Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

Elikkäst mystisiä käyntihäiriöitä. Kylmänä nykii hiukan ja se loppuu ku vähän matkaa ajelee. Sitten alkaakin se riemu kun ajellut jokusen kilsan niin tyhjäkäynti heittelee miten sattuu ja sammuu. nykii ja nyhtää aivan kunnolla. Kun sammuu niin kaasun kanssa saa sahattua käyntiin uudestaan. ja sitten toimii taas hetken. Vikakoodeja ei ilmota. Onko kellää ideoita mikä voisi vaivata?
yritäedes
Viestit: 2438
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

EGR venttiili jumittaa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

Tuohon kotteroon on vaihdettu tulpat, johdot, puola, t-map, kaasuläpän asentotunnistin, egr-venttiili. Mitenhän se mystinen imusarjan takana oleva letku oireilee jos se halkeillu?
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hirppis75 kirjoitti: 15 Elo 2024 17:20 Tuohon kotteroon on vaihdettu tulpat, johdot, puola, t-map, kaasuläpän asentotunnistin, egr-venttiili. Mitenhän se mystinen imusarjan takana oleva letku oireilee jos se halkeillu?
Tarkoittanet PCV:n letkua? Vaikuttaa siis huohottimen toimintaan, oireina yleensä kierrosten leijuminen ja normaalia reippaampi öljynkulutus.

Tuohon sammahteluun lämpöisellä koneella tuli sellanen ajatus mieleen, että viallinen lämpöanturi saattaisi tehdä tuota, kun ECU ei saa oikeaa tietoa moottorinlämmöistä, niin ei myöskään voi säätää seoksia oikein ja alkaa sitten lopputuloksena nikotella.

Toki moottorin mekaaninen yleiskuntokin kannattaa selvittää, eli onko puristukset yhä tallella ja suht. tasaiset pyttyjen väleillä ja varmaan katsoitkin tulppia vaihtaessa minkä väriset olivat?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

t-map vaihdettu mikä käsittääkseni imuilman paine ja lämtötila anturi. en oo muutakaan lämpötila anturia löytänyt. Tulpat aavistuksen vaaleat mutta nyky polttoaineella taida ollakkaan aivan perinteisen värisiä. pidemmän aikaa hiukan käynti ontunut n. 2000rpm kieppeillä ja polttoaineen kulutus ollu vähän tavallista suurempi jo kauemman aikaa vaikka päästöt ollut aina katsastuksessa hyvät.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Hirppis75 kirjoitti: 15 Elo 2024 18:28 t-map vaihdettu mikä käsittääkseni imuilman paine ja lämtötila anturi. en oo muutakaan lämpötila anturia löytänyt.
En uskokaan että imuilmanlämpötilaanturin tieto saisi moista aikaan, mutta moottorinlämpöanturi kylläkin. Muistaakseni tollasen joskus vaihdoinki kuratecciin asiakkaan toiveesta, kun oli jos jonkinsortin ongelmaa ko. autossa.

Tuossa osa jota haeskelen tässä:

https://www.motonet.fi/tuote/jaahdytysn ... earch=true

En pane päätäni pantiksi, mutta ehkä kannattaa tutkailla kuitenki :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

10 kilsaa toimi taas moitteettomasti. sit alko tyhjäkäyti vaeltelee ja lopulta sammuu. nykii n. 2000-3000 kiekan välillä myös moottori jarrutuksessakin. Häiriön ollessa päällä niin ei vastaa kaasuun kunnolla alemmilla kierroksilla. Mikähän ihme tuota oikein vaivaa????
tursas
Viestit: 4110
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja tursas »

duckworth kirjoitti: 15 Elo 2024 18:00
Hirppis75 kirjoitti: 15 Elo 2024 17:20 Tuohon kotteroon on vaihdettu tulpat, johdot, puola, t-map, kaasuläpän asentotunnistin, egr-venttiili. Mitenhän se mystinen imusarjan takana oleva letku oireilee jos se halkeillu?
Tarkoittanet PCV:n letkua? Vaikuttaa siis huohottimen toimintaan, oireina yleensä kierrosten leijuminen ja normaalia reippaampi öljynkulutus.

Tuohon sammahteluun lämpöisellä koneella tuli sellanen ajatus mieleen, että viallinen lämpöanturi saattaisi tehdä tuota, kun ECU ei saa oikeaa tietoa moottorinlämmöistä, niin ei myöskään voi säätää seoksia oikein ja alkaa sitten lopputuloksena nikotella.

Toki moottorin mekaaninen yleiskuntokin kannattaa selvittää, eli onko puristukset yhä tallella ja suht. tasaiset pyttyjen väleillä ja varmaan katsoitkin tulppia vaihtaessa minkä väriset olivat?
Siellä se vika on niinkuin sanoin heti alussa,,PCV letku
esim,,https://www.youtube.com/watch?v=vBxm5QjD0PY
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

Saakohan sen PCV letkun vaihdettua millään ilveellä irroittamatta imusarjaa?
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

Mistähän muualta vois sellasen letkun saada kuin foordilta?
tursas
Viestit: 4110
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja tursas »

Onhan noita netti pullollaan, kun guuglaat..ford mondeo mk 3 pcv hose

Ei kait saa vaihdettua muuten..
https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Hirppis75
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Elo 2024 12:14

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE

Viesti Kirjoittaja Hirppis75 »

Putimpa imusarjan pois ja pcv letku vaikutti ehjältä muuten mutta aika herkähti irtos ja menee takaisin ilman kummempaa voimaa. Liekköhän vuotas ilmaa välitä kun siinä ei oo klemmareitakaan.Pcv venttiili vaikutti ehjältä. Imusarjanläpät oli väljät, pahiten ykkös sylinterin kohalta. liekkö se millaria häiriöitä aiheuttaa käyntiin muutakuin nakutuksen? Vaihtelin niiden paikkoja niin on vähän paremmman tuntuset. Ei oo minkäälaista kokemusta fjoordin moottoreista ni siks aika ulalla kyseisestä laitteesta.
Vastaa Viestiin