Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Ernest

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ernest »

Mites muiden kokemukset auton lämmityksen suhteen? Tuntuu, että sisätilat lämpeävät huonosti ja ikkunat on helposti huurrussa, ellei pidä lämmitystä MAX-asennossa.

Onko muilla kokemuksia? Eikös näissä pitäisi olla PTC-lämmitin kaikissa versioissa?
Spica

Viesti Kirjoittaja Spica »

Ernest kirjoitti: 04 Joulu 2024 22:16 Mites muiden kokemukset auton lämmityksen suhteen? Tuntuu, että sisätilat lämpeävät huonosti ja ikkunat on helposti huurrussa, ellei pidä lämmitystä MAX-asennossa.

Onko muilla kokemuksia? Eikös näissä pitäisi olla PTC-lämmitin kaikissa versioissa?
Eilen ajelin tuossa pikkupakkasessa pidemmän siivun moottoritiellä. Auto hybridimoodissa alusta lähtien eli kone käynnissä pääosin koko ajan. Akussa riitti virtaa noin ensimmäiset 55 kilometriä, jonka aikana kulutus kyllä mielyttävät alla 3 litraa. Mutta vastaavasti tällä aikaa auto oli viileä ja moottorin lämmöt eivät nousseet kuin noin 1/4 asteikolla.

Sitten kun akku loppui, niin moottori lämpeni sinne normaalille tasolle mittarin puoleen väliin ja samalla alkoi tulla paremmin lämpöä kabiiniin.

Tuollainen tämä Kuga vaan on sähköajossa tai yleensäkin silloin kun akun voimalla mennään. En usko että tulee paranemaan. Autossa on tosiaan sähköelementti, mikä kyllä sitten kuluttaa myös reilusti sähköä. Ehkäpä Fordin insinööri on ajatellut, että talvimatka akulla menee liian lyhyeksi, jos elementistä ottaa kaikki tehot irti.

Itse ajalen yleensä ilmanvaihto manuaalimoodissa ja jos ikkunat meinaavat mennä huuruun, niin jalkatilan lämmitystä pois päältä. Huurtumista aiheuttaa myös se sisätilankierto, joka menee automaattisesti energiansäästämiseksi päälle. Jotkut on ottaneet moottorin johdon irti hansikaslokeron takaa ja "ratkaisseet" ongelman tällä. Itsellä kyllä pelastaa paljon se, että auto on puolilämpimässä tallissa, joten ihan jäisellä autolla en lähde liikkeelle juuri koskaan.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
Spica

Viesti Kirjoittaja Spica »

Kahlaaja kirjoitti: 04 Joulu 2024 17:57
Kuningastonttu kirjoitti: 03 Joulu 2024 19:09 Pitää olla käynnissä. Se "radio" kun ei taida kauan pysyä päällä ilman virtoja. Kannattaa ajottaa pidemmälle reissulle ne karttapäivitykset.
Tätä pelkäsinkin. Ei se auta kuin istua ja ihmetellä.
Mä laitoin autoon vain virrat päälle eli käynnistys ilman jarrun painamista. Siinä tilassa se pysyy mielestäni "käynnissä". Ja samalla kun on auto laturissa, niin varmistaa että virtaa riittää. Tein tämän tallissa, joten ei haitannut jättää autoa "käyntiin".

Mutta en ole silti itse onnistunut koskaan päivittämään Syncia. En USB-tikulta enkä Wifin kautta. Viimeksi kun auto kävi huollossa, niin huolto päivitti Syncin kun huomasivat että oli vanha versio. Sen jälkeen joutui kyllä sitten tekemään kaikki asetukset uudelleen.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
Pasi123

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Ernest kirjoitti: 04 Joulu 2024 22:16 Mites muiden kokemukset auton lämmityksen suhteen? Tuntuu, että sisätilat lämpeävät huonosti ja ikkunat on helposti huurrussa, ellei pidä lämmitystä MAX-asennossa.

Näin nämä valitettavasti toimii. Ei mulla kyllä tarvi maxilla sentään pitää. Mutta talvella manuaalipuhallus, vähintään 4. Puhallus lasille, eteen ja jaloille.
nestori

Viesti Kirjoittaja nestori »

Sähköllä ajaessa ei ole lämmin, tai no vaatii tottumista ettei ihan ilman takkia kannata ajella. Lämmitys perustuu enemmänkin penkin ja ratin lämmittimeen, puhallus pysyy haaleana. Huurustumista voi vähentää pitämällä talvella ilmastoinnin manuaalisena. Hölmösti toimiva sisäkierto sitä silti voi aiheuttaa hetkellisesti.
Kuga PHEV
hessuko

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Minä olen pärjäillyt täällä savon pakkasilla kuga phevillä näillä säädöillä ihan hyvin: pyynti 20-21 astetta,lämmitys automaatilla teho 3 kun pakkanen siinä 5 asteen tuntumassa ja jos tarvitsee lisää lämpöä(tehoa) niin lämpötilan säätö takaisin käsisäädölle(suuntaus eteen ja tuulilasille ja puhallin 4 ja tarpeen vaatiessa puhallusta vielä lisää.Oikein kovilla pakkasilla välillä voi puhallusta ohjailla välillä jaloillekin mutta sen kun jättää pois ei ole ollut ongelmia ikkunoiden huurtumisten kanssa.Ainakin phevissä on tuo 5 kw sähkövastus autossa.Sähköajolla yli 10 asteen pakkasilla alkaa tuon sähkölämmittimen teho kyllä hiipua ja tällöin ajelen itse joko hybridimoodilla tai kovimmilla pakkasilla sportilla jolloin bensakone kyllä lämmittää sisätilojakin.Esilämmitän auton aamuisin(5min)puhelimella ja nyt se on tapahtunut aina sähköllä kun auto on ollut valmiiksi tuossa täysi sähköajotilassa(ajoakussa pitää tietysti olla varausta).Nämä säädöt kaupunki ajeluissa mutta maantiellä käytän yleensä niitä "käsisäätöjä".Tuota max asentoa en ole itse oikeastaan koskaan tarvinnut käyttää paitsi kun auto sen itse tekee esilämmityksen aikana.Joten rohkeasti vaan kokeilemaan millä säädöillä saa itselleen sopivimmat talvisäädöt.Muulloinhan automatiikka hoitaa nuo hommat aivan itse.
nestori

Viesti Kirjoittaja nestori »

Jep, ihan hyvin sillä pärjää, mutta sähköllä ajaessa ei kannata odottaa samalla tapaa kuumaa ilmaa kuin polttomoottori päällä. Positiivisena hommana pikkupakkasilla lasit saa kuitenkin nopeasti auki kun on sähkövastus + tuulilasin lämppäri.
Kuga PHEV
hessuko

No nyt tuli vm.2020 kuga pheviin oikeastaan ensimmäinen vika kun ovien avaimeton käynti lakkasi toimimasta muista kuin kuskin ovesta.Kävin autosta tarkastamassa että sieltä asetuksista on se täppä edelleen siinä kaikki ovet kohdassa ja oikeassa kohdassa näkyi olevan.Testailin täppää mutta eipä se muuttanut tilannetta.Täytyypä käydä huollossa kysymässä apua.
hessuko

Hyvä homma, keyless alkoi toimia kun mietin että tuohon systeemiin vaikuttaa taskussa olevan avaimen patteri tai 12v akku.Otin vara-avaimen taskuun(siihen vaihdoin pariston maaliskuussa 2022 kun se oli kerran huoltoon ajaessa käytössä ja auto ilmoitti että paristo pitää vaihtaa)no tämä avain taskussa toimivat kaikkien ovien avaimeton avaus/lukitus kuten kuuluukin.12v akku ei ole antanut mitään merkkiä itsestään joten ehkäpä siinä ei ole vielä mitään vikaa vaikka se jouduttiin vaihtamaan maaliskuussa 2021.Koko ajan pääkäytössä olevaan avaimeen en ole edes muistaakseni tarvinnut vaihtaa patteria eikä auto sille ilmoittele vielä vaihdon tarvetta.Kaikkein oudointa kun nyt alkoi lukot toimia myös tämäkin avain taskussa eli olisiko sittenkin autossa ollut joku tilapäinen "häiriö".
Kuningastonttu

Viesti Kirjoittaja Kuningastonttu »

Samaa vikaa itselläkin ollut. Huollossa kävi juuri ja tutkivat tuotakin muttei vikaa löytynyt kun hallissa oli toiminut moitteettomasti kaikista ovista. On tosin niin kurainen ja jäinen auto että voi siitäkin johtua. Välillä toimii ja välillä ei. Patterin vaihdoin avaimeen ja mittasin itse akunkin ja kunnossa näytti olevan.
:ford:
Kuga 2022 2,5 PHEV Titanium
Focus 2019 1,0 Titanium STW
Focus 2015 1,0 Trend Hatchback
Focus 2006 1,6 Trend Hatchback
Focus 2000 1,6 Trend Hatchback
Mondeo 1997 1,8i CLX STW
fasteST

Viesti Kirjoittaja fasteST »

Omat havainnot 2020 Fiestassa

1. puhelin samassa taskussa kuin autonavain, signaali katoaa, ovet ei aukea

2. pari kuukautta ennen alkuperäisen akun totaalista hyytymistä lopetti apparin ovi aukeamisen eikä siltä puolelta saanut ovia sulki.

3. kun akku lopulta hyytyi kokonaan kertalaakista yön aikana ei ovia saanut auki kuin mekaanisesti avaimella, akkua olisi pitänyt ladata vähintään 15 tuntia että sitä olisi voinut käyttää edes hetken, lyhyt latausaika sai vain kaasuläpän räpsymään.

4. uusi akku lopetti kaikki ongelmat, akun vaihdosta reilu vuosi, syyskussa 2023 vaihdettu eikä mitään ongelmia ole ollut, paitsi jos puhelin samassa taskussa kuin autonavain.

Että kannattaisi ainakin se akku ladata täyteen ajan kanssa jos ei ole aivan uusi, 2 tuntia tolpassa ei riitä vaikka siinä akussa olisikin virtaa. Jos korjaantuu lataamalla niin eiku uutta akkua kehiin. Akut ei kestä kauaa jos niitä paljon käyttää, itsellä meni nykysen auton akku 3,5 vuodessa, mm. kamerat jäi aina päälle pitkäksi aikaa vaikka auto oli sammutettu ja subbarin herätevirtakin varmaan söi osansa. Just tossa tarkistin kameran tallenteita kun tuli valvontamaksu parkkihallissa, unohtu laittaa parkkikiekko, puolen tunnin ajalta tarkistin tapahtumia niin ainakin sen aikaa oli kuvannut vaikka auto oli sammutettu. Kyllähän toi akkua syö jos aina jättää "päälle", Nykyään otan piuhat aina irti kun auto laitetaan yöksi parkkiin.
Etalier

Viesti Kirjoittaja Etalier »

Noniin uusi kuukkelikaveri täälläkin, tuli käytetty 2020 vikanaali tai jotain sinne päin ostettua. Kuukauden tuo vehje on ollut pyöreesti, 12v akun kävin jo vaihtamassa kun jätti kotipihalle kun oisi töihin pitänyt lähteä.. no se oli tiedossa, kun taisi olla alkuperäinen vehje vielä.

Toinen mitä olen tässä miettinyt, että pitääkö olla myyjään vai huoltoon yhteydessä, niin AC nappula on aina pois päältä kun auton käynnistää. Ulkomailta löytyy mainintaa, että olisi bensiininsäästökeino, kun onhan tuo ihan totta että talvella sitä ei kauheammin tarvitse. Missään oppaassa asiasta ei kuitenkaan ole puhetta, ja täälläkään ei asiaan liittyen oo mitään keskustelua. Luulisin, että joku olisi kysynyt? Automaattimoodissa maksimipuhalluksilla pidän päällä.

Lämpöä toki tulee oli nappula päällä tai ei, ja näin nollakeleillä on paha mennä sanomaan että onko AC päällä vai ei (ja sehän ei liian kylmässä kai suostu oikein menemäänkään..) oli nappulan asento mikä tahansa. Valo toki siis syttyy painaessa.

Eli lyhykäisyydessään, toimiiko tuo oikein. :) PHEV versio tosiaan kyseessä.
Viimeksi muokannut Etalier, 11 Joulu 2024 05:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pasi123

Mulla meni yksi avain vaihtoon, kun auto aina valitti että avaimen jännite matala. Mittasin jännitteen ja oli ok. Vaihdoin useita paristoja siihen, mutta ei auttanut. Saattoi viikon tai pari olla valittamatta, mutta aina tuli valitusta lopulta. Uusi avain toimii kuten pitää.
Ernest

hessuko kirjoitti: 05 Joulu 2024 09:15 Minä olen pärjäillyt täällä savon pakkasilla kuga phevillä näillä säädöillä ihan hyvin: pyynti 20-21 astetta,lämmitys automaatilla teho 3 kun pakkanen siinä 5 asteen tuntumassa ja jos tarvitsee lisää lämpöä(tehoa) niin lämpötilan säätö takaisin käsisäädölle(suuntaus eteen ja tuulilasille ja puhallin 4 ja tarpeen vaatiessa puhallusta vielä lisää.Oikein kovilla pakkasilla välillä voi puhallusta ohjailla välillä jaloillekin mutta sen kun jättää pois ei ole ollut ongelmia ikkunoiden huurtumisten kanssa.Ainakin phevissä on tuo 5 kw sähkövastus autossa.Sähköajolla yli 10 asteen pakkasilla alkaa tuon sähkölämmittimen teho kyllä hiipua ja tällöin ajelen itse joko hybridimoodilla tai kovimmilla pakkasilla sportilla jolloin bensakone kyllä lämmittää sisätilojakin.Esilämmitän auton aamuisin(5min)puhelimella ja nyt se on tapahtunut aina sähköllä kun auto on ollut valmiiksi tuossa täysi sähköajotilassa(ajoakussa pitää tietysti olla varausta).Nämä säädöt kaupunki ajeluissa mutta maantiellä käytän yleensä niitä "käsisäätöjä".Tuota max asentoa en ole itse oikeastaan koskaan tarvinnut käyttää paitsi kun auto sen itse tekee esilämmityksen aikana.Joten rohkeasti vaan kokeilemaan millä säädöillä saa itselleen sopivimmat talvisäädöt.Muulloinhan automatiikka hoitaa nuo hommat aivan itse.
Minulla vaan käy niin, että hybridimoodissakin moottori ei toimi, muutaman kilometrin ajelun jälkeen vaikka pakkasta on noin -5. Käytännössä moottori lähtee toimimaan vasta kun Kw-mittari näyttää yli 60. Esim liikennevaloissa ajotietokone näyttää "Sähköajo". Tämä on varmaankin yksi syy miksi ei lämepene?

Mietin pitäiskö tuota sport-moodia käyttää, jotta se pysyisi liikennevaloissa ja pienilläkin nopeuksilla moottori päällä. Vaikka aluksi se moottori onkin päällä, mutta se jostain syystä sitten siirtyykin käyttämään osittain ajoakkua.
hessuko

Ensiksi oma havainto siihen a/c nappiin.Ulkolämpötila vaikuttaa siihen milloin siinä kytkimessä palaa valo(eli on päällä).Kesällä yleensä on melkein aina suoraan päällä ja joskus ajoa aikana kun ulkoilma lämpiää lähtee itsestään päälle.Tarkkaa lämpötilaa en pysty sanomaan mutta ehkäpä pitää ulkona olla noin 15 astetta silloin lämmintä.Laitan joskus kylmällä ja kostealla ilmalla sen itse päälle jos meinaa lasit huurtua.
Tuossa hybriditilassahan auto itse päättää milloin se menee bensalla ja milloin sähköllä jos ajoakussa on vaan varausta.Kun sähköajo näyttää 0 km alkaa bensakone hoitaa ajelun mutta silloinkin voi hetkellisesti vaihtua sähkölle(jarruttelut lataavat ajoakkua).Nykyään ajelee ainakin kaupunkiajoissa aika paljon sähköllä hybriditilassa.Itse pidän tuon ajotilan melkein aina "täysi sähköajotilassa" ja autohan menee silloin sähköllä niin kauan kuin varausta riittää.Sittenhän se vaihtaa itse bensalle kun ajoakku on tyhjä.Jos jostain syystä haluan ajaa mahdollisimman paljon bensalla kannattaa valita se sporttitila käyttöön.Silloinkin auto saattaa mennä hetkeksi sähkölle esim.liikennevaloissa seisoessa.Tuolla kaasupolkimen reippaalla polkasulla saa sähkötilassakin bensakoneen päälle ainakin joksikin aikaa.
Vielä tuosta auton esilämmityksestä:nykyään tekee tuon aina sähköllä kun tuo täysi sähköajotila on autossa päällä.Aamulla oli pakkasta 9 astetta.Ajoakku eilen ladattu täyteen eikä ollut latausjohtoa autossa kiinni.Ehkäpä tuo viimeisin huollon tekemä päivitys palautti tuon toiminnon samaksi kuin se oli alkuaankin!
hessuko

En muistanutkaan mainita sitä että myös tuo talvinen sähköajo on korjaantunut eli nyt en ole yhtään kertaa joutunut käymään uudestaan niitä kaikkia ajomoodeja läpi ajaakseni pelkällä sähköllä vaikka on ollut kovimmillaan yli 10 astetta pakkasta.Viime talvenahan se sähköajotila piti hakea uudelleen aina kun oli vähänkin pakkasta jos halusi ajaa sähköllä.
Pasi123

Tänään oli -12. Esilämmitettynä auto suostui menemään sähköllä. Ikkunat huurtuivat, vaikka manuaalipuhallus. Viime talvena ei juurikaan -8 jälkeen mennyt sähköllä. Joku tässä on taas muttunut, toki ei haittaa jos näin päin. Autossa tarkeni kohtuudella.

Etäkäynistys taas yhtenä päivänä laittoi bensan, vaikka oli pikku pakkanen. Ensimmäisen kerran tälle talvelle. Edellisinä talvina laittoi aina bensan. On nämä outoja..
Kuningastonttu

Onko teillä Defaa tai muuta laitettuna? Meneekö -20 pakkasella kovinkin pahana ku etänä käynnistää? Ajastettu lähtö ei taida lämmittää kuin kabiinia?
Mondeo 1997 1,8i CLX STW
xflex

Viesti Kirjoittaja xflex »

Kuningastonttu kirjoitti: 14 Joulu 2024 20:29 Onko teillä Defaa tai muuta laitettuna? Meneekö -20 pakkasella kovinkin pahana ku etänä käynnistää? Ajastettu lähtö ei taida lämmittää kuin kabiinia?
Ei ole mitään lisukelämppäriä. 0w20 öljyt ja n.70kW ”starttimoottori” pitää huolen ettei lähtö jää väliin. On lähtenyt -25-30 asteen pakkasessa kuin palmun alta. Aika monta talvea jo Kugailtu. Sovelluksella vaan pörisemään ja hetken päästä lämpöseen autoon.
Kuga PHEV ja Fiesta Active
Pasi123

Onko teistä kugan lakka/maali heikkolaatuista. Siten että naarmuuntuu todella helposti. Yhden kerran auto meni maalaukseen kun kävi autopesussa, firman mielestä heidän laitteessa ei ollut mitään vikaa. En jaksanut tapella kun on liisari ja vakuutus korvaa.

Nyt taas näyttää olevan jotain naarmua kun on käynyt muutaman kerran autopesussa. Parhaan pesun olen aina ottanut. Käytän autopesuloita, kun kuuluu sopimukseen ja hintaan. Naarmuilla en tarkoita sellaista "pesuhuntua" mitä näistä aina tulee, vaan isompaa naarmua. Ekalla kerralla oli ihan pohjamaaliin asti.
xflex

Ihan hyvä maali tuossa on ollut, ainakin Magnetic-metalliväri on edelleen muutamia kiveniskuja lukuunottamatta kuin uusi. Autossa on toki PCS5-pinnoite mutta tuskin se ihmeitä tekee. Eikä auto ole nähnyt vielä konepesua, pelkästään käsinpesuja.
Ernest

xflex kirjoitti: 14 Joulu 2024 22:42
Kuningastonttu kirjoitti: 14 Joulu 2024 20:29 Onko teillä Defaa tai muuta laitettuna? Meneekö -20 pakkasella kovinkin pahana ku etänä käynnistää? Ajastettu lähtö ei taida lämmittää kuin kabiinia?
Ei ole mitään lisukelämppäriä. 0w20 öljyt ja n.70kW ”starttimoottori” pitää huolen ettei lähtö jää väliin. On lähtenyt -25-30 asteen pakkasessa kuin palmun alta. Aika monta talvea jo Kugailtu. Sovelluksella vaan pörisemään ja hetken päästä lämpöseen autoon.
Onko tämä ns. etälämmitys käytännössä vain lämpimän ilman puhallusta matkustamoon, vai saako siihen takalasilämmittimen käyttöön myös?

Luin jostain ohjekirjasta, että tuo etäkäynnistys pistää päälle myös seisontavalot ym. Saako niitä ominaisuuksia pois päältä? Ja jos etäkäynnistys käy ihan normaalisti bensalla, niin käykö siellä ihan normi polttomoottori vai onko siinä jokin erillinen lämmityslaite (webasto)?

Mietin vaan, kun asun alueella, missä on paljon näitä ns. kyttääjiä, niin helposti tulee valituksia naapureilta jos auto käy tyhjäkäyntiä liian pitkään. Sen takia kyselenkin, että voiko tuon etäkäynnistyksen mieltää normaaliksi tyhjäkäynniksi, kuuluuko se auton ulkopuolelle normaalisti niin kuin bensalla ajelisi.
xflex

Etäkäynnistyksen asetuksia voi valikossa säätää. Itsellä lämpenee ratti, penkki, tuulilasi ja takalasi. Se lähteekö bensakone tulille riippuu ajomoodista ja ulkolämpötilasta. Jos olet auton sammuttanut täyssähkömoodissa niin sitten bensakone ei lähde käyntiin, lämmitys tapahtuu silloin sähköllä.

Vaihtoehtona on tietysti ajastaa lähtöaika jolloin bensakone ei käynnisty lämmityksen takia.

Itse kyllä annan auton käydä pakkasella bensalla sen 5-10 min. Käsittääkseni autoa saa käyttää niin kauan kuin sillä on turvallista lähteä liikenteeseen. Jos olen väärässä niin sori siitä.
hessuko

Juuri nyt 17 astetta pakkasta ja auton esilämmitys tapahtui nätisti sähköllä(akku täynnä ja johto irti).Sisätilaa lämmitetty(5kw vastus)/penkki lämmin ja etu ja takalasit sulaneet jäästä.Hyvin toimii ja itsellä on nyt tuo 5min ajastus valittuna.Edestakaisin 150km reissu edessä joten vaihdettu normaali toiminta ajotilaksi(hybridi)ja ajellaan bensa/sähköllä jotta kestää kabiini lämpimänä.
Meidän kugassa on lucid red metalliväri ja kaikki pesut harjallisessa koneessa eikä tuossa ole näkynyt mitään moitittavaa.
Kuningastonttu

Täälläkin on tuo -17 päivällä ollut. Aamulla laitoin FordPassista etäkäynnistyksen, 10min lämmitteli sähköllänsä. Sitten menin autoon ja starttasin niin eipä lähtenytkään. Vaihde jumissa ja moottorin varoitusvaloa näytti. Näytössä teksti "pysäköi välittömästi" tai jotain vastaavaa. Virtanapista muutaman kerran sammutin ja käynnistelin, virrat tuli mutta liikkeelle lähtö ei onnistunut edelleenkään ja samoja virheitä herjasi. Sitten sammutin virrat ja käytin kuskin oven auki ja kiinni, odottelin että katkoo virrat kokonaan ja starttasin uudelleen. Nyt hyrähti moottori käyntiin ja kaikki toimi ongelmitta. Mikä jumi lie tullut.. Onko siis tosiaan niin että ei tarvitse esilämmitystä moottorille, että nuo öljyt pysyy notkeana?
Mondeo 1997 1,8i CLX STW
Vastaa Viestiin