2.2 puma 120hv kylmäkäynnistys

transitmiesten oma osio
JTT2
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Helmi 2024 09:56

2.2 puma 120hv kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja JTT2 »

Moi.
Autossani (citroen jumper 2.2 -2007) on käsittääkseni ford tekniikalla oleva moottori, siksi täältä ajattelin neuvoa kysyä.
Ongelmana siis kylmäkäynnistys. Ongelmat alkaa noin -5 astetta kylmemmällä kelillä.
Pakkasella mieluusti käyttäisi esilämmitystä auton ja kuskinkin takia, mutta auto ei meinaa käynnistyä silloin.. (ilman lämmitystä lähtee siis paremmin tietyyn pisteeseen saakka)
Mielestäni ongelmaan liittyy auton esilämmitys. jos esim. webastoa käyttää yli n.10-15min niin käynnistyy huonommin?
Joskus olen kuullut jostain lämpötila anturin/tms. aiheuttamasta ongelmasta, mutta nyt en löydä siitä enää tietoa..
Lämpimänä/kesällä kaikki pelaa hyvin.

auto starttaa hyvin (siis pyörittää) mutta ei vaan käynnisty.

Rail painetta seurattu käynnistyshetkellä pakkasella (n.270-300bar). Kun (jos) auton saa käyntiin ja hetken pyörii jolloin lämpötila näyttää noin 25 astetta niin tippuu n.200-220bar. -normaalia??

Autoon on uusittu lähiaikoina
-startti
-akku
-pa-suodatin
-hehkut
Mk3Mondeo
Viestit: 890
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.2 puma 120hv kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JOS siinä on Fordin Puma niin...

Kysyit Pumasta niin itsellä on Mk3 Mondeossa 2.0 TDCI ja siinä on ongelmana jos käyttää pluskeleillä tai pikkupakkasilla liian kauan lohkolämmitystä (letkulämmitin) jolloin moottorinohjaus menee sekaisin koska moottorissa on kaksi lämpötila-anturia, toinen lohkossa ja toinen sylinterikannessa moottorin takapäässä, ohjaustehostimen moniurahihnapyörän takana.

Letkulämmittimen lämpö kerrostuu sylinterikanteen koska lämmin jäähdytysneste nousee ylös ja viileämpi jää lohkon alaosaan jolloin ECU luulee jäähdytysnesteen olevan vähissä ja menee vikatilaan jolloin se ei vastaa kaasuun mutta käy tyhjäkäyntiä hyvin alhaisilla kierroksilla.
Noin 5s - 10s kuluttua vesipumppu on tasannut lämpötilaeroja jolloin vikatila poistuu, tyhjäkäynti nousee, auto vastaa kaasuun ja kaikki toimii normaalisti.
Periaatteessa tuo voi korostua kuumaa Webastoa käytettäessä jolloin ECU luulee moottorin keittävän eikä anna lupaa käynnistykseen ennen kuin vesipumppu on startatessa pyörinyt ja tasannut lämpötilaeroja.

Kovilla pakkasilla tuota ei ainakaan letkulämmittimellä ilmene.

Käynnistyvyyteen ei tuolla ainakaan omassa autossa ole ollut vaikutusta yllämainittuja haittoja lukuunottamatta. Pienikin ilmavuoto haittaa käynnistystä todella paljon ja omaan autoon olen vaihtanut korkeapainepumpun paluupuolen o-renkaan sekä samasta syystä kp-pumpussa oleva IMV-venttiilin
(Inlet Metering Valve).
Mondeossa tuo ilmavuodon huomasi hyvin varsinkin kylmänä aaltoilevasta tyhjäkäynnistä.

Kuva

Aika usein käynnistysvaikeudet johtuvat kampiakselin asentotunnistimesta mutta se pahenee yleensä nopeasti sammuttaen auton kuumana ja käynnistyen taas kylmänä. Joissakin manuaalivaihteisissa tuo anturi kerää metallihiukkasia kuluneesta kaksoismassavauhtipyörästä ja on kuin piikkisiili tarkistettaessa. Joka heikentää myös käynnistystä

Toinen käyntihäiriön aiheuttaja ainakin omassa autossa on ollut nokka-akselin asentoanturi joka aiheutti pätkimistä liikkeelle lähdettäessä mutta tasaantui onneksi ja autolla pääsi kotiin.
Kuulemma jonkinlainen tyyppivika kun huono nokka-akselin anturi on väriltään musta ja uusi varaosa yleensä harmaa.
Sijaitsee etu- eli startin puolella sylinterikannessa ja saa tarkistettua/vaihettua helposti ainakin Mondeossa.

Video sijainnista/vaihtamisesta:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=8hSra6WbrTw

Kuva

Vielä lopuksi, paineet ovat aivan normaalit ja samaa luokkaa on omassa autossa startatessa ja laskee hieman tyhjäkäynnillä 200 bar korville.
JTT2
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Helmi 2024 09:56

Re: 2.2 puma 120hv kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja JTT2 »

Kiitos vastauksesta!

Itselläni on tuossa perinteinen lohkolämmitin. Usein pidän autoa lohkossa kylmillä keleillä (kuten tänään, -26) pari tuntia. Tänäaamunakaan ei lähtenyt, muutaman kerran "ryki" mutta ei käynnistynyt. -Jätin webaston vielä vartiksi,jonka jälkeen lähtikin käyntiin..

Tuota IMV-venttiiliä olen jo harkinnutkin seuraavaksi kokeilla.
Nokka akselin tunnistin antoi vikakoodeja aiemmin,ja se vaihdettiin, mutta ei vaikutusta.

Suuttimien ohivuodon tarkistin letkusysteemillä, mutta kaikki olivat samanlaisia.

Tuota painetta hämmästelin ja luulin että siinä on jotain häikkää, kun ajon jälkeen lämpimästä koneesta antaa tyhjäkäynnillä kuitenkin sen 260-270bar
Mk3Mondeo
Viestit: 890
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2.2 puma 120hv kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JTT2 kirjoitti: 08 Helmi 2024 12:04
Tuota IMV-venttiiliä olen jo harkinnutkin seuraavaksi kokeilla.
Nokka akselin tunnistin antoi vikakoodeja aiemmin,ja se vaihdettiin, mutta ei vaikutusta.

Suuttimien ohivuodon tarkistin letkusysteemillä, mutta kaikki olivat samanlaisia.

Tuota painetta hämmästelin ja luulin että siinä on jotain häikkää, kun ajon jälkeen lämpimästä koneesta antaa tyhjäkäynnillä kuitenkin sen 260-270bar
Tuon IMV-venttiilin o-renkaat vuotivat tosiaankin omassa ja se vuoto oli kyllä jo tiputtavaa mallia. Muutenkin taitaa aiheuttaa käyntihäiriöitä vanhana.

Erikoinen huomio vaihdettaessa oli, että poisvaihdetussa vuotavassa venttiilissä o-renkaat olivat kivikovat ja ruskeat väriltään. Alkuperäinen Delphi taas vihreillä o-renkailla.
Minulla olisi ollut tavallisia mustia NBR o-renkaita mutten uskaltanut laittaa ettei käy niin että muruset olisivat voineet mennä rail-paineensäätimeen ja suuttimiin tuhoten ne kaikki. Tuo IMV taitaa olla satasen luokkaa oleva osa.
JTT2
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Helmi 2024 09:56

Re: 2.2 puma 120hv kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja JTT2 »

Toisen merkin palstalta luettua..
Voisikohan samaa pinni kikkaa kokeilla tässäkin??

"Portteri oli lopettanut hehkuttamasta 300km päähän kotoa.

Hehkut ja virtalukonpohja on jo vaihdettu joten Mersu tulille, Varaosamaailmasta hehkurele mukaan ja eikun Portteria kohti ajelemaan. Soittelin matkalla 2,4Dee Guru HVM:lle, ja sieltähän löytyikin paljon tietoa Portterin hehkuista.

Kun pääsin perille niin ensimmäisenä sulakkeiden tarkistus. Kaikki OK. Hehkurele löytyy sulakerasiasta, pitkä musta 7-napainen rele oikeassa laidassa. Uusi rele paikalleen. Eipä hehkuta vieläkään.

Parikymmentä astetta pakkasta, sähköä ei saatavilla ja Portteri oli seisonut koko päivän, ei siis mitään toivoa saada käyntiin jos hehkuja ei saa toimimaan. Hehkut ovat tunnetusti varsin mukavassa paikassa, joten niille on hankala antaa sähköä suoraan.

Sitten HVM:n vinkki; Jos 2.4Dee ei hehkuta, niin taita hehkureleen oikeasta alalaidasta pieni pinni poikittain.

Tuohon pinniin on kytketty lämpöanturi, ja kun sen poistaa käytöstä niin hehku toimii lämpötilasta välittämättä. Pinnin vääntö, hehkurele takaisin, virrat päälle... Hehkuvalo ei syty. Noh, odotellaanpa kuitenkin hetki, jos se kuitenkin hehkuttaisi. Vääntö avaimesta. Portteri pamahti tulille !

Jälkihehku ja kaikki toimii normaalisti, ainut ero on ettei hehkuvalo toimi mutta eipä haittaa - kunhan sai käyntiin !


Vian aiheuttaa hajonnut vihreä lämpötila-anturi vesiletkussa. Kävin hakemassa Luakkoselta uuden, hintaakin oli vaivaiset 35€uroa :D Tarvikeantureita kohtaan tuli kammo ruiskugolffin sinisten antureiden kanssa, joten laitetaanpa orggis-anturi vaikka onkin kallis.


Pitää viikonloppuna laittaa uusi anturi paikalleen, ja vääntää hehkureleen pinni takaisin kohdilleen



Ajattelin kirjoitella tämän vinkin muidenkin tiedoksi, vika iskee varoittamatta ja tietysti kaukana kotoa. 10 sekunnin korjauksella auton saa kuitenkin käyntiin."
Vastaa Viestiin