Imusarjan paine ihmetyttää
Imusarjan paine ihmetyttää
Moi,
kyseessä Galaxy TDCI 2.0 140 hv.
Seurasin Forscan Lite -ohjelmalla imusarjan painetta (manifold absolute pressure). Oudosti se näyttää 10 kPa tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä maksimissaan n. 30 kPa. Ajattelin että tyhjäkäynnillä pitäisi olla n. 100 kPa. Epäilin siis anturin olevan viallinen ja kokeilin toista anturia, mutta samat arvot se antaa.
Ainoa keksimäni selitys on, että tuosta arvosta on nimestä huolimatta jo vähennetty ulkoinen ilmanpaine, eli kyseessä olisikin ylipaine. Mutta siinä tapauksessa 30 kPa kuulostaa aika vähäiseltä boostin määrältä. Eikö turbon pitäisi kehittää enemmän painetta? Vai tulkitsenko nuo arvot kuitenkin jotenkin väärin?
kyseessä Galaxy TDCI 2.0 140 hv.
Seurasin Forscan Lite -ohjelmalla imusarjan painetta (manifold absolute pressure). Oudosti se näyttää 10 kPa tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä maksimissaan n. 30 kPa. Ajattelin että tyhjäkäynnillä pitäisi olla n. 100 kPa. Epäilin siis anturin olevan viallinen ja kokeilin toista anturia, mutta samat arvot se antaa.
Ainoa keksimäni selitys on, että tuosta arvosta on nimestä huolimatta jo vähennetty ulkoinen ilmanpaine, eli kyseessä olisikin ylipaine. Mutta siinä tapauksessa 30 kPa kuulostaa aika vähäiseltä boostin määrältä. Eikö turbon pitäisi kehittää enemmän painetta? Vai tulkitsenko nuo arvot kuitenkin jotenkin väärin?
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Kuten kirjoitit, outoja arvoja. Onko varmasti mittayksikkö kpa eikä Psi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Aikoinaan tsekkailin oman auton arvoja Forscanilla ja päädyin siihen, että paineanturini olisi viallinen. Niinpä ostin uuden, mutta tulos ei muuttunut.'
Vika oli Forscanin softassa, mistä tein vikailmon ja FS teki ohjelmistoonsa korjauksen.
Vika oli Forscanin softassa, mistä tein vikailmon ja FS teki ohjelmistoonsa korjauksen.
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Mysteeri ratkesi osittain: tuosta arvosta puuttuu nolla perästä. Forscanista löytyi myös "high resolution" MAP joka näyttää oikeaa arvoa - se on tasan 10 kertaa korkeampi kuin tuo MAP-arvo.
Nyt päästäänkin siihen varsinaiseen ongelmaan. Eli hyvin satunnaisesti kiihdyttäessä tulee vikakoodi "Turbocharger/Supercharger 'A' Boost System Performance: Signal Above Allowable Range". Onnistuin nyt motarille kiihdyttäessä tallentamaan MAP-arvoja samaan aikaan kun tuo ongelma ilmeni. Datasta näkyi, että MAP nousee joksikin aikaa 300 kPa:an - se on varmaan anturin maksimilukema, ja tuossa kohtaa tulee sitten vikakoodi.
Alla on MAP- ja MAF-data ajan funktiona. Alunperin ajattelin sähköongelmaa, mutta jollain tavalla MAP näyttää kuitenkin järkevältä, kun se korreloi massavirran kanssa. Ja MAP-anturi on tosiaan vaihdettu, ongelma ei sillä poistunut. Voiko kyse olla siitä, että imusarjan paine oikeasti nousee liian korkeaksi? Ja mikähän sen sitten aiheuttaisi?
Nyt päästäänkin siihen varsinaiseen ongelmaan. Eli hyvin satunnaisesti kiihdyttäessä tulee vikakoodi "Turbocharger/Supercharger 'A' Boost System Performance: Signal Above Allowable Range". Onnistuin nyt motarille kiihdyttäessä tallentamaan MAP-arvoja samaan aikaan kun tuo ongelma ilmeni. Datasta näkyi, että MAP nousee joksikin aikaa 300 kPa:an - se on varmaan anturin maksimilukema, ja tuossa kohtaa tulee sitten vikakoodi.
Alla on MAP- ja MAF-data ajan funktiona. Alunperin ajattelin sähköongelmaa, mutta jollain tavalla MAP näyttää kuitenkin järkevältä, kun se korreloi massavirran kanssa. Ja MAP-anturi on tosiaan vaihdettu, ongelma ei sillä poistunut. Voiko kyse olla siitä, että imusarjan paine oikeasti nousee liian korkeaksi? Ja mikähän sen sitten aiheuttaisi?
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Eihän siellä nyt vaan katti ole murentunut tukkimaan pakoputkea jolloin pakopaine nousee ja turbo painaa ilmaa seinää vastaan?
Toinen vaihtoehto on jumittavat turbon siivet.
Toinen vaihtoehto on jumittavat turbon siivet.
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Kuvittelisin että jos pakopuoli olisi tukossa, ongelma esiintyisi paljon useammin. Nyt sitä on suorastaan vaikea saada esiin - tänään ajoin 1,5 h moottoritiellä ja yritin kaasutella reippaasti, mutta manifoldin paineet olivat käytännössä koko ajan 100-260 kPa välillä. Ei vikakoodeja.
Turbon säätömekanismi tai siipien jumitus kuulostaisi hyvältä selitykseltä.
Turbon säätömekanismi tai siipien jumitus kuulostaisi hyvältä selitykseltä.
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Onkohan tuossa sähköinen vai alipaineella turbon aktuaattori? Käyrän (kiihdytyksen) alussa on pieni piikki ja lasku, olisko vaihto, sitten ei tosiaan MAP:n käyrä värähdäkään noustessaan noin sekunnissa yliahdon puolelle. Outoa, ettei ole muuta vikakoodia.
Viimeksi muokannut yritäedes, 01 Huhti 2024 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Hieman lisätietoa: vikakoodi ilmestyy satunnaisesti tilanteessa jossa kone on ajettu lämpimäksi (esim. 1 h moottoritiellä) ja sitten lähtee kiihdyttämään. Kaupunkiajossa sitä ei ilmene koskaan.
Kun vikakoodi on mennyt päälle, sen saa pois sammuttamalla ja käynnistämällä koneen uudestaan. Toisaalta jos vaan käynnistää uudelleen ja lähtee ajamaan, vikatila napsahtaa yleensä päälle heti ekassa kiihdytyksessä. Jos taas antaa koneen jäähtyä, niin saa ajella taas jonkin aikaa ilman ongelmia.
Ongelma on siitä ärsyttävä, että vikakoodin ilmestyessä tehot putoavat välittömästi (ilmeisesti boosti otetaan pois päältä?). Ei kiva jos sattuu ohituksen aikana.
Kun vikakoodi on mennyt päälle, sen saa pois sammuttamalla ja käynnistämällä koneen uudestaan. Toisaalta jos vaan käynnistää uudelleen ja lähtee ajamaan, vikatila napsahtaa yleensä päälle heti ekassa kiihdytyksessä. Jos taas antaa koneen jäähtyä, niin saa ajella taas jonkin aikaa ilman ongelmia.
Ongelma on siitä ärsyttävä, että vikakoodin ilmestyessä tehot putoavat välittömästi (ilmeisesti boosti otetaan pois päältä?). Ei kiva jos sattuu ohituksen aikana.
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Olisko tosiaan turbon siivet kun jumittaa, kuten jo ehdotettiin? Lämpöjen noustessa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Imusarjan paine ihmetyttää
Ihan normaali vnt siivikon jumittaminen tai ahtimen ohjauksen vika.
Jos Hella servolla jo niin niissä usein menee ohkaisia lankoja irtoaa piirilevyltä ja satunnaisesti pätkäisee toiminnan.
Jos vielä kalvorasialla niin luultavasti vnt jumii.
Jos Hella servolla jo niin niissä usein menee ohkaisia lankoja irtoaa piirilevyltä ja satunnaisesti pätkäisee toiminnan.
Jos vielä kalvorasialla niin luultavasti vnt jumii.