Fiesta -10, puhaltaa vain lämmintä, paitsi...

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Fiesta -10, puhaltaa vain lämmintä, paitsi...

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Hei,
Fiestan automaatti-ilmastointi puhaltaa kaikilla lämpötilapyynneillä lämmintä paitsi jos asettaa LO-asentoon. Muistini mukaan ei ole väliä onko vekotin AUTO- tai manuaalitilassa.

Puhaltimen moottori pyörii normaalisti ja kaikilla nopeuksilla. Kanavien ohjausläpät tuntuisi toimivan pyyntien mukaan eli saan puhaltamaan tuuliasille, eteen tai jalkatilaan halujeni mukaan.

Mulla tulee mieleen että voiko viallinen sisätilan lämpöanturi aiheuttaa kyseiset ongelmat ja jos niin missä anturi sijaitsee ja voiko sen vaihtaa helposti itse?

Tulisiko muuta mieleen?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Fiesta -10, puhaltaa vain lämmintä, paitsi...

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiesta -10, puhaltaa vain lämmintä, paitsi...

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Ymmärsin, että järjestelmässä on kolme eri sähkömoottorilla ohjautuvaa läppää:
-sisäkierto päälle ja pois (hansikaslokeron takana)
-suuntaus jaloille, eteen ja/tai tuulilasille (kuskin puolella ilmanvaihtolaitteiston/-kotelon vasemmassa kyljessä)
-sekoitus kylmän ja kuuman välillä (apukuskin puolella kotelon oikealla puolella)

Tätä sekoitusmekanismia aloin tutkia, jos se jotenkin takkuaa, siinä on rattaita poikki tai vipuvarsi on poikki/murtunut. Näitä pelkkiä vipuja myydään netissä muutamalla eurolla, kun niillä on tapana hajota, kuulemma.
Seurasin vivuston liikkeitä erilämpötila-asetuksilla ja mielestäni vivusto liikkuu moitteetta kun auto on kylmä/pari tuntia seissyt. Moottori kääntää vivustoa joka kerta kun lämpötilaa muuttaa 0,5 astetta ja toiminta on loogista.
Kun auto on lämmennyt vivusto kääntyy HI-asentoon kaikilla muilla lämpötila-asetuksilla paitsi LO:lla, jolloin vivusto kääntyy täysin sille tarkoitettuun asentoon ja järjestelmä alkaa puhaltaa kuumaa.

Mitäs nyt uskaltaisi epäillä viaksi?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiesta -10, puhaltaa vain lämmintä, paitsi...

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Sisätilan lämpötila-anturi oli rikki. Se vaihdettu huollossa uuteen ja nyt tuntuis taas toimivan
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiesta -10, puhaltaa vain lämmintä, paitsi...

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Kauan kesti riemua... Joulun alla rupesi kuulumaan mahdoton rutina ja ryske keskikonsolista. Ääni paikallistui keskikonsolin tuntumaan apukuskin puoleiselle sivulle. Siellä on moottori, joka muovisen vivuston välityksellä kääntää kuuma/kylmä"peltiä". Rutina alkoi kuulua aina kun ilmanvaihto avasi läpän kuumimpaan asentoon/täysin kuumalla. Näin esim kovemmilla pakkasilla tai kun lämpötilapyynti oli "hi". Autossa siis automaatti-ilmastointi.

Ajattelin ensin että vika vivustossa (aika yleinen vika), mutta vika osoittautui olevan itse moottorissa, jonka rattaat hyppi kun vivusto oli kääntynyt täysin kuumalle. Hansikaslokero ja jalkatilasta sivumuovi pois. Alakautta sain moottorin toisen ruuvin auki pikku räikällä ja olikohan torx 20:llä. Toisen ruuvin sain irti, kun porasin n. 10 mm reiän ensin ruuvin kantaa kohtisuoraan läpi keskikonsolin muovien. Reikä jää hansikaslokeron piiloon kun sen takaisin asentaa, eikä siis näy mihinkään, mutta helpotti paljon ruuvin irroitusta ja takaisinasennusta. Itse moottorin asennus ja liittäminen vivustoon tapahtui siten että hanskalokeron reiästä kännykän kameralla kuvaa ja alakautta kädellä moottorin asentaminen kohdalleen. Pikkunen valaisin keskikonsolin sisällä antamassa valoa pimeyteen. Väli on melko ahdas ja minä iso ja kankea ukko isoine käsineen, mutta muutoin asennus ei ole paha. Ei tarvinu mitään asetusten tms nollauksia, lähti toimimaan kerrasta.

Alkuperäistä varaosaa en löytänyt (sisäkiertoa ohjaava moottori täsmälleen samalainen ja näkyy heti hanskalokeron poistettua), mutta tarvikeosa kylläkin.
Tarvikeosa: MAHLE ORIGINAL AA 52 000P 70815540
Alkuperäinen Visteon vp1s7h-19e616-bb

Näitä Fiestan ilmanvaihdon vivusto-/hammasratas-/moottorivikoja ja erilaisia variaatioita riittää vuosimallien ja eri ilmanvaihtovariaatioiden välillä vaikka ja kuinka, mutta tässäpä yksi tarina lisää. Nyt on pari viikkoa ilmanvaihto taas pelittänyt.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Vastaa Viestiin