Nokka-akseli rikkoo paininkupin
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Touko 2019 13:25
Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Mulla on -15 vuoden Mondeo. Auto alkoi nykiin viime vuonna. Korjauksessa huomattiin että korkeapainepumpun paininkuppi oli rikki. Silloin vaihdettiin pumppu. Auto toimi pari kuukautta mutta nyt sama nykiminen alkoi taas. Mistä johtuu että nokka-akseli rikkoo paininkupin?
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Mikä moottori ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Touko 2019 13:25
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
1,5 ecoboost. Bensa
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Paljon ajettu? Nykikö koko ajan vai miten oireili? Laitettiinko uusi pumppu? Itellä sama kone Focuksessa..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Touko 2019 13:25
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
223000 ajettu. Nykii kun painaa yhtään enemmän kaasua. Uusi pumppu laitettiin 2 kuukautta sitten eli myös samalla uusi paininkuppi.
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Onko suositusten mukainen moottoriöljy?janijokinen kirjoitti: ↑16 Tammi 2025 21:24 223000 ajettu. Nykii kun painaa yhtään enemmän kaasua. Uusi pumppu laitettiin 2 kuukautta sitten eli myös samalla uusi paininkuppi.
Nokka-akseleiden keinuvipujen kulumat olivat aikanaan melko yleisiä mutta nyt ne ovat lähes poistuneet rullakeinujen vuoksi.
Korkeapainepumpun paininkuppi toimii samalla periaatteella kuin vanhat laahain-tyyppiset keinuvivut nokka-akseleissa ja aikanaan moottoriöljyjen lisäaineistuksen muutos heikensi tuontyyppisten osien voitelua.
Edellämainitusta johtuen ehdottomasti oikea moottoriöljy ja vaihto mieluummin useammin kuin huoltokirja ehdottaa jos ajo on lyhyttä pätkää (alle 20km).
Mainitsit uuden kp-pumpun asennuksesta, VAG:lla ainakin paininkuppi on erillinen irtonainen osa. Tuliko paininkuppi siis varmasti vaihdettua?
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Ei se kuppi ole välttämättä nyt uudelleen mennyt.
Voi olla muu syy
Voi olla muu syy
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Toimintaperiaate noissa suoraruiskutuskoneissa on ilmeisesti laajalti samanlainen eli mekaaninen korkeapainepumppu jota käyttää nokka-akselissa olevan nokka.
Jos edellinen paininkuppi on ollut rikki, voi nokka-akselin nokka myös olla rikki. Voimakkaasti kuluneeseen nokkaan ei kannata asentaa uutta paininkuppia.
Tuo on ollut aina sääntö, että jos nokka-akseli/nostajat ovat kuluneet niin vastinparit molemmat uutta.
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Täysin totta, ajattelin että nokka on tarkastettu samalla.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑17 Tammi 2025 22:03Toimintaperiaate noissa suoraruiskutuskoneissa on ilmeisesti laajalti samanlainen eli mekaaninen korkeapainepumppu jota käyttää nokka-akselissa olevan nokka.
Jos edellinen paininkuppi on ollut rikki, voi nokka-akselin nokka myös olla rikki. Voimakkaasti kuluneeseen nokkaan ei kannata asentaa uutta paininkuppia.
Tuo on ollut aina sääntö, että jos nokka-akseli/nostajat ovat kuluneet niin vastinparit molemmat uutta.
Mutta eihän näin ole välttämättä tehty.
Onkohan näissä moottoreissa yleisemminkin tuota vaivaa?
Meillä on 1.0 ecoboost ja siinä on kuppi ja nokka kunnossa samoilla kilsoilla.
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Meillä oli Audi 2.0 FSI ja niissä oli enemmän ja vähemmän tyyppivikana tuon saman paininkupin kuluminen. Osasyynä ehkä tuo öljylaatujen lisäaineistuksen muuttaminen vähemmän sinkkiä (=paineenkesto) sisältäväksi.m0ndeo kirjoitti: ↑18 Tammi 2025 08:15Täysin totta, ajattelin että nokka on tarkastettu samalla.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑17 Tammi 2025 22:03
Toimintaperiaate noissa suoraruiskutuskoneissa on ilmeisesti laajalti samanlainen eli mekaaninen korkeapainepumppu jota käyttää nokka-akselissa olevan nokka.
Jos edellinen paininkuppi on ollut rikki, voi nokka-akselin nokka myös olla rikki. Voimakkaasti kuluneeseen nokkaan ei kannata asentaa uutta paininkuppia.
Tuo on ollut aina sääntö, että jos nokka-akseli/nostajat ovat kuluneet niin vastinparit molemmat uutta.
Mutta eihän näin ole välttämättä tehty.
Onkohan näissä moottoreissa yleisemminkin tuota vaivaa?
Meillä on 1.0 ecoboost ja siinä on kuppi ja nokka kunnossa samoilla kilsoilla.
Tuosta syystä ei ainakaan pitkäksi kannata ajaa öljynvaihtoväliä ja tietysti suositellulla öljyllä.
Kuulemma käyniääni muuttuu enemmän tikittäväksi/raksuttavaksi kun kulumaa alkaa tulla paininkuppiin. Suoraruiskutuskone tosin pitää ehjänäkin rumempaa ääntä kuin EFI-kone.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18 Touko 2019 13:25
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Näyttäisi olevan nokka-akselissa kulumaa painikupin kohdalla mikä sitten rikkoo nopesti paininkupin. Minkälainen homma se on vaihtaa? Katselin netistä niin nokka-akselien hinnat pyörisivät jossain 200-400 paikkeilla? Onkohan monen tonnin remontti jos ei nyt kalleimpaan merkkiliikkeeseen vie?
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Ihan pelkkä arvaus vailla kokemusta ainakin 8 tuntia töitä mutta tuo on pelkkä arvaus. Alkuperäisessä asennuksessa on todennäköisesti käytetty anaerobista tiivisteliimaa eli sellaista joka kovettuu kun osat kiristetään jolloin liima kovettuu kun se ei enää ole ilman kanssa kosketuksessa.janijokinen kirjoitti: ↑21 Tammi 2025 15:53 Näyttäisi olevan nokka-akselissa kulumaa painikupin kohdalla mikä sitten rikkoo nopesti paininkupin. Minkälainen homma se on vaihtaa? Katselin netistä niin nokka-akselien hinnat pyörisivät jossain 200-400 paikkeilla? Onkohan monen tonnin remontti jos ei nyt kalleimpaan merkkiliikkeeseen vie?
Tuollaisen puhdistukseen menee aikaa ja videoiden mukaan nokka-akseleiden etupäässä on molempia nokkia pitävä siltamainen kiinnityskappale joka pitää kuumentaa kuumailmapuhaltimella jotta liiman saa pehmeäksi.
Koska lähes aina menee enemmän aikaa kun alunperin luulee niin 8h sijaan voi mennä ainakin 12h. Jolloin suuruusluokka osineen ehkä 1500€ kun venttiilikoneiston muut osat jäävät vanhaa.
Periaatteessa sen uuden vaihdetun nokan vastinpinnat eli venttiileitä painavat kupit pitäisi myös vaihtaa uusiin koska ne toimivat myös samalla tavalla laahain-periaatteella eikä uutta osaa laiteta vanhojen kuluneiden kanssa kasaan. Jonka jälkeen pitää säätää venttiilit koska niissä on todennäköisesti säätö eri paksuisilla kupeilla. Eli ensin pitää mitata välykset ja sen jälkeen laskea jokainen välykseen tarvittavan paininkupin paksuus ja ostaa ne.
https://www.youtube.com/watch?v=hn18092KlrA
Vanhojen paininkuppien jäädessä pitäisi venttiilinvälykset myös säätää ellei koneessa ole hydraulinostimia eikä tuo rakenne siltä näytä. Mutta älä ota tätä ehdottomana totuutena koska en tosiaankaan ole koskaan tuollaista purkanut.
Pyydä kuitenkin arvio vielä tarvitseeko nokkaa vaihtaa.
Tuossa alla videon linkissä kasataan 1,5L Ecoboostin yläkertaa josta voi päätellä millainen homma se vaihto on.
https://www.youtube.com/watch?v=LEwoS1rKBA8
Ikävän iso homma mokoman kp-pumpun vuoksi.
Re: Nokka-akseli rikkoo paininkupin
Täysin sama ongelma minulla -15 fordissa samalla moottorilla. Itsellä nykiminen tapahtui ekaa kertaa 200tkm kohdalla jolloin vaihdettiin vain kyseinen korkeapainepumpun käyttömäntä ja auto toimi ongelmitta 40tkm. Nykiminen alkoi uudestaan eikä saman osan vaihto korjannut ongelmaa enää. Oletko vaihtanut nokka-akselin tai tehnyt jotain vielä ongelmalle?janijokinen kirjoitti: ↑16 Tammi 2025 17:53 Mulla on -15 vuoden Mondeo. Auto alkoi nykiin viime vuonna. Korjauksessa huomattiin että korkeapainepumpun paininkuppi oli rikki. Silloin vaihdettiin pumppu. Auto toimi pari kuukautta mutta nyt sama nykiminen alkoi taas. Mistä johtuu että nokka-akseli rikkoo paininkupin?