Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
pätkä kirjoitti: ↑14 Loka 2023 15:31
Vanha akku osoittaa hiipumisen merkkejä ja kävin äsken hakemassa uuuden akun. Varta xEV 70A AGM. Tämä on uudempi malli Vartan e39 akusta. Mitenkäs tuon vaihto? Onnistuuko omin voimin vai hukkaako auto virrattomana ollessaan järkensä? Olen ymmärtänyt, että kun auton on sammuttanut ja on virrattomana niin pitäisi odottaa muutama minuutti ennen kuin kaapelit voi irroittaa navoista. Onko jotain muuta huomioitavaa?
Vaihdon jälkeen sitten BMS:n resetti. Uuden laitoin valmiiksi lataukseen Defan 10A älylaturilla. Tuolla laturilla voi syöttää virtaa autoon kun akku on irroitettu mutta liekö tuo tarpeellista.
Ei hukkaa mitään. BMS Resetti ja kovaa ajoa. Mulla toimii vielä jotenkin kun muistaa käyttää defan 10A laturia säännöllisesti. 5v vanha akku jospa se vielä tämän talven menisi.
Kiitos tästä varmistuksesta. Mulla myös vielä alkuperäinen akku. Ei start/stop ole oikein koskaan kunnolla toiminut mutta en ole sitä kaivannutkaan. Defan 10A:n laturi myös autossa ja bluetooth mokkula akussa, jonka mukaan lepojännite on ollut pitkään alle 12,6V vaikka välillä ollut yön yli latauksessa.
Yhden kerran heti startin jälkeen hälytti useita vikoja mm. tcs jne. kun akun jännite romahti.
Ei hukkaa mitään. BMS Resetti ja kovaa ajoa. Mulla toimii vielä jotenkin kun muistaa käyttää defan 10A laturia säännöllisesti. 5v vanha akku jospa se vielä tämän talven menisi.
Kiitos tästä varmistuksesta. Mulla myös vielä alkuperäinen akku. Ei start/stop ole oikein koskaan kunnolla toiminut mutta en ole sitä kaivannutkaan. Defan 10A:n laturi myös autossa ja bluetooth mokkula akussa, jonka mukaan lepojännite on ollut pitkään alle 12,6V vaikka välillä ollut yön yli latauksessa.
Yhden kerran heti startin jälkeen hälytti useita vikoja mm. tcs jne. kun akun jännite romahti.
Mulla S&S toimii välillä hyvin ja välillä ei ollenkaan. Ei väliä onko kesä tai talvi ei mitään logiikkaa. Ois kiva että Ford saisi tehtyä toimivan korjauksen latausjärjestelmään ennen kun takuu loppuu.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
No jo olis syytä saadaFordin auto lataamaan kun jo 3 vuotta ovat tutkineet,ei anna oikeen ammattimaista kuvaa korjaamopuolelta.
Jotenkin tuntuu samalta kun aikoinaan-70 luvulla,kaikenmoista seliteltiin kun ei saatu asioita korjailtua tms.
Voihan tuo olla muillakin merkeillä samaa jallitusta niin kauan kun takuut voimassa on...
Viime viikolla vetokoukun sähhköjen kytkennän ajaksi otin akun maakaapelin irti.
Seuraavana päivänä start-stoppi toimi heti lähdöstä. Nyt puolitoista viikkoa siitä ja pimpeli-pompeli äänet kuuluu mittaristosta ja avaimeton kulku pelaa satunnaisesti.
Minulla tuli lopulta kuntoon kun päivittivät TCU:n softan, mainitsivat erikseen että siinä on ollut akkua syövä bugi. Sen jälkeen ei ole tarvinnut kertaakaan latailla. Näillä 0-5c lämpötiloilla tuntuu joskus kalibroivan akun varaustilaa vähän alemmaksi, jopa alle 70% ollut, mutta on kyllä korjautunutkin itsestään ja taas ollaan 80% paikkeilla. Ajelen siis AGM:llä.
Mikähän TCU päivityksessä voisi korjata latausongelmaa? Sehän on telematiikka moduli joka tuntuu hoitavan yhteyksiä ja jotain tiedonantoa kuskille auton toiminnasta.
Minulla on aika varattuna parin viikon päähän takuuhoitoon jotta webaston saisi päälle useammin kun kerran kuussa. Aikoivat siellä juurikin softia laittaa, ja ilmeisesti BMS anturista on tullut alkuvuonna uudempi versio (-CC ? loppuinen), jospa auttaisi.
Ehkei kannata vielä luovuttaa, tosin saisihan nämä pelata tehtaalta.
Nimittäin tuo oma oli SAH:illa huollossa 2h maanantaina, jossa BMS anturin versio muuttui -CA -> -CB. Samalla oli päivitetty softia, abs-modulista lähtien. TCU päivitys jäi itselle kun ei mahtunut tuohon 2h ikkunaan, mutta senhän tein itse saman illan aikana kun annoin kännykästä datayhteyden.
Minulla on ollut tupakansytkäri pistokkeessa jännitteen näyttävä laturi, tuon huollon jälkeen latausjännitte lukemat muuttuivat selvästi. Esim. rullauksessa otetaan jännite ylös, kun aiemmin jännite oli koko ajan 14.5V yläpuolella, oli virtaa oikeasti tai sitten ei. Nyt näyttäisi lataavan nopeasti akun, jonka jälkeen jännite 13,6V.
Webasto & start+stop ovat toimineet koko viikon, webastoa käytän kerran tai kahdesti päivässä, luulisi virran loppuneen, jos on loppuakseen. En tiedä.
No jospa toimisi jatkossa edes satunnaisella defan ylläpitolaturin käytöllä, maanantain jälkeen en ole tarvinnut, vielä.
_JPA kirjoitti: ↑11 Marras 2023 20:14
Viime yön auton akku latauksessa. Tänään pari tuntia maantieajoa ja 3 tunnin kyläily. Lähtiessä ei virtaa webastolle. Aivan sysipaska koko keksintö.
Bms ei nollaudu jos on latauksessa. Vaatii nollauksen tai lataamattoman yön väliin että toimii oikein.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑20 Loka 2023 18:12
Mikähän TCU päivityksessä voisi korjata latausongelmaa? Sehän on telematiikka moduli joka tuntuu hoitavan yhteyksiä ja jotain tiedonantoa kuskille auton toiminnasta.
Minulla on aika varattuna parin viikon päähän takuuhoitoon jotta webaston saisi päälle useammin kun kerran kuussa. Aikoivat siellä juurikin softia laittaa, ja ilmeisesti BMS anturista on tullut alkuvuonna uudempi versio (-CC ? loppuinen), jospa auttaisi.
Päivitys vaikuttaa ilmeisesti lähinnä TCU modulin virran käyttöön.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
_JPA kirjoitti: ↑11 Marras 2023 20:14
Viime yön auton akku latauksessa. Tänään pari tuntia maantieajoa ja 3 tunnin kyläily. Lähtiessä ei virtaa webastolle. Aivan sysipaska koko keksintö.
Bms ei nollaudu jos on latauksessa. Vaatii nollauksen tai lataamattoman yön väliin että toimii oikein.
Pitäs varmaan hommata pikakiinnityksellä oleva akunkenkä tai katkaisija maakaapeliin...
_JPA kirjoitti: ↑12 Marras 2023 17:18
Pitäs varmaan hommata pikakiinnityksellä oleva akunkenkä tai katkaisija maakaapeliin...
Eipä sitä virtaa ollut tänäänkään. Kaksi yötä ilman latausta ja eilen illalla ajoa pari tuntia.
Oisko viallinen BMS anturi. Kyllä se pitäisi nollattua yhdessä yössä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Oisko viallinen BMS anturi. Kyllä se pitäisi nollattua yhdessä yössä.
Onko niitä toimivia muka olemassa?
Kyllä ne uusimmat versiot vissiin toimii. Mulla ei ole uusin versio välillä toimii välillä ei.. Laitan lataukseen kun rupeaa herjaamaan alhaista varausta. Lisälämmitin mulla kuitenkin toimii.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Kuukausi takana uudella AGM-akulla. Start/Stop toiminut moitteetta ja webastolle riittänyt virta. Toki muutaman kerran ladattu autoon asennetulla Defan 10A laturilla varmuuden ja lyhyiden ajojen vuoksi.
BMS tyyppiä CA.
Nyt on 2.5viikkoa huollosta ja webaston käyttö on ollut aktiivista, sekä start&stop toimii hanakasti, pitänyt jopa "harmittavasti" alkaa näin talvikelissäkin painelemaan s&s napista pois kun alkaa hieman lämmettyään sammuttelemaan valoissa.
Kertaakaan en ole huollon jäkeen käyttänyt ylläpitolaturia, melkeinpä en edes uskalla ettei ala sekoilemaan taas.
Huollossa tosiaan BMS anturi versiosta CA -> CB + pinkka softapäivityksiä, huollon kesto alle 2h.
En nyt tiedä missä se perimmäinen vika oli, jossain lapussa vilahti "sisäinen vika", eli olisiko BMS anturissa ollut vain vikaa.
No niin viimeinen yritys ennen kun takuu loppuu. Tänään vaihdettiin CA->CC loppuiseen eli uusimpaan versioon. Toivottavasti tämä nyt toimii.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Onko JPA autossasi siis -CB tai -CC mallin BMS anturi, sekä uusimmat ohjelmat aivoissa, siis muutkin kuin sync? Nyt viides viikko itsellä menossa 2h huollon jälkeen, webasto pöhisee joka päivä ja vaihdelaatikon toimintakin parani. Kertaakaan ei ole ollut ylläpito laturissa.
JiiTeeÄssä kirjoitti: ↑07 Joulu 2023 12:00
Onko JPA autossasi siis -CB tai -CC mallin BMS anturi, sekä uusimmat ohjelmat aivoissa, siis muutkin kuin sync? Nyt viides viikko itsellä menossa 2h huollon jälkeen, webasto pöhisee joka päivä ja vaihdelaatikon toimintakin parani. Kertaakaan ei ole ollut ylläpito laturissa.
Jos muistan oikein, niin CA. Kerran se on vaihdettu, pari vuotta sitten.
Ask Ford sivuston kautta meni tämä asia eteenpäin. Kerroin sinne ongelmasta ja mainitsin, että Käyttöautosta ei vastata asiaa koskeviin viesteihin. Viimein Käyttöautosta soiteltiiin. Sanoivat suoraan, että ei kiinnostele lukea sähköposteja. Minkähän takia ne osoitteet löytyy sieltä huollon nettisivuilta?
Tänään oli oma auto taas korjaamolla. Ohjemistoja päivitettiin. JX6T-10C679-CA anturi paikallaan, likaisen näköinen tuskin vaihdettu.
Uusi akku kyllä myytiin, entinen oli testerin mukaan vaihtokunnossa.
Vaihteiston ohjainyksikköönkin olisi ollut päivitys, mutta kuulemma 5 tunnin homma latailla/asentaa. Jäi sitten ensi kertaan.
Laina-autona oli uudehko Fiesta, kaksoiskytkin laatikolla, ja olihan se paljon sulavampi vaihdoiltaan kuin A8.
Anteeksi kaikille jo valmiiksi, mutta en jaksa lukea koko 32 sivun jutustelua läpi. Laitan tähän oman ratkaisuni bms onkelmiin...
Itselläni oli edellinen auto s-max 2.2 TDCI 2011, jossa ilmeni heti lähtöön ongelmia akun kanssa .
Ostin sitten uuden exiden akun , jonka kanssa meni 2-3 viikkoa hyvin. Tämän jälkeen luki tuttu LOW BATT taulussa.
Sitten ostin tupakansytyttimeen led näytöllä varustetut USB laturin ja huomasin että lataus jännite ei missään vaiheessa noussut yli 13,8V vaikka voisin väittää , että talvella kun lyö puhaltimet, persgrillit jne. Päälle niin pitäisi nousta lukema sinne 14,4 huitteille.
Ratkaisu:
Akun miinus navasta kylmän viileästi ohut musta piuha (ilmeisesti BMS ohjausjohto) irti ja tämän jälkeen lataus jännite koko ajan 14,5v ihan sama oliko auto käynnissä ilman valoja vai kaikki sähkölaitteet päällä.
Eikä siis kertaakaan ollut ongelmia akun kanssa sen vuoden aikana mitä auto minulla oli.
Kannattaa kokeilla ainakin ei maksa paljoa, eikä tullut mitään herjaa mittaristoon tai mitä läppärillä vikakoodeja katselin.