-99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

-99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Osaiskos joku mainita miten tuo puslien vaihto mahtaisi onnistua.
Elikkä miten puslat saadaan irti tukivarresta ja uudet paikalleen?

Menin hommaamaan motonetistä puslat:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-2396
ja
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=18-2397
Olisi kait pitänyt hommata tukivarret, mutta kun meni jo...

Kun sitten aloin tavaamaan Haynesin manuskaa, siellä sanottiin, ettei puslia voi vaihtaa, vaan koko alatukivarsi pitää vaihtaa (tosin vanhempi kirja jo).

Ja miksi helkkarissa Motonetin varaosissa on etualatukivarren puslat:
"Focus Etualatukivarren etuhela [1999-2004]", jos niitä ei voi vaihtaa?
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: -99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

En ihan hirveästi osaa neuvoa pelkistä puslista, mutta;

Vaihdoin tässä keväällä koko tukivarret ja voin melkein vannoa, että -99 mallisen
etupään tukivarsien takimmaiset puslat saat käsillä repimällä irti. Mulla ne oli niin rikki,
että ne sai kädellä vääntämällä pois paikoiltaan. Etummaiset on rikkinäisenäkin kyllä
niin kovasti kiinni, ettäh.. jotkut on poistanu vanhoja puslia polttamalla ja jollakin
välineellä repimällä samalla kunnes metalli paljastuu. Riippuu vähän puslan mallista. Joskus
voi naputella jollakin saman muotosella apuvälineellä tai prässilaitetta käyttäen.
Toi tukivarren etupusla on mun silmään sen näkönen, että se pitäs poltella pois.
Toivottavasti välineet löytyy.

http://i40.photobucket.com/albums/e231/ ... G_6826.jpg

En tiedä miten sitä takimmaista edes saa uutta napakasti
paikalleen, koska uudessa varressa se oli "sulatettu" siihen tukivarren runkoon (tappiin) kiinni.
Puhumattakaan etummaisesta..

Suurempi ongelma on ylipäätänsä itse varsien saaminen irti noin vanhasta
autosta :). Ne pultit on todella jumissa ja kannat voi mennä tosi helposti rikki ja pääset
rälläkkähommiin. Mulla meni suurin osa ajasta irti nysvätessä. Ihan hirveä homma.
Paineilma pulttipyssyllä ne lopulta lähti 100x käsivehkeitä helpommin irti.
Onnea matkaan!
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: -99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mullakin tuo takapusla tuli ihan käsin vetämällä irti.. veikkaisin että tuo etummainen pusla irtoais ihan prässäämällä tai jos prässiä ei ole niin tukivarsi ruuvipenkkiin, sopiva hylsy vaikka väliin ja moskalla takomalla irti. Tai sit tietty pillillä polttamalla niinkuin jo sitäkin ehdotettiin :lol: Jos rälläkällä leikkaa tuon etupuslan levennysosan poikki niin varmaan helpottaa irtoamista, uskoisin..

Takaisin asennus voikin olla kinkkisempi juttu kun uusi pusla on luonnollisesti tiukempi, mutta samaa reittiähän sen pitäisi sisään mennä mistä vanha tuli ulos. Saattaapi tarvita jotain liukkaria väliin :oops:

Itse tekisin kyl melkein silleen et kävisin palauttamassa Motonettiin noi puslat ja ostaisin tilalle kokonaan uudet tukivarret, eihän ne maksa ku 55e verrattuna noiden puslien n.20 euron yhteishintaan. Okei, maksaa sen muutaman kympin enempi, mut säästää varmasti hermoja sen edestä :lol:

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=17-1672

Itse tukivarsien vaihtoon löydät jonkinlaiset ohjeet tuosta:

viewtopic.php?f=4&t=33531&hilit=focus+t ... to#p173713

PS. Noita korjausoppaan neuvoja ei kannata aina ottaa ihan pilkulleen, neuvovat mm. raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi irroittamaan pyyhkijänsulkien varret kokonaan onnistuakseen vaihdossa yms ihan höpöhöpö juttuja. Suuntaa se kirja antaa ja loput on hoidettava maalaisjärjellä :wink:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: -99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Tukivarsi onkin jo autotallissa ja puslat poissa.
Taaempi lähti helposti - nosti vain tukivarren pystyyn ja pikku ravistus - pusla putosi pois.
Oli selvästikin syytä vaihtaa.

Pultitkin lähtivät ehjinä (lopulta). Tappioina vain yksi vanhempi räikkäväännin (ei kestänyt).

Pahin ongelma näyttäisi olevan etummaisen uuden puslan saaminen paikoilleen.
Kummin päin mahtaa mennä helpommin? Paksumpi mutta viistetty pää jossa on pienempi metalliprikka vai se pienempi pää, jossa on isompi metalliprikka ha jonka reunat harittavat hieman ulospäin.
Onko joku onnistunut? Miten?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: -99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ei p****le mene pusla sisään.
Oliko se niin, että etummainen pusla muuttui pikkuisen isommaksi, ja Fordiltakin saa varaosana enää näitä isompia puslia? Taitavat merkkihuollossakin vaihtaa vanhanlaisen alatukivarren uudenlaiseksi, jos pusla on mennyt? [edit: olen tainnut sekoittaa johonkin toiseen Ford-malliin.]

Taisi tulla maanantaina töihin meno bussilla + motonet-keikka, ja uutta alatukivartta hommaamaan...

[edit]
Mitenkähän h****tissä nuo etumaiset puslat yleensä saadaan paikalleen missään - kotona, verstaalla tai tehtaalla? Ihan vain jo mielenkiinnosta.

Olen netistä löytänyt jokusen ohjeen vanhan puslan poistamiseen, mutten vihiäkään siitä, miten uusi saadaan paikalleen. Poistaminen kävi helpohkosti, mutta uuden puslan paikalleenlaitto ei ole onnistunut. Takapyörän laakerin vaihtokin oli "piece of cake" puslan paikalleensaamisen rinnalla.

[edit2]
Yleisenä kysymyksenä tuo puslanvaihto on yhä mielenkiintoinen.

Focuksen puslat sain vaihdettua lopulta.
Etupuslan sai paikalleen näin:
1) keitetään puslakeitto (pusla kiehuvaan veteen kunnes se on lämmin läpikotaisin)
2) hiotaan puslanreikä tasaiseksi ja puhtaaksi
3) rasvataan puslanreikä paksulti vaseliinilla
4) ruuvataan pusla ohuempi pää edellä kierretappia/pulttia ja mutteria käyttäen
Itselläni oli puslareiän alla vanha pyöränlaakeri ja sen alla laakerityökalun levy. sen alla prikka ja alinna mutteri. Puslareiän päällä pusla, prikka ja mutteri.

Laakeri- ja puslahommissa tuo laakerityökalu on kätevä.
Tuollainen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... alu-19247/

Taaemmasta puslasta jäikin käteen vain kumiosa ja kiinnikkeet. Se sisäholkki istui edelleen tiukasti tukivarren kiinnitystapissa. Noo - rautasahaa ja rälläkkää sopivasti ja sitten vielä lyöntimeisselillä ja moskalla hutkintaa...

Paikoilleen sain rasvaamalla tapin vaseliinilla, tekemällä puslakeittoa ja moskalla/puupalikalla.
(Kuin ihmeen kaupalla.)

Etupyörä oli paikoillaan vähän yli klo 1 sunnuntaiyönä - huomenna aamulla taas töihin...
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: -99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kokeilin tuota alatukivarren irroitusta sukulaisen Focus Mk1 ja homma tökkäsi siihen alapallon pulttiin, ei auttanut liotus, kuumennus, eikä moskalla ja tuurnalla about 300 kertaa lyönti :x

Täytyi viedä liikkeeseen missä tuon nimenomaisen irrotuksen työlle tuli hintaa 50 euroa. Oli hyvä että luovutin ollessani ns. voitolla koska nyt onnistui pelkän takapuslan vaihto (12€ osa?) ja kaikki muut olivat vielä kunnossa lyödä nippuun ;)

Samalla kun se oli nosturilla niin pyysin vaihtaan vetarin stefan, ei aiheudu sitten siitäkään enää tiputtelua. Ja silloinhan tuo oli jo helppo vaihtaa kun tukivarsi ym. pois tieltä ..
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: -99 focuksen etu alatukivarren puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kyllä se melkeen tuonikäsiin kannattaa vaihella jo koko varret,aikasa kun lämmittelee ja liottaa niin rahaa ja aikaa palaa ja kun takoo niin kieroksihan ne menee jos ei prässiä ole,on ne joku kyllä silläkin saanu muotoaan muuttaa.
Sitten alkaakin kulmien säätö kun on varret vinot,noinkin on käyny
Vastaa Viestiin