Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Ei mitään tukkoisuusoiretta - tai jos on niin en niitä huomaa vaan siihen on tottunut. Minä hoidin öljyvuodot pesemällä koneen puhtaaksi - jarrusta minulla ihan sama hylsy, mutta se nyt oli oma moka. Eli toisen puolen takasatula oli jumissa - vaihdoin sen ja katsoin, että eiköhän tuo toinen vielä kelpa, mutta ei kelvannut. Osat valmiina takakontissa, eli se oli vain saamattomuutta.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Samaa mieltä. Juuri joku aika sitten oli jonkun testerin mukaan (en muista mikä) 10x DPF arvot. Eli kPa /hPa oli sekaisin. Kannattaa ottaa toinen mittaus varmuuden vuoksi.Zac4all kirjoitti: ↑02 Heinä 2025 12:37 No jos suoraan noita lukemia vertaa (odotusarvot vs. mitä raportoit @tikola) niin kyllähän se noiden perusteella tukkoiselta vaikuttaa...?
MUTTA: Noissa yksiköissä eri testereiden kanssa olen havainnut epämääräisyyttä, sellainen korjaamon "PADikin" antoi jotain ihan hassua lukuja aikoinaan ... --> Varmistuttaisin nuo lukemat vielä toisella testerillä? JA tosiaan sulla taisikin olla nyt myös uusi anturi?
POintti on tämä: kun mulla oli PDF kunnolla tukkeessa, niin sen kyllä huomasi muustakin!
Auto ei mennyt mihinkään ja saumat ennen DPF:ää "vihelsi" koska siellä oli niin paljon painetta putkessa... Onko noita oireita?![]()
Nyt kohti katsuria!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Nyt pitää myös vähän ajaa ensin ja saada poltto varmasti onnistumaan. Eli nythän minulla on useamman kuukauden seisonut auto, jossa on sitä ennen ollut satunnaista limb modea ja vastaavaa.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
ForScan tieto edellisestä poltosta pitää lienee kutinsa?
Voin katsella myös verrokkiarvot tuosta "DPF-DIY-pestystä" yksilöstä..
EDIT: Kävin katsoon lukemat, en tiedä ottaako näistä tolkkua:
AI tiesi kertoa että yksikön ero on 10X - joten jos yksikkö väärä niin sulla @tikola mahtuisi vielä em. speksiin:
Kilopascals (kPa) and hectopascals (hPa) are both units of pressure, but they differ in scale. One kilopascal is equal to 10 hectopascals. Kilopascals are used more frequently in some fields like engineering, while hectopascals are more common in meteorology.
Voin katsella myös verrokkiarvot tuosta "DPF-DIY-pestystä" yksilöstä..

EDIT: Kävin katsoon lukemat, en tiedä ottaako näistä tolkkua:
- tyhjäkäynnillä heiluu varsin villisti välillä 0....40 kPA
- Kun nostaa 2.000 rpm tai yli niin asettuu tasaisemmin luokkaan 25 kPA

AI tiesi kertoa että yksikön ero on 10X - joten jos yksikkö väärä niin sulla @tikola mahtuisi vielä em. speksiin:
Kilopascals (kPa) and hectopascals (hPa) are both units of pressure, but they differ in scale. One kilopascal is equal to 10 hectopascals. Kilopascals are used more frequently in some fields like engineering, while hectopascals are more common in meteorology.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Joutokäynnillä noin raju heittely ei ole todellista. Anturi ei osaa lukea oikein tai jotain muuta häikkää.Zac4all kirjoitti: ↑03 Heinä 2025 11:56 ForScan tieto edellisestä poltosta pitää lienee kutinsa?
Voin katsella myös verrokkiarvot tuosta "DPF-DIY-pestystä" yksilöstä..![]()
EDIT: Kävin katsoon lukemat, en tiedä ottaako näistä tolkkua:
- tyhjäkäynnillä heiluu varsin villisti välillä 0....40 kPA
...pitikin katsoa - taitaa olla taas pesut edessä!
- Kun nostaa 2.000 rpm tai yli niin asettuu tasaisemmin luokkaan 25 kPA
![]()
AI tiesi kertoa että yksikön ero on 10X - joten jos yksikkö väärä niin sulla @tikola mahtuisi vielä em. speksiin:
Kilopascals (kPa) and hectopascals (hPa) are both units of pressure, but they differ in scale. One kilopascal is equal to 10 hectopascals. Kilopascals are used more frequently in some fields like engineering, while hectopascals are more common in meteorology.
Ja 25 kPa on paljon mutta ei katastrofi. Ei vielä tukossa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Itse epäilen liitinvikaa... koska kone käy, se jonkun verran tärisee kuitenkin: silloin jos yhteys välillä katkeaa, tippuu jännite nollaan, jne.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Tyhmän taas pakko kysyä, kun ei tiedä. Puhtaanko tässä nyt paine-erosta? Ja oletettavasti kun, niin onko jollain olemassa tietoa paljonko paine-ero on uudella DpF:llä? Ja paljonko se sitten saa olla ennenkuin auto siihen reagoi? Ihan vaan tuli mieleen, että kun dpf kenno alkaa paskoittumaan, niin kaiketi sitä samaa moskaa kertyy myös molempiin anturin putkiin pidemmän päälle. Ne varmaan kannattaa rassata/puhaltaa paineilmalla auki huolella pesun yhteydessä myös.Zac4all kirjoitti: ↑03 Heinä 2025 11:56 ForScan tieto edellisestä poltosta pitää lienee kutinsa?
Voin katsella myös verrokkiarvot tuosta "DPF-DIY-pestystä" yksilöstä..![]()
EDIT: Kävin katsoon lukemat, en tiedä ottaako näistä tolkkua:
- tyhjäkäynnillä heiluu varsin villisti välillä 0....40 kPA
...pitikin katsoa - taitaa olla taas pesut edessä!
- Kun nostaa 2.000 rpm tai yli niin asettuu tasaisemmin luokkaan 25 kPA
![]()
AI tiesi kertoa että yksikön ero on 10X - joten jos yksikkö väärä niin sulla @tikola mahtuisi vielä em. speksiin:
Kilopascals (kPa) and hectopascals (hPa) are both units of pressure, but they differ in scale. One kilopascal is equal to 10 hectopascals. Kilopascals are used more frequently in some fields like engineering, while hectopascals are more common in meteorology.
Tosiaan jos paine-ero on 25kPa (0,25bar), niin se ei kummoista vastetta vaadi kahteen saman kokoiseen putkeen jotta tuo ero muodostuu. Eli pitääkin puhaltaa omassa projektissa myös nuo putket ja letku kunnolla auki, kun ne siinä käsillä ovat. Voisi jopa olla järkevää vaihtaa kokonaan uudet letkutkin, kun tuollainen paine-ero tulee helposti jo huonosta paineletkusta
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Paine-erostahan tässä puhutaan (differential pressure). Koska DPFn jälkeen paine on kuitenkin lähellä nollaa, niin ratkaiseva on ennen suodatinta muodostuva paine. (Jos omistaa tai lainaa sopivan herkän painemittarin, niin voihan niitä paineita katsella suoraan putkista/letkuista.).
Mutta jos putket ja letkut menee tukkoon, niin eikös paine silloin laske anturilla, kun letku ei paineistu. Eli sama ilmiö kuin rikkinäisellä letkulla - paine-ero näyttää hyvältä eikä auto tee polttoja.
Niitä hyviä paine-ero arvoja on tuolla ylempänä tässä ketjussa. Jos testerin arvot epäilyttää, niin sitten mittaus toisella testerillä. Varmaankin onnistuu vaikka Motomaatilla.
Mutta jos putket ja letkut menee tukkoon, niin eikös paine silloin laske anturilla, kun letku ei paineistu. Eli sama ilmiö kuin rikkinäisellä letkulla - paine-ero näyttää hyvältä eikä auto tee polttoja.
Niitä hyviä paine-ero arvoja on tuolla ylempänä tässä ketjussa. Jos testerin arvot epäilyttää, niin sitten mittaus toisella testerillä. Varmaankin onnistuu vaikka Motomaatilla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
No siis eiköhän tuossa tukkoisessa dpf:ssä se paine nouse ekalle anturille mitä ennemmän se kennosto on tukossa ja toisaalta sitten vähemmän ilmaa virtaa kennon läpi, niin samalla paine kennoston jälkeisessä anturissa putoaa. Samanhan voi aiheuttaa jos moskaa vaikkapa kulkeutuu sinne taaemman anturin putkeen tai letkuun. Pahoittelut, kun selitin alkuun huonosti.yritäedes kirjoitti: ↑09 Heinä 2025 11:23 Paine-erostahan tässä puhutaan (differential pressure). Koska DPFn jälkeen paine on kuitenkin lähellä nollaa, niin ratkaiseva on ennen suodatinta muodostuva paine. (Jos omistaa tai lainaa sopivan herkän painemittarin, niin voihan niitä paineita katsella suoraan putkista/letkuista.).
Mutta jos putket ja letkut menee tukkoon, niin eikös paine silloin laske anturilla, kun letku ei paineistu. Eli sama ilmiö kuin rikkinäisellä letkulla - paine-ero näyttää hyvältä eikä auto tee polttoja.
Niitä hyviä paine-ero arvoja on tuolla ylempänä tässä ketjussa. Jos testerin arvot epäilyttää, niin sitten mittaus toisella testerillä. Varmaankin onnistuu vaikka Motomaatilla.
Oma DPF on nyt pesty suunnilleen tuon Zac4all:n ohjeen mukaan ja anturiputket rassailin ja kyllä niissäkin koko lailla perkuleesti oli ryönää. Nyt vielä kuivatellaan pönttö ja ehkä huomenna testaillaan.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Jos likaa on tullut useista paikoista pois, niin sitten on merkittävää toivoa, että tämä on auttanut. Pidetään 

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Nuo paineanturin putket/letkut on kieltämättä hyvä ajatus puhdistaa myös, itseltäkin se jäi tekemättä koska "putken päähän katsomalla" ei sellaista näkyvää töhnäisyyttä ollut havaittavissa... mutta ihan varmasti esim. paineilmalla tai jollain rassinarulla olisi saanut sieltä jotain irtoamaan
Ja mukava nähdä että aiempi "pesuohjeeni" on päässyt muidenkin käyttöön, toivottavasti auttaa yhtä paljon kuin aikoinaan itselle.
PS. täällä haussa se "luppoaika" jolloin jatketaan meidän Kugan "P003A" -ongelman tutkintaa. Tai käydään teettämässä jatko-diagnoosia...
Ens hätään nyt kuitenkin odotellaan jarruosia saapuviksi jotta pääsee tekeen katsastuksen jälkinäytön.

Ja mukava nähdä että aiempi "pesuohjeeni" on päässyt muidenkin käyttöön, toivottavasti auttaa yhtä paljon kuin aikoinaan itselle.
PS. täällä haussa se "luppoaika" jolloin jatketaan meidän Kugan "P003A" -ongelman tutkintaa. Tai käydään teettämässä jatko-diagnoosia...
Ens hätään nyt kuitenkin odotellaan jarruosia saapuviksi jotta pääsee tekeen katsastuksen jälkinäytön.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Noita ohjeita kannattaa aina jakaa, kun sellainen vain syntyy ja jaksaa sen vaivan nähdä. Itsellä on historiasta tapaus, jossa minun ohjeilla useampi on saanut Opelin ruiskutuspumpun ohjauskortin juotosviat kuntoon, kun oireena oli lämpimässä nykyiminen. Merkkiliike tarjosi tonnin autoon puolentoista tonnin ruiskutuspumppua, kun oikeasti vika korjautui kolvilla. Useampi kiitteli ihan henkilökohtaisesti säästäneensä tuossa sen pumpunvaihdon.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Joo minä päivittelen edistystä tähän ja samaten tuonne Galaxyn ketjuun. Saattoi noissa ohjeissa ollakin, mutta tuossa pesussa se moska lähti irtoamaan huomattavasti paremmin kun aloin pestä vastavirtaan. Suoritin kyllä jokaisen vaiheen molemmista suunnista. Katsotaan mikä on lopputulos.tikola kirjoitti: ↑10 Heinä 2025 11:24Noita ohjeita kannattaa aina jakaa, kun sellainen vain syntyy ja jaksaa sen vaivan nähdä. Itsellä on historiasta tapaus, jossa minun ohjeilla useampi on saanut Opelin ruiskutuspumpun ohjauskortin juotosviat kuntoon, kun oireena oli lämpimässä nykyiminen. Merkkiliike tarjosi tonnin autoon puolentoista tonnin ruiskutuspumppua, kun oikeasti vika korjautui kolvilla. Useampi kiitteli ihan henkilökohtaisesti säästäneensä tuossa sen pumpunvaihdon.
Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?
Pesut suoritetttu ja pömpeli paikoillaan. Ja olihan siitä hyötyä!!! Alkuperäiset paine-erot oli tyhjäkäynnilla 9,9kPa ja kierroksilla 25-30kPa. Pesun jälkeen arvot 1,7kPa ja 6,8kPa suunnilleen samoilla kierroksilla kuin ennen pesua. Regenerointikin lähti iloisesti päälle autocomilla ja sen jälkeen näyttääkin jo todella mukavia lukemia. Tyhjäkäynnillä 0,4kPa ja kierroksilla 3,2kPa. Ei siellä enää kovin paljoa vastetta ole. Samaten poistui niin engine malfunktion kuin moottorin vikavalokin.
Kaasuläppäkotelon vikakoodi edelleen löytyy. Sen kimppuun seuraavaksi.
Kiitos kaikille neuvoista. Niistä on ollut paljon hyötyä tähän asti!
Kaasuläppäkotelon vikakoodi edelleen löytyy. Sen kimppuun seuraavaksi.
Kiitos kaikille neuvoista. Niistä on ollut paljon hyötyä tähän asti!