Laakeri oli päässy elämänsä loppusuoralle, ei vielä rikki, mutta vähän rahisi jo katsastusmiehenkin mielestä
Nappasin navan irti, paikallaankin se teoriassa olisi mahdollista vaihtaa, kuitenkin kun prässi löytyy niin
on se älyttömän paljon helpompaa näin.
Tavoilleni uskollisena käytin halvinta mahdollista laakeripakettia joka saksasta löytyi.
Maksoi vähän reilu 10,- (sisälsi laakerit ja akselitiivisteen)
Laakerit on tavalliset kartiorullalaakerit, ulkomitta 60mm sisä 35mm molemmin puolin.
Koneistus tehty navassa tarkasti, niin mitään säätämistähän näissä ei ole,
kuten tuo kiristysmomenttikin antaa ymmärtää
Eli suojakuppi irti, oli ruostunut niin joutu vähän käyttämään voimaa.
Mutteri pois, toisessa akselissa sitten tietenkin vasenkätinen kierre (näissä uudemmissa sierroissa)
ja prässillä akseli irti laakerista
Tässä osien järjestys ulkokoolit irrotettuina, akselitiiviste oli sökö
ja ulompi laakeri
Laakeri irti prässillä
Uudet ulkokoolit paikalleen
Kasatessa navan puolelle uusi sisäkooli ja akselitiiviste
Sitten napa sopivalla holkilla ja prässillä paikalleen, siis painetaan sisäkoolin reunasta
Toinen sisäkooli, "prikka" ja napamutteri ( kiristysmomentti 310-350Nm)
Silikonilla varmistaen kuppi päälle, kun tosiaan kärsi irroituksessa.
Ford Sierra etulaakeri etupyöränlaakeri laakerivaihto etupyörä laakeri
Ford Sierra etupyöränlaakerin vaihto, kuvilla
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Ford Sierra etupyöränlaakerin vaihto, kuvilla
En tiedä sitten onko mulla ollu vaan hiton hyvä tuuri kun ei ole koskaan tarvinnu Sierran pyöränlaakeria vaihtaessa prässätä tai taistella napaa irti, ei edessä eikä takana. Sisäkoolit oon tehny siten että ensin toinen lieriötuurnalla ja vasaralla koputellen pois ja sitten se toinen isolla hylsyllä kun on saanut sen ekan pois tieltä Uudet sisäkoolit oon toisinaan saanu isolla hylsyllä ja vasaralla ja vaikeissa tapauksissa sitten puristamalla. Itse laakerithan vaan asetetaan paikalleen ja samoin napa, eivät vaadi prässäämistä tai sitten on kyllä aika helkkarin huonosti istuvat tarvike paskat myyty varaosaliikkeestä. Napamutterin tosiaan saa vetää tiukalle vaikka onkin kasattava laakeri, eli ei tule sekoittaa säätölaakeriin Sierran tapausta, kuten 90% jengistä tekee Mikäli laakeri menee jumiin mutteria kiriessä on jotain yleensä poskellaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Ford Sierra etupyöränlaakerin vaihto, kuvilla
Näinhän se on, prässäysvehkeet kun oli valmiina niin eipä tullut edes muuta yritettyä.
On tietty joskus itsekin irroiteltua hitsaamalla ja rälläkällä kaikista tiukimpia.
Tuohon vaan saa niin nätisti sopimaan tommoisen ulosvetäjän ja paikalleen painaminen
kanssa prässillä, kunhan vähän ymmärtää mitä tekee, on vaan niin paljon helpompaa.
On tietty joskus itsekin irroiteltua hitsaamalla ja rälläkällä kaikista tiukimpia.
Tuohon vaan saa niin nätisti sopimaan tommoisen ulosvetäjän ja paikalleen painaminen
kanssa prässillä, kunhan vähän ymmärtää mitä tekee, on vaan niin paljon helpompaa.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Ford Sierra etupyöränlaakerin vaihto, kuvilla
On muuten taas tulossa yksi etu- sekä takapyöränlaakerin vaihto yhteen sierraan.
Takapää ei mitään prässäystä kyllä vaadi milloinkaan.
Takapää ei mitään prässäystä kyllä vaadi milloinkaan.
Re: Ford Sierra etupyöränlaakerin vaihto, kuvilla
Joo jokusen laakerin vaihtanu itsekin, Hondiin, VAG-konsernin vehkeisiin, Volvoihin jne, mutta poitti oli se että Sierran laakerissa ainoat tiukat osat normaalissa tilanteessa ovat ne sisäkoolit jotka tulee suoraan olkatukeen, ne laakerit ja itse napa menee vaan käsin työntämällä.MrHakukone kirjoitti: ↑20 Touko 2024 09:28 Näinhän se on, prässäysvehkeet kun oli valmiina niin eipä tullut edes muuta yritettyä.
On tietty joskus itsekin irroiteltua hitsaamalla ja rälläkällä kaikista tiukimpia.
Tuohon vaan saa niin nätisti sopimaan tommoisen ulosvetäjän ja paikalleen painaminen
kanssa prässillä, kunhan vähän ymmärtää mitä tekee, on vaan niin paljon helpompaa.
Ymmärrystähän toi prässin käyttö vaati vaan nimellisen määrän, muista vaan aina sieltä tuen mistä laakeri ottaa kiinni, eli laakeria olkatukeen prässätessä ulkokoolilta ja napaa sisään prässätessä sitten sisäkooliin tuki, tämä siis autoissa joissa normi pakettilaakeri, Sierrassa tällasta ei ole
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER