Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jukka.Hämis
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2023 11:09

Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Jukka.Hämis »

Moi! Omistan vuoden 16 Ford tourneo grand connectin. Ostettu 30000 km ajettuna Laakkoselta vuonna 17 ja nyt mittarissa 182000 km. Juuri siis tehty 180000 iso huolto. Ennen huoltoa konehuoneesta kuului välillä outoa ääntä, vähän kuin jonkun pellin kolina, yleensä kylmänä. Huoltoa varatessani mainitsin Fixus huoltoon asiasta (kyseisessä liikkeessä huollattanut aina). Selvisi, että ääni kuuluu jakopäästä ja selvisi, että hihnassa olevista rullista tai kiristimistä yksi niin kulunut, että hihna melkein lähtenyt ja konerikko olisi ollut seurauksena. Hihnaremontti huoltokirjan mukaan vasta 10 v./240000 km, nyt sen piti tehdä 7 v./180000 km. Kellään tietoa asiasta, mikä tämän olisi voinut aiheuttaa? Mistään en saa tietoa ja maahantuojaan ei kiinnosta asia ainakaan toistaiseksi. Osat otin talteen itselleni hihnarempasta siis. Lisäksi reilu 1000 km huollon jälkeen piti auto taas outoa ääntä. Käytin fixuksella ja sanoivat äänen kuulostavan kaksoismassavauhtipyörän hajoamiselta. Tämä siis pe 24.11 huollota saatu veikkaus asiaan. Nyt su 26.11 auto sitten piti outoa ääntä kaasua painettaessa ja myöhemmin valitti vaihteisto-ongelmia ja hyytyi kehä 1 varteen, hinattiin konalan autokeskukseen ja hinausauton lavetilta löytyi öljyä. Kuski sanoi sen olevan vaihteistoöljyä. 14.12 kerkeää autokeskus tutkimaan asiaa ja ehkä sitten selviää enemmän, onko huollossa töpeksitty vai onko jotain vain hajonnut taas. Tämmöistä kuraa siis, toivottavasti jollain olisi jotain järkevää sanottavaa asiasta. 🙂✌️
Jukka.Hämis
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2023 11:09

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Jukka.Hämis »

Niin ja siis automaatti 1.5 TDi 120 hp kyseessä.
jussin
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Huhti 2021 15:31

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja jussin »

Tuo jakohihnan vaihtoväli 240 tkm kuulostaa kyllä Suomen olosuhteisiin aika optimistiselta. Omassa Galaxyssa vaihtoväli on 200 tkm, mutten uskaltanut sinne asti ajella, vaan vaihdatin suosiolla 160 tkm kohdalla.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jakohihnan rulla antanut periksi 180 000 kohdalla - näitä aina välillä kuulee. Ei kai siinä mitään sen kummempaa syytä tarvitse olla.
Tuossahan on Powershift- kaksoiskytkin vaihteisto? Johon siis vaihdettu öljyt tuossa 180 000 km huollossa. Toivottavasti ei ole öljynvaihdossa mitään mennyt pieleen.
Olettaen tietenkin, että autossa oli kaikki kilometrit mittarissa ostettaessa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Valmistajan ilmoittama vaihtoväli on lähinnä laboratorio-olosuhteissa. Kokemusta että kiristäjä/rullat loppu jo sadassa tonnissa.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja focst »

Jukka.Hämis kirjoitti: 29 Marras 2023 11:27 Moi! Omistan vuoden 16 Ford tourneo grand connectin. Ostettu 30000 km ajettuna Laakkoselta vuonna 17 ja nyt mittarissa 182000 km. Juuri siis tehty 180000 iso huolto. Ennen huoltoa konehuoneesta kuului välillä outoa ääntä, vähän kuin jonkun pellin kolina, yleensä kylmänä. Huoltoa varatessani mainitsin Fixus huoltoon asiasta (kyseisessä liikkeessä huollattanut aina). Selvisi, että ääni kuuluu jakopäästä ja selvisi, että hihnassa olevista rullista tai kiristimistä yksi niin kulunut, että hihna melkein lähtenyt ja konerikko olisi ollut seurauksena. Hihnaremontti huoltokirjan mukaan vasta 10 v./240000 km, nyt sen piti tehdä 7 v./180000 km. Kellään tietoa asiasta, mikä tämän olisi voinut aiheuttaa? Mistään en saa tietoa ja maahantuojaan ei kiinnosta asia ainakaan toistaiseksi. Osat otin talteen itselleni hihnarempasta siis. Lisäksi reilu 1000 km huollon jälkeen piti auto taas outoa ääntä. Käytin fixuksella ja sanoivat äänen kuulostavan kaksoismassavauhtipyörän hajoamiselta. Tämä siis pe 24.11 huollota saatu veikkaus asiaan. Nyt su 26.11 auto sitten piti outoa ääntä kaasua painettaessa ja myöhemmin valitti vaihteisto-ongelmia ja hyytyi kehä 1 varteen, hinattiin konalan autokeskukseen ja hinausauton lavetilta löytyi öljyä. Kuski sanoi sen olevan vaihteistoöljyä. 14.12 kerkeää autokeskus tutkimaan asiaa ja ehkä sitten selviää enemmän, onko huollossa töpeksitty vai onko jotain vain hajonnut taas. Tämmöistä kuraa siis, toivottavasti jollain olisi jotain järkevää sanottavaa asiasta. 🙂✌️
Oulussa 1.5 tdci saa vaihtaa hihnoja ja pyöriä pahimmillaan joka huollossa. Kova ja kapea hihna syö hihnapyörän nopeasti niin muovisen kun metallisenkin. 1.6tdci muuten saman näköinen jakopää mutta pehmeällä ja leveämmällä hihnalla kestää helposti 140tkm.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Jukka.Hämis
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2023 11:09

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Jukka.Hämis »

Kiitos kaikille jo vastanneille, jään odottamaan mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan auton kanssa :).
Jukka.Hämis
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2023 11:09

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Jukka.Hämis »

No niin, huollosta soittivat ja sanoivat, että vauhtipyörä ja kytkinvaihteisto paskana, ei tiedä sitten missä kunnossa vaihteisto on. Onkohan tämä normaalia, että 180000 ajetun auton vaihteisto paskana. Vauhtipyörä ja kytkinvaihteiston korjaus merkkihuollossa joku 3000e ja jos vaihteisto pitää korjata, niin about 8000e. Sellaista joulun odotusta sitten… En siis ole tuolla ainakaan korjauttamassa. Vaihteisto siis dsg ja oli laatikkoöljyn seassa paljon metalliroskaa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jukka.Hämis kirjoitti: 18 Joulu 2023 09:21 Vaihteisto siis dsg ja oli laatikkoöljyn seassa paljon metalliroskaa.
Onko tässä siis jo VW kaksoiskytkin vaihteisto?
Onko se tuollainen auto:
https://saka.fi/fi/vaihtoauto/ford-gran ... ct-269443/
Viimeksi muokannut yritäedes, 18 Joulu 2023 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jukka.Hämis
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2023 11:09

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Jukka.Hämis »

Ei kai sentään, mutta siis samanlailla toimiva kapistus kait tai en minä tiedä, joku viisaampi varmaan osaa sanoa senkin.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Niin tässä tilanteessa DSG maininta tarkoitti vain yleisesti kaksoiskytkintä mutta ohan esim. uudet caddyt täysin ford tourneoita joihin on kojetaulu ja keula vaihdettu vain. En ole kyllä itse kuullut että VAGin käyttämiä dsg vaihteistoja olisi fordissa mutta powershiftejä on ainakin uusissa caddyissä
"harder" is not a very good safeword
Jukka.Hämis
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Marras 2023 11:09

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja Jukka.Hämis »

Ja on siis tuollainen mikä tuossa ylempänä linkissä oleva sakan auto.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kuluneet jakohihnan kiristinrullat

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Jukka.Hämis kirjoitti: 18 Joulu 2023 09:21 No niin, huollosta soittivat ja sanoivat, että vauhtipyörä ja kytkinvaihteisto paskana, ei tiedä sitten missä kunnossa vaihteisto on. Onkohan tämä normaalia, että 180000 ajetun auton vaihteisto paskana. Vauhtipyörä ja kytkinvaihteiston korjaus merkkihuollossa joku 3000e ja jos vaihteisto pitää korjata, niin about 8000e. Sellaista joulun odotusta sitten… En siis ole tuolla ainakaan korjauttamassa. Vaihteisto siis dsg ja oli laatikkoöljyn seassa paljon metalliroskaa.
Tuli vain mieleen että oliskohan alkuperäinen ääni tullut kuitenkin kaksoismassavauhtipyörästä joka sitten on hajottanut kytkimen? mahdollisuushan sekin on tai sitten toisin päin.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin