sierran viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Aatteli vaan kun kysymys oli esitetty noin.
ohc205 kirjoitti: mikähän olisi paras imusarja zeteciin?
Mut jos ei sinne tuollasta voi laittaa niin eipä niissä muissakaan suurempia eroja tuskin oo. Joku st170:sen imusarja saattaisi olla se paras vaihtoehto. Voi vain olla vähän hankala osa suomesta metsästää + hintava =hyötyyn nähden ???
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mitenköhän vanhemmissa mondeoissa, joissa on alumiininen imusarja, niin onkohan se sama 1,6-2,0zeteceissä?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja country sedan »

1.6:ssa on omansa pieni reikänen. 1.8/2.0 keskenään hyvin saman tyylinen jollei peräti sama..?
Tossa omassa 2.0 silver topissa tod.näk 1.8 sarja kiinni. Hyvin tuntuu röhkivän.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... la_nyt.JPG
Noi venttiilikoneiston ongelmat riivaa niitä alkupään koneita, 95-> systeemeitä muutettu.
'Paremman' tunnistaa siitä, että venttiilikopassa lukee Zetec 16v, vanhemmissa Doch 16v. Edellyttäen tietysti että on orkkis koppa.
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mun kone on 97
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
juppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Syys 2009 13:46

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja juppeli »

Irtos cossun kansi Italiasta 200€ + postit jotai 100€, saa nähä mitä sillä keksis :twisted:
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kuulostaa pirun halvalta. Onko se täydellinen, venoineen, nokkineen, koppineen yms?
Onko se plaanattu kuin monta kertaa?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
juppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Syys 2009 13:46

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja juppeli »

Pitäs olla täydellinen, maali ehkä vähä kulahtanu ei muuta. Tosiaan aika halpa ku maksaa briteiski joku 650£. Saa nähdä mitä sit oikesti tulee :D
midyydihana

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja midyydihana »

ei sitä kenelläkään olis cossuun pako nokka-akselia myydä. tarttis vie loppu kesä nautiskella tosta autosta ennenku se menee todelliseen purkuun ja osien vaihtoon
Erkka Lindqvist
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2023 16:03

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Erkka Lindqvist »

:ford:
Olisi suunnitelma virittää 4x4 sierraa
mulla olisi tuommoinen 2.3 litranen 16v kone mitä löysi mk2 scorpion tai galaxseista
sierran plääni olisi virittää se ja en tiedä mistä aloittaa haluaisin turbottaa mutta haluaisin sen olevan luotettava ja tehokas

joku ecu/softa homma löytyy semmonen kuin tunerstudio en tiedä onko tarpeeksi hyvä alkeellinen vaikuttaa olevan

Haluaisin apua osien hankinnas esim.
Minkä kokoista turboa?
Onko 2,3 litraisen pakosarjat yhteensopivat muiden pakosarjojen kanssa (turbolle) vai pitääkö rakentaa se itse.
Haluaisin sen kestävän joten haluasin teitää onko sopivia kiertokankeja?
Onko tässä koneessa männän kokoa suurennettu että sen koko suurenisi 0,3 litralla?

ja jos joku viisaampi tietää eroja scorpionin galaxy moottorilla esim onko niillä eri moottorikoodit?
Olisi suuri apu minun pienessä projektissa Terveisiä turusta!
kaikki apu olisi hyvä kiitos! :thumbup:
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Niin tuleekos tää radalle vai ihan katsatettavaksikin?
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Aivan ekana kannattaa laatia itselleen jonkinlainen budjetti ja sitten kertoa se kahdella että rahat riittää edes alkuun.

Toinen mitä kannattaa miettiä hetken aika on mihin omat rahkeet riittää, mitä pystyy tekemään itse ja mitä on pakko teettää.
Katso kohta budjetti uudestaan jos joudut teettämään suuren osan.

2.3 dohc on koneenna aika haastava sen osien saatavuuden suhteen, paljon mitään ei löydy valmiina ei ainakaan täältä härmästä. Turboahtaminen on helppo konstia saada voimaa mutta se asettaa vähän vaatimuksia komponenteille, suuttimet Ecu, pumppu ym. Taas palataan kohtaan budjetti.

Sit kun on viimein päässyt yli siitä että riittääkö rahat vai ei niin päästään itse asiaan, mitä sillä autolla olisi tarkoitus tehdä?
Ajaa ja nauttia tehosta, katsastus?
Kiertää rataa, jarrut renkaat alusta?
Ajaa kiihdytystä, alusta renkaat jarrut, voimansiirto?
Vai?

Tarkoitus ei ole masentaa vaan antaa oikeasti vinkkejä siihen mitä lähdetään tekemään niin että se joskus jopa tulee valmiiksi. Liian moni lähtee siihen kaikki äkkiä täysiä voimaa niin paljon kuin ei ikinä, ja nopein hienoin ikinä.
Ja alkuun pääsyn jälkeen iskee todellisuus vastaan että kaikki on kallista ja jo hankitut ei kelpaa kelleen ja projekti jää makaamaan koskaan valmistumatta.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Juurikin noin ja jos ihan meinaa liikenteeseen kannattaa pitää mielessä että on saatava päästötkin menee johonkin sallittuun,monesti kun jo vakioissakin hankalaa touhua.
Joo ei taida niitä Cossunkaan osia ihan joka tallin nurkilla joutilaana olla,monet niistä puhuu ja yhtä harva niitä nähny,haaveilijoita kun olen nähny kohta sen 40v niin monesti kannattaa ostaa jo tehty kun alkaa tekemään,tietty hiljaa hyvä tulee mutta innostuskin voi lopahtaa ja keskeneräsestä ei sitten saa kun romun hinnat ja paremmista osista jotain...
Tarkoitua ei ole torpata tekemistä mutta kun itekkin jo maailmalle laitellu toisten hylkäämiä tekemisiä niin siinä sen alkuhuuman on nähny.
Avatar
riesa-reising
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Tessu200 kirjoitti: 21 Touko 2023 04:50 Juurikin noin ja jos ihan meinaa liikenteeseen kannattaa pitää mielessä että on saatava päästötkin menee johonkin sallittuun,monesti kun jo vakioissakin hankalaa touhua.
Joo ei taida niitä Cossunkaan osia ihan joka tallin nurkilla joutilaana olla,monet niistä puhuu ja yhtä harva niitä nähny,haaveilijoita kun olen nähny kohta sen 40v niin monesti kannattaa ostaa jo tehty kun alkaa tekemään,tietty hiljaa hyvä tulee mutta innostuskin voi lopahtaa ja keskeneräsestä ei sitten saa kun romun hinnat ja paremmista osista jotain...
Tarkoitua ei ole torpata tekemistä mutta kun itekkin jo maailmalle laitellu toisten hylkäämiä tekemisiä niin siinä sen alkuhuuman on nähny.
päästöt ei ole kyllä ongelma sierran ikäses autos
Ford Sierra 2.0i Dohc -90(ex), Ford Sierra 2.0i -88 Ghia(ex), Ford Sierra 2.0iS -88(ex), Ford Fiesta 1.3 -94(ex), Ford Scorpio 2.0i -93(ex), Ford Scorpio 2.0i -91(ex), Ford Sierra iS -86, Ford Sierra 2.0i -92(ex), Ford Scorpio 2.9i 24v -94
Erkka Lindqvist
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2023 16:03

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Erkka Lindqvist »

Tessu200 kirjoitti: 20 Touko 2023 17:59 Niin tuleekos tää radalle vai ihan katsatettavaksikin?
Katsastettavaksi
Erkka Lindqvist
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2023 16:03

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Erkka Lindqvist »

Mk1escos kirjoitti: 20 Touko 2023 21:55 Aivan ekana kannattaa laatia itselleen jonkinlainen budjetti ja sitten kertoa se kahdella että rahat riittää edes alkuun.

Toinen mitä kannattaa miettiä hetken aika on mihin omat rahkeet riittää, mitä pystyy tekemään itse ja mitä on pakko teettää.
Katso kohta budjetti uudestaan jos joudut teettämään suuren osan.

2.3 dohc on koneenna aika haastava sen osien saatavuuden suhteen, paljon mitään ei löydy valmiina ei ainakaan täältä härmästä. Turboahtaminen on helppo konstia saada voimaa mutta se asettaa vähän vaatimuksia komponenteille, suuttimet Ecu, pumppu ym. Taas palataan kohtaan budjetti.

Sit kun on viimein päässyt yli siitä että riittääkö rahat vai ei niin päästään itse asiaan, mitä sillä autolla olisi tarkoitus tehdä?
Ajaa ja nauttia tehosta, katsastus?
Kiertää rataa, jarrut renkaat alusta?
Ajaa kiihdytystä, alusta renkaat jarrut, voimansiirto?
Vai?

Tarkoitus ei ole masentaa vaan antaa oikeasti vinkkejä siihen mitä lähdetään tekemään niin että se joskus jopa tulee valmiiksi. Liian moni lähtee siihen kaikki äkkiä täysiä voimaa niin paljon kuin ei ikinä, ja nopein hienoin ikinä.
Ja alkuun pääsyn jälkeen iskee todellisuus vastaan että kaikki on kallista ja jo hankitut ei kelpaa kelleen ja projekti jää makaamaan koskaan valmistumatta.
Juu ymmärrän mutta eka projekti ja silleen ei mulla ole kiire tämän kanssa olisi kiva mihin tähdätä ja saada idea mitä ja miten tehdä
Tietysti yli kolme kymmentä vuotta vanha auto (91) eli on ensin muutakin kuin vain tehot mitä pitäisi katsoa

Ja olisi kiva kuulla mikä olisi semmonen hyvä idea en mä ihan satavarma tosta 2.3 koneesta ole mutta se on jo autossa ja kukkuu en tiedä minne tää kaikki vaan vielä vie
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Alkuun kannattaa sit vaan polttaa ruutia alustaan, kaikki puslat ja nivelet vaihtoon, iskarit jouset jarrut. Sit miettimään mitä sille moottorille tekee.

Alusta on kuitenkin se tärkein jarrujen kanssa.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No mullapa sellanen Riesa missä ei muuta vikaa olekkaan kun päästöt mutta se onkin jo toinen juttu
Avatar
riesa-reising
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

No se on eriasia juu jos autossa vikaa mutta esim paremmat päästöarvot mulla on turbo-ohc joka käy viinalla ku katti-dokki käyttikses joka bensalla :D
Ford Sierra 2.0i Dohc -90(ex), Ford Sierra 2.0i -88 Ghia(ex), Ford Sierra 2.0iS -88(ex), Ford Fiesta 1.3 -94(ex), Ford Scorpio 2.0i -93(ex), Ford Scorpio 2.0i -91(ex), Ford Sierra iS -86, Ford Sierra 2.0i -92(ex), Ford Scorpio 2.9i 24v -94
Vastaa Viestiin