EGR:n tulppaus, Mondeo -98, ZETEC 2.0
Zetec 1,6 -94 EGR:n painetunnistimen letku aukeaa ajossa
terve
löytyykö teiltä guruilta neuvoa ongelmaan, jossa egr puolen painetunnistimen letku irtoaa kovemmassa vedätyksessä (kovilla pakokaasupaineilla).
Mikä egr järjestelmään kuuluva osa nyt temppuilee, kun letkuliitos aukeaa jatkuvasti.......?
Liitoksen aukeaminen ilmenee täytenä tehottomuutena, mutta kuitenkin tyhjäkäyntiä löytyy sekä ajamaankin pystyy jotenkuten hyvin kevyellä kaasun käytöllä.....
Auto -94 mondeo 1,6 zetec (se hopeinen zetec).
Löytyykö tähän joku selkeä syy...?
-toni-
löytyykö teiltä guruilta neuvoa ongelmaan, jossa egr puolen painetunnistimen letku irtoaa kovemmassa vedätyksessä (kovilla pakokaasupaineilla).
Mikä egr järjestelmään kuuluva osa nyt temppuilee, kun letkuliitos aukeaa jatkuvasti.......?
Liitoksen aukeaminen ilmenee täytenä tehottomuutena, mutta kuitenkin tyhjäkäyntiä löytyy sekä ajamaankin pystyy jotenkuten hyvin kevyellä kaasun käytöllä.....
Auto -94 mondeo 1,6 zetec (se hopeinen zetec).
Löytyykö tähän joku selkeä syy...?
-toni-
Kävin kans tulppaamassa ton egr:än, ja totta se on; nypytys loppui.
Tulppasin sen alipainepumpulle menevän letkun, mutta tuli mieleen, että mitä noi 2 muuta letkua on, jotka tulee siitä putkesta, mikä tulee pakosarjalta?
Pitäiskö niille tehdä jotain?
Viikonloppuna tarvitsee varmaan laittaa vielä tuo "sokea" tiiviste.
Edit: niin, ja se toinen niistä letkuista oli pompsahtanut auki samoihin aikoihin kun katti oli tukos, ja etuputki alkoi vuotamaan..
Tulppasin sen alipainepumpulle menevän letkun, mutta tuli mieleen, että mitä noi 2 muuta letkua on, jotka tulee siitä putkesta, mikä tulee pakosarjalta?
Pitäiskö niille tehdä jotain?
Viikonloppuna tarvitsee varmaan laittaa vielä tuo "sokea" tiiviste.
Edit: niin, ja se toinen niistä letkuista oli pompsahtanut auki samoihin aikoihin kun katti oli tukos, ja etuputki alkoi vuotamaan..
85-riesa riesana
niin pakosarjan metalliputkeen on liitetty 2:lla letkulla just se painetunnistin, josta toinen mulla aukeaa aina "vedätyksessä".
Eli voisko letkun irtoamisongelma viitata ihan suoraan tohon katin tukkeutumiseen ja sitä kautta paineiden nousuun pakosarjassa. Eli kasvaako paine pakopuolella niin kovasti , ettei liitokset pysy kiinni?
Voisiko vika tosiaan olla siis tukkeutuneessa pakopuolessa, eikä ensinkään egr puolella..??
Minkä letkun tarkkaan ottaen tulppasit , Bluezz?
Sen alipaineletkun, joka on Egr venttiilissäkö..?
Eli voisko letkun irtoamisongelma viitata ihan suoraan tohon katin tukkeutumiseen ja sitä kautta paineiden nousuun pakosarjassa. Eli kasvaako paine pakopuolella niin kovasti , ettei liitokset pysy kiinni?
Voisiko vika tosiaan olla siis tukkeutuneessa pakopuolessa, eikä ensinkään egr puolella..??
Minkä letkun tarkkaan ottaen tulppasit , Bluezz?
Sen alipaineletkun, joka on Egr venttiilissäkö..?
Juu, elikkäs sen yhden letkun, joka tulee siihen Egr venttiiliin.
Vedin saksilla juuresta poikka kun oli niin kelen piukka, ja sitten vaan
joku tulppa siihen päähän, itse laiton 6mm ruuvin.
Se letku on kyllä aika pitkä, ja sen varmaan vois katkasta sieltä toisesta päästä, jossa on joku "haarotin", mut aattelin varmuudenvuoksi jättää pidemmän pätkän.
Edit: Mulla meni ekaks se katti tukkoon (kennosto poikittain), ja sen jälkeen alko etuputken tiiviste vuotaa, ja sitten oli jossain välissä tuo letku irronnut.
Katin vaihdon jälkeen on pysynyt paikoillaan, vaikka on huudattanut konetta rajoittimelle asti
Vedin saksilla juuresta poikka kun oli niin kelen piukka, ja sitten vaan
joku tulppa siihen päähän, itse laiton 6mm ruuvin.
Se letku on kyllä aika pitkä, ja sen varmaan vois katkasta sieltä toisesta päästä, jossa on joku "haarotin", mut aattelin varmuudenvuoksi jättää pidemmän pätkän.
Edit: Mulla meni ekaks se katti tukkoon (kennosto poikittain), ja sen jälkeen alko etuputken tiiviste vuotaa, ja sitten oli jossain välissä tuo letku irronnut.
Katin vaihdon jälkeen on pysynyt paikoillaan, vaikka on huudattanut konetta rajoittimelle asti
85-riesa riesana
jep, eli taidan itsekin tulpata tuon egr-venttiiliä ohjaavan alipaineletkun, niin silloin tuo painetunnistimien letkujen mahdollinen aukeaminen ei aiheuta alipainevuotoa imusarjaan egr-systeemin kautta. Ja ainakin kulkupuoli pysyy entisellään, ainoana haittana tietysti on pakokaasujen vuoto konetilaan.....
Tällöinhän alkuperäinen vika ei korjaannu, vaan vika lienee siis pakopuolen tukkeutumisessa. Vai mitä meinaatte...?
Eli katti- tai muuta putkiremonttia kai tulon päällä.......
Egr järjestelmä aiheuttaa ilmeisesti ongelmia vanhemmiten juuri siksi, että egr piirissä paineet kasvaa iän myötä, ja tällöin pakokaasut tulee tavallaan "yliahdettuna" imupuolelle, vähentäen tällöin oikean ilman saamista. Tuon painetunnistimenhan pitäisi huomioida tämä seikka, mutta jos paineet ovatkin jo yli tunnistimen asteikon ylärajan, niin silloin esiintyy tuota epäpuhdasta seosta, jota ohjausyksikkö ei hallitse. Ja se taas aiheuttaa sen nykimisen.....
Voisiko tuossa olla selitystä Egr:n aiheuttamaan temppuiluun vanhemmiten..?
Tällöinhän alkuperäinen vika ei korjaannu, vaan vika lienee siis pakopuolen tukkeutumisessa. Vai mitä meinaatte...?
Eli katti- tai muuta putkiremonttia kai tulon päällä.......
Egr järjestelmä aiheuttaa ilmeisesti ongelmia vanhemmiten juuri siksi, että egr piirissä paineet kasvaa iän myötä, ja tällöin pakokaasut tulee tavallaan "yliahdettuna" imupuolelle, vähentäen tällöin oikean ilman saamista. Tuon painetunnistimenhan pitäisi huomioida tämä seikka, mutta jos paineet ovatkin jo yli tunnistimen asteikon ylärajan, niin silloin esiintyy tuota epäpuhdasta seosta, jota ohjausyksikkö ei hallitse. Ja se taas aiheuttaa sen nykimisen.....
Voisiko tuossa olla selitystä Egr:n aiheuttamaan temppuiluun vanhemmiten..?
mutta voisko ton pakokaasujen vuodon konetilaan estää laittamalla pienen letkunpätkän+tulpan tohon egr venttiilin päähän+ sokea tiiviste?
Vai mistä siis ne vuotaisi?
Kertokaa jos oon ihan hakoteillä, kun oon vast aloittelija..
n00b
edit: taisin lukea vähän huonosti, eli se pakokaasu tulisikin sieltä auenneesta letkusta?
Vai mistä siis ne vuotaisi?
Kertokaa jos oon ihan hakoteillä, kun oon vast aloittelija..
n00b
edit: taisin lukea vähän huonosti, eli se pakokaasu tulisikin sieltä auenneesta letkusta?
85-riesa riesana
jep eli pakokaasuthan voi tulla pihalle joko egr venttiilin kautta (joka ei toiminnassa kun alipaineletku on irti) tai sitten tuon painetunnistimeen liitetyistä letkuliitoksista (ne 2 letkua siihen metalliputkeen liitettynä kiertävät painetunnistimen läpi).
Eli nuo 2 letkuliitosta ovat pakopuolella se heikoimmin painetta kestävä paikka, josta ensimmäisenä ilmenee pakopuolen korkeat paineet.....
selkiskö....?
kaikkihan me aloittelijoita ollaan aina jossain vaiheessa, kiitoksia ajatusten vaihdosta joka tapauksessa
Eli nuo 2 letkuliitosta ovat pakopuolella se heikoimmin painetta kestävä paikka, josta ensimmäisenä ilmenee pakopuolen korkeat paineet.....
selkiskö....?
kaikkihan me aloittelijoita ollaan aina jossain vaiheessa, kiitoksia ajatusten vaihdosta joka tapauksessa
Tuollahan lukee kyllä. Eli EGR kierrättää osan pakokaasuista takaisin imuilmaan. Tämä nokee imukanavat ja imuventtiileihin rupee myös kertymään sitä nokea, joka jossain vaiheessa aiheuttaa jotain häiriöö luultavasti.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
En usko öljyssä oleen kaikki syy, koska monet öljyt täyttää Zetecinkin vaatimukset. Ja tuskin kun on ollut kyseessä uudet autot niin ihmiset ovat mitää 10w30 mineraalia sinne laittanut Mutta luoja ties? Mutta kun se tahnaa kaikki paikat niin voi olla osa syy?? Aivan sama.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Tulpaa, mutta älä poista käytöstä. jos kerran menee katsastuksesta läpi niin sillä ei ole mitää valiä. Kun se lakkaa toimimasta niin ei enää imusarja yms likaannu. Päästöt voi kasvaa mutta ei vissiin merkitsevästi.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Uskaltaa sillä ajaa loputtomiin EGR tulpattuna. Yhdellä aikaisemmalla kulkineellani oli ajettu 150 000 km EGR tulpattuna. Se ei todellakaan käy koneen päälle. Nämä naurettavat EGR venat oli jo 70-luvulla Ruottalaisten kaasari taunuksissakin ja niitä tulpattiin jo silloin niiden aiheuttamien ongelmien vuoksi. Suomessa niitä ei onneks koskaan tullut kaasarivehkeisiin.Juutas kirjoitti:Joka paikasta mitä netistä löyty, ni suositellaan EGR:n korjausta, ei kokonaan poistamista... Siis mitä tässä uskaltaa enää tehdä?!
Nykyiset ruiskupelit eivät ala käymään liian kuumana tulppauksen jälkeen eikä napustusta esiinny.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Voortilla korjaamopäällikkö ei tuominnutJuutas kirjoitti:Joka paikasta mitä netistä löyty, ni suositellaan EGR:n korjausta, ei kokonaan poistamista... Siis mitä tässä uskaltaa enää tehdä?!
EGR:n tulppausta,mutta ei kehoittanut
sitä tekemään muuten tukkimalla "sokealla"
laipalla,niinkuin täällä jo on mainittukin.
Sen sijaan kertoi,että huohotinventtiili
vanhemmuuttaan sotkee enemmän,
kuin EGR.
Sekin kannattis "joskus"kuulemma vaihtaa.