1.8 TDCI Sylinterien järjestys
1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Vikakoodi ruiskutussuuttimelle 2, mutta onko kakkospytty auton edestä katsottuna toinen, eli järjestys edestä 1-2-3-4?
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Kyllä tuohon on uskominen. no. 2 suutin on oikealta kolmas. Kiitos nopeasta vastauksesta!
... tarkoitin vasemmalta kolmas edestäpäin
... tarkoitin vasemmalta kolmas edestäpäin
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Tässä oli ikävä kyllä virhe, ainakin kysymykseeni. Ruiskutussuutin 2 on sylinterissä 2 jakopäästä laskettuna eli auton edestä katsottuna, piti käydä Fordilla varmistamassa. Johtojen värit kakkossuuttimelle ovat GY-YE ja BU-OGjanti kirjoitti: ↑11 Kesä 2024 15:35
Tämän mukaan suutin 2 on 3 sylinterissä
https://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=2
Laitan vielä johtojen värit kaikille suuttimille niin jos jollekkin on joskus hyötyä niin hyvä.
Ruiskutussuuttimen numero / Johtojen värit
1 / GN-BU ja YE-BU
2 / GY-YE ja BU-OG
3 / VT-GY ja GN-VT
4 / YE-OG ja BU
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Hyvä kun asia selvisi!
Väärinkäsitysten välttämiseksi olisi hyvä muistaa:
1. Kertoa mistä autosta on kyse. Ylläoleva Forscan kuva ja ohje on kyllä oikea autoille, joita se koskee.
2. Vikakoodi ilmaisee sylinterin, jossa viallinen suutin sijaitsee. Suutinten numerointi (tarpeen koodauksessa) on varsinkin noissa vanhemmissa koneissa yleensä sytytysjärjestys, ei sylintereiden fyysinen järjestys.
3. 1.8 tdci ja muissa Ford- moottoreissa sylinterit on numeroitu jakopäästä alkaen. PSA-moottoreissa vauhtipyörän puolelta, esim. 1.6 ja 2.0 tdci.
Väärinkäsitysten välttämiseksi olisi hyvä muistaa:
1. Kertoa mistä autosta on kyse. Ylläoleva Forscan kuva ja ohje on kyllä oikea autoille, joita se koskee.
2. Vikakoodi ilmaisee sylinterin, jossa viallinen suutin sijaitsee. Suutinten numerointi (tarpeen koodauksessa) on varsinkin noissa vanhemmissa koneissa yleensä sytytysjärjestys, ei sylintereiden fyysinen järjestys.
3. 1.8 tdci ja muissa Ford- moottoreissa sylinterit on numeroitu jakopäästä alkaen. PSA-moottoreissa vauhtipyörän puolelta, esim. 1.6 ja 2.0 tdci.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Tosiaan, autoni on Mondeo, tämä on tällaista ainaista harjoittelua.
Eikä siinä vielä kaikki. Pohjustusta:
Laitoin auotni tyhjään tankkiin Motox Diesel Injektion Cleaneria 400 ml ja perään tankki täyteen polttoainetta. Eipä tarvinnut kauaa ajaa kun auto oli vikatilassa ja korjaamon testeri kertoi että vikatila johtui ruiskusta 2. Meinasin vaihtaa tämän itse ja siksi kyselin, tulinkin toisiin ajatuksiin ja suuttimen vaihtoi korjaamo ja siellä se meni oikeaan paikkaan. Mutta, auto meni uudelleen matka-ajossa vikatilaan ja luulin että olivat llaitteneet suuttimen väärään sylinteriin kun eivät laittaneet sitä kolmoseen. Kävin Fordilla varmistamassa asian ja kyllä, kakkos ruisku on kakkosylinterissä. Uusi testi ja nyt on sylinterin 4 ruisku antanut vikatilan! Nyt pitää etsiä toinen käytetty suutin, uutta ei oikein hanno ostaa kun maksaa 450e.
Motor Diesel Injectoion Cleanerin lisäys, pitkästä aikaan, on luultavasti syyllinen? En usko että vajaan puolen tankin ajolla voi kaksi suutinta muuten simahtaa?
Eikä siinä vielä kaikki. Pohjustusta:
Laitoin auotni tyhjään tankkiin Motox Diesel Injektion Cleaneria 400 ml ja perään tankki täyteen polttoainetta. Eipä tarvinnut kauaa ajaa kun auto oli vikatilassa ja korjaamon testeri kertoi että vikatila johtui ruiskusta 2. Meinasin vaihtaa tämän itse ja siksi kyselin, tulinkin toisiin ajatuksiin ja suuttimen vaihtoi korjaamo ja siellä se meni oikeaan paikkaan. Mutta, auto meni uudelleen matka-ajossa vikatilaan ja luulin että olivat llaitteneet suuttimen väärään sylinteriin kun eivät laittaneet sitä kolmoseen. Kävin Fordilla varmistamassa asian ja kyllä, kakkos ruisku on kakkosylinterissä. Uusi testi ja nyt on sylinterin 4 ruisku antanut vikatilan! Nyt pitää etsiä toinen käytetty suutin, uutta ei oikein hanno ostaa kun maksaa 450e.
Motor Diesel Injectoion Cleanerin lisäys, pitkästä aikaan, on luultavasti syyllinen? En usko että vajaan puolen tankin ajolla voi kaksi suutinta muuten simahtaa?
-
- Viestit: 2301
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Onkohan nuo motox tuotteen kuinka pro aineita.....
Ite tullut käytettyä vuosia liqui molyn diesel purgea ja lisäainetta....
varmaankin jo pitkälti yli miljoon kilsaa eri dieseleillä ajettu 100-400tkm ja ei yhtään suutin ongelmaa... ehkä hyvää tuuria tai sit liqui moly on vaan hyvä...
Ite tullut käytettyä vuosia liqui molyn diesel purgea ja lisäainetta....
varmaankin jo pitkälti yli miljoon kilsaa eri dieseleillä ajettu 100-400tkm ja ei yhtään suutin ongelmaa... ehkä hyvää tuuria tai sit liqui moly on vaan hyvä...
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Koska PA-suodatin on viimeksi vaihdettu? Ja onko tietoa, onko alkuperäinen, Mann, Bosch ja oliko vielä jotain laadukkaita = suodatuskyky riittävä? Koska jos se aine tankista jotain irrottaisikin, niin suodattimeenhan sen pitäisi jäädä?m.e.t kirjoitti: ↑17 Kesä 2024 13:16 Tosiaan, autoni on Mondeo, tämä on tällaista ainaista harjoittelua.
Eikä siinä vielä kaikki. Pohjustusta:
Laitoin auotni tyhjään tankkiin Motox Diesel Injektion Cleaneria 400 ml ja perään tankki täyteen polttoainetta. Eipä tarvinnut kauaa ajaa kun auto oli vikatilassa ja korjaamon testeri kertoi että vikatila johtui ruiskusta 2. Meinasin vaihtaa tämän itse ja siksi kyselin, tulinkin toisiin ajatuksiin ja suuttimen vaihtoi korjaamo ja siellä se meni oikeaan paikkaan. Mutta, auto meni uudelleen matka-ajossa vikatilaan ja luulin että olivat llaitteneet suuttimen väärään sylinteriin kun eivät laittaneet sitä kolmoseen. Kävin Fordilla varmistamassa asian ja kyllä, kakkos ruisku on kakkosylinterissä. Uusi testi ja nyt on sylinterin 4 ruisku antanut vikatilan! Nyt pitää etsiä toinen käytetty suutin, uutta ei oikein hanno ostaa kun maksaa 450e.
Motor Diesel Injectoion Cleanerin lisäys, pitkästä aikaan, on luultavasti syyllinen? En usko että vajaan puolen tankin ajolla voi kaksi suutinta muuten simahtaa?
Monet laittaa suuttimien puhdistusaineen suodattimeen, ei tankkiin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Suodatin on alkuperäislaatua ja vaihdatin korjaamolla toissakesänä. Tästäkin hommasta on trauma kun Motonet myi halpaa suodatinta jonka tiivisteen mitat olivat väärät ja auto jouduttiin hinaamaan Fordille. Tiesivät heti vian joten ei ollut ensimmäinen. Ihmettelin että miten voi olla myynnissä suodatin joka jättää auton jossain vaiheessa välille. Enää ostan vain alkuperäislaatuisia suodattimia enkä itse enää vaihda kun käynnistys on pitkien starttailujen takana vaikka kuinka ohjeita noudattaa.
Motonetin Motor Diesel Injectoion Cleaner taitaa olla halvinta suuttienpuhdistusainetta, joka kyllä tulee aika kalliiksi ainakin jos suodatin ei ole uusi jos siitä nyt johtui. Ei tule enää sellaista päivää itselleni että tätä tankkiin laita edes suodattimen vaihdon yhteydessä.
Motonetin Motor Diesel Injectoion Cleaner taitaa olla halvinta suuttienpuhdistusainetta, joka kyllä tulee aika kalliiksi ainakin jos suodatin ei ole uusi jos siitä nyt johtui. Ei tule enää sellaista päivää itselleni että tätä tankkiin laita edes suodattimen vaihdon yhteydessä.
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Eihän tuo kaksi vuotta kovin paljoa ole orkkissuodattimelle - riippuu tietenkin kilometreistä ja tankatusta polttoaineesta. Silti, voisihan sen suodattimen vaihtaa, poistaa vikakoodit ja katsoa, meneekö uudelleen vikatilaan?
Onko suuttimilla paljonkin ajettu?
Onko suuttimilla paljonkin ajettu?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Ostin auton 2014 ja silloin sillä oli ajettu 95 000 nyt n. 240 000 joten kilometriä tulee noin 15 000 vuoteen. Sylinteristä 2 on mennyt suutin kaksi kertaa, sylinteristä 3 yhden kerran. 1 ja 4 suuttimia ei ole minun aikana vaihdettu, nyt siis vaihdetaan syl 4 suutin. Kaikki vaihtamani suuttimet ovat olleet käytettyjä.
Ostin auton suutinvikaisena, siinä kunnossa kuin se nyt on. Sitä ei myyjä tiennyt joka oli SCC koska sinne auton myynyt oli tämän luultavasti jättänyt kertomatta. Ihmettelin alkuun auton huonoa alavääntöä kunnes alkoi tulla vikailmoituksia. Auton kuntoon saaminen kesti koska Fordin testeri antoi kaksi mahdollista vikaa, ruiskutussuutin tai suuttimen johto. Jos olisin silloin tiennyt että suuttimet ovat kulutustavaraa olisin korjauttanut vian heti, ajelin rikkinäisllä autolla aika kauan. Eikä ensimmäinen suuttimen vaihto sekään mennyt ihan putkeen kun itse vaihdettiin ja youtubesta neuvot ilman suutintyökalua.
Nyt autosta on nollattu vikakoodi mutta kotiin tullessa auto pari kertaa nyki joten ei sillä viitsi nyt hirveästi ajella ennen kuin taas on suutin vaihdettu.
lis. Minun aikana on vaihdettu kolme suutinta, sen muistan varmaksi mutta oliko sittenkin myös sylinterin 1 suutin vaihdettu ja ei yhtään kahta kertaa en ole satavarma kun aikaa tässä on kulunut. Mutta melko varmana pidän että sylinterin 4 suutin on orkkis.
Ostin auton suutinvikaisena, siinä kunnossa kuin se nyt on. Sitä ei myyjä tiennyt joka oli SCC koska sinne auton myynyt oli tämän luultavasti jättänyt kertomatta. Ihmettelin alkuun auton huonoa alavääntöä kunnes alkoi tulla vikailmoituksia. Auton kuntoon saaminen kesti koska Fordin testeri antoi kaksi mahdollista vikaa, ruiskutussuutin tai suuttimen johto. Jos olisin silloin tiennyt että suuttimet ovat kulutustavaraa olisin korjauttanut vian heti, ajelin rikkinäisllä autolla aika kauan. Eikä ensimmäinen suuttimen vaihto sekään mennyt ihan putkeen kun itse vaihdettiin ja youtubesta neuvot ilman suutintyökalua.
Nyt autosta on nollattu vikakoodi mutta kotiin tullessa auto pari kertaa nyki joten ei sillä viitsi nyt hirveästi ajella ennen kuin taas on suutin vaihdettu.
lis. Minun aikana on vaihdettu kolme suutinta, sen muistan varmaksi mutta oliko sittenkin myös sylinterin 1 suutin vaihdettu ja ei yhtään kahta kertaa en ole satavarma kun aikaa tässä on kulunut. Mutta melko varmana pidän että sylinterin 4 suutin on orkkis.
Re: 1.8 TDCI Sylinterien järjestys
Aika normaalilta kulumiselta tuo vaikuttaa, jos 240 tkm mittarissa ja kolme suutinta on mennyt vaihtoon. Minulla ei tosin ole omaa kokemusta tuosta moottorista.
Uusiin vaihtaminen on kallista lystiä. Mutta niillä pääsee taas sen 10 vuotta/150-200tkm. Täällä palstalla oli joskus keskustelua kunnostettujen suutinten kestävyydestä.
PS. https://iparts.fi/parts/info/vdo/A2C59511610
Uusiin vaihtaminen on kallista lystiä. Mutta niillä pääsee taas sen 10 vuotta/150-200tkm. Täällä palstalla oli joskus keskustelua kunnostettujen suutinten kestävyydestä.
PS. https://iparts.fi/parts/info/vdo/A2C59511610
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex