Kuga ja DPF ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

aak3li kirjoitti: Onkohan kenelläkään tietoa ylläolevassa?
Pakkopolton jälkeen paine-ero tippui normaaliin mutta taas polttaa jatkuvasti. Voiko olla apua jos pakkopolton jälkeen nollaisi nuo dpfn opitut arvot?
Myös se ihmetyttää että jos pönttö olisi tukossa niin miksei mitään vikakoodia tule eikä kertaakaan ole mennyt limb modeen auto? :shock:
Onko tästä tapauksesta uutta kerrottavaa?
aak3li
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Kesä 2016 17:57

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja aak3li »

Sen verran että wetterillä käyttivät pöntön irti ja pesivät sen. Ei kuulemma onnistunut toivotusti mutta sen jälkeen ajanut n.5000km ilman ongelmia. Kulutus pysynyt kohdillaan yms. Että toivotaan ja katsotaan kuin kauan pysyy tilanne ennallaan :D nollasivat myös dpfn arvot.
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Herranen aika! Merkkipajako tekee myös jotain asiakasystävällisiä yrityksiä eikä vain uutta osaa tilalle ja artisti maksaa (ja itkee) -tyylillä.
Melkeen vois jo :thumbup:
S-MAX -10 TDCI 140hv
aak3li
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Kesä 2016 17:57

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja aak3li »

Deippa kirjoitti:Herranen aika! Merkkipajako tekee myös jotain asiakasystävällisiä yrityksiä eikä vain uutta osaa tilalle ja artisti maksaa (ja itkee) -tyylillä.
Melkeen vois jo :thumbup:
Jepjep :D itselle tuli kans yllätyksenä kun ehdottivat itse pesua. 200€ maksoi homma.
Toinen yllätys oli kun paikallinen pikkupaja väitti ettei s-maxiin saa vetarin tukilaakeria erikseen vaihdettua että koko vetari +700€ vaihdettuna. Wetteriltä kysyin vetaria niin ihmettelivät miksi koko vetaria olen vaihtamassa kun heillä hyllyssäkin sitä laakeria. Reipas 150€ vaihdettuna laakeri. :thumbup:
Taunuksen Toivo
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Touko 2023 07:56

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Taunuksen Toivo »

Vanha ketju mutta aina näitä murheissa kaikki lukee.
Ja jotta Ford kolleegat suotta taistele murheilla lisää niin pesettäkää DPF jossain. Ja ajoissa. Ennen murheita.
Moneen muuhunkin asiaan vaikuttaa, jos vastapaineet isot eikä poltto enää pelaa.
Ajaminen vaan seis ja DPF irti/ pesuun. Ei millään litkuilla lähde. Kiinteää tavaraa siellä on. Eikä terveellistä koittaa kotona valutella iholle tai viemäriin.
Hyvin yksinkertainen juttu.
Polttojätteet pesulla pois kennosta ja mittaukset ennen ja jälkeen niin saa huoltohistoriaan myös faktaa. Seuraava omistaja arvostaa varmasti.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Hyvä suositus (tuo DPF-pöntön huuhtelu), ja voi tulla eteen pian tässäkin tapauksessa.
Ketjun oireyhtymä on muutenkin sopiva joten jatkan tähän vanhaan.

Potilas on Kuga Mk1 eli 2009 2.0 TDCi jolla mittariin kertynyt jo mojovat 348tkm. Toisessa ketjussa juttua tähän tehdystä "kevyestä kansirempasta" - hyvin se on kestänyt jo yli 10.000 km... DFP:hen liittyviä oireita on ollut sitä ennenkin, edellisellä kerralla selvittiin imusarjan anturin (15e?) uusinnalla.

Mutta nyt viikonloppuna auto meni aika lailla perätilaan: "Engine Malfunction" tulee noin 100m välein ja tietysti moottorinvikavalo palaa myös.
No, lähimmälle Fixus-korjaamolle luettamaan vikakoodit normaalilla Boschin testerillä, antoi seuraavat:

P2454 Pakokaasun paine-eroanturi: Impulssi liian alhainen - jää päälle
P1335 Pakokaasun kierrätysjärjestelmä, ohjausventtiili: toimintanhäiriö - nollaantui
P2002 Hiukkassuodatin tehok./paine-ero jatk. matala
Testeri myös näytti mittaustuloksena 0 mBar koneen käydessä, mikä ei tietenkään ole validi arvo.

Korjaamot täynnä ainakin yli viikon, joten täytyypä tunkata autoa ylös ja kurkistaa missä hapessa nämä anturien 1 ja 2 lähdöt tuonne p-e. anturille ovat.
Testaaja veikkasi sähköistä vikaa, katsoin jo anturin saatavuutta: Motonet 72 eur ja AutoDoc 36 eur...
Viimeksi muokannut Zac4all, 24 Heinä 2023 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Omat kokemukseni täsmälleen samasta tarinasta:

viewtopic.php?p=331872#p331872

Osia löytyy jos kaipaat, eli EGR venttiili, halpis DPF pönttö, jolla en saanut sitä toimimaan jne. Kohtalotoverille jättimäiset tsempit - itse taistelin tuon kuvion kanssa vajaan vuoden. Tosin itsellä perusvikana oli turbovika ja vasta kakkosvikana nämä tarinat. Jos omat yritykset ja erehdykset summaisi, niin ehkä se anturin vaihto oli se joka homman ratkaisi ja vähän tuo sinun paine-eron mittaustulos viittaisi samaan.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kiitos linkistä - ja noista päätelmistä myös. Tuttu ketju, mutta viimeisimmät käänteet olivat lukematta.

Jos peilaa tähän meidän Kugaan niin öljyn määrä ei merkittävästi vaju eikä myöskään kasva per 1.000 km.
Jonkun 0.5 - 1.0l tulee ehkä kuitenkin lisättyä per öljynvaihtoväli. Suuttimet ovat myös epäilyksen alla olleet, lähinnä siksi että takapuskuriin kertyy pakokaasusta pientä täplää, enkä ole kyennyt varmistamaan ovatko ne öljyä vaiko dieseliä. Jos öljyä niin luulisi vajuvan tikussa enempi(?) Ei savuta, sekin puhuu enempi sen puolesta että dieseliä tulisi tipottain "läpi"...

Kun saan tuon kohta pukeille niin täytyy tarkistaa noiden letkujen kunto myös. En ihmettelisi että olisivat haprakoituneet, paikat tuolla varsin kuumat.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 24 Heinä 2023 13:27 Kun saan tuon kohta pukeille niin täytyy tarkistaa noiden letkujen kunto myös. En ihmettelisi että olisivat haprakoituneet, paikat tuolla varsin kuumat.
Juuri noin, eli itsellä ongelma oli ehkä lopulta se anturi - letkussa hapertuma tekisi nähdäkseni jokseenkin saman asian, eli paine-ero valuisi siitä ulos. Tuo öljyn lisääntyminen tässä moottorissa on nähdäkseni auton epätoivoisten ylitiheiden polttoyritysten tulos. Sitä voisi diagnosoida Forscanilla, eli se kertoo edellisen onnistuneen ja epäonnistuneen polton kilometrimäärän. Siis paljonko edellisestä k.o. tapahtumasta on kilsoja. Oikeassa toiminnassa onnistuneeseen polttoon on paljon vähemmän matkaa, kuin epäonnistuneeseen. Toisaalta jos poltto keskeytyy esimerkiksi auton sammutuksen takia, niin silloin epäonnistuminen ehkä kirjataan vaikka se ei todellinen epäonnistuminen olekkaan.

Katso se anturipuoli ja letkut ensin. Ne ovat ne helpot askeleet aloittaa ja ihan kohtullinen todennäköisyys, että vika on niissä
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Voisi tuota käydä vielä tarkemmin luettamassa esim. nuo onnistuneet vs. epäonnistuneet poltot (km sitten), itse ei ole tullut forscania eikä muutakaan lukijaa toistaiseksi vielä hankittua.

Mutta tunkkasin nyt auton nokan ylös etunurkista. Pöntön etu- ja takapäästä lähteävät putket/letkut ja niistä jatkuvat alumiiniputket tutkin lampun kanssa käsin ja silmämääräisesti. Ne näyttivät itse asiassa "terveemmiltä" kuin mitä olisin odottanut... Jatkoin sitten putkien seuraamista konehuoneeseen, ja siellähän tuon paine-eroanturi tosiaan kököttää, jarrunestesäiliön alapuolella.

Irrotin siitä liittimen, huomiona että sille tuleva johto oli teipattu varsin tiukalle U-mutkalle ennen liitintä. Oioin johtoja ja koitin etsiä jotain selvää vikaa niistä mutta ainakin eristeet tuolla kohden olivat ehjät. Irrottelin sitten tuon anturin sähköpistokkeen, ei siinäkään mitää isompaa korroosiota näkynyt. Hyvin varovasti piikillä väänsin kontakteja tiukemmalle, ennen kuin laitoin takaisin.

Auto alas, virrat päälle, ja "Engine Malfunction" ruutuun. No, tosin en muuta odottanutkaan, vikatila tuskin nollaantuisi ennen kuin auto on toiminut riittävän kauan "normaalisti". Täytynee heittää joku pikkuinen lenkki ja laittaa sitten se uusi p-e. anturi tilaukseen.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minä vaihdoin sen toisen anturin. Suoraan DPF:n yläpuolla noin 15 sentin päässä pöntöstä itsestään? Voi olla että autoja on erilaisia, mutta tuo sinun diagnoosi anturin sijainnista tuntuu oudolta omaan kokemukseen samanlaisesta autosta verrattuna. Minun autossa se oli ihan eripaikassa.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Voi sielläkin joku anturi olla mutta tässä (Kuga -09 2.0TDCi) siis pöntön edestä ja takaa lähtevien ohuiden (max 10mm) putkien/letkujen päästä löytyy konehuoneesta tämän näköinen DPF paine-eroanturi:

Kuva
Kävin tuollaisen äsken Motonetistä hakemassa (ei ollut aikaa odottaa puolta halvempaa Hellan valmistamaa osaa Saksasta :( )

Laitoin sen heti myös sitten paikoilleen:
- letkujen (2 kpl) klemmarit aukesivat hyvin, ja letkut irtosivat helposti
- kiinnikkeet ovat taaempi (1 kpl) painotulppa ja edempi (1 kpl) ristipääruuvi
- itse sähköpistokkeen (3-napainen) olinkin jo irroittanut aiemmin joten se lähti jo helposti

Ei muuta kuin pelti kiinni ja käymään --> Eipä lävähdä enää Engine Malfunction ruutuun (ainakaan heti, niinkuin tähän asti) :thumbup:
Moottorin vikavalo on vielä taulussa, mutta se monesti vaatii muutamaan "clean" startin ennen kuin häipyy(?)
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Tuommoisen jokseenkin samanlaisen minä vaihdoin ja minulla se oli auton alla. Ihme homma, mutta samapa tuo. Minulla oli myös, että piti ajaa jonkun aikaa ennen kuin valo hävisi. Toivotaan parasta.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Yllättävän paljon näissäkin on variaatioita ja esim. jos joku ominaisuus eroaa (tämä on 6v. manual esim.) niin äkkiä noita toimilaitteitakin sitten ripotellaan uusiin paikkoihin... Kugahan on suht kamala tuon konetilan ahtauden suhteen :)

Mutta joo, nyt kerätään kilsoja ja seurataan toimintaa...
Jos jotain häikkää vielä ilmenee niin uudestaan vikakoodien lukuun... Työlistalle (ei kiireisiin) tuon DPF:n huuhtelu.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 26 Heinä 2023 09:27 Yllättävän paljon näissäkin on variaatioita ja esim. jos joku ominaisuus eroaa (tämä on 6v. manual esim.) niin äkkiä noita toimilaitteitakin sitten ripotellaan uusiin paikkoihin... Kugahan on suht kamala tuon konetilan ahtauden suhteen :)

Mutta joo, nyt kerätään kilsoja ja seurataan toimintaa...
Jos jotain häikkää vielä ilmenee niin uudestaan vikakoodien lukuun... Työlistalle (ei kiireisiin) tuon DPF:n huuhtelu.
Olisiko sinulla kaksivetoinen - minulla neli? Eli nyt minulla on esimerkiksi turbo väkivalloin asennettu kaksivetoisen turbo nelivetoisessa autossa. Kiinnikkeissä oli pientä eroa, eli nelivetoinen on vielä ahtaampi, kun siellä pitää olla se takavoimansiirto mukana.

Minulla DPF huuhdeltu myös kotikonstein.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kyllä tämäkin on 4x4 eli tuo ei selitä eroa... :geek:

Valmistus on alkanut -08 ja tämä on -09 joten tämä luulisi olevan alusta asti noin... Vaan ei sitten välttämättä. Rattikin varmaan kummassakin vasemmalla alusta asti (tässä ensirek. Iissä Oulusta pohjoiseen).

Vaikea uskoa että joku olisi sinun autosi tapauksessa päättänyt lyhentää putket ja siirtää.anturin paljon vaikeampaan paikkaan, heh.. :P
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 28 Heinä 2023 11:44

Vaikea uskoa että joku olisi sinun autosi tapauksessa päättänyt lyhentää putket ja siirtää.anturin paljon vaikeampaan paikkaan, heh.. :P
Ihmeelliseltä tuo tuntuu, mutta mistäs noita valmistajien aivoituksia tietää. Pitääpä joskus kun on intoa paneutua Kugan mallisarjojen välisiin eroihin.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No sepä just...

Loppukaneettina: myös moottorin vikavalo hävisi muutaman käyttökerran jälkeen. Toivottavasti siten case closed.

Tosin jotain muuta tuossa (pakopuolella) varmasti taas ennen pitkää ilmenee, eivät oikein ikäänny kauniisti :lol:
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 29 Heinä 2023 11:02 No sepä just...

Loppukaneettina: myös moottorin vikavalo hävisi muutaman käyttökerran jälkeen. Toivottavasti siten case closed.

Tosin jotain muuta tuossa (pakopuolella) varmasti taas ennen pitkää ilmenee, eivät oikein ikäänny kauniisti :lol:
Sitten korjaus oli sinulla sama kuin minulla. Tuon jälkiriskin myönnän - kun polkee niin kyllä minulla savuttaa jonkun verran, joten eiköhän noita haasteita tämän kanssa jatkossakin tule. Kuten joku sanoi täällä nuo DPF ongelmat ovat enemmän tulos kuin itse vika, mutta kyllä tuo anturin vaihto on nyt usemman kerran vienyt matkaa eteenpäin.

Konehan on vissiin sama kuin Peugeotin 2.0HDi, joten sieltä foorumeilta voisi kohtalotovereita etsiä.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Auto toiminut yhä ok, sillä on ajettu tämänkin korjauksen jälkeen varmaan yksi tuhat km. Yhden kerran piti (n. 20km?) moottorinvikavaloa mutta sitten luulavasti onnistui taas poltto tms. ja se hävisi.

Tämä ei kyllä savuta about yhtään. Tosin peräpeiliin kertyy ajossa hienoisia täpliä ja minusta tuntuu että ne olisivat ennemmin naftaa kuin öljyä. Suuttimista ei vikailmoja mutta voihan nekin jo falskata...
Öljyä ne voisivat olla kyllä ihan "ulkosestikin" sillä joku (kampiakselin?) stefa tuolla jo vähän tihkaa ja tuppaa olemaan öljypohjasta aika märkä. Ei sentään nin paljon että tikussa tätä juuri huomaisi :lol: Mutta hei... 350tkm ja mitä 14v.(!) niin eikös tuo jo kuulu "ikään"... 8-)
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 12 Elo 2023 11:11 Auto toiminut yhä ok, sillä on ajettu tämänkin korjauksen jälkeen varmaan yksi tuhat km. Yhden kerran piti (n. 20km?) moottorinvikavaloa mutta sitten luulavasti onnistui taas poltto tms. ja se hävisi.

Tämä ei kyllä savuta about yhtään. Tosin peräpeiliin kertyy ajossa hienoisia täpliä ja minusta tuntuu että ne olisivat ennemmin naftaa kuin öljyä. Suuttimista ei vikailmoja mutta voihan nekin jo falskata...
Öljyä ne voisivat olla kyllä ihan "ulkosestikin" sillä joku (kampiakselin?) stefa tuolla jo vähän tihkaa ja tuppaa olemaan öljypohjasta aika märkä. Ei sentään nin paljon että tikussa tätä juuri huomaisi :lol: Mutta hei... 350tkm ja mitä 14v.(!) niin eikös tuo jo kuulu "ikään"... 8-)

Minullakin oli öljypohjasta märkä - vaihdoin öljypohjan, kun proppu oli joskus saatu korkkaamaan. Vielä en ole varma oliko se ainoa vika vai vuotaako jostain muualtakin - kuten epäilen. Jos keksit vuotopaikkoja saa paljastaa niitä, omana tavoitteena saada se jokseenkin vielä tiiviiksi. Itsellä vasta tarkkailu käynnissä.

Mutta noin yleensä - lupaavaltahan tuo sinun tapaus kuulostaa. Niin se on minullakin, eli päivittäisessä ajossa se auto on, eikä mitään merkkivaloja polttele. Kilometrit lähestyvät minulla 400tkm
Junnari
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Elo 2023 22:12

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Junnari »

Miulla jostain syystä palaa noita paineroantureita. Nyt menny 4 kpl. Motonetin kamaa. Nyt ostin olikohan ridexin autodocilta niin menee välillä nilkutus moodiin muutamaksi sekunniksi muttei polta tota anturaa. Il. Eisesti kestävämpi tai jotain.

Mistäköhän johtuu?
Dbf ja egr ohjelmoitu pois ja pytty putsattu. Muuten vakio.
Zac4all
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

tikola kirjoitti: 19 Elo 2023 11:12 Minullakin oli öljypohjasta märkä - vaihdoin öljypohjan, kun proppu oli joskus saatu korkkaamaan. Vielä en ole varma oliko se ainoa vika vai vuotaako jostain muualtakin - kuten epäilen. Jos keksit vuotopaikkoja saa paljastaa niitä, omana tavoitteena saada se jokseenkin vielä tiiviiksi. Itsellä vasta tarkkailu käynnissä.
Katselin nyt öljyä vaihtaessa (onko muillakin sen mallin pohjamuovi että sen joutuu irrottamaan öljyropulle pääsyyn? -Käsittämätöntä!) että on tuo taas aikas ryönänen vaikka sen edellisen kerran putsailin alta päin. Lisäksi tästä on ns. ympäristöhaitta koska omaan pihaan tulee läikkää... "tarttis jotain tehrä"... olisko sitten tuo öljypohjan irrotus ja sen tiivisteen vaihto ensimmäinen. Ehkä tämä on syytä kuitenkin jättää vähän kesäisemmälle kelille.. ;)

Ylempää kone on siisti, samoin vaihdelaatikon puoli.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Muistaakseni minullakin joutuu muovilevyn taittamaan edestä, että öljyn saa vaihdettua. Minun koneessa kaikki vuodot hävisivät öljypohjan vaihdolla, eli kun proppuogelma korjattiin uudella öljypohjalla niin samalla sain täysin ulospäin kuivan 400tkm ajetun koneen.

Mutta kesähommia se oli - öljypohjien kanssa pelaaminen on ankeaa pakkasella.

Pese kone alta puhtaaksi - se antaa sinulle enemmän pelimerkkejä vuotopaikan löytämiseen.
Vastaa Viestiin