Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Eli tuo automaattivaihteenvalitsimen nappula jäi pohjaan eikä tule ulos kuin naputtamalla että saa avaimen pois virtalukosta. Tuntuu että on nyt raskas painaa pohjaankin mutta auto on nyt parkissa kun naputtelu on aika työlästä ja on toinenkin auto käytössä
Mitenkohän tuon jumin pystyy korjaamaan, onko vietävä korjaamolle?
Mitenkohän tuon jumin pystyy korjaamaan, onko vietävä korjaamolle?
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Diesel- vai bensamoottorilla?
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Nyt näyttää siltä ettei vaihdekepin nappula mene enää sisään kun sen naputtelemalla sain ulos, eli auto on nyt halvaantunut parkkiruutuun kun ei saa vaihdetta päälle.
Taitaa olla aika harvinainen vika.
Taitaa olla aika harvinainen vika.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Soitin Fordille eikä sielläkään osattu sanoa mitään, purkaa pitäisi että näkisi mikä vikana.
ot. En ole ennen huomannut vikaantuneen lukitusnapin alla olevaa O/D nappia saati käyttänyt. Ylivaihde?
ot. En ole ennen huomannut vikaantuneen lukitusnapin alla olevaa O/D nappia saati käyttänyt. Ylivaihde?
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Toimiiko jarrupolkimen kytkin, eli syttyvätkö jarruvalot? Lukitusnappihan ei painu ilman jarrun painamista, kun auto on paikoillaan?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
On ylivaihde eli neljäs vaihde. Muistaakseni se toimii automaattisesti nopeuden noustessa riittävästi. Tuosta sen ylivaihteen saa pois esim. hinattaessa peräkärryä.
Tuosta vaihdekepin nupista ei ole kokemusta ja kaikki viat Fordeissa kuten muissakin autoissa ovat ensimmäistä kertaa kun kysyy merkkiliikkeistä.
Tuota nuppiosaa saa tarvikkeena (46€ Aliexpress) josta voi päätellä sen olevan niin yleisesti rikkoutuva osa että sitä on tehty enemmänkin.
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A
Siinä kepissä voi tosiaan olla lisäehtona vaihteenvalinnalle sähköinen esto joka vaatii signaalin jarrupolkimelta jotta se mekaaninen nuppi liikkuu. Jos on käytetty voimaa jotta on saatu keppi liikkeelle, on voinut mennä jotakin mekaanisesti rikki vivustosta.
Samanikäisen dieselin (eri laatikko) nuppia piti painaa ja lisäksi jarrupoljinta joka antoi signaalin keppiyksikön juuressa olevalle solenoidille. Mekaanisen eston eli napin painaminen liikutti tuossa dieselissä nylon-tankoa joka pääsi liikkumaan vasta kun signaali jarrupolkimelta oli tullut.
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 01 Helmi 2024 13:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Netistä varmaan löytyy irrotusohje.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Kiitos vastauksesta! Nyt tietää että koko pötikkä on vaihdettava mikä on vain hyvä koska korjaus yksinkertaistuu, pelkäsin että lukitusnupilta lähtee jotain vaijereita ja vika voi olla ties missä. Tilaan alilta jos ei lähempää löydy kun sieltä yleensä toimitus kestää.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Pienellä varauksella ennen osan tilaamista voisi vilkaista onko siellä missä kohtaa se vika? Ettei tule turhaan seisotettua autoa jos onkin jotakin muuta rikki.m.e.t kirjoitti: ↑01 Helmi 2024 14:50 Kiitos vastauksesta! Nyt tietää että koko pötikkä on vaihdettava mikä on vain hyvä koska korjaus yksinkertaistuu, pelkäsin että lukitusnupilta lähtee jotain vaijereita ja vika voi olla ties missä. Tilaan alilta jos ei lähempää löydy kun sieltä yleensä toimitus kestää.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Se nappi meni tänään pohjaan kun käynnistin auton ja sinne jäi, en enää ruvennut naputtelemaan sitä ulos, tai vähän naputtelin mutta ei silti tullut. Autolla pystyy kyllä ajamaan, mutta pitää olla kaksi avainta kun avainta ei nyt saa virtalukosta pois. En tiedä saisiko sillä ajaa? Normaalisti kyllä toimi. Vaihdekeppi ei ole ajossa lukittu eikä nyt muutenkaan joten sitä ei passaa silloin tönäistä.
Olen nyt melko varma että kahvan mekanismi on rikki ja uutta etsin. Jos ei ole niin sitten meni hutiin, ei ole mulla vian etsinnässä ensimmäinen kerta.
Olen nyt melko varma että kahvan mekanismi on rikki ja uutta etsin. Jos ei ole niin sitten meni hutiin, ei ole mulla vian etsinnässä ensimmäinen kerta.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Ok, ihan hyvä. Siksi mainitsin ettei täällä desktop-mekaanikot aiheuta turhia kustannuksia jos ei arvaus osu kohdalleen.m.e.t kirjoitti: ↑01 Helmi 2024 16:34 Se nappi meni tänään pohjaan kun käynnistin auton ja sinne jäi, en enää ruvennut naputtelemaan sitä ulos, tai vähän naputtelin mutta ei silti tullut. Autolla pystyy kyllä ajamaan, mutta pitää olla kaksi avainta kun avainta ei nyt saa virtalukosta pois. En tiedä saisiko sillä ajaa? Normaalisti kyllä toimi. Vaihdekeppi ei ole ajossa lukittu eikä nyt muutenkaan joten sitä ei passaa silloin tönäistä.
Olen nyt melko varma että kahvan mekanismi on rikki ja uutta etsin. Jos ei ole niin sitten meni hutiin, ei ole mulla vian etsinnässä ensimmäinen kerta.
Eipä siinä mitään vaaraa ole, senkun ajaa vaan.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Vaihdekepin nuppi tuli Alista, nuppi nousee nyt autossa ylös ja avain lähtee virtalukosta, vika korjattu. Mutta kun oli edullisesta kiinanosasta kyse niin on vain samannäköinen mutta mitoitus on varresta hieman eri ja se ei käynytkään suoraan vaan uuden kepin sisuskalut eli jousi ja se nuppi vaihdettiin vanhaan.
Kahva tulee kuvasta poiketen osissa. Kahva, jousi, varrenpätkä ja painokytkin ovat erillään ja ne pitää koota joten uutta kahvaa ei tarvinnut purkaa mutta vanha piti ja siihen vaihdettiin vain uusi jousi ja painokytkin joka oli vikakohde.
Kerrottavaa on vielä se että kun vaihteenvalitsimen lukitusnappi jämähtää pohjaan, se syö akkua. Auto oli kaksi kertaa kolme päivää ajamatta ja akku tyhjä molemmilla kerroilla.
Kahva tulee kuvasta poiketen osissa. Kahva, jousi, varrenpätkä ja painokytkin ovat erillään ja ne pitää koota joten uutta kahvaa ei tarvinnut purkaa mutta vanha piti ja siihen vaihdettiin vain uusi jousi ja painokytkin joka oli vikakohde.
Kerrottavaa on vielä se että kun vaihteenvalitsimen lukitusnappi jämähtää pohjaan, se syö akkua. Auto oli kaksi kertaa kolme päivää ajamatta ja akku tyhjä molemmilla kerroilla.
Re: Mk3 automaattivalitsimen lukitus jumissa
Hienoa, että tuli kuntoon kohtuuhinnalla. Kuten mainitsit, olisi vka voinut olla muuallakin.m.e.t kirjoitti: ↑12 Maalis 2024 16:14 Vaihdekepin nuppi tuli Alista, nuppi nousee nyt autossa ylös ja avain lähtee virtalukosta, vika korjattu. Mutta kun oli edullisesta kiinanosasta kyse niin on vain samannäköinen mutta mitoitus on varresta hieman eri ja se ei käynytkään suoraan vaan uuden kepin sisuskalut eli jousi ja se nuppi vaihdettiin vanhaan.
Kahva tulee kuvasta poiketen osissa. Kahva, jousi, varrenpätkä ja painokytkin ovat erillään ja ne pitää koota joten uutta kahvaa ei tarvinnut purkaa mutta vanha piti ja siihen vaihdettiin vain uusi jousi ja painokytkin joka oli vikakohde.
Kerrottavaa on vielä se että kun vaihteenvalitsimen lukitusnappi jämähtää pohjaan, se syö akkua. Auto oli kaksi kertaa kolme päivää ajamatta ja akku tyhjä molemmilla kerroilla.