S-max käsijarru

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
rauta_kanki
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Maalis 2021 20:16

S-max käsijarru

Viesti Kirjoittaja rauta_kanki »

2010 vuoden 1.8tdci s-maxin käsijarrussa on alussa paljon tyhjää ja vasta lopussa alkaa käsijarru vähän ottamaan. Onko näissä minkäänlaista säätöä käsijarrunvaijerille vai onko jarrusatulan puolella jotain häikkää?
Mk3Mondeo
Viestit: 931
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S-max käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

rauta_kanki kirjoitti: 17 Kesä 2023 18:18 2010 vuoden 1.8tdci s-maxin käsijarrussa on alussa paljon tyhjää ja vasta lopussa alkaa käsijarru vähän ottamaan. Onko näissä minkäänlaista säätöä käsijarrunvaijerille vai onko jarrusatulan puolella jotain häikkää?
Näppituntuma suurelle ja herkkäliikkeiselle tyhjälle käsijarrukahvassa on se, että jarrusatulan käsijarruvipu jumittaa. Toinen vaihtoehto on jumittava käsijarruvaijeri.

Jos haluaa tutkia asiaa niin vaikka lukkopihdeillä tms. satulan käsijarruvivusta kääntämällä kokeilee molemmin puolin tuleeko vaijeri enempää takaisin suojakuorestaan. Jumittavan mekanismin tai vaijerin näkee selvästi kun vertaa toisen puolen käsijarruvivun asentoon kun harvemmin ne yhtäaikaa jumittavat.
Vastaavan havainnon voi tehdä kun pyörä on nostettu ylös ja käsijarrun vapauttamisen jälkeen kokeilee pyöriikö pyörä herkästi.

Jos satulan mekanismi jumittaa niin pika-avun saa kääntelemällä vipua edestakaisin mutta se auttaa vain hetkeksi. Lisäksi CRC tai WD40 tms irroitusöljyt turvottavat jarrusatulan kumeja joten niiden käyttöä tulee välttää viimeiseen saakka.

Puolen vuoden aikana kolmeen omaan autoon tehty jarruremppaa käsijarrun laahaamisen vuoksi.
duckworth
Viestit: 3709
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: S-max käsijarru

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuossa edellä tulikin jo niin hyvät vinkit vian diagnosointiin etten ala vetään kertsiä, mutta tähän vastatakseni...
rauta_kanki kirjoitti: 17 Kesä 2023 18:18 2010 vuoden 1.8tdci s-maxin käsijarrussa on alussa paljon tyhjää ja vasta lopussa alkaa käsijarru vähän ottamaan. Onko näissä minkäänlaista säätöä käsijarrunvaijerille vai onko jarrusatulan puolella jotain häikkää?
Niin käsijarruvaijerinsäädöllä, tarkalleen ottaen sen kireydensäädöllä, ei oo sitten (vastoin kaikkia uskomuksia) tarkotus parantaa käsijarrun ottavuutta, vaan säätää kahvan liikerata. Poikkeuksena jos vaijerin on vaihdettu tai löysätty tarkoituksella esim. satulanvaihtoa varten, niin silloin kirimällä vaijeria voidaan parantaa ottavuutta. Fordin satulat on siitä kivoja että ehjää ei tartte säätää mitenkään vaan poljet ekana männät iholle ja se on siinä.

Mutjoo, munkin veikkaus on että satulanlinkku jumii.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin