Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Cortina club finland
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Yritän löytää precrossflow cortina MK2:seen 1967 starttia. Startti ollut pieninä palasina auton lattialla korjaamon jäljiltä varmaan kohta 20 vuotta, ei voinut korjata. Pitäisi tietää pyörimissuuntaa ja hammaslukua. Ihan tavallinen 4v manuaalilaatikollinen kaksiovinen auto. Alkaa kärsivällisyys loppua startin löytymisen suhteen, onko tietoa voisiko jollain toisella vaihdelaatikko/starttiyhdistelmällä saada asiaa eteenpäin?
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ainakin x-flow startiksi sopii about kaikki kent startit ei olisi mahdotonta että vanhempaan sopisi uudempa startti.
Jos sulla on runko jäljellä siitä niin kaikki ne saa korjattua yleensä.
Piti katsoa vanhaa listaa ja 110 hampaiset on samoja pre ja x-flow
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Löysin joltain norjalaiselta sivulta tällaisen:

"Käynnistimet skandinaavisissa Cortina-malleissa:
110 hammasta = Lucas M35G, 9 hampainen (mk1 Cortina 1962-66, mk2 Cortina 1967, mk1/2 Lotus Cortina)
132 hammasta = Lucas M35J, 11 hampainen, 29 mm halkaisijaltaan (1968-70 mk2 Cortina, 1969-70 mk1 Capri)
135 hammasta = Lucas M35J, 10 hampainen, 25,5 mm halkaisijaltaan (1971- Capri, Escort, mk3 Cortina)"

Eli, minun pitäisi löytää Lucas M35G, 9 hampainen startti.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Mk1escos kirjoitti: 24 Marras 2023 08:16 Jos sulla on runko jäljellä siitä niin kaikki ne saa korjattua yleensä.
On runko jäljellä. Eri juttu sitten, onko kaikki pikkuosat mukana enää. Auto on muutenkin melko huonossa hapessa, mutta tuo startti oli se, miksi se jäi seisomaan.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mulla on ehkä kenttiläisen startti jossain varastossa, voin viikonloppuna koittaa penkoa jos löydän sen.
En lupaa mitään että löydän ja millä rattalla on.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Angliassa tais olla samaa starttia,on ihan eri kui uudempien Cortinoiden,iteltäkin jo menny niin startit kuin solenoiditkin maailmalle,luuylis kyllä tähtivalo Cortinan startteja löytyvän vaikkapa osina,jos on väärä hammastus voi bendixrattaan vaihtaa ja sitten on oikea.
Niissä vanhoissa on myös se iskunpituuden säätö että kuinka kauaksi se rattaan lyö,se on hyvinkin tärkeä säätö,muuten ei toimi,lyö jumiin pitkälle tai liian hammastuksen kärkeen vaan ja tuhoaa hampaat.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tostahan on ainakin kolmea mallia, se vanhin missä ei ole laakerointi pendixillä ja pendix lyö vain kierrosten mukaan päälle, elinsiinä on se mulkero akselin päässä,
sitten se malli missä solenoidi lyö rattaan kehälle eikä myöskään tukilaakeri eli pelkkä laippa,
ja se "uusin" malli mikä on modernin startin näköinen missä on laakerointi akselin päässä.

Viimeisin on sama kuin kentissä, ja sitä on ainakin 1500 koneissa ollut.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tuollainen uudempaa kenttiin menevää löytyi varastosta, taitanee olla 11 hampainen äkkiä laskettuna.
Kuva
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ei kai kuvassa oleva ole Boschin startti?
Cortinaan kyllä ennemmin Lucas ja tuossa hampaitakin liikaa.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessu kirjoitti: 26 Marras 2023 06:36 Ei kai kuvassa oleva ole Boschin startti?
Cortinaan kyllä ennemmin Lucas ja tuossa hampaitakin liikaa.
Kenttiin varmaankin mutta ehkä mk3 Cortinaan. MK2:ssa oli tosiaan ohuempia Lucasin startteja.

Muistaakseni yhtä varaosastarttia kunnostin suurin toivein mutta pettymys oli suuri kun se pyöri kyllä iloisesti solenoidin toimiessa mutta kone ei pyörähtänytkään.
En koskaan sitä selvittänyt mutta jälkeenpäin ajattelin syynä olleen ehkä sen, että se startti olisi voinut olla peräisin +maadoitetusta Cortinasta jolloin se olisi pyörinyt väärinpäin miinusmaadoitetussa autossa?
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Joko pyöri väärin päin tai ei riittäny solenoidin vara lyömään ratasta kehälle,vanhemmissa Lucas starteissa oli haarukanpultti epäkesko jolla määrättiin lyöntietäisyys,nyt en enää edes muista muuttuko edes pyörimissuunta jos maadoitus muuttui? tai mennä vaan niin että laturin joutu polarisoimaan ja startti saikin olla?
Liian lyhyt ei riitä ja liian pitkä jää jumiin!
Boscin startit ei käy jos on erilaiset,jokatapauksessa on aina oltava hammasluku sama kuin alkuperäsessäkin,saa sinne kai käymään monenlaista mutta joutuu sitten rakentamaan...
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Toi nyt oli ainoa mikä on jäänyt hyllyyn pyörimään, en edes uskonut että sopii vanhempiin.
Alkaa olemaan vähän kiven alla nuo vanhemman liiton osat.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Cortina 1967 precrossflow startti hakusessa

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Laitappa ilmoa tuonne Cortina facebookin puolelle ja kerhoporukoille,saattaapi hyvinkin löytyä osaa joista edes kokoamalla saa toimivan.
Vanhojen kanssa on aina samanlaista kun ei meinaa enää kaupoista löytyä,itsellänikin oli mutta muistaakseni kaikki meni myyntiin...
Onkoha nsulla siitä alkuperäsestä sitten mikä osa rikki?
Käämit vai jotain muuta,kaikki osat kun noista voi vaihtaa yksitellen ja laakeroida uudelleen,hiilet on pieni vaiva myös,solenoidi ehkä haastavampi.
Vastaa Viestiin