Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Merkkihuollossa tarjoavat edelleen Nesteen 5W-20 öljyä [pahoittelut aiemmasta oikolukuvirheestä]. https://www.fordservicecontent.com/Ford ... aatimukset Jos pakkanen laskee alle -30 laatu olisi 0W20, joka moottorilehden artikkelissa mainitaan. Mistään Fordin sivuilta en ole löytänyt Moottorilehden artikkelin kategorista 0W-20 suositusta.
maitofokker kirjoitti: ↑14 Joulu 2023 00:44
Moottori lehdessä juttua jakohihnasta.
Erityisesti silmään pisti kohta "Fordin moottoreissa käytettävä öljy on kehitetty yhdessä voiteluaineita valmistavan Castrolin kanssa, josta on julkaistu juuri uudempi laatuvaatimus. Uuden öljylaadun koodi on WSS-M2C954-A1, SAE 0W-20.
– Tätä suosittelemme nyt taannehtivasti kaikkiin 1,0 EcoBoost-, 1,5 EcoBoost- ja 2,5 Duratec Hybrid -moottoreihin. Ford Castrol Magnatec moottoriöljyn erikoisuus on sen ”Magnatec”-lisäaineistus. Moottoriöljyissä on monenlaisia lisäaineita ja teknisiä ominaisuuksia, jotka parantavat niiden toimintaa moottorissa. Nanoteknologiaan perustuva Magnatec ominaisuus Ford Castrol -öljyssä muodostaa voitelukohteisiin ikään kuin keraamisen pinnoitteen, joka suojelee moottorin osia erittäin tehokkaasti kulumiselta, Koponen sanoo."
Läträän itse öljyjen kanssa, mutta laittavatko merkkihuollot tuota 0W-20. Mietin pitäisikö itsekin siirtyä siihen.
Viimeksi muokannut Tripla, 07 Helmi 2024 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuullostaa oudolta että merkkihuolto laittaa 5w50 öljyä..
Mulla on määräaikaishuollossa aina laitettu Castrolin Magnatec 5w20. Motorcraft huollossa Mondeoon Duratec koneeseen puolestaan laittoivat Nesteen öljyä mutta sekin oikealla speksillä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Anteeksi siinä on oikolukuvirhe, uusi luuri. 5W20 tosiaan. Moottorilehden uusi luokitus on Fordin maahantuojan jälkimarkkinointijohtaja Matti S. Koposen ilmoittama. Suomenkielisissä huolto-ohjeissa ei ole edes -30° asteen 0W-20 suositusta. Teen korjauksen ylle.
Vähän enemmänkin kuin sekavaa: Castrol Magnatec 0w-20 löytyy vaikka minkälaisilla spekseillä ja kirjaintunnuksilla. Ja yhden numeron ero ratkaisee...
Mutta tähän ketjuun se tärkein kysymys: kun nyt on opittu, että vain
WSS-M2C948-B on oikea luokitus öljykylpyisen jakohihnan tapauksessa 1.0 ecoboostissa, niin onko mitään faktaa (Moottori-lehden kommenttia en sellaiseksi lue), että uusi 0W20, WSS-M2C954-A1 on sen korvaaja, vai puhutaanko vain ketjukoneista?
Kiitos, aika selkeä. Oma EcoBoost 1.0 2018, joten aivan oikein merkkihuollossa aikani asiaa opiskeltuani, päädyin Magnatec 5W20 öljyyn. Mitään kategorista taannehtivaa 0W-20 suositusta ei tuota jälkimarkkinointipäällikön lausuntoa lukuunottamatta ole saatavilla.
TiSy kirjoitti: ↑04 Helmi 2024 18:47
Meillä myös 2014 Fiesta 125hv litrasella Ecoboostilla. Ikää 9.5v ja ajettu 172tkm. Huolia ei (vielä) ole ollut. Jakohihnaremppa tarkoitus teettää tässä keväällä muun huollon yhteydessä.
Innostuin teettämään tämän huollon. Tämmöisellä selvityksellä homma tehtiin: "Jakopää + vp + öp hihna + öljysihdin puhdistus + apulaitehihna". Hintaa merkkihuollossa tuli 1454e. Huoltovideon mukaan vanha hihna oli vielä hyvässä kunnossa.
TiSy kirjoitti: ↑26 Helmi 2024 20:26
Innostuin teettämään tämän huollon. Tämmöisellä selvityksellä homma tehtiin: "Jakopää + vp + öp hihna + öljysihdin puhdistus + apulaitehihna". Hintaa merkkihuollossa tuli 1454e. Huoltovideon mukaan vanha hihna oli vielä hyvässä kunnossa.
Mistä päin maata löytyi noilla hinnoilla? Tampereen RS-huolto listaa "Jakohihnan vaihto (sisältää ohjain- ja kiristysrullat) 1300 € + öljypumpun hihnan vaihto samalla 350€)". Vesipumpun ja apulaitehihnan kanssa hätyyttelee varmaan jo kahta tonnia.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
TiSy kirjoitti: ↑26 Helmi 2024 20:26
Innostuin teettämään tämän huollon. Tämmöisellä selvityksellä homma tehtiin: "Jakopää + vp + öp hihna + öljysihdin puhdistus + apulaitehihna". Hintaa merkkihuollossa tuli 1454e. Huoltovideon mukaan vanha hihna oli vielä hyvässä kunnossa.
Mistä päin maata löytyi noilla hinnoilla? Tampereen RS-huolto listaa "Jakohihnan vaihto (sisältää ohjain- ja kiristysrullat) 1300 € + öljypumpun hihnan vaihto samalla 350€)". Vesipumpun ja apulaitehihnan kanssa hätyyttelee varmaan jo kahta tonnia.
Tuo auto Savonlinnaan Automestareille käymään. Se on Fixus korjaamo. Mulla vaihdettiin siellä noin 1100 euroon jakohihna, vesipumppu, öljypumpun hihna, apulaitehihna sun muut asiaan kuuluvat tilpehöörit. Lisäksi korjaamon mekaanikko oli aikaisemmin töissä Ford-huollossa (käsittääkseni), joten oli kokemusta siitä miten tuo tehdään.
Täytyy vielä varmistaa kuitista tarkka hinta ja päivitän sen sitten tänne.
Alkoi siis kiinnostaa merkkihuollolle vaihtoehtoinen paikka, koska tarjosivat jakohihnan, öljypumpun hihnan ja vesipumpun vaihtoa 1900 € + tavan huolto 490 €.
Tänään nipin napin leimasta läpi 274tkm mittarissa 2012 farkku Focus. Sanomista tuli venttiilikopan tiivisteen öljyvuodosta, pakoputken äänenvaimentimen vuodosta ja etummaisesta koiranluusta. Pitänyt nuo koiranluut jo vaihtaa jonkin aikaa kolinoiden takia. Niiden lisäksi takapäässä on joku paikallistamaton narina. Sen lisäksi ilmeisesti renkaanpaikka on sössinyt tasapainotuksen, kun motarinopeuksissa on havaittavissa pientä vapinaa. Nyt vaan kovaa ajoa, niin saattaa ennen seuraavaa leimaa paukkua 300tkm.
Käytin kuitenkin kotipaikkakunnalla Joensuussa Fixus Heiscarilla. Kaikki hihnat, vesipumppu, öljyt ja suodatin sekä jotain pienosia yht. 1450 €. Eiköhän tuolla mennä sen aikaa kun auto on meillä.
Onko teillä 300 000 km ajaneilla alkanut auto ilmoittelemaan katalysaattorin heikentyneestä tehosta (se ei olisi yllätys)?
Meillä kävi niin ja ruuvasin kakkoslambda-anturiin rajoitinholkin joka pitää vikavalon aika hyvin pimeänä. Meni katsastuksesta heittämällä läpi ja päästötkin kunnossa. Mutta tällaista siis edessä, kun kilometrejä kertyy. Turhan herkästi nää autot herjaavat katalysaattorin heikentyneestä tehosta, sillä päästöt ovat tuossa vaiheessa yleensä vielä ihan ok vuosikausia tai auton loppuun asti.
Noin 220 000 km mittarissa ja hyvin pelittää vielä Fiestan 1.0 Ecoboost vuosimallia 2014/2015. Kait nää kestää jos näitä huoltaa oikein ja vaihtaa jakohihnan ajoissa
Tällä yksilöllä ajettu tosin pidempiä matkoja aina, eli ei paljon nurkka-ajoa. Ehkä vähemmän rasittavaa moottorille siis.
93300 mittarissa, tänään öljynvaihtoon.
Kysäisin huoltopäälliköltä aikaa varatessa, että missähän vaiheessa kannattaisi alkaa murehtimaan jakopäätä.
Vähän tuumaili, että alkaa pikkuhiljaa olemaan ajankohtainen...
Paljonko näissä on suomessa hihnan vaihto väli?
Tuli katseltua tämä video, jossa sanotaan että olisi uudella mantereella 240k.
Omasta mielestä pitäisi olla niin että valmistaja olisi merkistä riippumatta vastuussa että tehtaan ilmoittaman ajan ja matkan kestää. Jos ei kestä niin korjaus heidän laskuun. Tai jos jälkeenpäin alkavat vaatia tiheämpiä öljynvaihtovälejä tai tarkistuksia osille jonka pitäisi kestää valmistajan antama aika niin nekin menisi heidän piikkiin.
Loppuisi (kaikilta merkeiltä) katteettomien lupausten antaminen.
noita videoita tulee päivittäin tuolla tiktokissa missä on tuollaisia moottorivaurioisia jo 80-100tkm välillä.
Tai ainakin hihna aivan ehtoolla ja imusihti tukossa.
Ei ole kilsoista kiinni vaan käytöstä kait enempi...saattaa vähän ajettu olla huonompi kuin enempi ajettu...pikku ajossa 95 bensan sisältämä alkoholi kait menee öljyyn ja tekee tuhojaan.... kuumassa koneessa höyrystyy pois ja kestää paremmin.
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑16 Syys 2024 22:16
noita videoita tulee päivittäin tuolla tiktokissa missä on tuollaisia moottorivaurioisia jo 80-100tkm välillä.
Tai ainakin hihna aivan ehtoolla ja imusihti tukossa.
Ei ole kilsoista kiinni vaan käytöstä kait enempi...saattaa vähän ajettu olla huonompi kuin enempi ajettu...pikku ajossa 95 bensan sisältämä alkoholi kait menee öljyyn ja tekee tuhojaan.... kuumassa koneessa höyrystyy pois ja kestää paremmin.
Kyllä se on niin, että yksikin huoltoväli sopivasti väärällä öljyllä niin öljyssä pyörivät hihnat ottavat itseensä. Kumi hapertuu ja murenee tai liukenee öljyyn.
Seuraukset riippuvat siitä meneekö sihti vai männän jäähdytys tukkoon vain luistaako tai katkeaako hihna. Ongelmat voivat tulla ilmi, vaikka väärän öljyn tilalle olisikin vaihdettu oikea.
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑16 Syys 2024 22:16
noita videoita tulee päivittäin tuolla tiktokissa missä on tuollaisia moottorivaurioisia jo 80-100tkm välillä.
Tai ainakin hihna aivan ehtoolla ja imusihti tukossa.
Ei ole kilsoista kiinni vaan käytöstä kait enempi...saattaa vähän ajettu olla huonompi kuin enempi ajettu...pikku ajossa 95 bensan sisältämä alkoholi kait menee öljyyn ja tekee tuhojaan.... kuumassa koneessa höyrystyy pois ja kestää paremmin.
Kyllä se on niin, että yksikin huoltoväli sopivasti väärällä öljyllä niin öljyssä pyörivät hihnat ottavat itseensä. Kumi hapertuu ja murenee tai liukenee öljyyn.
Seuraukset riippuvat siitä meneekö sihti vai männän jäähdytys tukkoon vain luistaako tai katkeaako hihna. Ongelmat voivat tulla ilmi, vaikka väärän öljyn tilalle olisikin vaihdettu oikea.