Mondeo MK5 ja tehon lisäys
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Marras 2019 15:07
Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Ruvennut himpun kutkuttamaan lisätehojen saaminen nykypeliin. Minkälaisia kokemuksia porukalla on 1.5 ecoboostin tehojen lisäyksestä?
Ford Mondeo Hybrid Edition ST-line 2022
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Moro
Onhan noita ohjelman asentajia pilvin pimein...lyövät valmiin ohjelman(Revo,Mountune,Chiptuning etc..)Jos haluaa mieleisensä esim. vetoalueet ym. niin dynoon...se vaan maksaa tuplaten noihin valmiisiin ja vaatii muutaman päivän testauksen.Mulla oli onneksi suhteita ja tuli MK8 ST Fiestaan 1,5 Ecoboost sopivat säädöt,n.245hv/380nm.
Myös alustaan kannattaa satsata,mulla leveämpi ja matalampi profiili renkaissa,kallistuksenvakaaja taakse ja Bilsteinin perfomance iskarit
Onhan noita ohjelman asentajia pilvin pimein...lyövät valmiin ohjelman(Revo,Mountune,Chiptuning etc..)Jos haluaa mieleisensä esim. vetoalueet ym. niin dynoon...se vaan maksaa tuplaten noihin valmiisiin ja vaatii muutaman päivän testauksen.Mulla oli onneksi suhteita ja tuli MK8 ST Fiestaan 1,5 Ecoboost sopivat säädöt,n.245hv/380nm.
Myös alustaan kannattaa satsata,mulla leveämpi ja matalampi profiili renkaissa,kallistuksenvakaaja taakse ja Bilsteinin perfomance iskarit

-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Marras 2019 15:07
Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Minulle passaisi ihan simppeli ”stage 1” ilman dynoja, kunhan softa on takuuvarma toimivuudeltaan. Heppoja sopivasti, sekä vääntöä. Mitä tuommoiset maksaa?hapelo kirjoitti: ↑05 Elo 2023 20:33 Moro
Onhan noita ohjelman asentajia pilvin pimein...lyövät valmiin ohjelman(Revo,Mountune,Chiptuning etc..)Jos haluaa mieleisensä esim. vetoalueet ym. niin dynoon...se vaan maksaa tuplaten noihin valmiisiin ja vaatii muutaman päivän testauksen.Mulla oli onneksi suhteita ja tuli MK8 ST Fiestaan 1,5 Ecoboost sopivat säädöt,n.245hv/380nm.
Myös alustaan kannattaa satsata,mulla leveämpi ja matalampi profiili renkaissa,kallistuksenvakaaja taakse ja Bilsteinin perfomance iskarit
Ford Mondeo Hybrid Edition ST-line 2022
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Ford Mondeo 1.5 ecoboost st-line wagon 2017
Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Esim, Chiptuning stage 1 siinä 550€...frozen_mondeo_st kirjoitti: ↑05 Elo 2023 22:58Minulle passaisi ihan simppeli ”stage 1” ilman dynoja, kunhan softa on takuuvarma toimivuudeltaan. Heppoja sopivasti, sekä vääntöä. Mitä tuommoiset maksaa?hapelo kirjoitti: ↑05 Elo 2023 20:33 Moro
Onhan noita ohjelman asentajia pilvin pimein...lyövät valmiin ohjelman(Revo,Mountune,Chiptuning etc..)Jos haluaa mieleisensä esim. vetoalueet ym. niin dynoon...se vaan maksaa tuplaten noihin valmiisiin ja vaatii muutaman päivän testauksen.Mulla oli onneksi suhteita ja tuli MK8 ST Fiestaan 1,5 Ecoboost sopivat säädöt,n.245hv/380nm.
Myös alustaan kannattaa satsata,mulla leveämpi ja matalampi profiili renkaissa,kallistuksenvakaaja taakse ja Bilsteinin perfomance iskarit

Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys

Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Toi vaan siis esimerkki...
Harri
Harri

Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Noissa nelisylintereisissä on heikot lohkot. Pettää sylintereiden välistä. Kannattaa miettiä kaks kertaa ennenkun lähtee nostamaan tehoja. Manuaalilaatikko ei kestä suurempaa vääntöä kun 240nm. Turbo ja vesi-ilma välijäähdytin myös pullonkaulana. Focuksesta on 180hv versio mutta vääntö on sama kun 150hv versiossa. Tehoero yläkierroksilla.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Moro
Niinpä sanoi Raid,mulle tehtiin toi ohjelmointi dynossa ST Fiestaan ihan mun mieleen...tehot ja vääntö sinne 2500-4500.Se Revon STG2 ei toiminut mulla odotetusti niin ruuvattiin dynossa...STG1 oli hyvä mutta nyt pelittää huomattavasti paremmin...
Sinne yläpäähän niitä tehoja&vääntöä turha laittaa,tai sitten pitäisi poistaa hiukkasloukku ja egr...
Ihan tarpeeksi kulkee nyt alustan parannuksilla,Hyvinkään kentälle jossain vaiheessa kellottamaan,toivotavasti alle 6sek satkuun
Harri
Niinpä sanoi Raid,mulle tehtiin toi ohjelmointi dynossa ST Fiestaan ihan mun mieleen...tehot ja vääntö sinne 2500-4500.Se Revon STG2 ei toiminut mulla odotetusti niin ruuvattiin dynossa...STG1 oli hyvä mutta nyt pelittää huomattavasti paremmin...
Sinne yläpäähän niitä tehoja&vääntöä turha laittaa,tai sitten pitäisi poistaa hiukkasloukku ja egr...
Ihan tarpeeksi kulkee nyt alustan parannuksilla,Hyvinkään kentälle jossain vaiheessa kellottamaan,toivotavasti alle 6sek satkuun
Harri

Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Nyt puhutan kahdesta eri moottorista joissa yhteistä vain iskutilavuus.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Mondeo MK5 ja tehon lisäys
Jos lähtökohtana on mukavuuspainotteinen peruskinneri, niin pelkkä moottorin tehon lisääminen ei yleensä tee hullua hurskaammksi. Toki jos auto on muuten hyvä ja tukeva laite, niin turvallisella Stage1 optimoinnilla voi saada helpotusta ajettavuuteen kun vetää paremmin.
Mutta jos autolla ei voi ajaa edes vakiona erityisen sporttisesti vaan lulla heiluu ja keinuu, niin pelkät lisätehot menee kyllä harakoille ellei tee muita muutoksia.
Jos heiluu ja keinuu eikä pysähdy kunnolla vauhdista
Ihan alkuun tukevat tolpat joka kulmaan, isot jarrut ainakin eteen, vanteen koon mukaan sopivat. Tarvittaessa vielä jäykempää kallistuksenvakajaa.
Kun alusta ja ja jarrut on laitettu kuntoon, niin sitten voi huomata loppuuko tehot kesken vai pärjäisikö vähemmällä. Yleensä se Stage1 jo riittää, ei vaadi mitään mekaanisten osien vaihtoa, pelkkä softa vain. Heti kun lähdetään hakemaan vielä enemmän tehoja kerjätään ongelmia, pakko vaihtaa useita kalliita osia ettei hajoa ja että saa niitä tehoja myös ulos.
Jotain esimerkkejä mitä joutuu laittaan kun tehoja halutaan reilusti ja haluaa että kestää käyttöä, lähtökohtana terve moottori, ei mikään 300 tuhatta ajettu
Stage2 vaatimuksia
- eri softa
- tulpat
- isompi välijäähdytin
- ahtoputket
- ilmanotto
- isompi pakoputkisto ilman GPF ahdistimia
- isommat jarrut ellei jo ole laitettu
- parannettu alusta ellei ole jo laitettu
Yhteensä tuhansia euroja.
Stage3 vaatimuksia
- uudet moottorin sisuskalut, veivit ja männät
- eri softa
- tulpat
- isompi turbo
- vielä isompi välijäähy
- vielä isompi pakoputkisto
- isommat jarrut ellei jo ole laitettu
- parannettu alusta ellei ole jo laitettu
- jäykemmät moottorin tukityynyt
- järeämpi kytkin
- tehokkaampi bensapumppu
- isommat ruiskusuuttimet
Yhteensä kallis
Mutta jos autolla ei voi ajaa edes vakiona erityisen sporttisesti vaan lulla heiluu ja keinuu, niin pelkät lisätehot menee kyllä harakoille ellei tee muita muutoksia.
Jos heiluu ja keinuu eikä pysähdy kunnolla vauhdista
Ihan alkuun tukevat tolpat joka kulmaan, isot jarrut ainakin eteen, vanteen koon mukaan sopivat. Tarvittaessa vielä jäykempää kallistuksenvakajaa.
Kun alusta ja ja jarrut on laitettu kuntoon, niin sitten voi huomata loppuuko tehot kesken vai pärjäisikö vähemmällä. Yleensä se Stage1 jo riittää, ei vaadi mitään mekaanisten osien vaihtoa, pelkkä softa vain. Heti kun lähdetään hakemaan vielä enemmän tehoja kerjätään ongelmia, pakko vaihtaa useita kalliita osia ettei hajoa ja että saa niitä tehoja myös ulos.
Jotain esimerkkejä mitä joutuu laittaan kun tehoja halutaan reilusti ja haluaa että kestää käyttöä, lähtökohtana terve moottori, ei mikään 300 tuhatta ajettu
Stage2 vaatimuksia
- eri softa
- tulpat
- isompi välijäähdytin
- ahtoputket
- ilmanotto
- isompi pakoputkisto ilman GPF ahdistimia
- isommat jarrut ellei jo ole laitettu
- parannettu alusta ellei ole jo laitettu
Yhteensä tuhansia euroja.
Stage3 vaatimuksia
- uudet moottorin sisuskalut, veivit ja männät
- eri softa
- tulpat
- isompi turbo
- vielä isompi välijäähy
- vielä isompi pakoputkisto
- isommat jarrut ellei jo ole laitettu
- parannettu alusta ellei ole jo laitettu
- jäykemmät moottorin tukityynyt
- järeämpi kytkin
- tehokkaampi bensapumppu
- isommat ruiskusuuttimet
Yhteensä kallis