Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Mondeo 2.0TDCI vm.2010:ssä alkoi mittaristo pimenemään hetkellisesti. Tämä tapahtui toissapäivänä ekan kerran, ja eilen ja tänään tapahtuikin jo useamman kerran. Kierrosluku-, nopeus-, lämpö ja polttoainemittarit tippuvat nollaan, näyttö sammuu, vilkut ei toimi. Katkoksen aikana kaikki muu tuntuu toimivan normaalisti, esim. vakkariin tuo ei vaikuta. Tuntuu että katkokset kestävät pidempään ja pidempään. Ensin 5s, nyt jo melkein minuuttia. Auto on ollut mulla noin vuoden, eikä mitään vastaavaa ole ennen tapahtunut.
Irroitin mittariston ja purin sen piirilevyyn asti. Mitään silminhavaittavaa ongelmaa en nähnyt, enkä kyllä olettanutkaan näkeväni. Yritin vähän googletella ja selata tällä foorumilla mittariongelmia. Mutta oikein mitään ratkaisua en vielä löytänyt. Jossain kerrottiin että Mondeossa voisi mittariston virrat mennä valokatkaisijan kautta, ja kehoitettiin tarkistamaan liitokset. Aion tämän tehdä. Lisäksi lämmittelen mittariston liittimen juotokset. Se onkin oikeastaan ainoa, johon tuossa kolvilla uskaltaa itse koskea.
Olisiko kellään foorumilaisella kokemusta vastaavasta, ja vinkkejä mitä voisi itse katsoa?
Näyttö on oireillut tuossa jo ostosta asti, yleensä oikea puoli on pimeä/pelkkää roskaa, mutta vasen puoli pelaa. Ajatuksissa on ollut tuo näyttökin uusia, mutta tämä pimenemisongelma tietenkin on paljon vakavampi.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Mittariston purkamisen & kasaamisen jälkeen elo hävisi kokonaan. Mittaristo täysin pimeä, myös ilmastoinnin näyttö pimeä. Tarkistin konehuoneessa olevan mittariston sulakkeen, F41, ja se oli kunnossa. Näköjään tuolla hanskalokeron alla olikin myös mittariston sulake, F8. Se oli myös kunnossa, mutta putsailin kontaktipinnat ja laitoin sulakkeen takaisin. Ja kas, mittaristo alkoi toimia. Täytyy seuralla korjaantuiko vika tuolla, mutta toivon niin.
Nyt voisi suunnitella tuon näytön vaihtoa, kun kerran tuo purku & kasaus on hanskassa.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Ei, kyllä se vika uusiutui, eli oli vain sattumaa että sulakkeen irti käyttäminen "korjasi" sen. Nyt näyttö heräsi, kun muutaman kerran käytti virrat päällä & pois, ja avaimet irti ja takaisin.
Näköjään ajovalot & vilkut toimivat normaalisti mittariston ollessa pimeänä, samoin ilmastoinnin näyttö toimii. Siinä ei vaan pala valo, niin näytti päivänvalossa kuin olisi kokonaan pimeänä.
Mielenkiinnolla odottelen, jos jollain on ollut vastaavaa ja mistä vikaa voisi etsiä. Voisiko virtalukossa olla tämmöistä ongelmaa, vai liekö tuokin sattumaa, että avaimen pois käyttö "korjasi"...
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos mittaristo on irti niin juottaisin sen liittimen pinnit uusiksi, ei olisi eka jossa kylmäjuotoksia...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

ifordi kirjoitti: 27 Heinä 2023 18:49 Ei, kyllä se vika uusiutui, eli oli vain sattumaa että sulakkeen irti käyttäminen "korjasi" sen. Nyt näyttö heräsi, kun muutaman kerran käytti virrat päällä & pois, ja avaimet irti ja takaisin.
Näköjään ajovalot & vilkut toimivat normaalisti mittariston ollessa pimeänä, samoin ilmastoinnin näyttö toimii. Siinä ei vaan pala valo, niin näytti päivänvalossa kuin olisi kokonaan pimeänä.
Mielenkiinnolla odottelen, jos jollain on ollut vastaavaa ja mistä vikaa voisi etsiä. Voisiko virtalukossa olla tämmöistä ongelmaa, vai liekö tuokin sattumaa, että avaimen pois käyttö "korjasi"...
Täällä täsmälleen sama vika päällä.
Tänään kasattu kun juotokset käytiin läpi, ei auttanut.
Täytyy katsoa nuo sulakkeet myös.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Minäkin kolvailin eilen liittimen pinnit, mutta ei ollut vaikutusta. Tosin tällä hetkellä taas toimii, mutta eilen pätki. Jos odottaisi vian takaisin päälle ja mittaisi tuleeko sulakkeelle asti virtaa.
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Minulla meni huonommaksi nyt viimeisimmän mittari asennuksen jälkeen.
On enimmäkseen pimeänä , kuin myös ilmastointilaitteen näyttö.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Mulla huononi myös. Kävin vajaan 100km lenkin, niin puolet ajasta oli näyttö pimeänä. iCarsoftilla kun lukee koodit silloin, kun mittarit on pimeänä, antaa U3006 Control Module Input Power A
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

ifordi kirjoitti: 28 Heinä 2023 21:33 Mulla huononi myös. Kävin vajaan 100km lenkin, niin puolet ajasta oli näyttö pimeänä. iCarsoftilla kun lukee koodit silloin, kun mittarit on pimeänä, antaa U3006 Control Module Input Power A
Noniin.
Vaihdoin kokonaan toisen mittariston.
Kaikki toimii niinkuin pitää.
Eli jos sinulla on sama homma , niin kannattaa varmaan alkaa katsella vaihtomittaria.
Päivitin samalla converse mittaristoon.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Meneekös converse "heittämällä" paikoilleen vai vaatiko koodausta yms?
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Menee heittämällä tietyin ehdoin.
Minulla on -07 mk4 mondeo.
Siihen käy 07- siihen faceliftiin asti olevat mittaristot.
Ja dieseliin dieselin mittari ja bensaan bensan.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Mulla edelleen sama vika. Kolvailin vielä uusiksi kaikki löytämäni kohdat, mutta ei tulosta. Menee koko ajan huonommaksi. Aloin itsekin miettiä mittariston vaihtamista, ebaysta näyttäisi löytyvän kohtuu hintaan. Samalla saisi tuon näytön toimivaksi, kun mulla on siitä oikea reuna suuren osan ajasta ihan sekaisin tai pimeänä.
Mulla on siis 2010 2.0 TDCi malli type2 mittaristolla. Mittariston takana tarkka tyyppi 8m2t-10849-gd ja päiväys 11/Dec/2009. Ebayssa on vastaavan Mondeon 8mt7-10849-sa malli, jonka olettaisin sopivan. Mutta mikähän ero noissa on, sattuisiko kukaan tietämään? Löysin nimittäin netistä Siikalatvan Laitehuollon sivut, jossa kertovat korjaavansa malleia 8M2T-10849-GD tai -GC -GB. Mietin vaan miksi noin tarkkaan rajatut mallit, eli onkohan tuo SA sitten jotenkin merkittävästi eroava.
Jos Convers version vaihtaisi, niin kävisiköhän heittämällä 2010 2.0TDCi mallin Convers mittaristo. Lueskelin että aika monella on jäänyt airbagin vikavalo palamaan Conversiin vaihdon jälkeen.eBaysta löytyi esim. lukaava Convers mittaristo:
FITS EURO 4 ONLY Ford Mondeo 2010 Diesel Estate 2.0 TDCi FWD IV BA7
Mitenkähän varmistaisin että tuo mun Mondeo on EURO 4?
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Olen siinä käsityksessä , että ennen faceliftiä käy ne vanhemmat mittaristot.
Ja faceliftin jälkeen ne uudemmat.
Ja jos ennen faceliftiä autoon laittaa uudemman , jää airbägin valo palamaan , ja se tarvitsee sitten sen convers modin.
Mutta toi facelifti homma mielessä ja se että bensaan bensan mittaristo ja dieseliin dieselin.
Huomasin , että valtaosa ebayssä oli mailimittareita.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Päädyin tilaamaan saman vanhanmallisen mittariston www.ovoko.fi:n kautta. N.100€ kuluineen ja pitäisi alkuviikosta tulla. Saapa nähdä miten tuon kanssa käy. Hyvä huomio tuo mailimittari, enpä sitä hoksannut ajatellakaan.
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

ifordi kirjoitti: 12 Loka 2023 19:31 Päädyin tilaamaan saman vanhanmallisen mittariston www.ovoko.fi:n kautta. N.100€ kuluineen ja pitäisi alkuviikosta tulla. Saapa nähdä miten tuon kanssa käy. Hyvä huomio tuo mailimittari, enpä sitä hoksannut ajatellakaan.
No joko auto on kunnossa?
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Tänään mittaristo tuli kotiin. Ihan samaa mallia ei ollut tarjolla, niin tulikin nyt CA malli sillä pienemmällä näytöllä. Kaikki tuntuisi toimivan, ei vikavaloja jne. Mutta valikoista ei löydy webaston asetuksiaollenkaan. Aiemmin mulla oli aux heater siellä, ja park heater dimmattuna. Voiko olla niin, että ko. mittaristolla en saisi lisälämmitintä käytöön.
Lueskelin aiemmin että Forscanilla voisi tuon park heaterin saada aktivoitua valikoihin, mutta mitenhän lie tässä tapauksessa, kun koko valikko tuntuu puuttuvan. Kilometrimäärät pitää joka tapauksessa Forscanilla säätää kohdilleen, ylöspäinhän niitä pitäisi pystyä säätämään.
Tässähän olisi 14pv palautusoikeus mutta taidan joka tapauksessa pitää mittariston, koska ei tuo näyttö sinänsä ole tärkeä. Tietenkin webasto olisi mukava lisä. Mutta ajastettuna sitä ei mulla aiemminkaan ollut.
ifordi
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2023 12:13

Re: Mondeo 2010 mittaristo pimenee

Viesti Kirjoittaja ifordi »

Sieltähän löytyi sekä park heater että Aux heater. Joten hyvältä vaikuttaa. Voin kyllä elää tuon pienemmän näytön kanssa jos kaikki toimii.
Vastaa Viestiin