Focus 2022 /Facelift
Re: Focus 2022 /Facelift
Juu. Kaiken kukkuraksi nyt alkoi taas tuo mHEV sähköavustus temppuilemaan. Aivan kuten edellisessäkin Mk4.5 Focuksessa. Nythän se on entistä selvemmin nimenomaan 12V akusta kiinni. Yritin huoltoon silloin v 2023 vihjailla, että mHEV:n ongelmat luultavasti johtuvat 12V akusta, mutta eivät silloin uskoneet. Nyt alkoivat mHEV-ongelmat samalla kertaa kuin tuo varaustason varoituskin tuli.
Mikä näihin olisi ns hyvä korjaus? Joku AGM-akku vai joku muu? Tuon akkukaapelin vaihdolla tuskin on mitään merkitystä. Sama se mikä versio siinä moduulissa on?
Mikä näihin olisi ns hyvä korjaus? Joku AGM-akku vai joku muu? Tuon akkukaapelin vaihdolla tuskin on mitään merkitystä. Sama se mikä versio siinä moduulissa on?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Mulla tuli 60000km täyteen just ennen joulua, keväällä 22 ostettu auto, eikä ole ollut 12v akun kanssa mitään ongelmia.
Millasta ajoa sulla tulee tuolla ajettua yleensä?
Millasta ajoa sulla tulee tuolla ajettua yleensä?
Re: Focus 2022 /Facelift
Mulla kanssa toistaiseksi toiminut normaalisti auto kaikin puolin (kevään -24 tuotannosta). (kop kop)
Brittien keskuudessa moni näyttää vaihtaneen ongelman ratkaisuksi vähän isomman Yuasan YBX 7096 75Ah akun. Tuo on niin usein keskusteluissa mainittu, että ehkä joissain tapauksissa korjaa ongelmat. Tosin omasta pussista tuon joutuu laittaa kun ei ole alkuperäinen osa..
Brittien keskuudessa moni näyttää vaihtaneen ongelman ratkaisuksi vähän isomman Yuasan YBX 7096 75Ah akun. Tuo on niin usein keskusteluissa mainittu, että ehkä joissain tapauksissa korjaa ongelmat. Tosin omasta pussista tuon joutuu laittaa kun ei ole alkuperäinen osa..
2024 Focus 1.0 Ecoboost mhev A7 155hv ST-line
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
Re: Focus 2022 /Facelift
Valtaosa on kauppareissuja. Vajaa 10km suuntaansa. Maantie/nurkka 50/50.
Millään muulla autolla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Tää Mk4.5 on ensimmäinen joka tekee tätä.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Aika vähästä ajoa, tuttu tappo MK8 fiestasta akun parina talvena juuri tuollasella ajolla.
Kahlaaja tuossa mainitsikin että jos sun modeemi on nyt jotenkin jumissa, se sun päivitys kuvakin näytti oudolta, ei sen kuuluisi siltä näyttää, sanoitko huollolle siitä mitään?
Hyvin mahdollista että siellä joku bugi nyt käyttää nettiä 24/7 etsien jotain päivityksiä.
Re: Focus 2022 /Facelift
Jo on huono auto jos akku hyytyy tollasesta. Mikään aikaisempi auto ei mulla ole hyytynyt tuollaisesta. Kaiken lisäksi tässä mHEV:ssä sen 48V-järjestelmän pitäisi pitää 12V akun latingissa. Ainakin liikennevaloihin pysähdyttäessä ja moottorin sammuessa tupakansytyttimeen liitetty pieni volttimittari näyttää yhä sellasia 14,4-14,6V jännitteitä.
Mutta silti akku hyytyy. Jotain vikaa näissä on.
Tuo jännite muuten alenee lämpimällä kelillä, joten joku sensorihässäkkä siinä kaiken lisäksi on.
EDIT: Mitäköhän pahaa se tekisi jos kokeeksi ottaisi hetkeksi akkukengän irti ja ikäänkuin "buuttaisi" koko höskän uudelleen?
Mutta silti akku hyytyy. Jotain vikaa näissä on.
Tuo jännite muuten alenee lämpimällä kelillä, joten joku sensorihässäkkä siinä kaiken lisäksi on.
EDIT: Mitäköhän pahaa se tekisi jos kokeeksi ottaisi hetkeksi akkukengän irti ja ikäänkuin "buuttaisi" koko höskän uudelleen?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Mä aina kytken tuon startti stop systeemin pois päältä, en ole koskaan sitä käyttänyt, jotenkin vieroksun ajatusta että käynnistellään moottoria liikennevaloissa yms 

Re: Focus 2022 /Facelift
En tiedä Focuksesta mutta ainakin kun käyttää sportmodea Fiestassa(ST)niin start/stop ei ole päällä.
Toiseksi huomasin jos ajaa normimodella niin hiukkasloukku ei tykkää hyvää...
Harri

Re: Focus 2022 /Facelift
Re: Focus 2022 /Facelift
Eilen asentui Focukseen SYNC-24.2.0.13 päivitys ja samalla ohjelmistoversio muuttui 23159 REV 915 --> 24145 REV 1286 versioon. Puhelimen nettijaolla rupesi työmatkan aikana lataamaan oikein urakalla ja kaiken kaikkiaan latasi siinä n. 13 gigaa. Illalla oli ilmoitus FordPass sovelluksessa onnistuneesta päivityksestä.Luigi kirjoitti: ↑04 Joulu 2024 15:54Tätä päivitystä itsekkin odottelen. Taitaa olla isompi SYNC-24.2.0.13 järjestelmäpäivitys, mikä korjaa navigointi ym. ongelmat. Sitä ennen tulee 6.1.0, 6.2.0 ja 6.4.0 päivitykset olla asennettu. Jos auton akussa ei ole ole tarpeeksi virtaa voi automaattisten päivityksien kanssa tulla ongelmia. Myös ajon aikana voi kokeilla saada päivityksiä jakamalla puhelimen netin autolle. Ainakin itsellä se on nopeuttanut päityksien lataamista. Työmatkojen aikana lataa usein useita kymmeniä megoja.Kahlaaja kirjoitti: ↑01 Joulu 2024 10:06 Eilen asentui päivitys, jossa luki erikseen, että parantaa navigoinnin vakautta. Näyttö oli sitä ennen pidempään pimeänä ja kartta latasi vartin verran, ennen kuin alkoi toimimaan. Katsotaan kuinka käy. 6.4.0 päivityksen kanssa kartta kaatui melko harvoin. Ajotilat poistuivat kerran käytöstä, toivottavasti tuokin on saatu korjattua.
Re: Focus 2022 /Facelift
Ilmestyi auton päivitysvalikkoon nyt myös tuo sama 24.2.0.13 ja se sanoo ”Updates Downloading”, mutta palkki ei liiku mihinkään.
Auto seisoo kotona aina WiFin kantamassa. Tämä on ensimmäinen kerta kun joku päivitys edes vihjaa olemassaolostaan.
Puhelinappi ei ilmoita mitään mistään päivityksistä.
Edit: Jaa. Ei se varmaan olekaan mikään tilapalkki, vaan pelkkä vaakasuora väliviiva.
Mutta pitäisiköhän siinä lukea kuinka pitkällä tuo lataus on? Tää ei sano siihen mitään.
Edit2: No tulihan se sieltä. Puhelinappi sanoo ”Update complete”. Pitää vielä käydä autossa tsekkaamassa sama.
Edit3: No päivittyihän se. Juuri nuo samat softaversiot: SYNC-24.2.0.13 ja 24145_PRODUCT, Revision 1286.
Pienen koeajolenkin perusteella voin todeta että ne navigaattorin rätisevät pimputusäänet ovat VIHDOINKIN poissa. Pimputukset eivät enää rätise, niin kuin ne ovat tässä autossa tehneet uudesta asti. Oh joy!
Auto seisoo kotona aina WiFin kantamassa. Tämä on ensimmäinen kerta kun joku päivitys edes vihjaa olemassaolostaan.
Puhelinappi ei ilmoita mitään mistään päivityksistä.
Edit: Jaa. Ei se varmaan olekaan mikään tilapalkki, vaan pelkkä vaakasuora väliviiva.
Mutta pitäisiköhän siinä lukea kuinka pitkällä tuo lataus on? Tää ei sano siihen mitään.
Edit2: No tulihan se sieltä. Puhelinappi sanoo ”Update complete”. Pitää vielä käydä autossa tsekkaamassa sama.
Edit3: No päivittyihän se. Juuri nuo samat softaversiot: SYNC-24.2.0.13 ja 24145_PRODUCT, Revision 1286.
Pienen koeajolenkin perusteella voin todeta että ne navigaattorin rätisevät pimputusäänet ovat VIHDOINKIN poissa. Pimputukset eivät enää rätise, niin kuin ne ovat tässä autossa tehneet uudesta asti. Oh joy!
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Mulla Focuksessa on "automaattiset päivitykset" käytössä, onkohan auto päivittänyt itse itsensä kun en löydä mistään valikoista mitään päivityksiin liittyvää tietoa? Asetuksista löytyy tieto, ettei uusia päivityksiä saatavilla. Mistään en löytänyt päivityksen versiota tai tietoja, Ford passista tai auton valikoista.Don MC kirjoitti: ↑15 Tammi 2025 17:56 Ilmestyi auton päivitysvalikkoon nyt myös tuo sama 24.2.0.13 ja se sanoo ”Updates Downloading”, mutta palkki ei liiku mihinkään.
Auto seisoo kotona aina WiFin kantamassa. Tämä on ensimmäinen kerta kun joku päivitys edes vihjaa olemassaolostaan.
Puhelinappi ei ilmoita mitään mistään päivityksistä.
Edit: Jaa. Ei se varmaan olekaan mikään tilapalkki, vaan pelkkä vaakasuora väliviiva.
Mutta pitäisiköhän siinä lukea kuinka pitkällä tuo lataus on? Tää ei sano siihen mitään.
Edit2: No tulihan se sieltä. Puhelinappi sanoo ”Update complete”. Pitää vielä käydä autossa tsekkaamassa sama.
Edit3: No päivittyihän se. Juuri nuo samat softaversiot: SYNC-24.2.0.13 ja 24145_PRODUCT, Revision 1286.
Pienen koeajolenkin perusteella voin todeta että ne navigaattorin rätisevät pimputusäänet ovat VIHDOINKIN poissa. Pimputukset eivät enää rätise, niin kuin ne ovat tässä autossa tehneet uudesta asti. Oh joy!
Tosin auto pelannut suht nätisti, etten nyt sinänsä päivitystä ns. kaipaisikaan. Bluetoothin kautta puheluissa ollut pari kertaa jotain ongelmaa/rätinää/kuulumattomuutta, pahemmin muita ärsytyksiä ei ole ilmennyt. Auto ollut ajossa -24 toukokuusta ja n. 10tkm mittarissa tällä hetkellä.
2024 Focus 1.0 Ecoboost mhev A7 155hv ST-line
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
Re: Focus 2022 /Facelift
Minulle tuli FordPassiin kyllä ilmoitus kun päivitys oli valmis. Näkyy vielä nytkin siellä kun avaan appin. Ennen sitä ei ollut mitään. Ja auton omassa valikossa näkyi ilmoitus kun kävi siellä päivitysvalikossa katsomassa. Valikossa näkyi ilmoitus jo silloin kun auto latasi päivityspakettia, mutta appissa ei vielä tuolloin näkynyt mitään.
Muistaakseni auto ei myöskään ilmoittanut millään lailla kun päivityksen jälkeen istuin autoon ja käynnistin. Tai sitten ilmoitus häipyi niin nopeasti, etten ehtinyt näkemään sitä. Se tieto piti hakea sieltä valikosta, mutta sekin näkyi siellä kyllä.
Autossa se tieto piti siis kaivamalla kaivaa, mutta appissa ilmoitus tuli ihan pyytämättä.
Itsellänikin on pari kertaa ollut BT-puheluissa pahaa rätinää, eikä vastapuolesta saanut mitään selvää. Myös navigaattorin erilaiset pimputukset ovat pahasti rätisseet. Esimerkiksi se ding-ding kun lähestytään nopeusvalvontakameraa.
Navin pimputus on nyt korjaantunut. BT-puheluja en ole vielä kokeillut.
Muistaakseni auto ei myöskään ilmoittanut millään lailla kun päivityksen jälkeen istuin autoon ja käynnistin. Tai sitten ilmoitus häipyi niin nopeasti, etten ehtinyt näkemään sitä. Se tieto piti hakea sieltä valikosta, mutta sekin näkyi siellä kyllä.
Autossa se tieto piti siis kaivamalla kaivaa, mutta appissa ilmoitus tuli ihan pyytämättä.
Itsellänikin on pari kertaa ollut BT-puheluissa pahaa rätinää, eikä vastapuolesta saanut mitään selvää. Myös navigaattorin erilaiset pimputukset ovat pahasti rätisseet. Esimerkiksi se ding-ding kun lähestytään nopeusvalvontakameraa.
Navin pimputus on nyt korjaantunut. BT-puheluja en ole vielä kokeillut.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Eilen töistä lähtiessä lävähti auton ruutuun tuo päivitysteksti ja Fordpassissa myös ilmoitus, nyt auton tiedoistakin löyty päivityksen tiedot. Juuri yksi päivä bluetoothin kanssa soittaessa rätisi ja piti ottaa uusintapuhelu, katsotaan oisko tällä parannusta tuohon!
Tuli netissä vastaan joku britti kun oli lisännyt mukitelineen toiselle puolelle valoraidan. Autossa on vain yksi valoraita ja aina samalla (oikealla) puolella, siis UK autoissa kuski "ei näe" valoraitaa ja Suomi-autoissa taas apukuski ei nää. Oli purkuautosta ostanut toisen mukitelineen ja ottanut + asentanut myös toiselle puolelle. Hieno modi, mutta vaati koko keskikonsolin purkamista yms, näytti hieman työläältä..
Itse en edes tiennyt, että toinen puuttuu ja nyt jäi pyörimään mieleen kun katsoin omasta autosta 
Tuli netissä vastaan joku britti kun oli lisännyt mukitelineen toiselle puolelle valoraidan. Autossa on vain yksi valoraita ja aina samalla (oikealla) puolella, siis UK autoissa kuski "ei näe" valoraitaa ja Suomi-autoissa taas apukuski ei nää. Oli purkuautosta ostanut toisen mukitelineen ja ottanut + asentanut myös toiselle puolelle. Hieno modi, mutta vaati koko keskikonsolin purkamista yms, näytti hieman työläältä..


2024 Focus 1.0 Ecoboost mhev A7 155hv ST-line
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
aiemmat Fordit:
2020 Puma 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2018 Fiesta 1.0 Ecoboost M6 ST-line
2005 Focus 2.5 ST225
1995 Escort 2.0 RS2000 Sauber
Re: Focus 2022 /Facelift
Auto kävi sähkärillä ja siellä päivitettiin ainakin korin ohjausmoduulin (BCM) ja moottorinohjauksen (PCM) softa. Sitten vielä "akun nollaus" (miinusjohto irti). Sanottiin, että edellinen softaversio olisi ollut buginen ja auto kuluttanut liikaa seisoessaan.Don MC kirjoitti: ↑02 Tammi 2025 12:36 Uudenvuodenpäivänä puhelinsovellus ilmoitti ystävällisesti auton tossa pihassa vaipuneen horrokseen. Auto mennyt virransäästötilaan, "koska sillä ei ole ajettu vähään aikaan". Oikeasti se oli seissyt vain n. vuorokauden.
Myyjä-/huoltoliikkeeseen sähköpostia ja pystyivät etänä näkemään että 12V akun varaustila oli vain 54%. Tuon lukeman oli auto lähettänyt joskus aiemmin, koska ehdin sen sovelluksen ilmoituksen jälkeen jo laittaa auton yöksi lataukseen ja huoltoneuvoja tsekkasi nuo etälukemat seuraavana aamuna (kun auto oli yhä laturin päässä).
Eniveis, auto lähtee autosähkärin pällisteltäväksi. Autohan on alle vuoden ikäinen, eikä akun nyt jo pitäisi olla finaalissa. Mikähän näitä Mk4 ja Mk4.5 vaivaa kun syövät 12V akkuja tuolla tapaa? Suht avokätisesti tarjoutuivat kuitenkin ottamaan auton tarkastukseen, eli joku aavistus heillä tästä hommasta näyttäisi olevan.
12V akun varaus oli huoltoon tullessa 56%, eli juuri karvan verran yli ennenkuin FordPässi olisi taas mennyt virransäästötilaan. Latasivat sen nyt huollossa täyteen.
Ajossa ainakin nollakelissä (0…+1°C) auto lakannut sammuttamasta moottoria liikennevaloissa. Siis vaikka moottori olisi lämmin. Eli jotain tuo päivitys on autossa muuttanut. Moottori kylmänä se jää liikennevaloissa käymään tekstillä "Engine on due to engine warming". Kun moottori on lämmin (lämpömittari liikahtanut edes millimetrin), teksti sanoo "Engine on. Normal operation."
Huollosta neuvottiin seurata akun tilaa volttimittarilla akun navoista. Jollain tavalla konepelti pitäisi saada avattua silleen, ettei auto käynnistä kaikkia vätkyttimiä samalla. Ehkä pelti raolleen, ovet lukkoon ja vartti odottelua. Sitten mittaus yleismittarilla.
Viimeksi muokannut Don MC, 06 Helmi 2025 18:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Missä se ilmottaa tollasilla teksteillä? Mulla ei oo ikinä ollu mitään ilmotuksia?Don MC kirjoitti: ↑31 Tammi 2025 16:27Auto kävi sähkärillä ja siellä päivitettiin ainakin korin ohjausmoduulin (BCM) softa. Sanottiin, että se olisi ollut buginen ja auto kuluttanut liikaa seisoessaan.Don MC kirjoitti: ↑02 Tammi 2025 12:36 Uudenvuodenpäivänä puhelinsovellus ilmoitti ystävällisesti auton tossa pihassa vaipuneen horrokseen. Auto mennyt virransäästötilaan, "koska sillä ei ole ajettu vähään aikaan". Oikeasti se oli seissyt vain n. vuorokauden.
Myyjä-/huoltoliikkeeseen sähköpostia ja pystyivät etänä näkemään että 12V akun varaustila oli vain 54%. Tuon lukeman oli auto lähettänyt joskus aiemmin, koska ehdin sen sovelluksen ilmoituksen jälkeen jo laittaa auton yöksi lataukseen ja huoltoneuvoja tsekkasi nuo etälukemat seuraavana aamuna (kun auto oli yhä laturin päässä).
Eniveis, auto lähtee autosähkärin pällisteltäväksi. Autohan on alle vuoden ikäinen, eikä akun nyt jo pitäisi olla finaalissa. Mikähän näitä Mk4 ja Mk4.5 vaivaa kun syövät 12V akkuja tuolla tapaa? Suht avokätisesti tarjoutuivat kuitenkin ottamaan auton tarkastukseen, eli joku aavistus heillä tästä hommasta näyttäisi olevan.
12V akun varaus oli huoltoon tullessa 56%, eli juuri karvan verran yli ennenkuin FordPässi olisi taas mennyt virransäästötilaan. Latasivat sen nyt huollossa täyteen.
Ajossa ainakin nollakelissä (0…+1°C) auto lakannut sammuttamasta moottoria liikennevaloissa. Siis vaikka moottori olisi lämmin. Eli jotain tuo päivitys on autossa muuttanut. Moottori kylmänä se jää liikennevaloissa käymään tekstillä "Engine running due to engine warming". Kun moottori on lämmin, teksti sanoo "Engine running. Normal operation."
Huollosta neuvottiin seurata akun tilaa volttimittarilla akun navoista. Jollain tavalla konepelti pitäisi saada avattua silleen, ettei auto käynnistä kaikkia vätkyttimiä samalla. Ehkä pelti raolleen, ovet lukkoon ja vartti odottelua. Sitten mittaus yleismittarilla.
Re: Focus 2022 /Facelift
Mittaristoon saa rattinäppäimillä valittua mitä se siinä näyttää. Niitä saa sitten selattua ylös ja alas.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Kerran on liikennevaloissa ilmoittanut "Engine on due to vehicle charging". Muutoin aina tuo "Engine on. Normal operation." Ei ole vielä kertaakaan sammuttanut moottoria liikennevaloissa. Ennen tuota huoltokäyntiä se sammutti moottorin lähes poikkeuksetta aina.
Eilen aamulla mittasin jännitteen akun navoilta. Autolla ajettu viimeksi edeltävänä päivänä. Ovi auki ja konepellin vapautus. Sitten ovi taas lukkoon. Heti tuon manööverin jälkeen näytti 12,05V, mutta noin 20 min päästä se näytti 12,42V, joka vastaa n. 80% varaustasoa. Tuon korkeammalle auto ei vissiin akkua lataakaan, -kö?
Autohan käynnistää kaikenlaista vätkytintä kun oven avaa ja sammuttaa ne taas jonkun aikaa sen jälkeen kun ovet on lukittu. Sen takia tuo 20 minuutin odotus.
Taidan tehdä tuon mittauksen muutaman päivän välein ja seurailla tilannetta. Jos se laskee alle tuon 12,4V, niin silloin latauksessa/akussa on yhä jotain vikaa.
Eilen aamulla mittasin jännitteen akun navoilta. Autolla ajettu viimeksi edeltävänä päivänä. Ovi auki ja konepellin vapautus. Sitten ovi taas lukkoon. Heti tuon manööverin jälkeen näytti 12,05V, mutta noin 20 min päästä se näytti 12,42V, joka vastaa n. 80% varaustasoa. Tuon korkeammalle auto ei vissiin akkua lataakaan, -kö?
Autohan käynnistää kaikenlaista vätkytintä kun oven avaa ja sammuttaa ne taas jonkun aikaa sen jälkeen kun ovet on lukittu. Sen takia tuo 20 minuutin odotus.
Taidan tehdä tuon mittauksen muutaman päivän välein ja seurailla tilannetta. Jos se laskee alle tuon 12,4V, niin silloin latauksessa/akussa on yhä jotain vikaa.
Viimeksi muokannut Don MC, 03 Helmi 2025 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Ainakin mk4 on 80% tavoite.Don MC kirjoitti: ↑02 Helmi 2025 14:31Heti tuon manööverin jälkeen näytti 12,05V, mutta noin 20 min päästä se näytti 12,42V, joka vastaa n. 80% varaustasoa. Tuon korkeammalle auto ei vissiin akkua lataakaan, -kö?
Autohan käynnistää kaikenlaista vätkytintä kun oven avaa ja sammuttaa ne taas jonkun aikaa sen jälkeen kun ovet on lukittu. Sen takia tuo 20 minuutin odotus.
Mk4 puuhailee omiaan lukituksen jälkeen 15 min, 30 min, 60 min ja 24 h kuluttua, ainakin.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Re: Focus 2022 /Facelift
Tänään auton ulkolämpömittari näytti -5°C ja liikennevaloissa moottori jäi käymään ilmoituksella "Engine on due to outside air temperature." Heti seuraavissa valoissa siinä tosin luki "Engine on. Normal operation.", ja sama teksti oli kaikissa muissakin liikennevaloissa, paitsi kun viimeiseksi pysäytin kotipihaan. Silloin siinä taas luki tuo "Engine on due to outside air temperature."
Koko ajan oli lämpötila tuo -5°C.
Jotain häikkää IMO nyt on tässä uudessakin BCM/PCM-softassa. Ei se suinkaan ole mikään "normaali tilanne" jos Start/Stop ei sammuta moottoria liikennevaloissa. Kyllä siihen pitää olla joku syy. Olkoon se sitten tuo ulkolämpötila, moottorin lämpötila, auton sähkönkulutus tai akun varaustaso. Ja silloin pitäisi ilmoituksenkin olla sen mukainen.
Mulla on yleensä näillä keleillä kuskin persegrilli ykkösasennossa (pienimmällä teholla) ja rattilämmitys päällä (vaika se lämmittelee sitä rattia vähän valikoivasti). Pitää varmaan taas kokeilla kytkeä nuo pois, vaikkei siitä muistaakseni ole mitään suurta eroa Start/Stopin toimintaan.
Koko ajan oli lämpötila tuo -5°C.
Jotain häikkää IMO nyt on tässä uudessakin BCM/PCM-softassa. Ei se suinkaan ole mikään "normaali tilanne" jos Start/Stop ei sammuta moottoria liikennevaloissa. Kyllä siihen pitää olla joku syy. Olkoon se sitten tuo ulkolämpötila, moottorin lämpötila, auton sähkönkulutus tai akun varaustaso. Ja silloin pitäisi ilmoituksenkin olla sen mukainen.
Mulla on yleensä näillä keleillä kuskin persegrilli ykkösasennossa (pienimmällä teholla) ja rattilämmitys päällä (vaika se lämmittelee sitä rattia vähän valikoivasti). Pitää varmaan taas kokeilla kytkeä nuo pois, vaikkei siitä muistaakseni ole mitään suurta eroa Start/Stopin toimintaan.
Viimeksi muokannut Don MC, 06 Helmi 2025 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Start/Stop ei ole tuon huoltokäynnin jälkeen vieläkään toiminut kertaakaan.
Ja huomasin myös että moottori lämpeää todella hitaasti. Onko nyt tässäkin nyt siis sama termariongelma kuin mun edellisissäkin Ecobuusteissa? Mistä vinkuintiasta noita termareita oikein hankitaan?
Ja oiskohan tuon uusimman OTA-päivityksen jälkeen tullut sellanen ongelma, että auto vaihtaa turhan hanakasti pitkille valoille. Ei tarvi olla edes hämärää, kun se jo laittaa pitkiä päälle.
Mikä hitto näitä vaivaa?
Ja huomasin myös että moottori lämpeää todella hitaasti. Onko nyt tässäkin nyt siis sama termariongelma kuin mun edellisissäkin Ecobuusteissa? Mistä vinkuintiasta noita termareita oikein hankitaan?
Ja oiskohan tuon uusimman OTA-päivityksen jälkeen tullut sellanen ongelma, että auto vaihtaa turhan hanakasti pitkille valoille. Ei tarvi olla edes hämärää, kun se jo laittaa pitkiä päälle.
Mikä hitto näitä vaivaa?
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Minullekin tehtiin BCM-modulin päivitys. En ole huomannut sen jälkeen ongelmia Start/Stopin toiminnassa eli toimii ainakin kun ulkolämpötila on plussan puolella ja mielestäni ihan niin kuin ennen päivitystäkin. Yleensähän tuon toimimattomuus viittaa akkuongelmaan. Aukeaako etumatkustajan ovi kahvasta? Se lienee ensimmäinen akkuongelman indikaattori, jos ei aukea.Don MC kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 17:07 Start/Stop ei ole tuon huoltokäynnin jälkeen vieläkään toiminut kertaakaan.
Ja huomasin myös että moottori lämpeää todella hitaasti. Onko nyt tässäkin nyt siis sama termariongelma kuin mun edellisissäkin Ecobuusteissa? Mistä vinkuintiasta noita termareita oikein hankitaan?
Ja oiskohan tuon uusimman OTA-päivityksen jälkeen tullut sellanen ongelma, että auto vaihtaa turhan hanakasti pitkille valoille. Ei tarvi olla edes hämärää, kun se jo laittaa pitkiä päälle.
Mikä hitto näitä vaivaa?
1.0-litrainen lämpeää hitaasti. Taitaa olla ihan ominaisuus. Kuitenkin moottori näyttää saavuttavan normaalin käyntilämpötilan lopulta, että voiko lämmön nousun hitaus olla termostaatin vika?
Minulla on adaptiiviset valot, joten pitkille vaihto ei haittaa ollenkaan, päinvastoin. En ole tosin huomannut, että olisi tapahtunut muutos, mutta kun ajelee oikeastaan vain valaistuilla teillä pimeällä niin aika harvoin pitkille auto vaihtaa. Eli tuskin koskaan.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Focus 2022 /Facelift
Ainakin toistaiseksi on akun jännite näyttänyt suht normaalia. Tänään aamulla oli 12,5V navoista mitattuna.fordever kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 18:24Minullekin tehtiin BCM-modulin päivitys. En ole huomannut sen jälkeen ongelmia Start/Stopin toiminnassa eli toimii ainakin kun ulkolämpötila on plussan puolella ja mielestäni ihan niin kuin ennen päivitystäkin. Yleensähän tuon toimimattomuus viittaa akkuongelmaan. Aukeaako etumatkustajan ovi kahvasta? Se lienee ensimmäinen akkuongelman indikaattori, jos ei aukea.Don MC kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 17:07 Start/Stop ei ole tuon huoltokäynnin jälkeen vieläkään toiminut kertaakaan.
Ja huomasin myös että moottori lämpeää todella hitaasti. Onko nyt tässäkin nyt siis sama termariongelma kuin mun edellisissäkin Ecobuusteissa? Mistä vinkuintiasta noita termareita oikein hankitaan?
Ja oiskohan tuon uusimman OTA-päivityksen jälkeen tullut sellanen ongelma, että auto vaihtaa turhan hanakasti pitkille valoille. Ei tarvi olla edes hämärää, kun se jo laittaa pitkiä päälle.
Mikä hitto näitä vaivaa?
1.0-litrainen lämpeää hitaasti. Taitaa olla ihan ominaisuus. Kuitenkin moottori näyttää saavuttavan normaalin käyntilämpötilan lopulta, että voiko lämmön nousun hitaus olla termostaatin vika?
Minulla on adaptiiviset valot, joten pitkille vaihto ei haittaa ollenkaan, päinvastoin. En ole tosin huomannut, että olisi tapahtunut muutos, mutta kun ajelee oikeastaan vain valaistuilla teillä pimeällä niin aika harvoin pitkille auto vaihtaa. Eli tuskin koskaan.
Mulla on kahdessa edellisessä Ecoboostissa vaihdettu termareita takuuseen ja aina on muuttunut paremmaksi. Vaimon Fiesta EB alkaa tuuppaamaan lämmintä kabiiniin jo parin kilsan ajon jälkeen. Tässä Focuksessa se kestää iät ja ajat. Ehkä jossain parinkymmenen kilometrin kohdalla alkaa tulemaan tuntuvasti lämmintä.
Ei ole adaptiivisia valoja, mutta automaattiset pitkät on silti. Kyllä se nykyään helkkarin aikaisin vaihtaa pitkille. Ulkona vielä lähes valoisaa, eivätkä katuvalot ole läheskään vielä syttyneet. Ei se ennen tuota tehnyt.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2022 /Facelift
Fiestan lämpö ei tule jäähdytysnesteestä. Siellä on lämppärin kennon yhteydessä sähkövastus joka lämmittää sisätilat nopeasti.Don MC kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 18:30Ainakin toistaiseksi on akun jännite näyttänyt suht normaalia. Tänään aamulla oli 12,5V navoista mitattuna.fordever kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 18:24
Minullekin tehtiin BCM-modulin päivitys. En ole huomannut sen jälkeen ongelmia Start/Stopin toiminnassa eli toimii ainakin kun ulkolämpötila on plussan puolella ja mielestäni ihan niin kuin ennen päivitystäkin. Yleensähän tuon toimimattomuus viittaa akkuongelmaan. Aukeaako etumatkustajan ovi kahvasta? Se lienee ensimmäinen akkuongelman indikaattori, jos ei aukea.
1.0-litrainen lämpeää hitaasti. Taitaa olla ihan ominaisuus. Kuitenkin moottori näyttää saavuttavan normaalin käyntilämpötilan lopulta, että voiko lämmön nousun hitaus olla termostaatin vika?
Minulla on adaptiiviset valot, joten pitkille vaihto ei haittaa ollenkaan, päinvastoin. En ole tosin huomannut, että olisi tapahtunut muutos, mutta kun ajelee oikeastaan vain valaistuilla teillä pimeällä niin aika harvoin pitkille auto vaihtaa. Eli tuskin koskaan.
Mulla on kahdessa edellisessä Ecoboostissa vaihdettu termareita takuuseen ja aina on muuttunut paremmaksi. Vaimon Fiesta EB alkaa tuuppaamaan lämmintä kabiiniin jo parin kilsan ajon jälkeen. Tässä Focuksessa se kestää iät ja ajat. Ehkä jossain parinkymmenen kilometrin kohdalla alkaa tulemaan tuntuvasti lämmintä.
Ei ole adaptiivisia valoja, mutta automaattiset pitkät on silti. Kyllä se nykyään helkkarin aikaisin vaihtaa pitkille. Ulkona vielä lähes valoisaa, eivätkä katuvalot ole läheskään vielä syttyneet. Ei se ennen tuota tehnyt.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2022 /Facelift
Ja Focuksessa ei ole? Minkäköhän takia näin on? Sama konehan se periaatteessa on kummassakin. Ja molempien kabiinit tarvii lämpöä talvella.focst kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 18:43Fiestan lämpö ei tule jäähdytysnesteestä. Siellä on lämppärin kennon yhteydessä sähkövastus joka lämmittää sisätilat nopeasti.Don MC kirjoitti: ↑05 Helmi 2025 18:30
Ainakin toistaiseksi on akun jännite näyttänyt suht normaalia. Tänään aamulla oli 12,5V navoista mitattuna.
Mulla on kahdessa edellisessä Ecoboostissa vaihdettu termareita takuuseen ja aina on muuttunut paremmaksi. Vaimon Fiesta EB alkaa tuuppaamaan lämmintä kabiiniin jo parin kilsan ajon jälkeen. Tässä Focuksessa se kestää iät ja ajat. Ehkä jossain parinkymmenen kilometrin kohdalla alkaa tulemaan tuntuvasti lämmintä.
Ei ole adaptiivisia valoja, mutta automaattiset pitkät on silti. Kyllä se nykyään helkkarin aikaisin vaihtaa pitkille. Ulkona vielä lähes valoisaa, eivätkä katuvalot ole läheskään vielä syttyneet. Ei se ennen tuota tehnyt.
E: Ja vaikkei mittaritaulun lämpömittaria kuulu tuijottaa liian orjallisesti, niin kyllä se Fiesta lämpeää ihan mittarinkin mukaan lopulliseen lämpötilaansa ihan eri lailla. Ei tuo kaikki voi selittyä jollain sähkövastuksella.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)