MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Röllipeikko
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Loka 2023 02:13

MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Röllipeikko »

:ford: Focus -07 1.6 TDCi. Suuttimien pohjatiivisteet vaihdettu. Suuttimien irroittamiseksi suuttimet avattu, että saa irroitustyökalun paikalleen.
Ongelmana nyt, että auto ei lähde enää käyntiin. Startti pyörii hyvin, 240 RPM. Polttoainekiskon paine testerin mukaan ainoastaan 210 kPa eli 2,4 bar. Starttispraylla kone pyörähti ja lukema nousi 3000 kPA kieppeille, mutta auto ei lähtenyt sillä käymään omin avuin.

Polttoainejärjestelmä ilmattu huolellisesti. Jokaisesta putkesta mutteria löysäämällä tulee soppaa. Jos paluulinjan litistää pihdeillä ja poistaa sokan paluunipasta, niin ampuu letkun irti suuttimesta ja polttoainesuihku ryöpsähtää hyvin silmille asti.

Miten lähtisitte ongelmaa ratkaisemaan? Ennen remonttia auto on käynnistynyt hyvin, paitsi tietenkin kovilla pakkasilla vaatinut hieman pidemmän starttauksen. Onko suuttimet mennyt avatessa rikki? Olen lukenut, että tuossa polttoainejärjestelmässä on joku paineventtiili/solenoidi. Estääkö se mahdollisesti paineen nousun
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Näyttääkö se testeri mitään muuta mielenkiintoista?
Antaako vikakoodeja? Tunnistaako suuttimet? Ja kampi- ja nokka-akselin asentoanturit?
Olen nimittäin melko varma, että jos ECU ei löydä kaikkia komponentteja, se ei anna lupaa paineventtiilille nostaa railin painetta.
Ilmasitte imemällä paluupuolelta vai miten?
Suuttimet oli niin jumissa, että jouduitte purkamaan yläpäät irti?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Röllipeikko
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Loka 2023 02:13

Re: MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Röllipeikko »

yritäedes kirjoitti: 26 Helmi 2024 18:25 Näyttääkö se testeri mitään muuta mielenkiintoista?
Antaako vikakoodeja? Tunnistaako suuttimet? Ja kampi- ja nokka-akselin asentoanturit?
Olen nimittäin melko varma, että jos ECU ei löydä kaikkia komponentteja, se ei anna lupaa paineventtiilille nostaa railin painetta.
Ilmasitte imemällä paluupuolelta vai miten?
Suuttimet oli niin jumissa, että jouduitte purkamaan yläpäät irti?
Tunnistaa suuttimet ja numerot oli oikein.Kampi- ja nokkahommista ei ole tietoa.
Ilmattu monella eri tapaa, mm. polttoainesuodattimen tuloliitäntään letkunpätkä, jossa pumppu ja sitten pumpattu niin pitkään että kuuluu kun ilmakuplat menee takaisin tankkiin. Ja yritetty startata pumppuletku vielä kiinni, että ei tule varmasti ilmaa systeemiin.

Oli jumissa juu, yhdestä tuli kannessa kiinni oleva putkikin mukana sillä tavalla, että venttiilinjouset oli näkyvissä.

Muistissa oli joku outo vikakoodi, mikä viittasi adblue järjestelmään, numeroa en nyt valitettavasti muista.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Röllipeikko kirjoitti: 26 Helmi 2024 21:03
Tunnistaa suuttimet ja numerot oli oikein.Kampi- ja nokkahommista ei ole tietoa.
Ilmattu monella eri tapaa, mm. polttoainesuodattimen tuloliitäntään letkunpätkä, jossa pumppu ja sitten pumpattu niin pitkään että kuuluu kun ilmakuplat menee takaisin tankkiin. Ja yritetty startata pumppuletku vielä kiinni, että ei tule varmasti ilmaa systeemiin.

Oli jumissa juu, yhdestä tuli kannessa kiinni oleva putkikin mukana sillä tavalla, että venttiilinjouset oli näkyvissä.

Muistissa oli joku outo vikakoodi, mikä viittasi adblue järjestelmään, numeroa en nyt valitettavasti muista.
Kokeilkaapa ilmata siten että PA-suodattimesta koneelle päin lähtevä letku irti ja suodattimen lähdöstä alipaineella imette niin kauan että alkaa tulla nestettä kannuun (itse käyttäny jarrunesteen imuvaihtajaa), letku takaisin kiinni, tämän jälkeen toinen starttaamaan ja toinen avaa suodattimen alta ilmausruuvia. Tällä tavoin saatiin samalla koneella oleva V50 Volvo pois nosturilta :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Samaa mieltä, varmistakaa ilmaus vielä kerran. Jos kerran koneen pyörähtäessä starttipilotilla paineet heti nousi, vaikka ei läheskään tarpeeksi.
Ja tosiaan imemällä, ensin suodatin täyteen, kuten edellä sanottiin. Ja jos ei vieläkään lähde, niin imemällä pumpun paluuletkusta, joka teillä jo oli irti. 👍
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: MK2 Focus 1.6 TDCi ei käynnisty suutinremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Röllipeikko kirjoitti: 26 Helmi 2024 17:30 :ford: Focus -07 1.6 TDCi. Suuttimien pohjatiivisteet vaihdettu. Suuttimien irroittamiseksi suuttimet avattu, että saa irroitustyökalun paikalleen.
Ongelmana nyt, että auto ei lähde enää käyntiin. Startti pyörii hyvin, 240 RPM. Polttoainekiskon paine testerin mukaan ainoastaan 210 kPa eli 2,4 bar. Starttispraylla kone pyörähti ja lukema nousi 3000 kPA kieppeille, mutta auto ei lähtenyt sillä käymään omin avuin.
Mondeo mk3 Delphi 1600bar -suuttimilla vaatii muistaakseni luokkaa 200bar+ lähteäkseen käyntiin. Startatessa paine nousee kyllä yli 300bar.

Kahden barin paineella ei käynnisty ikinä joten ilmaa järjestelmässä.

Olen ilmannut ihan tavallisella käsikäyttöisellä alipainepumpulla joka imee pa-suodattimen paluulinjasta pulloon johon tuo alipainepumppu on liitetty.

Kuva
Vastaa Viestiin