2.5 V6 2005 Mondeo
2.5 V6 2005 Mondeo
Tässä autokauppaa ajattelin ruveta hieromaan 3-koppasesta mondeosta.
Minkälaisessa maineessa kyseinen motti alle 200 tkm ajettuna. Ajatus olisi ostaa auto yli 5 vuodeksi.
Bensankulutus tietysti automaattina on myös jotain hienoa, mutta lähinnä mekaaninen luotettavuus.
Myös muutenkin kolmoskoppaisesta kiinnostaisi kuulla, jos joku viitsii kertoa.
Jos kyseinen pannu ei ole suositeltava, niin onko jokin muu, lähinnä bensiinimoottori kiinnostaa!
Kiitos hyvästä palstasta!
Minkälaisessa maineessa kyseinen motti alle 200 tkm ajettuna. Ajatus olisi ostaa auto yli 5 vuodeksi.
Bensankulutus tietysti automaattina on myös jotain hienoa, mutta lähinnä mekaaninen luotettavuus.
Myös muutenkin kolmoskoppaisesta kiinnostaisi kuulla, jos joku viitsii kertoa.
Jos kyseinen pannu ei ole suositeltava, niin onko jokin muu, lähinnä bensiinimoottori kiinnostaa!
Kiitos hyvästä palstasta!
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
Tuosta kutoskoneesta (170hp) ei ole kokemusta mutta tutulla oli sellainen automaattina ja sanoi sitä vetelän tuntuiseksi ja suuriruokaiseksi verrattuna aiempaan autoonsa jossa oli 145hp bensakone. Mutta se on niin suhteellista jos ei paljoa aja niin ei ole suurta merkitystä.
Tuo automaatti on käsitykseni mukaan japanilainen viisivaihteinen Jatco JF506E lukkiutuvalla turbiinilla joka lukkiutuu kakkosvaihteen jälkeen ja tuntuu kuin siinä olisi ylimääräinen vaihto kakkosen ja kolmosen välissä jossa kierrokset tippuvat noin 200rpm. Tuo siis kone ja laatikko lämpimänä. Kylmänä pakkaskeleillä turbiini ei lukitu kuin vasta parin - kolmen kilometrin ajon jälkeen.
Mukava lisä tuossa laatikossa on nappivaihteet ratissa tai mahdollisuus vaihdekepistä vaihtaa manuaalisesti jos esim vetää peräkärryä.
Minulla on TDCI-dieselissä sama vaihteisto ja siihen sopiva automaattivaihteistoöljy on esim. Ravenol ATF JF506E. Olen kokeillut joskus Comma-merkkistä mutta sitä en suosittele missään tapauksessa. Jos sellaiseen Jatcoon vaihteistoöljyn vaihtaa niin on syytä katsoa varmasti oikea tyhjennysproppu koska vaihteiston pannalle oleva kiinnityspultti on erehdyttävästi samankaltainen.
Paras vaihtoehto voimalinjalle on minun mielestäni 2,0L Duratec HE bensaneloskone joka on 145hp, kierrosherkkä ja taloudellinen verrattuna kutoskoneeseen. Vaihteistona ehdottomasti 5-vaihteinen manuaali eli MTX75-vaihteisto joka on parhaita mitä olen koskaan ajanut.
Vaihteet menevät herkästi ja täsmällisesti päälle. Tuossa vaihteistossa on syytä käyttää Fordin alkuperäistä suosituksen mukaista öljyä niin toiminta on kaikkein parhainta.
Tuossa Duratecissa on manuaalina kaksoismassavauhtipyörä joka alkaa vanhempana kolkottamaan ja alkuvaiheessa se ääni tulee sammutettaessa. Myöhemmin sitten koko ajan enemmän tai vähemmän. Vaihto eli kytkiremppa vauhtipyörän kanssa alkaa olla tyypillisesti ajankohtainen 200tkm - 250tkm kohdilla. Ajo-olosuhteista riippuen ja hintaa osille eli kytkinsarjalle ilman työtä tulee noin 500€.
Kulutus oli aikanaan farkkumallissa ja tuolla manuaalilla kaupunkiajossa noin 9l - 10l/100km ja matka-ajossa noin 8L/100km.
Automaattina bensakoneissa on ollut 4-vaihteinen lukkiutuvalla turbiinilla oleva perinteinen automaatti kuten tuo Jatcokin. Kulutus on vaan kohtuuton kun aikanaan omistin 2L Duratecillä ja 4v-laatikolla olevan niin alle 10L ei tahtonut päästä matka-ajossakaan ja kaupunkiajossa meni helposti 12L/100km.
Ajettavuuteen olen hyvin tyytyväinen, suuntavakaa ja tasapainoinen ajettava. Samoin akseliston tuentoihin tyytyväinen kun ainoat vaihdetut osat ovat olleet 120 000km aikana toinen koiranluu eteen ja molemmat taakse sekä alapallonivelet mutta nekin ehkä siksi, että suojakumit olivat rikki. Kilometrejä kaikkiaan on noin 280 000km. Lisäksi toinen takaiskari meni vaihtoon kun siinäkin suojakumi oli rikki.
Korissa kannattaa kiinnittää huomiota helmapelteihin. Jos maalin alla näkyy kuplia niin ruostevaurio on todennäköinen. Samoin taka-akseliston apurunko ruostuu joissakin niin, että katsastuksessa tulee hylkäys.
Etuovien alareunat ruostuvat tyypillisesti sisäpuolelta kun vesi pääsee kittisaumojen väliin.
Hyvänä puolena edelleen se, että varaosia on helposti saatavana ja ovat edullisia.
Tuo automaatti on käsitykseni mukaan japanilainen viisivaihteinen Jatco JF506E lukkiutuvalla turbiinilla joka lukkiutuu kakkosvaihteen jälkeen ja tuntuu kuin siinä olisi ylimääräinen vaihto kakkosen ja kolmosen välissä jossa kierrokset tippuvat noin 200rpm. Tuo siis kone ja laatikko lämpimänä. Kylmänä pakkaskeleillä turbiini ei lukitu kuin vasta parin - kolmen kilometrin ajon jälkeen.
Mukava lisä tuossa laatikossa on nappivaihteet ratissa tai mahdollisuus vaihdekepistä vaihtaa manuaalisesti jos esim vetää peräkärryä.
Minulla on TDCI-dieselissä sama vaihteisto ja siihen sopiva automaattivaihteistoöljy on esim. Ravenol ATF JF506E. Olen kokeillut joskus Comma-merkkistä mutta sitä en suosittele missään tapauksessa. Jos sellaiseen Jatcoon vaihteistoöljyn vaihtaa niin on syytä katsoa varmasti oikea tyhjennysproppu koska vaihteiston pannalle oleva kiinnityspultti on erehdyttävästi samankaltainen.
Paras vaihtoehto voimalinjalle on minun mielestäni 2,0L Duratec HE bensaneloskone joka on 145hp, kierrosherkkä ja taloudellinen verrattuna kutoskoneeseen. Vaihteistona ehdottomasti 5-vaihteinen manuaali eli MTX75-vaihteisto joka on parhaita mitä olen koskaan ajanut.
Vaihteet menevät herkästi ja täsmällisesti päälle. Tuossa vaihteistossa on syytä käyttää Fordin alkuperäistä suosituksen mukaista öljyä niin toiminta on kaikkein parhainta.
Tuossa Duratecissa on manuaalina kaksoismassavauhtipyörä joka alkaa vanhempana kolkottamaan ja alkuvaiheessa se ääni tulee sammutettaessa. Myöhemmin sitten koko ajan enemmän tai vähemmän. Vaihto eli kytkiremppa vauhtipyörän kanssa alkaa olla tyypillisesti ajankohtainen 200tkm - 250tkm kohdilla. Ajo-olosuhteista riippuen ja hintaa osille eli kytkinsarjalle ilman työtä tulee noin 500€.
Kulutus oli aikanaan farkkumallissa ja tuolla manuaalilla kaupunkiajossa noin 9l - 10l/100km ja matka-ajossa noin 8L/100km.
Automaattina bensakoneissa on ollut 4-vaihteinen lukkiutuvalla turbiinilla oleva perinteinen automaatti kuten tuo Jatcokin. Kulutus on vaan kohtuuton kun aikanaan omistin 2L Duratecillä ja 4v-laatikolla olevan niin alle 10L ei tahtonut päästä matka-ajossakaan ja kaupunkiajossa meni helposti 12L/100km.
Ajettavuuteen olen hyvin tyytyväinen, suuntavakaa ja tasapainoinen ajettava. Samoin akseliston tuentoihin tyytyväinen kun ainoat vaihdetut osat ovat olleet 120 000km aikana toinen koiranluu eteen ja molemmat taakse sekä alapallonivelet mutta nekin ehkä siksi, että suojakumit olivat rikki. Kilometrejä kaikkiaan on noin 280 000km. Lisäksi toinen takaiskari meni vaihtoon kun siinäkin suojakumi oli rikki.
Korissa kannattaa kiinnittää huomiota helmapelteihin. Jos maalin alla näkyy kuplia niin ruostevaurio on todennäköinen. Samoin taka-akseliston apurunko ruostuu joissakin niin, että katsastuksessa tulee hylkäys.
Etuovien alareunat ruostuvat tyypillisesti sisäpuolelta kun vesi pääsee kittisaumojen väliin.
Hyvänä puolena edelleen se, että varaosia on helposti saatavana ja ovat edullisia.
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
En nyt pahemmin ota kantaa, mutta siskolla on vähän alta 400t ajettu 2.5 litrainen ja mun mielestä koneelle ei oo tehty mitään suurempia remontteja. Ajettavuus on kyllä tosi hyvä. Ehkä moottori tuntuu kyllä mun mielestä laiskalta kokoonsa nähden. Ei ole kyllä niitä läppiäkään tutkittu imusarjassa niin voi johtua siitäkin. Alustan osia siinäkin on vaihdettu, mutta ei ole tosiaan kalliita remontteja kun osia saa halvalla
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
Sain vähän sellasen kuvan että bensankulutus ei oo pääkriteeri, niin kannattaisko samantien ostaa 3.0?JarmoP82 kirjoitti: ↑14 Maalis 2025 17:24 Tässä autokauppaa ajattelin ruveta hieromaan 3-koppasesta mondeosta.
Minkälaisessa maineessa kyseinen motti alle 200 tkm ajettuna. Ajatus olisi ostaa auto yli 5 vuodeksi.
Bensankulutus tietysti automaattina on myös jotain hienoa, mutta lähinnä mekaaninen luotettavuus.
Myös muutenkin kolmoskoppaisesta kiinnostaisi kuulla, jos joku viitsii kertoa.
Jos kyseinen pannu ei ole suositeltava, niin onko jokin muu, lähinnä bensiinimoottori kiinnostaa!
Kiitos hyvästä palstasta!

https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14639652
Todennäkösesti ero kulutuksessa enää marginaalinen vs. 2.5, mutta liikkuu sitten ihan kivasti.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
duckworth kirjoitti: ↑16 Maalis 2025 10:21Sain vähän sellasen kuvan että bensankulutus ei oo pääkriteeri, niin kannattaisko samantien ostaa 3.0?JarmoP82 kirjoitti: ↑14 Maalis 2025 17:24 Tässä autokauppaa ajattelin ruveta hieromaan 3-koppasesta mondeosta.
Minkälaisessa maineessa kyseinen motti alle 200 tkm ajettuna. Ajatus olisi ostaa auto yli 5 vuodeksi.
Bensankulutus tietysti automaattina on myös jotain hienoa, mutta lähinnä mekaaninen luotettavuus.
Myös muutenkin kolmoskoppaisesta kiinnostaisi kuulla, jos joku viitsii kertoa.
Jos kyseinen pannu ei ole suositeltava, niin onko jokin muu, lähinnä bensiinimoottori kiinnostaa!
Kiitos hyvästä palstasta!![]()
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14639652
Todennäkösesti ero kulutuksessa enää marginaalinen vs. 2.5, mutta liikkuu sitten ihan kivasti.
Ei ole tosiaan itsellä kokemusta noista mutta selailin nettiautoa jossa on myynnissä 2,5L automaatti ja ilmoituksessa mainittu kulutuslukemat. On kyllä aika hulppea kaupunkiajon normikulutus, 16L/100km.
Tekniset tiedot
Teho
125 kW / 170 Hv
Vääntö
220 Nm
Huippunopeus
211 km/h
Kiihtyvyys (0-100)
10,7 s
Henkilömäärä
5
Ovien lkm
4
Ohjauslaite
Vasemmalla
Polttoaineen kulutus
Kaupunki: 16 l/100 km
Maantie: 7,7 l/100 km
Yhdistetty: 10,5 l/100 km[/quote]
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑18 Maalis 2025 12:27
Sain vähän sellasen kuvan että bensankulutus ei oo pääkriteeri, niin kannattaisko samantien ostaa 3.0?![]()
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14639652
Todennäkösesti ero kulutuksessa enää marginaalinen vs. 2.5, mutta liikkuu sitten ihan kivasti.
Ei ole tosiaan itsellä kokemusta noista mutta selailin nettiautoa jossa on myynnissä 2,5L automaatti ja ilmoituksessa mainittu kulutuslukemat. On kyllä aika hulppea kaupunkiajon normikulutus, 16L/100km.
Tekniset tiedot
Teho
125 kW / 170 Hv
Vääntö
220 Nm
Huippunopeus
211 km/h
Kiihtyvyys (0-100)
10,7 s
Henkilömäärä
5
Ovien lkm
4
Ohjauslaite
Vasemmalla
Polttoaineen kulutus
Kaupunki: 16 l/100 km
Maantie: 7,7 l/100 km
Yhdistetty: 10,5 l/100 km[/quote]
Joo, näkisin tuon 2.5 V6:n vähän häviäjä-vaihtoehtona, koska kutosen kulutus, mutta suorituskyky sitten vain 25hp enemmän mitä neloskoneessa. Siks ehdottelin tuota 3.0 V6 Mondeota.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
2.5 on Huima kuluttaja ja yllättävn monessa on ollut laakerivikoja kampurassa suht pienillä kilsoilla ilmoituksissa.
Jos kilsoja tulee vuodessa yli 5000 niin ota 2.0 tai 2.2 TDCI, vääntövoimaa on enempi kuin tuossa 2.5 ja dieseliä kuluu maantiellä vähä päälle 5, sekalaisessa 6.2. Kaupungissa alle 8.
3 yksilöä ollut 2.0 koossa noita ja kaikilla ajettu yli 350 000 ilman mitään remppoja moottoriin.
Eli suositus 2.0 TDCI ja ehdottomasti 6 vaihteisella loodalla.
Eli joku tommonen....
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14618782
Tietty jos haluaa oikein vähän ajettua niin sitten nuo 2.5 on hyviä, kellään ei ole ollut varaa ajaa moisella paljoa.
Se vie sekalaisessa ajossa noin 3.5 enempi polttoainetta satasella. Ja kaupungissa noin 6.5 litraa enempi. Eli jos ajelee vuodessa 20 000 niin kulutus on noin 1000 litraa enempi...eli vajaa 2000 euroa kalliimpi ajella per vuosi...
Jos kilsoja tulee vuodessa yli 5000 niin ota 2.0 tai 2.2 TDCI, vääntövoimaa on enempi kuin tuossa 2.5 ja dieseliä kuluu maantiellä vähä päälle 5, sekalaisessa 6.2. Kaupungissa alle 8.
3 yksilöä ollut 2.0 koossa noita ja kaikilla ajettu yli 350 000 ilman mitään remppoja moottoriin.
Eli suositus 2.0 TDCI ja ehdottomasti 6 vaihteisella loodalla.
Eli joku tommonen....
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14618782
Tietty jos haluaa oikein vähän ajettua niin sitten nuo 2.5 on hyviä, kellään ei ole ollut varaa ajaa moisella paljoa.
Se vie sekalaisessa ajossa noin 3.5 enempi polttoainetta satasella. Ja kaupungissa noin 6.5 litraa enempi. Eli jos ajelee vuodessa 20 000 niin kulutus on noin 1000 litraa enempi...eli vajaa 2000 euroa kalliimpi ajella per vuosi...
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
Juu siis automaattina, ehdottomasti.
Nyt on 2.0 neloskoppanen diesel, mutta nämä dieseliongelmat rupeavat riittämään!
Ajattelin samantehoista kuin nyt on mutta ilmeisesti kulutus onkin heti se tuplat.
Nyt on 2.0 neloskoppanen diesel, mutta nämä dieseliongelmat rupeavat riittämään!
Ajattelin samantehoista kuin nyt on mutta ilmeisesti kulutus onkin heti se tuplat.
-
- Viestit: 2442
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 2.5 V6 2005 Mondeo
Diesel ongelmat?
Mitäs ongelmia siinä on ollut?
3 dieseliä on ollut 1.8TDCI, 2.0 TDDI, 2.0TDCI ja parhaillaan on myös 3 2.0TDCI mk3, 1.8TDCI mk4 ja 2.4TDCI
ei noissa diesel moottori ongelmia ole ollut missään....kilsoja kertynyt melkeen 2 miljoonaa yhteensä noihin...
Yks etsinnässä vielä ostettavaksi ...joko 2.4TDCI tai 2.0TDCI.
Muhkea vääntö ja pieni kulutus...sekä käyttövarmuus on ollut syy noihin ja jatkuu....
Kyllä tuo kulutus noissa isoissa bensa V koneissa rupee ärsyttämään aika pian. Se näky siinä kun selailee nettiautoa niin niillä on järjestään aika maltillisia km lukemia esim dieseleihin verrattuna.
Esim tommonen
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14900193
Tuon määrän kun ajaa dieselillä niin rahaa palaa polttoaineeseen 74 000eur ja jos silla 2.5bensalla niin 124 000eur. Eli 50 000eur enempi.
Jos kaipaa paljon tehoa ja vääntöä ja pienen kulutuksen sekä automaatin niin
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14567501
Mitäs ongelmia siinä on ollut?
3 dieseliä on ollut 1.8TDCI, 2.0 TDDI, 2.0TDCI ja parhaillaan on myös 3 2.0TDCI mk3, 1.8TDCI mk4 ja 2.4TDCI
ei noissa diesel moottori ongelmia ole ollut missään....kilsoja kertynyt melkeen 2 miljoonaa yhteensä noihin...
Yks etsinnässä vielä ostettavaksi ...joko 2.4TDCI tai 2.0TDCI.
Muhkea vääntö ja pieni kulutus...sekä käyttövarmuus on ollut syy noihin ja jatkuu....
Kyllä tuo kulutus noissa isoissa bensa V koneissa rupee ärsyttämään aika pian. Se näky siinä kun selailee nettiautoa niin niillä on järjestään aika maltillisia km lukemia esim dieseleihin verrattuna.
Esim tommonen
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14900193
Tuon määrän kun ajaa dieselillä niin rahaa palaa polttoaineeseen 74 000eur ja jos silla 2.5bensalla niin 124 000eur. Eli 50 000eur enempi.

Jos kaipaa paljon tehoa ja vääntöä ja pienen kulutuksen sekä automaatin niin
https://www.nettiauto.com/ford/mondeo/14567501