Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No nyt sieltä vasta soitteli lisää tietoa:
- Oli siinä vanhan turbon aktuaattorissa vuoto. Eli yksi syyllinen...
- Toinen mahdollinen syy oli nyt vielä löytynyt savua käyttäen: eli turbon + tiivistesarjan matkassa ei nyt sitten kuitenkaan ollut jotain tiivistettä, ja vanhalla asennettuna se näyttäisi vähän vuotavan. Tuosta saattaa tehdä sitä ahtopaineeseen liittyvää vikakoodia(?) :(

Sanoin että haen pois kun saavat nippuun, ei kestä persuus enempää valohoitoja... nyt oli jo kait likemmäs 1.300 euroa lasku kertynyt :shock: .
(Plus turbossa kiinni >500e ennen kuin saa joskus siitä pantin 150e pois.)
Taunusautomaatti
Viestit: 2496
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kun saat sen vanhat turbon....jossei vahingossa ole jo hävitetty niin kokeilepa sitä aktuaattoria, onko kalvossa vuoto...

Kyllä noista pakkaa hintaa kertymään....
puol kasilta saapuu asentaja...sitten tuleekin jo kahviTUNTI, sitten veskissa puolikas tinderiä, sitten puuhataan, sitten tuleekin jo ruokaTUNTI, sitten puuhataan, sitten saapuu veskitauko, tinder päivitys puol tuntii....sitten kahviTUNTI, sitten kylänmies tulee juttelemaan tunniksi...sitten alkaakin olemaan päivä pulkassa ja laskuun 8h.

Mutta kyllä uudella turbolla ajelee taas 300tkm jos on oikein asennettu ja öljykanava putsattu samalla.
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli vianhaku oli oikeassa - aktuaattorissa vuoto ja alipaineet hukassa. Tähän asti kaikki ok.
Mutta mitenkäs korjaamo asentaa ahtimen vanhalla tiivisteellä ja nostaa kädet pystyyn - tai paremminkin asiakkaan taskuun - kun ilmenee vuoto. Kysyivätkö sinulta, laitetaanko vanha vai odotetaanko uutta?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kyllä se turbo ja aktuaattori ovat nyt tuossa laatikossa.. öljyinenhän se on, ja aktuaattori tosiaan myös matkassa.

En ehtinyt vielä piuhaan sitä laittaa, mutta ei se mun mielestä vielä ihan täysillä potki.
Ja tosiaan mittaristossa palaa "luistoneston" valo, ei sentäs muuta... Mutta yleensähän nuo kait indikoi alipaineen vuotoa.. vai voiko olla ahdonkin vuoto ? :(

Noh, pitää lukea Forscanilla koko listaus ja alkaa pähkäillä. Iso kysymys on, vaatiiko se turbokin jotain sopeutusta?
Kun heidän tulkinta korjaamolla oli että herjaa nyt sellaista että se "ahtopaine ei olisi määritellyissä rajoissa". Mutta rajoja heidän testeri ei osannut sitten kertoa, eikä tietoa onko ne rajat kiinteät vai sopeutettavissa. Tuosta aikoivat konsultoida "alueen johtavaa Ford-liikettä" vielä maanantaina...

Laskua muuten turvotti sellainen kun "katalysaattorin lämpöanturi" - 169 euroa! Perskutta sille 1/2m putkelle tuli hintaa melkein 500 ekee :-(
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Aluksi siellä oli vaikka mitä koodeja, mutta parin kierroksen jälkeen, ja EGR:n sopeutustoiminnon tehtyä,
vain tämä jää päälle kun käyttää autoa hetken kaasutellen paikallaan:

===PCM DTC P003A-71===
Koodi: P003A - Turboahtimen/ahtimen ahtopaineen säädön A asento ylitti oppimisrajan

Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja


Pitää varmaan googlata tuolla vähän lisää tietoa :cry:
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eikös tuo nyt tarkoita sitä, että alipainekellon säätövarren asentoanturin signaali ei mahdu opittuihin arvoihin. Oppiiko ECU itse uudet rajat vai pitääkö sopeuttaa / nollata opitut arvot, en ole varma.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jotain tuollastahan se tuntuu tarkoittavan.... Syitä tuolle vaan tuntuisi olevan useita mahdollisia:
- Väärä geometria (eikös siinä varressa ollut säätö mahdollisuus, jos sitä ei ole kunnolla asemoitu?)
- Vikaa itse sensorissa
"I've had many such cases. Correct the pins on the plug from the turbocharger position sensor"
https://mhhauto.com/Thread-Ford-Kuga-20 ... ower-P003a
- EGR:n ongelmat?
- Jotkut sähköviat? (Mikähän boxi on jossain "vasemman lokarin alla" mihin jossain ketjussa viitattiin..)
- muut..? :?
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kun tätä vikaa funtsin, niin kyllä taitaisi olla järkevintä ihan ensinnä vaihtaa tämän signaalin antava sensori? :|

Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja


Eikös se silloin olisi tämä ahtopaineen anturi, joka taitaa sijaita itse asiassa kaasuläppäkotelossa (eli helppo vaihtaakin)? :shock:
https://www.autodoc.fi/kw/9805431

Onko siellä turbon päässä edes mitään anturia tuolle aktuaattorin toiminnalle? En muista... joku johto sinnekin taitaa mennä :|

EDIT: Ihan kiinnostava video "P003A" ongelman tiimoilta: https://www.youtube.com/watch?v=qI_EiVqgSjM
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

yritäedes kirjoitti: 07 Kesä 2025 19:59 Eikös tuo nyt tarkoita sitä, että alipainekellon säätövarren asentoanturin signaali ei mahdu opittuihin arvoihin. Oppiiko ECU itse uudet rajat vai pitääkö sopeuttaa / nollata opitut arvot, en ole varma.
Eli tarkoitin tässä sitä asentoanturia, joka on aktuaattorin päällä, muovinen musta osa, jossa sähköliitin. Kertoo ECU:lle, missä asennossa aktuaattorin varsi on.
Korjaamolta sanottiin, et aktuaattorissa oli vuoto. Eli auto muistaa tuon viallisen liikeradan.
Lisäksi, uuden turbon mukana tuli uusi asentoanturi. Sen signaali nyt poikkeaa opitusta.
Miltä auto tuntuu ajaa? Vai heittääkö tuo vikakoodi heti moottorin vikavalon? Ja tehot pois?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Aa, tosiaan, onhan siinä tuo anturi, ja se on luonnollisesti uusi koska koko turbo kaikkineen on "uutta" (noh, vanha runko..):
https://static.aeromotors.ee/assets/024 ... 519904.jpg
--> eli tämä anturi on 99% varmuudella "ok" ;)

Vanhasta varmaan on muistijälki että se aktuuaattori ei liikkunut juurikaan, tai liike oli hyvin epämääräistä...
Korjaamolta olivat soitelleet tänään "Fordille", ja siellä oli sanottu että "sopeutusta ei ole, mutta historia-arvot pitäisi voida nollata".
--> täytyy katsoa vielä tänään Forscanin optiot läpi. Eilen en tuollaista löytänyt.

Auto liikkuu ajolle kohtuullisen ok, kyllä se antaa kierrättää ja vetääkin aika ok, eikä ehkä 390tkm voi enää ihan 100% tehoja odottaa, vaikka toimisikin(?) Limb modeen ei mene, ajossa sytyttää vaan sen "luistonestonvalon" (heti kohta liikkeelle lähdettyä alle 2.000 rpm jo), mikä voisi olla enempi silloin alipaineongelman suuntaan viittaava...(?) EDIT: Jaa, äsken kun ajoin 2km niin kyllä se "moottorin vikavalo" syttyi myös...

BTW: laitoin tänään lopulta endoskoopin tilaukseen, millä pystyisi katsomaan tuota aktuaattorin tankoa lähemmin, moottorin käydessä, ilman tunkkausta yms.
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tutkin vähän mitä Forscanilla löytyy, ja onhan tuolla noita mitä saa oskilloskoopille live-streamina / taululle näkymään:

Kuva

--> huom. alin eli muuttuvasiipinen turboahdin: se jäpittää tyhjäkäynnillä tuossa 199% :(

Tän videon mukaan tuo
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... ery.23347/

--> pitäisi lähteä noin 100%:sta ja mennä kohti 0%:ia == siivet täysin auki asennossa

--> polkaisin 3.500 rpm niin sain tuon laskemaan 157%:iin mutta en alemmas :shock:
Tuo sitten kertoo että joko sen tanko on ihan vinksallaan (= liian syvässä tai ulkona) - tai sitten joku sopeutus / opetus puuttuu - tai sitten joku anturi antaa väärä (jännite tms.) lukemaa, mutta vaikea uskoa että uudessa turbossa tuo asentoanturi olisi viallinen?
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tarvikeantureiden jännitteet saattaa poiketa alkuperäisestä. Eli vaikka alipainekello olisi oikein säädetty penkissä, niin sun auto ei ymmärrä uusia raja-arvoja. Löydätkö ahtimen opittujen arvojen nollausta. Älä kuitenkaan poista kaikkia opittuja arvoja.
Videollakin näkyvät anturin jännitteet , noin 4.0 -2.3 V. Lisäksi sun auto on oppinut jännitteet vanhan turbon ja anturin mukaan, eikä nyt ymmärrä, missä mennään.

Löytyykö Forscanin Service-osiosta "Turbo charger variable vane position sensor adaptation"?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

[Oltiin vajaa viikko lomareissussa, niin Foorttikin sai lomaa sillä välin...]

Mutta joo, tilanne on muuttumaton. Endoskoopilla sain jo stillikuvia turbosta, mutta tarviin vielä kaverin kaasua polkeen
että saisi sitä aktuaattorin tangon liikettä tsiigattua. Kävin liikeessä sen verran että hain syylärinkorkin minkä ne hukkas rempassa :o
Vannoivat etteivät kajonneet uuden tangon geometriaan....

Olen nyt Forscanilla tutkenut ja tässä basic versiossa ei ole muuta kuin nämä perusjutut (lisään kuvan alle..)
Pitäisi varmaan käydä aktivoimaan tuo "Extended license 2 month trial" - ja katsoa mitä sillä näkyy?
Tällä basicilla ei pysty nollaan kuin egr:n ja sen ohjaussolenoidin, turbolle ei ~mitään...

https://ohptools.com/blogs/news/the-dif ... yljnpgUCuD
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Latasin Forscanista tuon extended version free trial -lisenssin.. Se meni ok ja pitäisi olla nyt voimassa 2kk eteenpäin.
Harmi vain että se ei, vastoin odotuksia, tuonut yhtään uutta ominaisuutta ohjelmistoon... :(

Edelleen lähin mahdollisuus olisi voimansiirto-ohjaus moduulin (eli PCM:n) alla nollata kaikki mukautukset:
Kuva

- Onko joku ajanut tuon autoonsa? Mitä kaikkea sille pitää tuon jälkeen opettaa?
Mistään ei oikein käy ilmi mitä kaikkea nollaantuu... ja nollaantuuko _varmasti_ myös turbon opitut sopeutusrajat... :shock:

Ylipäätään olen vähän takas tän brittikaverin linjoilla... olisiko siellä jotain häikkää kuitenkin yhä vakuumiputkissa
taikka tuossa solenoidissa (jonka tosin silloin vaihdoin purkamolta ostettuun). Vaikka se vakuumiputki ei osoittanut vuotoa,
voisihan se olla silti tukossa(!) Esim. öljyroiskeet voivat alkaa turvottaa kumiletkua.. yms. Pallopumpulla ilmaa läpi kokeeksi? 8-)

Em. P003A ... P2263 juttua:
https://www.youtube.com/watch?v=qI_EiVqgSjM

PS. Mikä saattaisi tarkoittaa että 1.700e turbon vaihto oli periaatteessa "turha"! :evil:
EDIT: en muista tuliko tämä jo jaettua, eli "DIY" turbon vaihto Kugaan... Vahvistaa ajatusta "jos sulla ei ole autonosturia - don't even think about it! :roll: " https://youtu.be/QwGNSimtrFA?si=-5_sWmSevL9Sa4qV
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jumaleissön!

Tässäkö se nyt oli..? :o
https://www.youtube.com/watch?v=M8SLcAAIh8Y

Tein saman, ja kaikki virhekoodit hävis.. :lol:

:thumbup: :ford:
yritäedes
Viestit: 2476
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli letkut oli solenoidissa väärin päin? No sehän kyllä sekoittaa aktuaattorin ohjauksen. Toivotaan, että vikakoodit/vikavalot ei tule takaisin! 👍
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Nepä juuri... Ei nyt sitten pysty ihan varmaksi sanomaan että missä kohtaa ne ovat sotkuun menneet.
Mutta se mitä laitoin merkille auton korjaamolta hakiessa oli möreä käyntiääni...
Eilen kun vaihdoin alipaneletkut ristiin solenoidilla, niin se käyntiääni muuttui heti pehmeämmäksi :)

Harmi vaan, että tuli nyt tien päältä tietoa korvanappiin että jotain vikavaloja olisi taas syttynyt... Huoh... :(
Täytyypä laittaa Forscan valmiiksi ja illalla lukaista että "mitä nyt"... Ehkä pääsen vielä jatkamaan endoskoopilla leikkimistäkin :lol:
tikola
Viestit: 346
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Engine Malfunction taas kerran poistettu minun Kugasta tavalla jolla sitä ei pidä poistaa. Eli pääsin lopulta auton alle ja katsoin, että pari vuotta sitten laittamani painetunnistimen letkut ovat ihan palasina. Ajattelin, että homma on siis letkunvaihto. Ei auttanut mitään. Livedatasta näen, että paine-erotunnistin ei sano mitään. Tästä kielii myös se, että Engine Malfunction tuli minulla jo ennen starttia, eli haiskahti myös sillä perusteella sähkövialta. Hain Motonetista sen halvimman Topranin painerotunnistiminen - JOTA KENENKÄÄN EI PIDÄ OSTAA!!. Vaihdoin sen ja kaikki toimii taas.

Eli minulla pari vuotta sitten uusimani tunnistin oli mennyt rikki - samoin kuin silloin tekemäni letkutus. Nuo kuntoon ja kaikki toimii taas.

Minulla ihan selvä Paine Ero Tunnistin Circuit Low tyyppinen sähkövika. Oliko anturi rikki vai vaan liitos irti - en osaa sanoa, mutta nyt se taas toimii.

Seuraavaksi katsastamaan - se on aina jännittävä hetki autossa, jossa katsastus on muutaman kuukauden pitkänä ja se on seisonut tuossa pihassa sen aikaa.

Vikakoodeina pienen testiajon jälkeen vain ikiaikaisia Steering Column jne. vikoja, jotka ovat tuossa autossa olleet aina eivätkä ole mihinkään vaikuttaneet. Oikeasti tämä olisi pitänyt tehdä ostamalla joku muu kuin se Topranin tunnistin, mutta tällä kertaa näin.
Zac4all
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Samaa kyllä pohtinut (kun noita paine-eroantureita myös useamman jo vaihtanut...) eli että:
- Ovatko nämä tarvikeanturit ihan karmeaa kuraa laadullisesti?
- Onko vanhassa autossa jotain tekijöitä jotka "tappavat" noita ennen aikaisesti? Tyyliin:
  • Likaset pakokaasut - jos tulee tippoja öljyä ja se jotenkin "kastelee" herkät osat.. ja sitten ei toimi
    Sähköjohtojen hapettumisesta ym. johtuvat sähköiset viat - kestääkö anturi yli/alijännitettä yms.
    Joku muu - mikä? :(
Jaa, leimalle myös menossa? Olen just varaamassa aikaa huomiselle... Tosin eipä tuo nyt hyvältä näytä:
- Jarrupalat pitää tänä iltana vielä vaihtaa taakse - koska käsijarrukin nousee jo ihan liian ylös (+ehkä tarvii säätää myös)
- Tuulilasissa on halkeama poikki lasin - tästä se pomppaa 99% tod. näk. - juu ei ollut tässä autossa lasivakuutusta päällä 8-)
- Ja sitten nämä "turbon" viat luultavasti ehtii tauluun vaikka ne nollaisikin ennen katsurille menoa...
(Suunnitellut hommat: endoskoopin kanssa tutkinta, ja alipaineletkun vaihto solenoidi -> turbon aktuaattori, yhä vaiheessa..
Olisin myös varannut tälle viikolle ajan "diagnoosille" ÄrÄs-huollosta, mutta ne on buukattu 1-2 vko eteenpäin, lomakausi kun on).
Vastaa Viestiin