Customin regenerointi?

transitmiesten oma osio
TransitPete
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Marras 2023 21:13

Customin regenerointi?

Viesti Kirjoittaja TransitPete »

terve,
Autossa palaa moottorivalo kojelaudassa ja auto ei ota kierroksia yli 3000 rpmmää. Hankala jos pitää a) katsastaa b) ohittaa. Muuten toimii kuin enkeli.
Sain käytettyä Customini huollossa vikakoodia luetuttamassa ja sain virheeksi P2463. huoltoarvio 1200 e, joten päätin tehdä itse. Tämä on regenerointisuutin pakoputkessa juuri pakokanavan jälkeen. Siihen kuuluu myös hehku. Vaihdoin sen.
Mutta vikakoodi ei hävinnyt eikä moottorivalo sammunut.

lista kysymyksiä:
- Onko mahdollista kotikonstein ajaa koneeseen pakkoregenerointi?
- saako ko koodia nollattua ihan tavallisella OBDII lukjalla?
- Onko Fordeihin saatavilla harrastemiehen diagnoosisoftaa vai pitääkö kääntyä huollon puoleen.

kiitos kokeneille alan asiantuntijoille, jos osaatte auttaa
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Customin regenerointi?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Koodit saa nollattua liki millä tahansa kännykän diagnostiikkasoftalla ja siihen liitetyllä halpis OBD lukijalla.

Forscanilla olen Kugan regeneroinut, mutta se oli 2010 Kuga ja nyt sinulla on tuoreempaa rautaa, joten tukeeko se sitä on minulle mysteeri. Käytännössä harjoittelin pariin kertaan ennen kuin osuin oikeaan ja se meni muutaman kerran läpi ilman että huomasin mitään, mutta sitten lopulta onnistuin, kun noudatin Forscanin ohjeita täydellisesti. Onnistumisen huomasi kyllä - auto otti kierroksia kymmenen minuuttia omia aikojaan pakkopolton takia. Se oli vanhemman polven versio, jossa poltto meni lisäämällä kierroksia ja polttoainetta. Sinulla ohjelman pitää nyt sitten osata käynnistää autossa erilaisia laitteita, joten tukeeko Forscan sitä on minulle epäselvää.

Eli minä kokeilisin - ilmaista/vähän maksullista Forscania läppäriiin ja mitä tahansa Bluetooth/WiFi OBD lukijaa. Noilla kokeilu ei paljoa maksa ja jos ei se onnistu, niin paljon rahaa ei ole mennyt hukkaan. Ainakin sen tiedon sieltä saat montako kilometriä sitten on ajettu onnistunut poltto ja montako kilometriä sitten poltto on epäonnistunut. Niistä pääsee aika hyvin jyvälle onko kyseessä todellakin DPF regenerointiongelma vai jotain muuta. Käytännössä onnistuneesta poltosta ei saa olla liikaa aikaa. Epäonnistuneita polttoja voi tulla enemmänkin esimerkiksi sen takia, että on aloitettu poltto, mutta sitten on tultu perille ja auto sammutettu. Eli epäonnistunut poltto ei ole välttämättä ongelma - pitkä aika onnistuneeseen polttoo on.
TransitPete
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Marras 2023 21:13

Re: Customin regenerointi?

Viesti Kirjoittaja TransitPete »

Kiitos kokemuksista. Ilmeisesti tässä tapauksessa on ollut liian pitkä aika ja regenerointi / poltto ei onnistu. Tarvitaan mekaaninen puhdistus ja siihen vielä poltto päälle. Ajoissa siis kannattaa regenerointi pakottaa päälle, muuten näköjään tulee paljon hankaluuksia.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Customin regenerointi?

Viesti Kirjoittaja tikola »

TransitPete kirjoitti: 22 Marras 2023 21:56 Kiitos kokemuksista. Ilmeisesti tässä tapauksessa on ollut liian pitkä aika ja regenerointi / poltto ei onnistu. Tarvitaan mekaaninen puhdistus ja siihen vielä poltto päälle. Ajoissa siis kannattaa regenerointi pakottaa päälle, muuten näköjään tulee paljon hankaluuksia.
Itse veikkaan, että Forscan ei välttämättä osaa käynnistää polttoa kaikilla tuoreemmilla autoilla. Mutta niin tai näin jos mekaaninen pesu on ratkaisu, niin eihän sekään ihan mahdoton asia ola.
Vastaa Viestiin