Repivä ääni voimansiirrosta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sierra-aloittelija
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Tammi 2023 21:42

Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Sierra-aloittelija »

Auto on Cortina Mk2. Viime talven ensipakkasilla ilmeni yhtäkkiä ylimääräinen ääni voimansiirrosta. Ilmeni ensimmäistä kertaa kun hölläsin kaasua juuri ennen kun painoin kytkimen pohjaan vaihtaakseni vaihdetta isommalle. Kuuluu kolmos ja nelos vaihteilla. Ääni on pahimmillaan kevyellä vedolla, mutta noin 80km/h eteenpäin voimistuu korvia huumaavaksi. Ajaminen on kiihdyttämistä ja moottorijarruttamista ääntä vältellessä. Sopiva veto päällä siinä 80 vauhdissa olisi hiljaista, mutta se ei onnistuisi nuuten kuin jos olisi lievä ylämäki kokoajan. Taajamanopeuksissa pystyy ajelemaan suhteellisen normaalisti. Kolmosella ja nelosella aivan kevyellä pintakaasulla ääni on repivimmillään. Maantienopeuksissa se muuttuu enemmän ulinaksi/ vingunnaksi.

Metallinen terävä, repivä resonanssiääni. Auto ei tärise tai värise ollenkaan. Takarenkaat ilmassa auton alta kuulostellessa kuuluu selvimmin kardaanin keskikohdilla. Ristikkonivelissä ei tunnu yhtään väljää ja kardaanista ei ainakaan näytä siltä, että painoja olisi pudonnut. Perä laakeroitu korjaamon toimesta. Vaihdoin toisen kunnossa olevan laatikon eikä sekään auttanut. Korjaamolla sanoivat, että takapyörien laakerit on kunnossa. .

Onko tässä nyt suunnilleen kaikki vaihtoehdot suljettu pois? Ääni ilmeni tosiaan kerrasta risteyksen jälkeen kiihdyttäessä. Voisiko kardaani olla epätasapainossa vaikka ei täristäkään yhtään? Voisivatko ristinivelet tai jompikumpi olla kuitenkin rikki vaikka väljää ei tunnu olevan mihinkään suuntaan ja liikkuvat hyvin. Remontti on tullut jo tähän mennessä kalliiksi.

Onko muilla ollut samanlaista probleemaa? Olisiko ehdotuksia mitä yrittää seuraavaksi? Kiitokset etukäteen
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Ei tuossa enää montaa vaihtoehtoa jää.

Kardaaninristikot ovat lukkorenkailla kiinni ja helpot sekä halvat vaihtaa mutta sitä ennen on hyvä ottaa kardaani irti (perässä 4kpl 1/2" avainvälillä olevaa pulttia) ja käsissä pyöritellä ristikoita. Kuvauksen perusteella niiden pitäisi olla tolkuttoman väljät tai pikemminkin jumissa mutta se aiheuttaisi jyminää ajettaessa.

Yksinkertaisin vika voisi olla käsijarruvivun alapään ottaminen kiinni kardaaniin kun se vaijerin kiinnityskohta on siellä laatikon takapään kohdilla. Laatikko elää hieman tukikumin varassa kuormituksen mukaan ja sopiva veto voi pitää sen vivun millimetrin osia irti kardaanista.

Takapyöränlaakerin vikaa voi hahmottaa mutkittelemalla ajossa jolloin äänen pitäisi hiljentyä auton kaartaessa.

Aika vaikean kysymyksen laitoit eikä neljän omistetun ja kahden tällä hetkellä omistaman Mk2:n sekä Cortina Mk2:lla noin 400 000:n ajetun kilometrin perusteella muuta tule mieleen.

Laita toki väliaikatietoja jos saat jotakin selville.
Sierra-aloittelija
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Tammi 2023 21:42

Re: Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Sierra-aloittelija »

Otin tasauspyörästön ulos ja huomasin vetopyörän - eli tasauspyörästöltä vedon kardaanille välittävän rattaan - hampaiden huippujen alkaneen kulua, ihan sormin sai otettua siivua pois. Öljyn seassa oli havaittavissa pientä metallijauhoa. Hampaat ovat sinällään vielä ihan ok kunnossa, mutta tosiaan päältä alkaneet pikkuhiljaa murtua. Lautaspyörä näytti olevan ehjä.

Ilmeisesti hammaskosketus lautasrattaan ja vetopyörän välillä ollut pielessä. Mysteeri on kuinka ääni tuli yhtäkkiä eikä pikkuhiljaa. Onkohan sattunut joku pikkukivi tai hiekkaa väliin kuluttaen vetopyörän hampaita muuttaen hammaskosketusta.

Korjaamokuitissa lukee "pikku vetopyörän laakereiden esijännitys liian tiukka, lämpösinistymää hammaspyörän juuressa, vaihdettu laakerit, säädetty esikireys ja hammasvälys". Ongelmahan ei tosiaan poistunut tuonkaan jälkeen. Epäilen syyksi sitä, että hampaat olivat kuluessaan muotoutuneet uudelleen, joten vetorattaan ja lautaspyörän ohjevälys ei enää toimikaan.

Löysin toisen tasauspyörästön tilalle, mutta en ole vielä testannut. Kumma, että ei korjaamolla huomattu tuota hampaiden kulumista.
Viimeksi muokannut Sierra-aloittelija, 15 Heinä 2024 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Oiskohan tossa just ongelmana se että kuluneiden vanhojen pinionin ja lautaspyörän välys on säädetty uusien vastaavien osien arvoon jolloin varsinainen hammaskosketus menny reisille? :roll: Tämä toki vain teoria, koska en ole hammaskosteuksia ja välyksiä itse säätänyt, toistaseksi.

EDIT: Oon ollu siinä uskossa, että jos väljän pinionin ja crown wheelin välys säädetään tehtaan arvoon, ei hammaskosketus välttämättä tulekaan enää oikeanlaiseksi, korjatkaa mikäli olen täysin väärässä :)
Viimeksi muokannut duckworth, 15 Heinä 2024 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra-aloittelija
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Tammi 2023 21:42

Re: Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Sierra-aloittelija »

duckworth kirjoitti: 15 Heinä 2024 15:41 Oiskohan tossa just ongelmana se että kuluneiden vanhojen pinionin ja lautaspyörän välys on säädetty uusien vastaavien osien arvoon jolloin varsinainen hammaskosketus menny reisille? :roll: Tämä toki vain teoria, koska en ole hammaskosteuksia ja välyksiä itse säätänyt, toistaseksi.
Juuri tätä epäilen itsekin.
Mk3Mondeo
Viestit: 1068
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Miksi se perä ylipäätään oli laakeroitu?

Vaikuttaa siltä, että on väärin säädetty esijännitys laakereille, hammaskosketus tai laitettu väärää öljyä. Et maininnut öljystä mitään mutta tuollaiseen perään kuuluu hypoid-öljy.

Ostin vuosia sitten Mk2 Cortinan ja myyjä sanoi perän pitävän ääntä mutta se kuulemma hiljeni kun laittoi vaseliinia perään. Kun tarkemmin tutkin niin tavaratilasta pohjasta oli porattu reikä rasvaprässille ja letkulle joka oli johdettu tasauspyörästöön.
Sillä tavalla sai kätevästi pumpattua vaseliinia lisää perään.

Ihmettelin myös heikkoa jarrutehoa ja sen syyksi paljastui vuoto takapyöränlaakerin ohi jarrurumpuun. Kun sitä tutki tarkemmin niin huomasi takapyöränlaakerin olevan aivan loppu.
Vaihdoin pyöränlaakerin lisäksi peräöljyt ja siinäkin hämmästyin kun öljynnäköistä kiisseliä tuli ulos 3,5 litraa vaikka perän tilavuus oli vain reilu litra.

Perässä ei loppujen lopuksi ollut mitään vikaa ja edellinen omistaja oli omaatuntoaan rauhoittaakseen pumpannut sinne aina vaan lisää vaseliinia uskoen sen auttaen pyöränlaakerin ulinaan.
Taisin ajaa sillä autolla yli 80 000km eikä perässä ollut mitään ongelmaa.
Sierra-aloittelija
Viestit: 34
Liittynyt: 10 Tammi 2023 21:42

Re: Repivä ääni voimansiirrosta

Viesti Kirjoittaja Sierra-aloittelija »

Ongelma ratkaistu. Ääni tuli juurikin sieltä vetopyörän ja lautaspyörän väärästä kosketuksesta ja vetopyörän kuluneisuudesta. Kiitos kaikille avusta.
Vastaa Viestiin