Kuga 2017 akun varaustila

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
GeneralLee

Kuga 2017 akun varaustila

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Moro,

Tuossa muutaman aamuna Kugan "eberi" ei ole suostunut lähtemään käyntiin kun sitä on suoraan ajotietokoneesta yrittänyt, siis park heater ja heat now. Ajaessa kyllä lähtee päälle. FORScanilla antaa vikakoodiksi U3003 eli jännite liian alhainen että antaisi lämmittimen käynnistyä. Akun olen tähän uusinut noin vuosi sitten, alkuperäisen Motorcraft 75Ah/700A tilalle tuli Yuasa YBX5110 85Ah/800A. Silloin kun vaihdon tein, minulla ei ollut käytössä FORScania joten en voinut resetoida BMS modulia. Tein sen heti kun sain FORScanin käyttöön.

Asiaa kun googletteli niin jostain tuli vastaan tieto että latausta pystyisi FORScanilla "säätämään", suomeksi en ohjetta mistään löytänyt mutta sitten tuli Juutuuppi video vastaan missä Focukseen nostettiin akun varaustila prosentteina. Ennenkuin aloin tähän toimenpiteeseen, akku oli latauksessa yön yli ja auto ulkona. Tänään aamupäivällä kokeilin lähteekö eberi päälle ja lähtihän se. Sitten mittasin napajännitteen auton käydessä, tulos oli 12.04v ilman kuormaa, kun laittoi valot, penkinlämmittimet, etu ja taka lasin lämmittimen päälle, napajännite laski 11.85v joka on aivan liian vähän pitääkseen akun täynnä. Tiedän että BMS säätelee akun varaustila jotta säästyisi polttoainetta mutta jos se sitä noin säätelee ettei ederi lähde aamulla päälle kun on jännite alhainen niin herää kysymys että mistä on kysymys.
Laitoin sitten FORScanin kiinni ja löysin oikean valikon ja modulin mistä piti pystyä säätämään varausta prosentteina, no sitä kohtaa ei löytynyt mikä oli Focus videossa mutta löysin sieltä valikon mistä sai valita akkutyypin. Koska nyt on isompi akku, vaihdoin sen 75Ah/700A 90Ah/800A joka nyt ehkä osuisi lähempään, tosin en tiedä onko tällä nyt sitten suurta merkitystä. Sitten löysin BMS modulia koskevan valikon jossa sai ilmeisesti otettua koko järjestelmän pois. Tein niin ja testasin napa(lataus)jännitteen ja sehän oli komeat 14.9v joka kuormitettuna laski vähän alle 14v.
Ainoa kysymys mikä tästä heräsi on se että tuolla BMS modulin poiskytkennällä ei taida ainakaan olla mitään negatiivista vaikutusta? Käsittääkseni saman olisi voinut tehdä jonkun johdon irrottamalla miinuskengästä?
hpford

Re: Kuga 2017 akun varaustila

Viesti Kirjoittaja hpford »

Alkaako tuollainen 14,9 voltin latausjännite olemaan jo liian korkea akun 'hyvinvoinnille'?
GeneralLee

Tiedä sitten kumpi on pahempi, se että latausjännite on 12.04v ilman kuormaa ja kuormitettuna sen alee kuin taas se että se on kokoajan yli 14v. Onpahan akku ainakin täynnä ja virtaa löytyy silloin kun sitä tarvitaan.
hpford

Viesti Kirjoittaja hpford »

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin vaarana ylilatauksessa on helposti räjähtävän kaasun muodostuminen. JK: Tuon kaasun takiahan virranannossa toisesta autosta, ei saa miinusnapoja kytkeä akunnapoihin vaan johonkin maadoituspisteeseen.
Täällä on pari enklannin kielistä sivua ylilatauksesta:
- https://askmyauto.com/car-battery-overcharging/
- https://drivecave.com/overcharge-a-car-battery/

Noissa on ihan numerollisia arvoja 'oikeista' latausjännitteistä.
riikomi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

GeneralLee kirjoitti: 07 Loka 2024 08:24 Tiedä sitten kumpi on pahempi, se että latausjännite on 12.04v ilman kuormaa ja kuormitettuna sen alee kuin taas se että se on kokoajan yli 14v. Onpahan akku ainakin täynnä ja virtaa löytyy silloin kun sitä tarvitaan.
Jos lataus on 12V, niin akku ei varaudu lainkaan ja menee nopeasti pilalle. Akun tyypistä riippumatta latauksen täytyy olla reilusti yli 13V.
GeneralLee

riikomi kirjoitti: 07 Loka 2024 20:57
GeneralLee kirjoitti: 07 Loka 2024 08:24 Tiedä sitten kumpi on pahempi, se että latausjännite on 12.04v ilman kuormaa ja kuormitettuna sen alee kuin taas se että se on kokoajan yli 14v. Onpahan akku ainakin täynnä ja virtaa löytyy silloin kun sitä tarvitaan.
Jos lataus on 12V, niin akku ei varaudu lainkaan ja menee nopeasti pilalle. Akun tyypistä riippumatta latauksen täytyy olla reilusti yli 13V.
Juuri näin. Brittien Kuga foorumilta lueskelin tosta BMS systeemistä ja siellä oli puhetta että niissä missä on Start/Stop järjestelmä, voi lataus olla välillä yli 15 volttia.
riikomi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

^Ilmeisesti startstopeissa käytettävä AGM -akku sietää korkeampia jännitteitä. Muistaakseni tarkoituksena on moottorijarrutuksen aikana ottaa osa energiasta talteen akkuun, jotta normiajon aikana päästäisiin vähemmällä = polttoaineen kulutuksen alentaminen.
Taunusjamppa

Viesti Kirjoittaja Taunusjamppa »

Moi

Itse kytkin 2016 Mondeosta myös BMS modulin pois kokonaan ja start stopin myös veke. Mulla oli se orggis akku sökö... joten laitin sen 74ah akun tilalle ihan normaalin varta silver 100ah akun. Hieman telinettä muokkasi niin sinne se meni. Huomasin joskus ed mondeossa että AGM akun lepojännite oli pakkasessa alle 12 volttia. Se ei ole webaston käyttöä ajatellen oikein hyvä lähtötilanne. Mutta sitten joskus jälkeen huomasin, että mondeon tuulilasin lämmitys ei enää mene päälle :D Toimiiko sulla se vielä jos otit BMS myös pois käytöstä? En ole itse jaksanut siihen asiaan paneutua koska weba toimii ja lasi aina sula.
GeneralLee

Taunusjamppa kirjoitti: 10 Marras 2024 14:39 Moi

Itse kytkin 2016 Mondeosta myös BMS modulin pois kokonaan ja start stopin myös veke. Mulla oli se orggis akku sökö... joten laitin sen 74ah akun tilalle ihan normaalin varta silver 100ah akun. Hieman telinettä muokkasi niin sinne se meni. Huomasin joskus ed mondeossa että AGM akun lepojännite oli pakkasessa alle 12 volttia. Se ei ole webaston käyttöä ajatellen oikein hyvä lähtötilanne. Mutta sitten joskus jälkeen huomasin, että mondeon tuulilasin lämmitys ei enää mene päälle :D Toimiiko sulla se vielä jos otit BMS myös pois käytöstä? En ole itse jaksanut siihen asiaan paneutua koska weba toimii ja lasi aina sula.
Moro,

En ole huomannut etteikö tuulilasin lämmitys toimisi, tosin aamuisin lähden lämpimästä tallista. Täytyy seurata tilannetta. Miten FORScanilla saa Stat/Stopin kytkettyä pois päältä?

Mulla on nyt ladannut maksimissaan 14.9v ja vähän alle, ostin Biltemasta USB laturi joka näyttää jännitettä niin voi seurata sitä ajon aikana. Tosin nyt on muutaman kerran tehnyt niin ettei eeberi ole lähtenyt suorakäynnistyksellä päälle ekalla kerralla. Toisella yleensä on, tarvis hommata se kaukosäädin tai puhelin käynnistys, toi ajotietokoneen valikosta lämmittimen käyntiin laitto on ihan hanurista.
Vastaa Viestiin