2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

S-max 2.0 TDCI 163hv:n kulutus on kasvanut. Ihan kuin auto yrittäisi polttaa DPF:ää puhtaaksi, mutta ei kuitenkaan polta. DPF ei siis kuumene ja sitä tuttua kumista käryä ei tule. Mutta kulutus täsmäisi tuohon tilaan. Ja auton vastaaminen kaasuun matalilla nopeuksilla ja kierroksilla on samantuntuista tai samansuuntaista, jollain lailla ihan ohuenlaisesti nykivää ja ihan ohuenlaisesti ponnettomampaa kuin silloin kun DPF:n poltto ei ole käynnissä.

Onkohan tästä tulossa kallis keikka? :(

Sulakkeita varmaankin kannattaisi käydä läpi, onko ideoita mitkä sulakkeet ensimmäisenä?
Taunusautomaatti
Viestit: 2029
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

katselehan kaikki turbon painepuolen kummiletkut läpi huolella ettei ole pinnassa öljyä tai hiuksen hienoa murtumaa.,...
Turbolta egr ja imusarjaan menevä kanava....

Jos on halki niin painetta pääsee karkuun, dieseliä menee liikaa, savuttaa ja tehoa hukassa.
Jos näin ja ajelee pitempään niin katti/dpf menee ummetulle.

Kolmessa tdcissä 2.0, 2.0 ja 2.4 vaan sattunut itelle tuo halkeama....joten ei ihan harvinainen vika.
Kahdessa tapauksessa kuului kiihdytyksessä outoa kohinaa/vinkunaa ja yhdessä ei.
tikola
Viestit: 259
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ja tuo tunne DPF poltoista selviää ainakin ForScanilla. Eli se kertoo milloin on edellinen poltto onnistunut ja milloin se on epäonnistunut. Jos tilanne on se, että kummassakin on iso luku kaikki lienee kunnossa. Jos onnistuneen kilometrimäärä kasvaa ja epäonnistuneen pysyy pienenä, niin silloin sinulla on tilanne, jossa poltot epäonnistuvat ja siihen pitää jollakin tapaa puuttua.

Onnistuneiden polttojen väli pitää asettua jonnekkin tuhannen tms. kilometrin luokkaan.
yritäedes
Viestit: 2152
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos haluat ensin sulakkeita tarkistaa, niin F6 konehuoneen rasiassa pitäisi olla DPF-lisädieselsuuttimen hehkun sulake. Ja F2 saman ohjaus.
En tiedä, tuleeko tuosta hehkusta vikakoodi, jos se ei toimi. Eli dieseliä ruiskutetaan suodattimeen, mutta se ei syty.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kasvanut kulutus voi johtua monestakin syystä

- onko ajon jälkeen joku vanteista kuuma?
- mitä moottorin lämpömittari näyttää?
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

Kiitoksia vastauksista. Vähän avuton tuo alustusviesti, tuli ennen töihinlähtöä kiireessä kirjoitettua.

Auto ei ole ollut ihan hetkeen huollossa. Moottorin käyntiääni on terveenkuuloinen. Tyhjäkäynti on hyvä, se ei sinänsä vaeltele, dpf-poltolla ainakin joskus ihan hieman seilannut, tai ainakin kuulostanut ikään kuin raskaammalta kuorman alla olevalta.

Moottoriöljyn vaihto oli hieman päässyt pitkäksi mutta ei merkittävästi kuitenkaan. Vaihdoin alkuun hädissäni moottoriöljyn mutta ei vaikutusta. Suodattimet, sekä ilmansuodatin että polttoainesuodatin, ne todennäköisesti ovat aika paskaisessa kunnossa, veikkaisin. Lienee olisi hyvä laittaa uudet?

DPF-poltosta vielä sen verran, että todellakin se on tosiaan varmaankin jäänyt kesken useamman kerran viime aikoina. Ajo on ollut valitettavan paljon kapunkinopeudella pientä matkaa, pidempiä pätkiä vaativa harrastuskin on ollut nyt pari kolme kuukautta tauolla. Ja tässä kun ennen kuin tuon kulutusongelman huomasin, niin niihin aikoihin dpf-poltto kävi päällä mutta ajomatka oli sen verran lyhyt (töihin) että se jäi kesken. On mahdollista että useampikin viimeisimmistä polttoyrityksistä on päätynyt auton moottorin sammuttamiseen päätepisteessä reittiä.

Kun vaihdoin öljyn, ajoin hieman pidemmän lenkin. Olo oli asiasta hieman ristiriitainen kun mietin että pitäisikö autolla olla ajamatta ja tutkia enemmän ja sulkea pois muita ongelman lähteitä vai pitäisikö ikään kuin luottaa että pidemmän lenkin ajamalla dpf-poltto lähtisi päälle ja ongelma sitten ehkä sitä kautta poistuisi. No, päädyin ajamaan sellaisen pienen lenkin 80-100km/t, mutta poltto ei käynnistynyt.

Olisikohan nyt järkevää vaihtaa nuo suodattimet?

Tosiaan polttoaineen hetkellinen kulutus näyttää ajotietokoneella parhaimmillana (=pahimmillaan) luokkaa 30 litraa satasella, kiihdytys ja vauhti vielä tyyliin alle 60km/t. Kun ajan esim. nelosvaihteella 80km/t tasaista nopeutta, on kulutus luokkaa 5litraa (tasaisella tiellä, ylämäkeen enemmän, alamäkeen vähemmän, yllätys). Tuossakin vauhdissa kaasun varsin pienehkö painaminen aiheuttaa kulutuksen hetkellisen nousun 7-10litraa per 100km -seudulle, selkeästi enemmän kuin mitä normaalisti.
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

riikomi kirjoitti: 23 Huhti 2024 20:26 Kasvanut kulutus voi johtua monestakin syystä

- onko ajon jälkeen joku vanteista kuuma?
- mitä moottorin lämpömittari näyttää?
Moottorin lämpötiloissa ei ole mittarin mukaan mitään ihmeempää, minusta. Ennemmin hieman viileänä käy, tosin ajomatkat sen verran lyhyitä että vaikka webasto on nyt talvella valittu avustamaan lämmittämistä (aux heating) niin lämmöt eivät ole ehtineet kovinkaan usein nousemaan normaalille tasolle.

Vanteet eivät ole epänormaalin lämpöiset.
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

Minulla ei ole mitään hankittuna vikakoodien tulkitsemiseen tai minkään datan ulossaamiseen autosta.

Mitä kustantaisi kamppeet perustallaajalle tuolla saralla? Onko järkeä edes harkita? Mitä tulisi hankkia jos hankkisi, tai mitä kannattaisi hankkia jos hankkisi?
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

Niin ja tosiaan kiitos vielä kaikille vastauksista. Vanha käyttäjätunnus oli hukkunut, ihan uusi käytttäjä sinänsä mutta enpä kovin aktiivinen ollut vanhallakaan tunnarilla. Aiemmalla Mondeolla oli vähän enemmän kaikenlaista turattavaa ja täällä tuli pyörittyä. Nyt tuon S-Maxin kanssa on ollut oikeastaan yllättävän hyvä tuuri.
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

Ja se vielä, että en ole nyt päässyt vielä katselemaan autoa parkkipaikalla takaapäin että savuttaako. Uskaltaisikohan sitä laittaa kortittoman vaimon kokeilemaan kaasua. Vainuni sanoo että se ei ole hyvä idea mutta toisaalta ei kai sitä voi mokata.

Ajaessa ei ole näkynyt missään vaiheessa savutusta taustapeilistä katsoessani. Ajamisen jälkeen olen yrittänyt haistella mutta ei mitään ihmeempää.
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

Taunusautomaatti kirjoitti: 23 Huhti 2024 17:19 katselehan kaikki turbon painepuolen kummiletkut läpi huolella ettei ole pinnassa öljyä tai hiuksen hienoa murtumaa.,...
Turbolta egr ja imusarjaan menevä kanava....

Jos on halki niin painetta pääsee karkuun, dieseliä menee liikaa, savuttaa ja tehoa hukassa.
Jos näin ja ajelee pitempään niin katti/dpf menee ummetulle.
Ei tosiaan minusta tunnu savuttavan, mutta ehkä tuo ongelma voi ilmetä sellaisellakin savutuksen määrällä että sitä ei näe? No, joka tapauksessa, olisiko tästä koslasta jollain havaintoa hyvästä manuaalista, räjäytyskuvia ja muita? Ilmeisesti useampaa versiota tai jotain olemassa koska kun koitin hakea youtubesta taustatukea ihan vain tuohon öljynsuodattimen vaihtoon (mestan sijainti koneessa jne.) niin tuli vastaan videoita joissa oli vuosimalli, moottorin koko ja dieseliys täsmäsi mutta moottori oli silti ihan eri näköinen. Tähän autoon liittyy termi WA6, liekö ratkaiseva?

Löysin taannoin jonkun manuskan netistä kun etsin takaiskareiden suhteen tarkennusta, että mitkä iskarit tähän menee. Tietokone meni vaihtoon ja ei löydy kyseistä pdf-tiedostoa tältä koneelta ja tietty siis selaushistoriaankaan ei voi nyt tässä turvautua..

Tarina: Oli varsinainen farssi se homma iskarit, itse asiassa se hyvä säkä josta tuossa aiemmin puhui, se oikeastaan loppui tuohon iskarikeikkaan. Ajattelin että en jaksa vaihtaa itse vaan vien firmaan, taisi olla ylimääräistä rahaa takataskussa silloin niin laiskotti. Firman arvioima hinta sopi, ajattelin että pääsen ihan edullisesti. No, tuli vastaus sitten lopulta että joo, ei nää käynytkään tähän malliin. Että osta noi, ne sopii varmasti, päivänselvä juttu, fakta, (antoivat koodin, pykälää paria kalliimmat) ja tule sitten osien kanssa takaisin jos haluat. No, koska näytti että pääsen paljon halvemmalla ostaessani itse osat kuin että ko. firma olisi ostanut osat, niin ostin ne iskarit. Ja sitten auto takaisin ko. firmaan. No sitten tuli vastaus että ei nämä sovikaan tähän. Ja sitten siinä vaiheessa tuli pahoittelut että ei me oikeastaan edes saada kaikkia tietoja Fordilta ja kun näitä malleja on niin monta että nyt kävi näin. Sen jälkeen ne poisti koko keikan Autojerrystä ja en päässyt antamaan edes palautetta sinne. Ihan vitun kiva. Siirsivät siis riskin osayhteensopivuudesta mulle kun tiesivät että eivät tiedä varmuudella. Selittelivät että kyllä Autodocin tiedot yleensä pitää paikkaansa. Ei paljon lohduttanut.

Autoon vaadittavat iskarit olivat ne kalleimmat iskarit mitä ei edes tuntunut saavan juuri mistään siihen hätään ja katsastusleima oli umpeutumassa. Tilasin Saksasta ja vaihdoin itse. Jos olisi ollut aikaa niin olisin alkanut selvittelemään, ilmeisesti perinteisiäkin iskareita olisi voinut soveltaa kunhan vaan olisi tiennyt tarkemmin että mitä on tekemässä ja mitkä valikoi.
kuuagg
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Huhti 2024 21:11

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja kuuagg »

Päivitystä: nyt on polttoaineensuodatin vaihdettu ja myös ilmansuodatin. Ihan kuin olisi hieman vaikuttanut, mutta ei kuitenkaan poistanut ongelmaa. Lienee suodattimet olleet niin tukossa, ainakin jompi kumpi niistä, että se osaltaan aiheutti ehkä kulutuksen lisäystä, mutta vain vähän, ja isompi ongelma, isomman kulutuksen kasvamisen aiheuttava vika, edelleen jossain lymyää. No, kai tukossa oleva suodatinkin on vika, mutta miellän sen kuitenkin eri tyyppiseksi koska jos huollot tekisi ajallaan niin ko. ongelmia ei suodattimien osalta varmaankaan tulisi.

Operaatioita varten pikayoutubettelin polttoaineensuodatinvaihtoa. Joissain ei ilmaa poistettu, mutta useimmissa kyllä. Kun tulin ostaneeksi aikaisemmin alipainepumpun motonetistä, niin käytin sitä tuohon hommaan. Miten pitkään sitä ilmaa sieltä oikein löytyy. En kellottanut, mutta useampia minuutteja käytin pumppua. Lopuksi lopetin vaikka ilmaa tuli edelleen. Ilman poistuminen oli samanlaista, sitä ei tullut isoja määriä kerrallaan siten että ilmaa olisi noussut ylös koko letkun sisämitan laajuudelta (ajattelisin tuon näkymän olevan normaalimpi tuossa ilmaustilanteessa). Vaan lopussa ilman poistuminen oli sellaista että sitä tuli jatkuvana helminauhana pieniä kuplia. Vähän kuin vuotavaa polkupyörän sisäkumia pitää vedessä ja reikä löytyy.

Olisiko tuo sen merkki, ehkä, että järjestelmä vuotaa tosiaankin sitten jostain ja ilmaa pääsee asiattomasta reiästä sitten sisään ja sitä tuo pumppu olisi sitten poistanut maailman tappiin?
hpford
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja hpford »

Oletko nollannut kulutusnäytön joka tankkauksessa, siten saisi 'tukevaa' tietoa kulutuksista. Hetkellinen kulutus kertoo vain sen (todella lyhyenkin) hetken ja omassa 2 ltr dieselissä hetkellinen kulutus näyttää helposti yli 20 ltr.
Omassa kärryssä kulutus alkoi nousta, se oli helppo huomata kulutusnäytöstä ajossakin noin litran enemmän kuin tavallisesti usein ajamallani reitillä. Arvasin oikein, kun kiersin auton niin kämmenselkään yksi etuvanne tuntui kuumalta, eli jarru laahasi.

Olen käsityksessä, ettei autossa ole erillistä kulutusmittaria, vaan mitataan suuttimien aukioloajat ja kun paine on vakio, niin siitä saadaan laskettua kulutus.
Olen myös käsityksessä, että aina öljyn vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa myös öljynsuodatin.
riikomi
Viestit: 991
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos jäähdytysnesteen lämpömittari näyttää alhaista lämpötilaa/termari vuotaa, niin kulutus nousee.

Oireista ei löydy syytä olettaa regeneroinnin olevan syypää. Tai jos on, niin pian ajelu loppuu.
jannekni
Viestit: 58
Liittynyt: 12 Marras 2008 16:28

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja jannekni »

Onko miten vanha jakohihna? Passatissa kulutus pieneni vajaan litran, tyhjäkäynti parani ja tuntuu tehokkaammaltakin uudella remmillä.
Deippa
Viestit: 490
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: 2.0 TDCI ja kasvanut kulutus (S-Max vm 2013)

Viesti Kirjoittaja Deippa »

kuuagg kirjoitti: 23 Huhti 2024 21:50 Moottorin lämpötiloissa ei ole mittarin mukaan mitään ihmeempää, minusta. Ennemmin hieman viileänä käy, tosin ajomatkat sen verran lyhyitä että vaikka webasto on nyt talvella valittu avustamaan lämmittämistä (aux heating) niin lämmöt eivät ole ehtineet kovinkaan usein nousemaan normaalille tasolle.

Vanteet eivät ole epänormaalin lämpöiset.
Tuotanoin, minä kun lähden pihasta S-maxilla ja ajan kirkonkylälle ensin kilometrin hiljokseen soratieta ja 4km 80kmh maantietä, niin jos pakkasta ei ole yli 10 astetta niin webasto on saanut kyllä moottorin lämmöt nostettua jo ns. normaalitasoon. Eli kuinka lyhyitä ne ajomatkat oikein on, että ei kerkiä lämmöt nousta?
kuuagg kirjoitti: 23 Huhti 2024 21:52 Minulla ei ole mitään hankittuna vikakoodien tulkitsemiseen tai minkään datan ulossaamiseen autosta.

Mitä kustantaisi kamppeet perustallaajalle tuolla saralla? Onko järkeä edes harkita? Mitä tulisi hankkia jos hankkisi, tai mitä kannattaisi hankkia jos hankkisi?
Sinulla on Ford, joten vikakoodinlukija olisi pitänyt hommata jo ajat sitten :lol: Joku obd bluetooth palikka ja forscan läppärille niin sillä saa kyllä kaiken tarpeellisen selville.


Ilmakuplat ei kyllä vaikuta nyt nyt kuuluvan sinne pa-linjaan. Niitä suodattimen kansiahan on haljennu ajan oloon, niissä tosin vuoto yleensä ollut niin rajua ettei enää käynnisty. TOi mun yksilö ainaki oli aivan äärettömän tarkka ilmaamisesta, piti ilmata ties milä konstilla ja vaikka kuinka kauan suodattimen vaihdon jälkeen että se suostui käynnistymään. Eikä näkyviä kuplia saanu todelllakaan olla.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Vastaa Viestiin