavalla. Omani ryhtyi tällaiseksi nyt heinäkuussa olleen DPF:n tukkeutumisen ja sen yhteydessä iskeneen tehonrajoituksen jälkeen. Sitä ennen se ei sitä tehnyt. Auto ei ole käynyt marmoritiskillä ECUn "päivityksessä" tms., ainoastaan Forscanilla on kuitattu DPF:n ja anturin vikakoodit mikä hävitti vikavalot, mutta jätti tämän.
Vertailukohtana minulla on neljän vuoden takainen live-data, reilun puolen tunnin testiajosta. Olisi pitänyt ottaa pari muutakin "tallennetta" sen jälkeen mutta kun ei tullut mieleen.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
riikomi
Viestit: 1154
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Talkfordin puolella yksi ruotsalainen jannu oli huomannut, että tuon ikäisen Mondeon EGR sulkeutuu jo pikkupakkasella.

Niinpä: nappaa ulkolämpömittarin pistoke irti, niin ECU luulee ulkona olevan arktinen ilmasto. Anturi on tyyppiä, jossa matala lämpötila on sama kuin korkea resistanssi. Siksi pistokkeen irrottaminen (=ääretön vastus) näkyy ECU:lle holotnana.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

En tiedä oliko sama, mutta olen nähnyt ehdotuksen jossa lämpötila-anturi korvataan vastuksella, joka simuloi sopivaa ulkolämpötilaa. Siinä mainittiin muistaakseni EGR:n sulkeutumisulkolämpötilaksi +5 C tai alle. Itse asiassa hetken aikaa jo kuvittelin/toivoin tuon johtuvan helteistä, mutta niin helppoa se ei sitten ollutkaan.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
riikomi
Viestit: 1154
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Hatara muistini väittää -5C.
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

En rupea kiistelemään. Senhän näkee helposti kun ottaa live dataa sitten kun ulkolämpötila on riittävästi laskenut. Sitten ei tarvitse muistella.

Varsinaisesta aiheesta hieman valkeni lisää tänään. Ford / Hedin ei antanut mitään, halusivat vain rahastaa vianmäärityksellä, josta en edes kysynyt.
Samalla googlasin uudelleen tuon EGR_PCT% ja vastauksena (Google AI) tuli että parametri kuvastaa kierron prosenttiosuutta, kuten tuossa aiemmin @yritäedes mainitsi. Ja uusintagooglauksella sama tulos, jopa AI hieman toisti itseään. Ehkä sitä pitää melkein tuota uskoa. Mitäköhän alussa tuli googlattua?
Satuin myös vilkaisemaan viimeisiä Forscan-exceleitä ennen DPF:n vaihtoa pari viikkoa sitten. Ja totesin että silloin EGR_PCT% meni 100%:iin. Yläraja putosi 40%:iin sillä hetkellä kun vaihdon jälkeen vikakoodit kuitattuani starttasin koneen ensimmäistä kertaa. 40% ei vaikuttaisi olevan haamu, vaan "normaali olotila".
Tarkemmin lukemia katsomalla totesin myös että EGRVP_V eli asento tosiaan aina liikahtaa ensin ja tuo EGR_PCT% seuraa perässä. Eli ei ainakaan kaukaa haettu että EGR_PCT% on kiertävän pakokaasun osuus. Joka tapauksessa EGT_PCT% ei ainakaan käske EGRää avautumaan. Tässä suhteessa saattaa jopa Forscan olla väärässä. Siellähän mielestäni sanotaan että EGR_PCT% "commands EGR valve".
Eli tuo avautuminen sai ainakin mahdollisen loogisen selityksen, ja ne tuossa edellä jotka ovat ehdottaneet putsausta lienevät olleet oikeassa.
Ilmeisesti pako- ja imusarjan välinen paine-ero vaikuttaa tuohon aika paljonkin, DPF:n ollessa tukossa ja DP-anturin näyttäessä 107 kPa (tapissa, eli enemmän), MAP näytti n. 100-101 kPa, EGR_PCT% oli 98-100% ja asento EGRVP prosenteiksi muutettuna oli vain n. 20% (1,4-1,5V). Kun DP anturin näyttämä paine-ero laski, esim. 70-80 kPa:iin tuo EGR_PCT% laski huomattavasti vaikka EGRVP asento näytti venttiilin avautuneen. Ilmeisesti kanavat tms ovat jarruna, että vaatii enemmän avautumista EGR:ltä, vaikka EGR itsessään liikkuukin kiltisti eikä laukaise vikakoodeja. Jää nähtäväksi. Voihan siellä joku ilmamäärä-anturikin jostakin syystä olla viallinen mikä tuota edesauttaa.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Sunnuntaina EGR:n kiertoputki ja imusarjassa kiinni oleva "Throttle valve" body ja siinä olevat anturit (MAP ja IAT2) ja imusarjaa ja -putkea tuli putsattua mihin ulottui. EGR jäi irrottamatta, kun se alapuolinen pultti oli liian haastava irrotettavaksi. Tämähän on vasta toinen kerta kun EGR:ään tarvitsee(jos tarvitsee?) kajota, ensimmäinen oli n. 200 000 km sitten. Silloin se vaihdettiin, ja moottorin vikailmoitus (kolmio/jakari) ilmoitti että ota yhteyttä pajalle.
Verraten Youtubesta löytyviin muutamiin videoihin, osat olivat ihan säädyllisen mustia, ja ilman isompaa "tervaa" kiertoputken imusarjan päässä. Hieman ihmettelen miten lauhtuneet öljyjäämät pääsevät ylävirtaan sinne imuputken puolelle, eli jonkin matkaa vastavirtaan. Ehkä se heinäkuinen DPF tukkeutuminen ja sen huimat vastapaineet ovat tehneet jotain, tai sitten tuo on normaali ilmiö liittyen esim. EGR:n aukeamiseen moottorijarrutuksen tms jälkeen. Vai onko imusarjassa joku yhteys öljytilaan huohotinputken tms kautta?

Millaisella viritelmällä tuon EGR:n alapuoleisen pultin saa sen verran avattua että venttiili irtoaa siitä hahlosta johon tuo pultti sen kiristää? Youtubesta löytyy video, missä on kerätty omat ja parin-kolmen naapurin jatkovarret yhdeksi pitkäksi varreksi ja pujotettu tuo viritys alakautta pultille.
Oletteko laittaneet tuon pultin takaisin vai luottaneet siihen että EGR pysyy paikallaan ilmankin sitä?

Kasauksen jälkeisellä testikierroksella totesin että tilanne on kuten ennenkin. Tosin IAT2 (MAP anturin vieressä) on jämähtänyt 107 C:een. Lisäsin tuon IAT2:n live dataan kerättäväksi jo lauantaina, ja noita verratessani sama tilanne oli jo ennen kuin itse koskin anturiin. Ei liene ihan oikea arvo, kun pysyy samana kylmällä vastakäynnistetyllä ja kuumalla koneella? Eli uusi anturi pitänee hankkia jostakin. Tietysti voisi sumutella kontaktisprayta joka haihtuessaan jäähdyttää anturia ja muuttaa vastusta (jos muuttaa). Anturi näyttää maksavan 10 € luokkaa, eli sen voinee hankkiakin vaikka turhaksi jäisikin.
Hieman tuossa pohdiskelin, että tuo IAT2 saattaisi aiheuttaa EGR:n ylimääräisen aukeamisen, noin teoriassa. Jää nähtäväksi kunhan saa uuden käsiinsä ja laitettua paikalleen. Mikäli tuo 107 C on myös sallituissa rajoissa ECUn näkökulmasta, auto ei tuon takia antaisi vikakoodia.

OEM numeroihin liittyen, esim 7zap ja SSG Asia löytyvät räjäytyskuvat listaavat imusarjan (inlet manifold) erikseen, sekä ahtoilman jäähdyttimen osana imuilmasysteemiä. Niiden väliin jäävää "throttle valve assy" ja siihen liittyviä antureita ja toimilaitteita (läpän moottori ja asentoanturi, MAP, IAT2) en ole noista löytänyt, eli OEM-numerot ovat hukassa.
Onko kenelläkään tietoa mistä nuo OEM numerot/räjäytykset voisivat löytyä? Vai pitääkö luottaa varaosakauppojen ilmoitukseen sopivuudesta?

Heti imusarjan "tulolaipasta" moottorille päin imusarjan "pohjassa" melkein piilossa oli sähköliitin. Sitäkään ei räjäytyskuvista löydy. Mikähän se on, johonkin anturiin tai vastaavaan se kytkeytyy?
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
riikomi
Viestit: 1154
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Imusarjaan tulee öljyä turbon mehivästä akselitiivisteestä, mikä on ihan normaalia.
yritäedes
Viestit: 2555
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Römppä kirjoitti: 25 Elo 2025 09:25 Millaisella viritelmällä tuon EGR:n alapuoleisen pultin saa sen verran avattua että venttiili irtoaa siitä hahlosta johon tuo pultti sen kiristää? Youtubesta löytyy video, missä on kerätty omat ja parin-kolmen naapurin jatkovarret yhdeksi pitkäksi varreksi ja pujotettu tuo viritys alakautta pultille.
Oletteko laittaneet tuon pultin takaisin vai luottaneet siihen että EGR pysyy paikallaan ilmankin sitä?
Siitä on nyt pari vuotta, kun tuon saman alakiinnikkeen kanssa taistelin. (Mulla on samanlainen Mondeo, vain vuotta vanhempi.)
Peili ja kunnon valo on ehdottomat. Muistaakseni avasin ruuvin vääntämällä irtokärkeä pienellä kiintoavaimella.
Kasatessa laitoin ruuvin takaisin, mutta vain sormitiukkaan. Olisi sen kai voinut poiskin jättää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Yritin vastaavaa, minulla on varrellinen, kääntyvä peili. En tosin saanut peiliä edes sellaiseen asentoon että olisi nähnyt kannasta onko se tavallinen kuusiokanta vai torx? Sivusta tuo näkyi, vaikutti kuusiokannalta.
Kiinteää avainta (8) yritin sinne sovittaa. Tuo irtopääjuttu sormilla vääntäen ei minulta onnistu. Kädet tärisevät juuri sen verran että on tekemätön paikka yrittää jotain pientä kunnolla näkemättä saada paikalleen sovitettua.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
yritäedes
Viestit: 2555
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Römppä kirjoitti: 25 Elo 2025 09:25 OEM numeroihin liittyen, esim 7zap ja SSG Asia löytyvät räjäytyskuvat listaavat imusarjan (inlet manifold) erikseen, sekä ahtoilman jäähdyttimen osana imuilmasysteemiä. Niiden väliin jäävää "throttle valve assy" ja siihen liittyviä antureita ja toimilaitteita (läpän moottori ja asentoanturi, MAP, IAT2) en ole noista löytänyt, eli OEM-numerot ovat hukassa.
Onko kenelläkään tietoa mistä nuo OEM numerot/räjäytykset voisivat löytyä? Vai pitääkö luottaa varaosakauppojen ilmoitukseen sopivuudesta?
Tuolla on jotain:
https://www.catcar.info/ford/?lang=en&l ... EzMw%3D%3D

PS. "Heti imusarjan "tulolaipasta" moottorille päin imusarjan "pohjassa" melkein piilossa oli sähköliitin. Sitäkään ei räjäytyskuvista löydy. Mikähän se on, johonkin anturiin tai vastaavaan se kytkeytyy?"
Tarkoitatko polttoaineen lämpötilaanturia, joka on kiinni imusarjan alapinnalla?
Viimeksi muokannut yritäedes, 27 Elo 2025 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Römppä
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Elo 2025 11:48

Re: EGR "aukeaa liikaa" Mondeo 2010 Mk4 2.0 tdci

Viesti Kirjoittaja Römppä »

Kiitos. Tuon pohjalta löytyi myös noista muista. Ovat näköjään "piilottaneet" tuon polttoainejärjestelmien alle.
Mondeo mk4 2.0tdci 115 hv farmari Econetic 6v manuaali 2010, 502 tkm
Vastaa Viestiin