Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No nyt sieltä vasta soitteli lisää tietoa:
- Oli siinä vanhan turbon aktuaattorissa vuoto. Eli yksi syyllinen...
- Toinen mahdollinen syy oli nyt vielä löytynyt savua käyttäen: eli turbon + tiivistesarjan matkassa ei nyt sitten kuitenkaan ollut jotain tiivistettä, ja vanhalla asennettuna se näyttäisi vähän vuotavan. Tuosta saattaa tehdä sitä ahtopaineeseen liittyvää vikakoodia(?) :(

Sanoin että haen pois kun saavat nippuun, ei kestä persuus enempää valohoitoja... nyt oli jo kait likemmäs 1.300 euroa lasku kertynyt :shock: .
(Plus turbossa kiinni >500e ennen kuin saa joskus siitä pantin 150e pois.)
Taunusautomaatti
Viestit: 2489
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Kun saat sen vanhat turbon....jossei vahingossa ole jo hävitetty niin kokeilepa sitä aktuaattoria, onko kalvossa vuoto...

Kyllä noista pakkaa hintaa kertymään....
puol kasilta saapuu asentaja...sitten tuleekin jo kahviTUNTI, sitten veskissa puolikas tinderiä, sitten puuhataan, sitten tuleekin jo ruokaTUNTI, sitten puuhataan, sitten saapuu veskitauko, tinder päivitys puol tuntii....sitten kahviTUNTI, sitten kylänmies tulee juttelemaan tunniksi...sitten alkaakin olemaan päivä pulkassa ja laskuun 8h.

Mutta kyllä uudella turbolla ajelee taas 300tkm jos on oikein asennettu ja öljykanava putsattu samalla.
yritäedes
Viestit: 2471
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eli vianhaku oli oikeassa - aktuaattorissa vuoto ja alipaineet hukassa. Tähän asti kaikki ok.
Mutta mitenkäs korjaamo asentaa ahtimen vanhalla tiivisteellä ja nostaa kädet pystyyn - tai paremminkin asiakkaan taskuun - kun ilmenee vuoto. Kysyivätkö sinulta, laitetaanko vanha vai odotetaanko uutta?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kyllä se turbo ja aktuaattori ovat nyt tuossa laatikossa.. öljyinenhän se on, ja aktuaattori tosiaan myös matkassa.

En ehtinyt vielä piuhaan sitä laittaa, mutta ei se mun mielestä vielä ihan täysillä potki.
Ja tosiaan mittaristossa palaa "luistoneston" valo, ei sentäs muuta... Mutta yleensähän nuo kait indikoi alipaineen vuotoa.. vai voiko olla ahdonkin vuoto ? :(

Noh, pitää lukea Forscanilla koko listaus ja alkaa pähkäillä. Iso kysymys on, vaatiiko se turbokin jotain sopeutusta?
Kun heidän tulkinta korjaamolla oli että herjaa nyt sellaista että se "ahtopaine ei olisi määritellyissä rajoissa". Mutta rajoja heidän testeri ei osannut sitten kertoa, eikä tietoa onko ne rajat kiinteät vai sopeutettavissa. Tuosta aikoivat konsultoida "alueen johtavaa Ford-liikettä" vielä maanantaina...

Laskua muuten turvotti sellainen kun "katalysaattorin lämpöanturi" - 169 euroa! Perskutta sille 1/2m putkelle tuli hintaa melkein 500 ekee :-(
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Aluksi siellä oli vaikka mitä koodeja, mutta parin kierroksen jälkeen, ja EGR:n sopeutustoiminnon tehtyä,
vain tämä jää päälle kun käyttää autoa hetken kaasutellen paikallaan:

===PCM DTC P003A-71===
Koodi: P003A - Turboahtimen/ahtimen ahtopaineen säädön A asento ylitti oppimisrajan

Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja


Pitää varmaan googlata tuolla vähän lisää tietoa :cry:
yritäedes
Viestit: 2471
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eikös tuo nyt tarkoita sitä, että alipainekellon säätövarren asentoanturin signaali ei mahdu opittuihin arvoihin. Oppiiko ECU itse uudet rajat vai pitääkö sopeuttaa / nollata opitut arvot, en ole varma.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jotain tuollastahan se tuntuu tarkoittavan.... Syitä tuolle vaan tuntuisi olevan useita mahdollisia:
- Väärä geometria (eikös siinä varressa ollut säätö mahdollisuus, jos sitä ei ole kunnolla asemoitu?)
- Vikaa itse sensorissa
"I've had many such cases. Correct the pins on the plug from the turbocharger position sensor"
https://mhhauto.com/Thread-Ford-Kuga-20 ... ower-P003a
- EGR:n ongelmat?
- Jotkut sähköviat? (Mikähän boxi on jossain "vasemman lokarin alla" mihin jossain ketjussa viitattiin..)
- muut..? :?
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kun tätä vikaa funtsin, niin kyllä taitaisi olla järkevintä ihan ensinnä vaihtaa tämän signaalin antava sensori? :|

Muita vika oireita (:01):
- Signaali on suurempi kuin enimmäisraja


Eikös se silloin olisi tämä ahtopaineen anturi, joka taitaa sijaita itse asiassa kaasuläppäkotelossa (eli helppo vaihtaakin)? :shock:
https://www.autodoc.fi/kw/9805431

Onko siellä turbon päässä edes mitään anturia tuolle aktuaattorin toiminnalle? En muista... joku johto sinnekin taitaa mennä :|

EDIT: Ihan kiinnostava video "P003A" ongelman tiimoilta: https://www.youtube.com/watch?v=qI_EiVqgSjM
yritäedes
Viestit: 2471
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

yritäedes kirjoitti: 07 Kesä 2025 19:59 Eikös tuo nyt tarkoita sitä, että alipainekellon säätövarren asentoanturin signaali ei mahdu opittuihin arvoihin. Oppiiko ECU itse uudet rajat vai pitääkö sopeuttaa / nollata opitut arvot, en ole varma.
Eli tarkoitin tässä sitä asentoanturia, joka on aktuaattorin päällä, muovinen musta osa, jossa sähköliitin. Kertoo ECU:lle, missä asennossa aktuaattorin varsi on.
Korjaamolta sanottiin, et aktuaattorissa oli vuoto. Eli auto muistaa tuon viallisen liikeradan.
Lisäksi, uuden turbon mukana tuli uusi asentoanturi. Sen signaali nyt poikkeaa opitusta.
Miltä auto tuntuu ajaa? Vai heittääkö tuo vikakoodi heti moottorin vikavalon? Ja tehot pois?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Aa, tosiaan, onhan siinä tuo anturi, ja se on luonnollisesti uusi koska koko turbo kaikkineen on "uutta" (noh, vanha runko..):
https://static.aeromotors.ee/assets/024 ... 519904.jpg
--> eli tämä anturi on 99% varmuudella "ok" ;)

Vanhasta varmaan on muistijälki että se aktuuaattori ei liikkunut juurikaan, tai liike oli hyvin epämääräistä...
Korjaamolta olivat soitelleet tänään "Fordille", ja siellä oli sanottu että "sopeutusta ei ole, mutta historia-arvot pitäisi voida nollata".
--> täytyy katsoa vielä tänään Forscanin optiot läpi. Eilen en tuollaista löytänyt.

Auto liikkuu ajolle kohtuullisen ok, kyllä se antaa kierrättää ja vetääkin aika ok, eikä ehkä 390tkm voi enää ihan 100% tehoja odottaa, vaikka toimisikin(?) Limb modeen ei mene, ajossa sytyttää vaan sen "luistonestonvalon" (heti kohta liikkeelle lähdettyä alle 2.000 rpm jo), mikä voisi olla enempi silloin alipaineongelman suuntaan viittaava...(?) EDIT: Jaa, äsken kun ajoin 2km niin kyllä se "moottorin vikavalo" syttyi myös...

BTW: laitoin tänään lopulta endoskoopin tilaukseen, millä pystyisi katsomaan tuota aktuaattorin tankoa lähemmin, moottorin käydessä, ilman tunkkausta yms.
Zac4all
Viestit: 143
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tutkin vähän mitä Forscanilla löytyy, ja onhan tuolla noita mitä saa oskilloskoopille live-streamina / taululle näkymään:

Kuva

--> huom. alin eli muuttuvasiipinen turboahdin: se jäpittää tyhjäkäynnillä tuossa 199% :(

Tän videon mukaan tuo
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... ery.23347/

--> pitäisi lähteä noin 100%:sta ja mennä kohti 0%:ia == siivet täysin auki asennossa

--> polkaisin 3.500 rpm niin sain tuon laskemaan 157%:iin mutta en alemmas :shock:
Tuo sitten kertoo että joko sen tanko on ihan vinksallaan (= liian syvässä tai ulkona) - tai sitten joku sopeutus / opetus puuttuu - tai sitten joku anturi antaa väärä (jännite tms.) lukemaa, mutta vaikea uskoa että uudessa turbossa tuo asentoanturi olisi viallinen?
yritäedes
Viestit: 2471
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tarvikeantureiden jännitteet saattaa poiketa alkuperäisestä. Eli vaikka alipainekello olisi oikein säädetty penkissä, niin sun auto ei ymmärrä uusia raja-arvoja. Löydätkö ahtimen opittujen arvojen nollausta. Älä kuitenkaan poista kaikkia opittuja arvoja.
Videollakin näkyvät anturin jännitteet , noin 4.0 -2.3 V. Lisäksi sun auto on oppinut jännitteet vanhan turbon ja anturin mukaan, eikä nyt ymmärrä, missä mennään.

Löytyykö Forscanin Service-osiosta "Turbo charger variable vane position sensor adaptation"?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin