EGR:n tulppaus, Mondeo -98, ZETEC 2.0

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
av
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:18

Viesti Kirjoittaja av »

mä laitoin "sokean" tiivisteen sen egr venttiilin alta lähtevään putkeen joka menee sitten imusarjaan.
ja alipaineletku on paikallaan niin ei sit satu inssin silmään että eihän tuo ole toiminnassa kun ei ole letku paikallaan. :wink:
En kärsi huonosta muistista, nautin siitä.
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Zetec 1,6 -94 EGR:n painetunnistimen letku aukeaa ajossa

Viesti Kirjoittaja harmato »

terve
löytyykö teiltä guruilta neuvoa ongelmaan, jossa egr puolen painetunnistimen letku irtoaa kovemmassa vedätyksessä (kovilla pakokaasupaineilla).

Mikä egr järjestelmään kuuluva osa nyt temppuilee, kun letkuliitos aukeaa jatkuvasti.......?

Liitoksen aukeaminen ilmenee täytenä tehottomuutena, mutta kuitenkin tyhjäkäyntiä löytyy sekä ajamaankin pystyy jotenkuten hyvin kevyellä kaasun käytöllä.....

Auto -94 mondeo 1,6 zetec (se hopeinen zetec).

Löytyykö tähän joku selkeä syy...?

-toni-
Bluezz
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Bluezz »

Kävin kans tulppaamassa ton egr:än, ja totta se on; nypytys loppui.:)
Tulppasin sen alipainepumpulle menevän letkun, mutta tuli mieleen, että mitä noi 2 muuta letkua on, jotka tulee siitä putkesta, mikä tulee pakosarjalta?
Pitäiskö niille tehdä jotain?
Viikonloppuna tarvitsee varmaan laittaa vielä tuo "sokea" tiiviste.
Edit: niin, ja se toinen niistä letkuista oli pompsahtanut auki samoihin aikoihin kun katti oli tukos, ja etuputki alkoi vuotamaan..
85-riesa riesana
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja harmato »

niin pakosarjan metalliputkeen on liitetty 2:lla letkulla just se painetunnistin, josta toinen mulla aukeaa aina "vedätyksessä".
Eli voisko letkun irtoamisongelma viitata ihan suoraan tohon katin tukkeutumiseen ja sitä kautta paineiden nousuun pakosarjassa. Eli kasvaako paine pakopuolella niin kovasti , ettei liitokset pysy kiinni?

Voisiko vika tosiaan olla siis tukkeutuneessa pakopuolessa, eikä ensinkään egr puolella..??

Minkä letkun tarkkaan ottaen tulppasit , Bluezz?
Sen alipaineletkun, joka on Egr venttiilissäkö..?
Bluezz
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Bluezz »

Juu, elikkäs sen yhden letkun, joka tulee siihen Egr venttiiliin.
Vedin saksilla juuresta poikka kun oli niin kelen piukka, ja sitten vaan
joku tulppa siihen päähän, itse laiton 6mm ruuvin.:)
Se letku on kyllä aika pitkä, ja sen varmaan vois katkasta sieltä toisesta päästä, jossa on joku "haarotin", mut aattelin varmuudenvuoksi jättää pidemmän pätkän.
Edit: Mulla meni ekaks se katti tukkoon (kennosto poikittain), ja sen jälkeen alko etuputken tiiviste vuotaa, ja sitten oli jossain välissä tuo letku irronnut.
Katin vaihdon jälkeen on pysynyt paikoillaan, vaikka on huudattanut konetta rajoittimelle asti :D
85-riesa riesana
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja harmato »

jep, eli taidan itsekin tulpata tuon egr-venttiiliä ohjaavan alipaineletkun, niin silloin tuo painetunnistimien letkujen mahdollinen aukeaminen ei aiheuta alipainevuotoa imusarjaan egr-systeemin kautta. Ja ainakin kulkupuoli pysyy entisellään, ainoana haittana tietysti on pakokaasujen vuoto konetilaan.....

Tällöinhän alkuperäinen vika ei korjaannu, vaan vika lienee siis pakopuolen tukkeutumisessa. Vai mitä meinaatte...?

Eli katti- tai muuta putkiremonttia kai tulon päällä.......

Egr järjestelmä aiheuttaa ilmeisesti ongelmia vanhemmiten juuri siksi, että egr piirissä paineet kasvaa iän myötä, ja tällöin pakokaasut tulee tavallaan "yliahdettuna" imupuolelle, vähentäen tällöin oikean ilman saamista. Tuon painetunnistimenhan pitäisi huomioida tämä seikka, mutta jos paineet ovatkin jo yli tunnistimen asteikon ylärajan, niin silloin esiintyy tuota epäpuhdasta seosta, jota ohjausyksikkö ei hallitse. Ja se taas aiheuttaa sen nykimisen.....

Voisiko tuossa olla selitystä Egr:n aiheuttamaan temppuiluun vanhemmiten..?
Bluezz
Viestit: 28
Liittynyt: 29 Loka 2005 20:12
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Bluezz »

mutta voisko ton pakokaasujen vuodon konetilaan estää laittamalla pienen letkunpätkän+tulpan tohon egr venttiilin päähän+ sokea tiiviste?
Vai mistä siis ne vuotaisi?
Kertokaa jos oon ihan hakoteillä, kun oon vast aloittelija..:)
n00b
edit: taisin lukea vähän huonosti, eli se pakokaasu tulisikin sieltä auenneesta letkusta? :oops:
85-riesa riesana
harmato
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja harmato »

jep eli pakokaasuthan voi tulla pihalle joko egr venttiilin kautta (joka ei toiminnassa kun alipaineletku on irti) tai sitten tuon painetunnistimeen liitetyistä letkuliitoksista (ne 2 letkua siihen metalliputkeen liitettynä kiertävät painetunnistimen läpi).

Eli nuo 2 letkuliitosta ovat pakopuolella se heikoimmin painetta kestävä paikka, josta ensimmäisenä ilmenee pakopuolen korkeat paineet.....

selkiskö....?

kaikkihan me aloittelijoita ollaan aina jossain vaiheessa, kiitoksia ajatusten vaihdosta joka tapauksessa

:)
Hexa
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Elo 2005 23:46

Viesti Kirjoittaja Hexa »

Onkos se EGR sitten kallis vai miksi se pitäisi tulpata muuten?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuollahan lukee kyllä. Eli EGR kierrättää osan pakokaasuista takaisin imuilmaan. Tämä nokee imukanavat ja imuventtiileihin rupee myös kertymään sitä nokea, joka jossain vaiheessa aiheuttaa jotain häiriöö luultavasti.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Olen kuullut että eräissä Zrteceissä ollut venttiilien jumimis ongelmaa, johtuu varmaan tuosta??
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait venojen jumimiseen on yleisin syy väärä oljy? EGR:n voi kokeilla poistaa käytöstä myös irroittamalla solenoidin johtoliitos, mutta voi aiheuttaa muita oireita jos ECU siitä suuttuu ja samassa virtapiirissä on muitakin antureita. 8)
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

En usko öljyssä oleen kaikki syy, koska monet öljyt täyttää Zetecinkin vaatimukset. Ja tuskin kun on ollut kyseessä uudet autot niin ihmiset ovat mitää 10w30 mineraalia sinne laittanut :P Mutta luoja ties? Mutta kun se tahnaa kaikki paikat niin voi olla osa syy?? Aivan sama.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Joka paikasta mitä netistä löyty, ni suositellaan EGR:n korjausta, ei kokonaan poistamista... Siis mitä tässä uskaltaa enää tehdä?!
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Tulpaa, mutta älä poista käytöstä. jos kerran menee katsastuksesta läpi niin sillä ei ole mitää valiä. Kun se lakkaa toimimasta niin ei enää imusarja yms likaannu. Päästöt voi kasvaa mutta ei vissiin merkitsevästi.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Juutas kirjoitti:Joka paikasta mitä netistä löyty, ni suositellaan EGR:n korjausta, ei kokonaan poistamista... Siis mitä tässä uskaltaa enää tehdä?!
Uskaltaa sillä ajaa loputtomiin EGR tulpattuna. Yhdellä aikaisemmalla kulkineellani oli ajettu 150 000 km EGR tulpattuna. Se ei todellakaan käy koneen päälle. Nämä naurettavat EGR venat oli jo 70-luvulla Ruottalaisten kaasari taunuksissakin ja niitä tulpattiin jo silloin niiden aiheuttamien ongelmien vuoksi. Suomessa niitä ei onneks koskaan tullut kaasarivehkeisiin.
Nykyiset ruiskupelit eivät ala käymään liian kuumana tulppauksen jälkeen eikä napustusta esiinny.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

No no! Oli Masassa -87 2.0 626 GLX tuo EGR. Se kyllä pelitti! 8)
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Monteonisti kirjoitti:No no! Oli Masassa -87 2.0 626 GLX tuo EGR. Se kyllä pelitti! 8)
Ehe! Oliks -87 malli tehty 70-luvulla :shock: :lol:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Suomessa niitä ei onneks koskaan tullut kaasarivehkeisiin.
Kommentti oli tuohon väittämään! :twisted:
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

eikös noissa "rellun" 1.6 koneisissa "brassi" escoissa ollu
kanssa joku systeemi... en muista..
ainakin sieltä vastaavia putkia sai repii
kilometrikaupalla pois... :roll: :roll:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Juutas kirjoitti:Joka paikasta mitä netistä löyty, ni suositellaan EGR:n korjausta, ei kokonaan poistamista... Siis mitä tässä uskaltaa enää tehdä?!
Voortilla korjaamopäällikkö ei tuominnut
EGR:n tulppausta,mutta ei kehoittanut
sitä tekemään muuten tukkimalla "sokealla"
laipalla,niinkuin täällä jo on mainittukin.

Sen sijaan kertoi,että huohotinventtiili
vanhemmuuttaan sotkee enemmän,
kuin EGR.
Sekin kannattis "joskus"kuulemma vaihtaa.
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

No täytyypä se vissiin tehdä kun kone tuppaa kansirempan jälkeen temppuilevan. Ja talveks vapari kaappiin. :roll:
Vastaa Viestiin