Imusarjan paine ihmetyttää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jussin
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja jussin »

Moi,
kyseessä Galaxy TDCI 2.0 140 hv.
Seurasin Forscan Lite -ohjelmalla imusarjan painetta (manifold absolute pressure). Oudosti se näyttää 10 kPa tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä maksimissaan n. 30 kPa. Ajattelin että tyhjäkäynnillä pitäisi olla n. 100 kPa. Epäilin siis anturin olevan viallinen ja kokeilin toista anturia, mutta samat arvot se antaa.
Ainoa keksimäni selitys on, että tuosta arvosta on nimestä huolimatta jo vähennetty ulkoinen ilmanpaine, eli kyseessä olisikin ylipaine. Mutta siinä tapauksessa 30 kPa kuulostaa aika vähäiseltä boostin määrältä. Eikö turbon pitäisi kehittää enemmän painetta? Vai tulkitsenko nuo arvot kuitenkin jotenkin väärin?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kuten kirjoitit, outoja arvoja. Onko varmasti mittayksikkö kpa eikä Psi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
jussin
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja jussin »

yritäedes kirjoitti: 26 Maalis 2024 19:24 Kuten kirjoitit, outoja arvoja. Onko varmasti mittayksikkö kpa eikä Psi?
Joo. Vaihdoin vielä kokeeksi Forscanista yksiköksi barit, jolloin arvo heilui välillä 0,1-0,3 bar. Eli lukema on ainakin yhdenmukainen tuon kPa-arvon kanssa.
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Aikoinaan tsekkailin oman auton arvoja Forscanilla ja päädyin siihen, että paineanturini olisi viallinen. Niinpä ostin uuden, mutta tulos ei muuttunut.'

Vika oli Forscanin softassa, mistä tein vikailmon ja FS teki ohjelmistoonsa korjauksen.
jussin
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja jussin »

Mysteeri ratkesi osittain: tuosta arvosta puuttuu nolla perästä. Forscanista löytyi myös "high resolution" MAP joka näyttää oikeaa arvoa - se on tasan 10 kertaa korkeampi kuin tuo MAP-arvo.

Nyt päästäänkin siihen varsinaiseen ongelmaan. Eli hyvin satunnaisesti kiihdyttäessä tulee vikakoodi "Turbocharger/Supercharger 'A' Boost System Performance: Signal Above Allowable Range". Onnistuin nyt motarille kiihdyttäessä tallentamaan MAP-arvoja samaan aikaan kun tuo ongelma ilmeni. Datasta näkyi, että MAP nousee joksikin aikaa 300 kPa:an - se on varmaan anturin maksimilukema, ja tuossa kohtaa tulee sitten vikakoodi.

Alla on MAP- ja MAF-data ajan funktiona. Alunperin ajattelin sähköongelmaa, mutta jollain tavalla MAP näyttää kuitenkin järkevältä, kun se korreloi massavirran kanssa. Ja MAP-anturi on tosiaan vaihdettu, ongelma ei sillä poistunut. Voiko kyse olla siitä, että imusarjan paine oikeasti nousee liian korkeaksi? Ja mikähän sen sitten aiheuttaisi?

Kuva
Kuva
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Eihän siellä nyt vaan katti ole murentunut tukkimaan pakoputkea jolloin pakopaine nousee ja turbo painaa ilmaa seinää vastaan?

Toinen vaihtoehto on jumittavat turbon siivet.
jussin
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja jussin »

Kuvittelisin että jos pakopuoli olisi tukossa, ongelma esiintyisi paljon useammin. Nyt sitä on suorastaan vaikea saada esiin - tänään ajoin 1,5 h moottoritiellä ja yritin kaasutella reippaasti, mutta manifoldin paineet olivat käytännössä koko ajan 100-260 kPa välillä. Ei vikakoodeja.

Turbon säätömekanismi tai siipien jumitus kuulostaisi hyvältä selitykseltä.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Onkohan tuossa sähköinen vai alipaineella turbon aktuaattori? Käyrän (kiihdytyksen) alussa on pieni piikki ja lasku, olisko vaihto, sitten ei tosiaan MAP:n käyrä värähdäkään noustessaan noin sekunnissa yliahdon puolelle. Outoa, ettei ole muuta vikakoodia.
Viimeksi muokannut yritäedes, 01 Huhti 2024 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
jussin
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja jussin »

Hieman lisätietoa: vikakoodi ilmestyy satunnaisesti tilanteessa jossa kone on ajettu lämpimäksi (esim. 1 h moottoritiellä) ja sitten lähtee kiihdyttämään. Kaupunkiajossa sitä ei ilmene koskaan.

Kun vikakoodi on mennyt päälle, sen saa pois sammuttamalla ja käynnistämällä koneen uudestaan. Toisaalta jos vaan käynnistää uudelleen ja lähtee ajamaan, vikatila napsahtaa yleensä päälle heti ekassa kiihdytyksessä. Jos taas antaa koneen jäähtyä, niin saa ajella taas jonkin aikaa ilman ongelmia.

Ongelma on siitä ärsyttävä, että vikakoodin ilmestyessä tehot putoavat välittömästi (ilmeisesti boosti otetaan pois päältä?). Ei kiva jos sattuu ohituksen aikana.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Olisko tosiaan turbon siivet kun jumittaa, kuten jo ehdotettiin? Lämpöjen noustessa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Imusarjan paine ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ihan normaali vnt siivikon jumittaminen tai ahtimen ohjauksen vika.
Jos Hella servolla jo niin niissä usein menee ohkaisia lankoja irtoaa piirilevyltä ja satunnaisesti pätkäisee toiminnan.
Jos vielä kalvorasialla niin luultavasti vnt jumii.
Vastaa Viestiin