Minulle uusi mk8 Transit vm 2014, jossa onnettomat peruutusvalot.
Asensin siihen lisäperuutusvalot ja peruutuskameran Garmin BC50.
Lisäperuutusvalojen mukana tuli can väylään tarkoitettu rele. Garminilla omansa. Kytketty ohjeiden mukaan.
Kaikki toimi hyvin ja niin kuin pitikin, mutta yli yön nukkumisen jälkeen akku oli aika tyhjä. Sain auton juuri ja juuri käymään, jännitettä akussa ennen käynnistystä 8,56V.
Noin vartin käyttämisen jälkeen syttyi laturin varoitusvalo. Sammutin, kytkin lisäkytkennät akun navoista irti ja laitoin lataukseen ohjekirjan mukaan. Reilun 6 tunnin latauksen jälkeen akun jännite oli alle 7 V. Mittaritaulun valo paloi edelleen, muttei enää valikko, joka näyttää mm ajetut kilometrit.
Mittaritaulun valo sammui, kun katkaisin rosvoliittimellä otetun herätevirtajohdon vasemmasta peruutusvalon johdosta (virtakaapelit olin kytkenyt jo aikaisemmin akusta irti).
Siirsin akkulaturin hauenleuat suoraan akun napoihin, siihen takimmaiseen akkuun. Nyt käynnistyy ja virrat säilyy ja kaikki toimii normaalisti. Mutta:
Kytkennöissä on joku virhe, missä?
Transit MK8 lisäperuutusvalojen kytkentä
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Joulu 2024 10:09
Transit MK8 lisäperuutusvalojen kytkentä
Ford Transit MK8 vm 2014 ja neljä muuta autoa traktorin lisäksi
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29 Joulu 2024 10:09
Re: Transit MK8 lisäperuutusvalojen kytkentä
Kytkennöissä ei ollut mitään vikaa.
Osasyynä akun tyhjentymiseen oli se, että käynnistysakku oli viallinen kun alkoi pakastumaan, pudotti jännitteen 8 V tietämille.
Viat ja ongelmat poistuivat akkujen vaihdon jälkeen - neljäksi päiväksi.
Autoa huoltoon ajaessa alkoi taas kaikki varoitusvalot vilkkua, syttyä ja vähän ajan päästä tehot hävisi ja auto kävi koristen, sammuen noin km ajon jälkeen. Sain juuri ja juuri rullattua huollon porteista korjaamon pihalle. Virrat pois ja virrat uudelleen päälle ja starttaus. Kaikki valot mittaritaulussa normaalia, mutta ei käynnistynyt.
Huollossa totesivat, että laturi viallinen. Laturi antoi tehoa vain 12,3 V, eli juuri sen verran, että latausvalo (led) sammui käydessä. Korjaamon mukaan vanha hehkulanka varoitusvalo olisi jo palanut hehkumalla.
Uusittiin laturi ja huolto tehty ja auto toimii nyt moitteetta.
Osasyynä akun tyhjentymiseen oli se, että käynnistysakku oli viallinen kun alkoi pakastumaan, pudotti jännitteen 8 V tietämille.
Viat ja ongelmat poistuivat akkujen vaihdon jälkeen - neljäksi päiväksi.
Autoa huoltoon ajaessa alkoi taas kaikki varoitusvalot vilkkua, syttyä ja vähän ajan päästä tehot hävisi ja auto kävi koristen, sammuen noin km ajon jälkeen. Sain juuri ja juuri rullattua huollon porteista korjaamon pihalle. Virrat pois ja virrat uudelleen päälle ja starttaus. Kaikki valot mittaritaulussa normaalia, mutta ei käynnistynyt.
Huollossa totesivat, että laturi viallinen. Laturi antoi tehoa vain 12,3 V, eli juuri sen verran, että latausvalo (led) sammui käydessä. Korjaamon mukaan vanha hehkulanka varoitusvalo olisi jo palanut hehkumalla.
Uusittiin laturi ja huolto tehty ja auto toimii nyt moitteetta.
Ford Transit MK8 vm 2014 ja neljä muuta autoa traktorin lisäksi
Re: Transit MK8 lisäperuutusvalojen kytkentä
Mitä nykylaki sanoo peruutusvalojen kahdentamisista,kaveri laittoi joskus -90 luvulla Mazdan pakuunsa sinne ylös lippaan luukun yläpuolelle niin katsuri käski laskea alemmas ja sanoi ettei alkuperäset saa toimia.
Kaveri laittokin sitten astinlaudalle,jos olisivat olleet työvalot niin sitten ois ylöskin käyneet.
Tuo on kyllä totta että latausvalo olis näyttäny ledi ei,vois olla nykysi jo ihan oikeat mittaritkin jotka näyttäis lataako vai ei.
Nuo CAN väylät onkin sitte mukavia juttuja.
Kaveri laittokin sitten astinlaudalle,jos olisivat olleet työvalot niin sitten ois ylöskin käyneet.
Tuo on kyllä totta että latausvalo olis näyttäny ledi ei,vois olla nykysi jo ihan oikeat mittaritkin jotka näyttäis lataako vai ei.
Nuo CAN väylät onkin sitte mukavia juttuja.