Focus väännättää ajaessa oikealle

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Eli kumma juttu, kun vasta vaihdettiin takapäähään löystyneet pitkittäistukivarren etupuslat. Siellä takapäässä oikea rengas oli kulunut tähän saakka selkeästi nopeammin. Mutta nyt uusilla puslilla on ajeltu tuhansia kilsoja, ja takapäässä on just samat urasyvyydet (6,0 mm) kummassakin kumissa. Ellikkäs kuluu tasaisesti.

Luulin, että kun auto on vuosia jo pyrkinyt koko ajan kääntymään ajaessa oikealle, se olisi johtunut noista takapuslista. Mutta vielä mitä - auto vääntää edelleen oikealle. Mittasin urasyvyydet etupäästä ja asia on ikävästi niin, että oikeassa renkaassa on urasyvyys enää viisi milliä, kun se vasemmalla on kuusi.

Mikä voi olla vikana, kun kulmatkin on säädetty tunnetulla rengasliikkeellä ja muutama vuosi takaperin vaihdettiin löystyneet alapallot eteen? Joku siellä kuitenkin nyt on, kun rattia pitää vähäsen vääntää tosiaan koko ajan vasemmalle.

Takapäässä nyt tuskin muutkaan puslat enää priimakunnossa on, ja huoltomies ansioitetusti siitä sanoikin, että nekin olisi hyvä joskus vaihtaa, mutta eipä ne niin löysiä ole, että se takapää ehkä väännättäisi ajaessa autoa? Vai voiko tuommoisesta johtua? Ainakaan katsastuksessa niissä ei ollut sanomista, vain takapitkittäistukivarsien etupuslista pomppasi. Ja toki ne taka-pyöränkulmat säädettiin huollon yhteydessä kuntoon.
Viimeksi muokannut RENNIE, 03 Heinä 2023 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Hyvin yleinen vika puoltamiseen on väärä camber-kulma eli renkaan pystykallistuma pituusssuuntaan nähden.

Toinen samaa aiheuttava on renkaan runkovika jolloin päällisin puolin ehjännäköinen rengaskin voi olla käyttökelvoton.

Kolmas syy voi olla katkennut etujousi jolloin etukulma roikkuu alempana aiheuttaen puoltamisen. Tuon saa selville ihan tavallisella rullamitallakin kun mittaa tasaisella alustalla lokasuojan kaarista molemmin puolin samasta kohtaa.

Neljäs syy hajonnut iskunvaimentimen yläpää joka aiheuttaa väärän camber-kulman. Tuo pitäisi näkyä konehuoneestakin käsin.

Kokeile toisella oikean puoleisella eturenkaalla mutta mieluummin molemmin puolin samanlaisilla. Vaikka talvirenkailla molemmin puolin ja jos ei auta niin sitten rengaskulmien tarkistukseen jos jouset/iskarin kiinnitys ovat ehjät.
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 03 Heinä 2023 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk1 Focus, riippuen taka-akselistonpuslista, voi olla joko ihan mulkku tai mahtava ajaa, kokemuksia molemmista ääripäistä. Korin kulkukulmaan vaikuttaa tässä tapauksessa myös se takapään auraus, joskushan on käynyt niinkin että takapään säädöt jumissa jolloin säätävät vaan RT-päistä, mutta yleensä tällöin asiakasta infotaan asiasta.


Ovathan etutukivarsien puslat vielä hengissä? Jos siellä saralla väljää, niin suosiolla koko varret vaihtoon 50e/kpl.


Sitten vielä kolmantena, saatko tänne kuvaa viimeisimmästä suuntauspöytäkirjasta? Mulla nimittäin on omani yhä jemmassa, autosta joka ajoltaan spot-on, niin voidaan verrata :)


EDIT: Muutama typo korjattu :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 03 Heinä 2023 11:52 Hyvin yleinen vika puoltamiseen on väärä camber-kulma eli renkaan pystykallistuma pituusssuuntaan nähden.

Toinen samaa aiheuttava on renkaan runkovika jolloin päällisin puolin ehjännäköinen rengaskin voi olla käyttökelvoton.

Kolmas syy voi olla katkennut etujousi jolloin etukulma roikkuu alempana aiheuttaen puoltamisen. Tuon saa selville ihan tavallisella rullamitallakin kun mittaa tasaisella alustalla lokasuojan kaarista molemmin puolin samasta kohtaa.

Neljäs syy hajonnut iskunvaimentimen yläpää joka aiheuttaa väärän camber-kulman. Tuo pitäisi näkyä konehuoneestakin käsin.

Kokeile toisella oikean puoleisella eturenkaalla mutta mieluummin molemmin puolin samanlaisilla. Vaikka talvirenkailla molemmin puolin ja jos ei auta niin sitten rengaskulmien tarkistukseen jos jouset/iskarin kiinnitys ovat ehjät.
1) Tässä automallissa ei voi säätää camberia.

2) Renkaat ovat uudet, toki onhan tämäkin mahdollista.

3) Etujouset ja tukilaakerit on vaihdettu kun vuosia sitten jousi pamahti poikki.

4) Ks. kohta kolme.

Vääntämistä tulee myös talvikumeilla, eli tuskin nyt vika on siis renkaissa. :(

duckworth kirjoitti: 03 Heinä 2023 11:56 Mk1 Focus, riippuen taka-akselistonpuslista, voi olla joko ihan mulkku tai mahtava ajaa, kokemuksia molemmista ääripäistä. Korin kulkukulmaan vaikuttaa tässä tapauksessa myös se takapään auraus, joskushan on käynyt niinkin että takapään säädöt jumissa jolloin säätävät vaan RT-päistä, mutta yleensä tällöin asiakasta infotaan asiasta.


Ovathan etutukivarsien puslat vielä hengissä? Jos siellä saralla väljää, niin suosiolla koko varret vaihtoon 50e/kpl.


Sitten vielä kolmantena, saatko tänne kuvaa viimeisimmästä suuntauspöytäkirjasta? Mulla nimittäin on omani yhä jemmassa, autosta joka ajoltaan spot-on, niin voidaan verrata :)


EDIT: Muutama typo korjattu :D

Huoltoukko mainitsi tosiaan, että ei ne muutkaan takapään puslat hyvässä kunnossa ole. Eikä toki voikaan olla, kun autolla 19 vuotta ikää. Mutta ainakaan siellä ei välystä ollut, koska ei katsastuksessa tullut sanomista. Hylsy tuli vaan toisesta takapään pitkittäistukivarren puslasta, jotka toki siis vaihdettiinkin molemmin puolin. Olisihan ne ollut hyvä vaihtaa kaikki takapuslat, mutta työhän siinä olisi lisääntynyt ja onko toisaalta mahdollistakaan vaihtaa puslia vai pitääkö vaihtaa aina koko tukivarsi? Tukivarsisarja on kuitenkin 150 euroa, mutta merkki ei ole premium, kestäneekö pilipalikumit Suomen ilmastoa... Jos haluaa vaikka Lemförderin, niin voi maksaa paljon enemmänkin. Pelkästään jo yksi tukivarsi voi olla 85 euroa ja niitähän on siellä takana paljon. Toki, jos vika on takapäässä, pitää tietysti ne vaihtaa tavalla tai toisella.

Takapään kulmat pitäisi olla kohdallaan. Valitettavasti raporttia ei saanut, kun korjaamolla ei raporttitulostin suostunut suoltamaan paperia. Etupään osalta, raportti on/on ollut olemassa, mutta sitä ei tähän hätään vielä ole. Ne oli aika hyvin säädetty, mutta muistiin jäi se, kun auton kulkukulma jäi jonkin minuutin tai sekunnin nollasta ohi. Yritän vielä metsästää sitä lappua. Sillä välin mietitään tätä keissiä vapaasti lisää! :thumbup:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 03 Heinä 2023 13:41 Huoltoukko mainitsi tosiaan, että ei ne muutkaan takapään puslat hyvässä kunnossa ole. Eikä toki voikaan olla, kun autolla 19 vuotta ikää. Mutta ainakaan siellä ei välystä ollut, koska ei katsastuksessa tullut sanomista. Hylsy tuli vaan toisesta takapään pitkittäistukivarren puslasta, jotka toki siis vaihdettiinkin molemmin puolin. Olisihan ne ollut hyvä vaihtaa kaikki takapuslat, mutta työhän siinä olisi lisääntynyt ja onko toisaalta mahdollistakaan vaihtaa puslia vai pitääkö vaihtaa aina koko tukivarsi? Tukivarsisarja on kuitenkin 150 euroa, mutta merkki ei ole premium, kestäneekö pilipalikumit Suomen ilmastoa... Jos haluaa vaikka Lemförderin, niin voi maksaa paljon enemmänkin. Pelkästään jo yksi tukivarsi voi olla 85 euroa ja niitähän on siellä takana paljon. Toki, jos vika on takapäässä, pitää tietysti ne vaihtaa tavalla tai toisella.

Takapään kulmat pitäisi olla kohdallaan. Valitettavasti raporttia ei saanut, kun korjaamolla ei raporttitulostin suostunut suoltamaan paperia. Etupään osalta, raportti on/on ollut olemassa, mutta sitä ei tähän hätään vielä ole. Ne oli aika hyvin säädetty, mutta muistiin jäi se, kun auton kulkukulma jäi jonkin minuutin tai sekunnin nollasta ohi. Yritän vielä metsästää sitä lappua. Sillä välin mietitään tätä keissiä vapaasti lisää! :thumbup:
Mullakaan ei leimalla sanottu mitään, mutta auto oli talvella ihan ihmeellinen ajaa (aliohjasi aivan luokattomasti/keula kokoajan "irti"), tuli vedettyä penkan päälle ekan kerran sitten ajokortin saamisen/n.400tkm ajettujen kilometrien jälkeen, ja lisäksi kesän koitteessä alkoi kuluttaa vaan yhtä rengasta enemmän kuin muita. Korjaamolla katsoivat nosturilla ja vääntelivät raudalla joka puslan läpi, yksi päädyttiin uusimaan ja päälle suuntaus, auto käyttäytyi taas aivan kuten kuuluukin, ajoin kesärenkailla lumisateessa eikä aliohjannut vaan perä pyrki irtoomaan sellasissa tilanteissa joissa sen kuuluukin niin tehdä. Eli jos siinä huomattu väljyyksiä asentajan toimesta niin ehdottomasti ne ekana kuntoon.


Etutukivarsilla tarkoitin siis etuakselille tulevia varsia, jotka makso ton 50e kipale :D Vaihdoin pari vuotta sitten molemmat leimalle kustannus- ja asennusteknisistä syistä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja riikomi »

5. Tiestö kaataa oikealle puolelle ojaan päin, jotta sadevesi poistuu ajoradalta
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

riikomi kirjoitti: 03 Heinä 2023 14:40 5. Tiestö kaataa oikealle puolelle ojaan päin, jotta sadevesi poistuu ajoradalta
Uskosin että tässä tapauksessa kyseessä voimakkaampi puoltaminen kun mitä tien kallistus aiheuttaa normaalisti.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

riikomi kirjoitti: 03 Heinä 2023 14:40 5. Tiestö kaataa oikealle puolelle ojaan päin, jotta sadevesi poistuu ajoradalta
Tää on hyvä pointti! Olen itsekin miettinyt, voisiko johtua tästä, mutta olen tullut johtopäätökseen, ettei se siitä voi johtua. Kun ajelee muilla autoilla, niin ei ne vaan väännätä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 03 Heinä 2023 13:41
1) Tässä automallissa ei voi säätää camberia.

2) Renkaat ovat uudet, toki onhan tämäkin mahdollista.

3) Etujouset ja tukilaakerit on vaihdettu kun vuosia sitten jousi pamahti poikki.

4) Ks. kohta kolme.
No eihän siinä sitten mitään vikaa ole jos kerran vuosia sitten vaihdetut osat ovat edelleen ehjiä ja camberin olet mitannut.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ne pienemmät poikittaistukivarret taakse maksaa 17-21 euroa kappale puslineen ja pultteineen (esim. Febi).
Vaihtotyö ei ole kummoinenkaan, jos työkalut löytyy.
Eli jos siellä on puslissa sanomista, niin ne menee sen jälkeen parissa kuukaudessa, ei siinä vuosia tarvita. Kannattaa vaihtaa joka tapauksessa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 03 Heinä 2023 17:48
RENNIE kirjoitti: 03 Heinä 2023 13:41
1) Tässä automallissa ei voi säätää camberia.

2) Renkaat ovat uudet, toki onhan tämäkin mahdollista.

3) Etujouset ja tukilaakerit on vaihdettu kun vuosia sitten jousi pamahti poikki.

4) Ks. kohta kolme.
No eihän siinä sitten mitään vikaa ole jos kerran vuosia sitten vaihdetut osat ovat edelleen ehjiä ja camberin olet mitannut.
No näinpä se kai täytyy olla. Se on varmaan vaan Fordin ominaisuus, että ei kulje suoraan! :D
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eihän sitä kolaroitu ole koskaan?

joskus näkee hieman kylki edellä kulkevia autoja...
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

RENNIE kirjoitti: 03 Heinä 2023 15:02
riikomi kirjoitti: 03 Heinä 2023 14:40 5. Tiestö kaataa oikealle puolelle ojaan päin, jotta sadevesi poistuu ajoradalta
Tää on hyvä pointti! Olen itsekin miettinyt, voisiko johtua tästä, mutta olen tullut johtopäätökseen, ettei se siitä voi johtua. Kun ajelee muilla autoilla, niin ei ne vaan väännätä.
Kun ei näy muita autoja missään ja pitkä suora, niin aja hetki vastaantulijoiden kaistaa. :)
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kannattaa kokeilla ajella siinä tien keskiharjanteen päällä jossei tuu ketään vastaan sillon tietää puoltaako....
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vastaan tässä ketjussa, vaikka lainaus tuolta toisesta topcista... :)
RENNIE kirjoitti: 08 Heinä 2023 20:19 Pitää testata tuo vielä kahden kaistan keskellä ajo, että onko vaikutusta vedätykseen.

Mutta duck kyseli suuntausrapsun perään, tässä olisi. Pitää siis huomioida, että takapää on säädetty taka-pitkittäistukivarren puslien vaihdon yhteydessä, joten sen osalta takapää tuskin pitää paikkansa.

Kuva
Tuossa alla oman Focuksen suuntauspöytäkirja:

Kuva

Fordilla tuntuu olevan tosiaan suuret toleranssit camberin suhteen, mutta kun katoin tota sun mittausta niin sulla on takana oikeella vähemmän negatiivista camberia, mullahan on oikeestaan toisinpäin, eli himpun verran enemmän jopa oikeessa fillarissa, liekö tuo syy, siitä en voi varmaksi sanoa, kun tässähän ei erikseen pysty camberia edes säätämään, mutta aiemmin oli puhetta että jokin pusla takana oli huollossa havaittu väljäksi, niin varmaan lähtisin liikkeelle sen uusimisella ja uudella suuntauksella.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja riikomi »

En osaa noita kuvia lukea, mutta taka-akselin suuntaus/suoruus määrää auton kulkusuunnan. Tosin se tarkoittaa sitä, että meneekö auto kylkimyyryä eteenpäin.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Olin vastannut väärään topikkiin niin tässäpä vielä se vastaus.

Pitää testata tuo vielä kahden kaistan keskellä ajo, että onko vaikutusta vedätykseen.

Mutta duck kyseli suuntausrapsun perään, tässä olisi. Pitää siis huomioida, että takapää on säädetty taka-pitkittäistukivarren puslien vaihdon yhteydessä, joten sen osalta takapää tuskin pitää paikkansa.

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt täytyypi kyllä sanoa, että en ole tässä viikkojen ajon jälkeen enää ihan kuolemanvarma tuosta väännön voimasta. Kun se tuntuu, että joskus välillä tuntuu normaalilta, ja välillä taas pitää koko ajan hieman pitää rattia vasemmalle. Oisko nuo tiet sitten niin paljon ojaan päin, että se näin menee? Ei minusta eri autoilla ajaessa kuitenkaan tule ihan tämmöistä. Keskellä kaistojakin olen ajellut testin vuoksi, eikä siitäkään oikein harmaata hiusta enempää kostu.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 28 Heinä 2023 11:59 Nyt täytyypi kyllä sanoa, että en ole tässä viikkojen ajon jälkeen enää ihan kuolemanvarma tuosta väännön voimasta. Kun se tuntuu, että joskus välillä tuntuu normaalilta, ja välillä taas pitää koko ajan hieman pitää rattia vasemmalle. Oisko nuo tiet sitten niin paljon ojaan päin, että se näin menee? Ei minusta eri autoilla ajaessa kuitenkaan tule ihan tämmöistä. Keskellä kaistojakin olen ajellut testin vuoksi, eikä siitäkään oikein harmaata hiusta enempää kostu.
Onko renkaat kuitenkin kuluneet tasaisesti tämän ajan? Eli ei oo vaikka yks rengas muita kuluneempi tai vaikka kulunut jokin rengas tai renkaat toiselta syrjältä? Ne renkaatkin on aika hyvä indikaattori kun enemmän tulee ajoa :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hapelo
Viestit: 940
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro

Mitkä renkaat Sulla on alla...Mun Fiesta 2012 SS Bridgestone Potenzalla oli samaa ongelmaa jos oli uraa asfaltissa.Koko ajan sai vääntää vasuriin vastaan jos urissa ajeli


Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Peta
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Loka 2017 19:26

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja Peta »

Nuo alatukivarren puslat edestä kannattaa tarkastaa/ väännellä. Kulmat voi paperilla olla hyvät mutta ajaessa muuta jos tukivarsi pääsee siirtymään.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Peta kirjoitti: 28 Heinä 2023 14:28 Nuo alatukivarren puslat edestä kannattaa tarkastaa/ väännellä. Kulmat voi paperilla olla hyvät mutta ajaessa muuta jos tukivarsi pääsee siirtymään.
duckworth kirjoitti: 03 Heinä 2023 11:56 Ovathan etutukivarsien puslat vielä hengissä? Jos siellä saralla väljää, niin suosiolla koko varret vaihtoon 50e/kpl.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
naftahoppa
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Kesä 2021 17:03

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja naftahoppa »

Jos oireilun syytä ei löydy, voisi tarkistaa ettei kyse ole jumittavista/takeltelevista jarrusatuloista/männistä. Levyt/palat tietty lämpenee ja kitkuaakin jos jää isommin laahaamaan ja olisi varmaan jo tullut esille
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo, eli tshekkasin vie nuo kumien urasyvyydet, eli suunnileen

ETU
4,7-5,0 mm

TAKA
5,8-6,0 mm

Nyt oli käytössä tikitaalityöntömitta. Eli ei kai tuo nyt pahalta näytä? Kilsoja on edellisestä mittauksesta tullut kuitenkin ainakin kolmatta tonnia. En siis huomannut enää sitä eria vasemman ja oikean välillä! Ehkäpä se oli mekaanisen työntömitan iloja, kun pysähtyy siihen tiettyyn kohtaan ja digimitan pystyy lukemaan sen ollessa paikallaan urassa.

Seurataan tilannetta, ja kyllähän se viimeistään nyt millin ero jo näkyy. Toki tuo väännätys on edelleen mysteeri, mistä johtuu.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus väännättää ajaessa oikealle

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 29 Heinä 2023 13:46 Joo, eli tshekkasin vie nuo kumien urasyvyydet, eli suunnileen

ETU
4,7-5,0 mm

TAKA
5,8-6,0 mm

Nyt oli käytössä tikitaalityöntömitta. Eli ei kai tuo nyt pahalta näytä? Kilsoja on edellisestä mittauksesta tullut kuitenkin ainakin kolmatta tonnia. En siis huomannut enää sitä eria vasemman ja oikean välillä! Ehkäpä se oli mekaanisen työntömitan iloja, kun pysähtyy siihen tiettyyn kohtaan ja digimitan pystyy lukemaan sen ollessa paikallaan urassa.

Seurataan tilannetta, ja kyllähän se viimeistään nyt millin ero jo näkyy. Toki tuo väännätys on edelleen mysteeri, mistä johtuu.
Hmmm, kyllähän jos kulmat olisi todella pahasti perseellään niin söisi jo pari tonnilla punokset näkyviin reunalta tai vaihtoehtosesti silmin nähden enemmän yksittäistä rengasta. Toki jokinhan tuon puoltamisen aiheuttaa, joko puslat tai aiemmin tässä ketjussa mainittu renkaan leveys. Mulla on kesäautossa 225-levee rengas ja puoltaa seututiella ihan hitosti oikealle, kun Focus 195-leveellä kumilla puolta vain himpun/normaalin verran.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin